Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
2681/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme nazeja monet sekasyöjät jos kerran elämässä saa(joutuu) syömään vegaaniruokaa. Itse olen sekasyöjä, ja makkara on herkua jne.. mutta niin on monet kasvisruuatkin. Ex vaimoni oli kasvissyöjä (maitotuotteita kyllä söi) mielelläni söin hänen ruokiaan ehkä yli puolet viikosta. Noin 3 päivänä söin lihaa yms. Monista ruuista ei edes tajunnut että lihaa ei käytetty, soiharouhetta, erilaisia papuja, pähkinöitä yms. Pääasia että oli hyvin maustettuja.

Intia on kasvissyöjän taivas(ei ehkä vegaanin) sillä maitotuotteita käytetään paljon. Itse paljon intiassa reissanneena olen stönyt siellä enimmäkseen kasvisruokia, joisdain alueilla ei ole muuta saatavillakaan. Nälässä ei ole tarvinnut olla. Kokeilkaa nyt juntit edes joskus, kova vinkuminen silti auna jos perunaa ja ruisleipää ei ole ruuan kanssa tarjolla, mitäs ruokia ne nut onkaan, ai niin , vegeä tietty

Sä nyt sekoitat kasvisruuan samaan vegaaniruuan kanssa. Kasvisruoka on ihan hyvää ja kyllä sekasyöjät myös sitä syövät. Vegaaniruoka korvikkeineen on aivan eri asia.

Vierailija
2682/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Ikivanha ketju., mut ok.  Itselle sekasyöjänä kasvisruoka ei simmotto ole ongelma, vaan se mitä siihen on laitettu ja pärjääkö sillä.  Tämä menuhko kokonaisuutena viittaa lyhyeen iltapäivän kahvitilaisuuteen, ei missään nimessä voi ola oikea ateria. 

Olisin ottanut teetä, hedelmiä ja noita riisipiirakoita,, ehkä keksin riippuu mitä tyrkyllä, kyllä niillä iltapäivän elää.

(en pidä hirveästi suklaasta, vielä vähemmän suklaaleivonnaisista,/sienet ovat rajatapaus, joissan muodoissa ruuissa voi syödä,/savun maku ruuassa iso yyh, johtuen partioajan traumoista,/tofu ei mene als suutuntuman vuoksi)

Itsensä näköiset häät ovat periaattessa ihan jees, mutta vieraiden kunnioitus ja kaikille mukavan juhlan järjestäminen on kohteliaisuutta.  Isot perhejuhlat ovat olleet sukujen päätapahtumia ja aika monelle se kulminoituu ruokailuun, ei ihme että jää sapen maku suuhun kun vastoin odotuksia lähtee snägärin kautta nälkäisenä kotiin. Onko sekään sitten mukavaa, että kohteliaasti syö, vatsa kurisee( runsaaseen kasvisruokaan tottumattomalla menee muuten maha sekaisin) ja lähtee ajoissa kotiin kitumaan. Tunnelma ei välttämäti ole kovin huipussaan.

Nuorempi polvi alkaa varmaan olla jo tottunut, eikä mene vatsa sekaisin. Kouluissa on jo pitkään ollut 1-2 kasvisruokapäivää joka viikko. 

Biojätteeseen ne koulun kasvisruoat pääasiassa menee. 

Tosi monissa koulun liharuoissa on myös soijaa. Kyllä ne näyttävät menevän kaupaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2683/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilytän tämän aloituksen kuvakaappauksen sitä päivää varten, kun joskus itse menen naimisiin. Vegaani tarjoaa vegaaniruokaa häissään, eikä huomioi sekasyöjiä. Siis OK vissiin näin päin. Minä olen sekasyöjä, enkä tulevissa häissäni huomioi kasvisruokavaliolla olevia. Ihan vaan siksi, että sekin kai on ok.

SEKARUOKA VALIO ei liharuoka valio. Jos olet sekasyöjä voit syödä vegaani tuokaa mutta jos olet vegaani et voi syödä tavallista ruokaa joka ei ole vegaanista

Sekaruokavaliota noudattava toki voi ja syö kasvisruokaa. Vegaaninen ruoka järjettömine korvikkeineen jää kyllä syömättä. Jo ihan terveyttä ajatellen.

Kasvisruoka ok, mutta vegaaninen ruoka ei?

Meidän perheessä on lihansyöjiä, kasvissyöjiä ja vegaaneja. Olen aika päivää sitten lakannut tekemästä esim. perunamuusia, pinaattikeittoa, lettuja, kastikkeita jne. kahdella eri versiolla. Nykyisin teen esim. perunamuusin aina kauramaitoon ja margariiniin. Laitan siihen myös porkkanaa ja rakuunaa, mikä tekee muusista tosi maukasta. Meidän perheessä ei kenenkään makuaisti ole niin äärimmäisen tarkka, että maistaisi eron kauramaidolla ja lehmänmaidolla tehdyn muusin välillä. Onko tämä versioni nyt kasvisruoka vai vegaaniruoka mielestäsi, kun toista voi syödä, toista ei. 

Vierailija
2684/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilytän tämän aloituksen kuvakaappauksen sitä päivää varten, kun joskus itse menen naimisiin. Vegaani tarjoaa vegaaniruokaa häissään, eikä huomioi sekasyöjiä. Siis OK vissiin näin päin. Minä olen sekasyöjä, enkä tulevissa häissäni huomioi kasvisruokavaliolla olevia. Ihan vaan siksi, että sekin kai on ok.

SEKARUOKA VALIO ei liharuoka valio. Jos olet sekasyöjä voit syödä vegaani tuokaa mutta jos olet vegaani et voi syödä tavallista ruokaa joka ei ole vegaanista

Sekaruokavaliota noudattava toki voi ja syö kasvisruokaa. Vegaaninen ruoka järjettömine korvikkeineen jää kyllä syömättä. Jo ihan terveyttä ajatellen.

Meidän perheessä on lihansyöjiä, kasvissyöjiä ja vegaaneja. Olen aika päivää sitten lakannut tekemästä esim. perunamuusia, pinaattikeittoa, lettuja, kastikkeita jne. kahdella eri versiolla. Nykyisin teen esim. perunamuusin aina kauramaitoon ja margariiniin. Laitan siihen myös porkkanaa ja rakuunaa, mikä tekee muusista tosi maukasta. Meidän perheessä ei kenenkään makuaisti ole niin äärimmäisen tarkka, että maistaisi eron kauramaidolla ja lehmänmaidolla tehdyn muusin välillä. Onko tämä versioni nyt kasvisruoka vai vegaaniruoka mielestäsi, kun toista voi syödä, toista ei. 

Sori, että sain sut hermostumaan. Tosin et kyllä ymmärtänyt asiaa, jota niin kärkkäästi kommentoit.

Vierailija
2685/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuukauden päästä tulossa oman nuoremme synttärijuhlat, mihin kutsutaan kummeja, kavereita jne. päiväkahville. Koska nuoremme on kasvissyöjä, hän ei halua, että kutsuillaan tarjotaan lihaa. Näin on ollut jo useampia vuosia. Olemme suunnitelleet tarjottaviksi ruisnappeja kahdella täytteellä, parsakaali-fetapiirakkaa, karjalanpiirakoita ja niiden päälle munavoita, tomaattilevitettä ja hummusta, sienipasteijoita (koska niitä on toivottu, on jo nuoren oma bravuuri) sekä lusikkaleipiä ja täytekakkua. Osa on valmiiksi vegaanisia, osasta tehdään pieni osa vegaanisena vegaaneja varten. Emme ole tulleet edes ajatelleeksi, että näitä tarjottavia, joita kovasti santsataan, voitaisiin myös moittia takanapäin, kun ei ole lihaa tarjolla ja että näitä vegaanijuttuja ei pysty syömään,  ja kaikille tulisi kauheat vatsanväänteet tarjottavista. Näitä on tehty jo vuosia, enkä ole kenenkään huomannut olevan meillä syömättä. Allergioista on kysytty, mutta kenelläkään ei ole kuin laktoosivaivaa.

Vierailija
2686/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, että sain sut hermostumaan. Tosin et kyllä ymmärtänyt asiaa, jota niin kärkkäästi kommentoit.

ei hätää, en hermostunut yhtään. Ihmetytti vaan, että mikä kumma on se kamala vegaaniruoka. Halusin vain kertoa, että ei ruoka välttämättä muutu niin kamalaksi vain siksi, että lehmänmaito tms. korvataan kauraversiolla.

Vierailija
2687/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa joskus vegeruokien tuoteselosteita! On muuten kaukana luonnollisesta! Esanssia, suurustetta, lisäainetta, E-koodia, keinotekoista sitä sun tätä. Itse välttelen lisäaineita..

Ihmisen lajiluokitus on sekasyöjä; eli syö lihaa ja kasviksia. Se on optimaalista ihmiselle.

Kaupassa kaikki vegemössöt aina punalapuilla kun ei niitä kukaan osta.

Eei jumaliste sää oot hölömö äijä. Sanoisin että pitkiä ainesluetteloita löytää myös monista eläinperäisiä aineksia sisältävistä tuotteista mutta yritä tollaselle apinalle sit mitään järkeä puhua.

Oon eri ku ylempi. Oon syöny ja tehny paljon kasvisruokia, jonka jälkeen aloin kiinnostuun mahdollisimman luonnollisista ruuista. Aloin lukeen pakkausselosteita. Tosi moni "lihankorvike" on todella prosessoitua ja sellaisilla aineksilla mitkä ei välttämättä oo niitä parhaimpia vaihtoehtoja, jos tavoitteena on luonnollisuus. Esim maitotuotteista oon tullu siihen tulokseen, että luomu kerma ja jugurtit on parempi vaihtoehto. Niissä ei oo välttämättä yhtään "ylimääräistä" ainesosaa. Luomu voi on terveellisempää kuin kasviöljylevitteet, puhumattakaan mausta. Kyllä, eläinperäisiä tuotteita yliprosessoidaan myös todella paljon. Silti kaupasta voi löytää esim kokonaisen maustamattoman luomukanan pakastimesta, tai luomujauhelihaa ilman mitään lisäaineita.

Itse olen saanut hyvän kompromissituotteen kookosjogurtista. Ei ole rypsiöljyä, kuten kaurajogurteissa, mutta maitotuotteitakaan en halua käyttää. Moni vegaani ei edes halua uskoa, että rypsi ja auringonkukkaöljyt aiheuttaa tulehdusta kehossa.

Tuo kookosjogurtti on helppo tehdä itse. Käyttää kookosmaitoa tai -kermaa, lisää maitohappobakteerikapselin sisällön ja antaa hapettua muutama pv huoneenlämmössä suljetussa astiassa.

Löysin jopa vegaanisesta reseptikirjasta kookosjogurtin ohjeen, jonka voi jättää yöksi jääkaappiin sakeutumaan ja aamupala on valmis.

Vierailija
2688/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivottavasti saitte häälahjaksi tavaraoita, joista muut pitävät, tarvitsevat ja heidän kotiinsa sopivat. Koska ne oli heidän häälahjojaan tokihan on vain reilua, että hankkivat sellaisia mitkä heitä miellyttävät. Mitäpä sitä muiden tarpeita ja haluja miettimään.

Vierailija
2689/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kuukauden päästä tulossa oman nuoremme synttärijuhlat, mihin kutsutaan kummeja, kavereita jne. päiväkahville. Koska nuoremme on kasvissyöjä, hän ei halua, että kutsuillaan tarjotaan lihaa. Näin on ollut jo useampia vuosia. Olemme suunnitelleet tarjottaviksi ruisnappeja kahdella täytteellä, parsakaali-fetapiirakkaa, karjalanpiirakoita ja niiden päälle munavoita, tomaattilevitettä ja hummusta, sienipasteijoita (koska niitä on toivottu, on jo nuoren oma bravuuri) sekä lusikkaleipiä ja täytekakkua. Osa on valmiiksi vegaanisia, osasta tehdään pieni osa vegaanisena vegaaneja varten. Emme ole tulleet edes ajatelleeksi, että näitä tarjottavia, joita kovasti santsataan, voitaisiin myös moittia takanapäin, kun ei ole lihaa tarjolla ja että näitä vegaanijuttuja ei pysty syömään,  ja kaikille tulisi kauheat vatsanväänteet tarjottavista. Näitä on tehty jo vuosia, enkä ole kenenkään huomannut olevan meillä syömättä. Allergioista on kysytty, mutta kenelläkään ei ole kuin laktoosivaivaa.

Tuollainen puolitiehen tuleminen on hyvä kompromissi, jos on niitä lakto-ovovaihtoehtoja. Ne mukamunavoit ja mukafetapiiraat maistuvat teollisille. Ennemmin vaikka erilaisia hummuksia tai pähkinä-/siementahnoja, jos jotain vegaanista pitää olla.

Vierailija
2690/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä suklaakakussa voi olla ötököitä, jos on valmistettu tummasta suklaasta.

Vierailija
2691/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat ruokatarjoilun kanssa varmaan aika hankala juttu aina, kun sinne tulee ihmisiä niin erilaisista ympyröistä ja syömäkulttuureista. Mieheni eli 20 ensimmäistä ikävuottaan käytännössä melkein kokonaan ilman kasviksia, vihanneksia, salaatteja, hedelmiä jne. Heillä syötiin vain perunaa, pastaa ja lihaa eri muodoissa. Aamuisin leipää juustolla ja kinkulla, tai puuroa. Juomaksi oli aina punaista maitoa. Kun olimme taannoin sukunsa yksissä hautajaisissa, huomasin, että siellä syödessäkin karjalanpaistipataa piti käydä ihan koko ajan täyttämässä, mutta parit ihan hyvät salaatit jäivät lähes koskemattomina pöytään. Saattoi olla meidän perhe ainoa, joka niistä kipoista otti. Hautajaisissa oli monen ikäistä väkeä. Tuosta ruokavinkkelistä katsoen kasvis- tai vegaaniset tarjottavat voivat tuntua joistakin aika erikoisilta. Sitten taas nykyisin omassa perheessä ja ystävien kanssa syödessä ruoka on enimmäkseen kasvisvoittoista ja erilaiset salaatit ja kasvislisukkeet kaikkien mieleen. Joten ruokakulttuureja on tässäkin maassa monia.

Vierailija
2692/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se herättää näin voimakasta vihaa mitä ihmiset haluaa omissa häissään tarjota? Häät on hääparin päivä, ei mikään vieraiden ketsitsemiskoe. Jos ei osata kunnioittaa hääparin makua ja valintoja, kannattaa pysyä poissa juhlista. Tuo on sama ku menis ja haukkuis juhlapaikan koristelun koska värimaailma ei miellytä.

No tästä juuri on kyse! Ap ihmetteli miksi vieraat jupisi seläntakana että tarjoilut oli paskoja. Siksi, kun heille ei ollut ilmoitettu että kyseessä vegaanihäät. Jos olisi ilmoitettu, niin osallistujat olisivat tienneet mitä odottaa. Nyt se oli yllätys ettei monelle löytynyt oikein mitään syötävää. Häät on yleensä pitojuhlat, jossa on totuttu monenlaisiin herkkuihin, eikä siihen että jotian näkkileipää ja salaattia vaan pitää närpiä.

Ap vissiin jätti ilmoittamatta siksi, että halusi mahdollisimman paljon häälahjoja. Jos olisi ilmoittanut että tarjolla vaan vegaanimössöjä, niin 99% olisi jättänyt tulematta ja lahjat jääneet saamatta. Näin se ahne ihmisluonto paistaa vegaanistakin.

Vegaaneissa vit uttaa se ideologian tuputtaminen. Jos minä en syö jotain niin muidenkaan ei pidä. Aivan vastaava logiikka on siinä, että jos minä syön lihaa, niin kaikkien vegaanienkin pitää. Sairasta! Vannoutuneet lihansyöjätkään eivät tuputa omaa ruokavaliotaan kasvissyöjille tai vegaaneille, miksi sitä teidän uskontoa pitää tunkea meille tavallisille ihmisille?

Miten niin lihanismia ei tuputeta vegaaneille? Hyvänen aika, tässäkin ketjussa yli 120 sivua tuputusta, haukkumista. Kaikki tv-ohjelmat, mainokset sisältävät lihan tuputusta. Monet ihmiset ihan tosissaan väittävät että vegaaniruoalla ei selviä hengissä eikä sitä voisi lapsillekaan antaa.  Kouluissa tuputettiin silloin kun itse kävin koulua. Kasvisruoan saaminen on vaivan takana ravintoiloissa ja laitoksissa. En keksi mitään paikkaa missä lihanismi-ideologiaa ei tuputettaisi! Sinäkin tuputat lihanismia niin kovasti että erikseen pitäisi muka ilmoittaa jos häissä ei tarjottaisi lihaa.

Kasvisruoka on ihan tavallista ruokaa enkä minä ilmoittaisi kutsussa tällaisesta asiasta. Jos on niin nirso että ei voi syödä niin ei ole minun ongelma. Nirsous ei ole mikään ideologia jota tarvitsisi kunnioittaa. 

Käsittämätöntä, ihmisiä kuolee nälkään maailmalla mutta lihaani kehtaa itkeä ja potkuraivota jos ei saa yötä päivää mättää naamaansa lihakimpaleita! "En voi syödä leipää jos siinä ei ole ihraa, byhyy!"

Sinun kirjoituksesi todistaa itsessään, miten pahasti vegaanius elämäntapana ja ideologiana sairastuttaa mielen ja irrottaa realismista. Juuri tämän takia me normaalit ihmiset, jotka syömme sekaravintoa enemmän tai vähemmän liha tai kasvispainotteisesti tai jopa kasvissyöjät, toivomme että pitäytyisitte omissa porukoissanne ja vehtaisitte siellä keskenänne häiritsemättä muuta maailmaa.

Mikä vi tun pakko teidä vegaanien on ylipäätään kutsua normaaleja ihmisiä niihin vegaani-ideologiajuhliin (olkoon sitten nimellä häät tai synttärit tai whatevö)?? Miksi haluatte tavallisia ihmisiä sinne nyrpistelemään nenää sille paskamössölle? Siksikö että voitte sitten päivitellä kunnei seitanikeitto tai tofupiirakka maistunut?

Ilmottakaa millasesta ideologisesta tilaisuudesta on kyse, niin normaalit ihmiset jättävät tulematta eikä kukaan ärsyynny.

Ei ne lestatkaan herätysjuhlille vaivihkaa salaa houkuttele tavallisia kristittyjä tai ateisteja. Kertovat ihan suoraan että herätysjuhlista on kyse.

En tule ikinä ilmoittamaan kutsussa että tarjolla ei ole eläintuotteita. Jos joku vieras on niin nirso että ei voi syödä vegaanista ruokaa niin ei ole minun ongelma.

Se on ihan sun asia toki. Täällä on keskusteltu siitä miksi ei vegaani ilmoita normaaleille ihmisille, että tilaisuudessa on vaan vegemömmöjä. Jostain hullusta ideologisesta syystä vissiin ei sitten voi ilmottaa.

Mobtako kertaa luulet, että tavallinen ihminen tulee sun kutsumana mihinkään? Ei varmaan sen ekan kerran jälkeen enää tule. Kun ymmärtää ettet sinä kunnioita millään lailla muiden toiveita vaan itsekkäästi kuvittelet että kaikkien muiden pitää taipua sinun tahtoosi.

Seurauksena eristyt vain niiden vegaaniystäviesi joukkoon jossa teillä harhaisuus porukassa tiivistyy. No niinhän lähes kaikille vegaaneille näyttää käyneen. Samoin kun vih reille, jotka kuvittelee että koko suomi on sama asia kun Helsingin punavuori tai kallio soijalattekahviloineen ja ratikoineen ja koko maan politiikkaa voidaan rakentaa niiden varaan.

Tässäkin keskustelussa on selkeä erottelu: sekaruoan (jees, eli siis myös liharuoan) syöjät toivovat että vegaanit ilmoittaisivat ruokatarjoilusta etukäteen, jos se on puhtaasti vegaaninen. Jotta voivat valita syövätkö muualla tai jättävätkö tulematta. Ja vegaanit vauhkoaa että ei vit tu varmaan ilmoteta ku kyllä jokaisen on pakko syödä veganiruokaa halusi tai ei ja oma häpeä ja päläpälä.

Vissiin on ok, että vastaavasti jatkossa tilaisuuksissa ei ole kasvis tai vegevaihtoehtoa, ja tätä ei edes missään ilmoteta, ja jos vegaani erehtyy kysymään ni tokastaan vaan että oo vit tu syömättä jos ei kelpaa. Jos tämä on ok niin ei tätä keskustelua tarvi jatkaa ja viedään tämä viesti kuntapäättäjille. Kasvis- ja vegeruokia ei enää tarvita päiväkodeissa eikä kouluissa, jos ei vegaaneille kelpaa niin painukoon lapsineen sitten vit tuun. Eiks ni? Vegaanilogiikkaa.

Se on ihan ok ja normaalia että tilaisuuksissa ei ole vegavaihtoehtoa eikä tätä ilmoiteta missään. Syön tukevasti kotona ja otan omat eväät mukaan jos tarvis. En kysele vaan päinvastoin ilmoitan että minulle ei tarvitse tehdä mitään erityistä vaikka onkin erikoisruokavalio niin ei tarvitse juhlanjärjestäjän sitä stressata. Vastaavasti en omissa juhlissani tarjoa eläintuotteita.

Sen sijaan kouluissa vegaanilla on ihan yhtäläinen oikeus saada ruokaa kuin muillakin.

Joo, niin on. Eli siis sitä ruokaa mitä sattuu olemaan. Jos se sattuu olemaan eläinperäistä, niin sitä sitten syödään, eiks ni?

Miksi kouluissa tai päiväkodeissa tms pitäisi tehdä ja tarjota jollekin vähemmistölle heidän ideologiansa mukaista ruokaa?

Voidaanko me lihansyöjät edellyttää että julkisissa laitoksissa on oltava jokapöivä myös pihvivaihtoehto? Jos se on meidän ideologia?

Kyllähän te lihanistit edellytätte että kaikissa laitoksissa on lihavaihtoehto. Hirveä poru nousee jos edes ehdotetaan kouluun yhtä kasvispäivää tai häissä tarjoiltaisiin vegeä. Kun Helsinki esim. päätti että sen tilaisuuksissa ei tarjota lihaa niin oli maanlaajuinen lihanistien poru ja itku ja käsien vääntely, kuin olisi maailmanloppu tullut. Te ajatte lihaani-ideologiaa raivopäisinä joka paikassa.

Vierailija
2693/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasetämies kirjoitti:

En menisi häätilaisuuteen joka olisi täysin vegaaninen. En menisi vaikka kyseessä olisi lapseni tai lapsenlapseni häät. 

Tilaisuuden järjestäjä ei kunnioita vieraitaan kyseisellä järjestelyllä.

Itse järjestän erilaisia tilaisuuksia jossa minulla on ulkomaalisia vieraita, pyrin aina tarjoamaan heille ruokaa jota he voivat syödä jos heidän uskonossa on ruokaohjeistusta.  Harva sitä nykyään tiukasti noudattaa vaan kokeilee varsinkin suomalaisittain valmistettua ruokaa puhtaista suomalaisista raaka-aineista.

Jos et kunnioita lapsiasi niin eivätpä hekään varmaan kunnioita sinua. Vaipoissasi makaat vanhana eikä lapsesi välitä silloin auttaa. Minun ruokavalioni äitini on aina hyväksynyt ja jopa rakastaa minun tekemiä vegaaniruokia. Minäkin kunnioitan ja hoidan häntä nyt kun hän on vanha. Jos olisi kiusannut minua ruokavaliostani niin ei silloin kiinnostaisi auttaa. Muutenkin olen katkaissut väliin yhteen maalaiseen lihaaniin joka aina kiusasi ruokavaliostani. Eipä sellaista jaksa kuunnella. Muut ovat maistelleet mielenkiinnolla tarjoilujani ja kyselleet jopa reseptiä mukaan kun ruokani ovat niin herkullisia.

Vierailija
2694/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se herättää näin voimakasta vihaa mitä ihmiset haluaa omissa häissään tarjota? Häät on hääparin päivä, ei mikään vieraiden ketsitsemiskoe. Jos ei osata kunnioittaa hääparin makua ja valintoja, kannattaa pysyä poissa juhlista. Tuo on sama ku menis ja haukkuis juhlapaikan koristelun koska värimaailma ei miellytä.

No tästä juuri on kyse! Ap ihmetteli miksi vieraat jupisi seläntakana että tarjoilut oli paskoja. Siksi, kun heille ei ollut ilmoitettu että kyseessä vegaanihäät. Jos olisi ilmoitettu, niin osallistujat olisivat tienneet mitä odottaa. Nyt se oli yllätys ettei monelle löytynyt oikein mitään syötävää. Häät on yleensä pitojuhlat, jossa on totuttu monenlaisiin herkkuihin, eikä siihen että jotian näkkileipää ja salaattia vaan pitää närpiä.

Ap vissiin jätti ilmoittamatta siksi, että halusi mahdollisimman paljon häälahjoja. Jos olisi ilmoittanut että tarjolla vaan vegaanimössöjä, niin 99% olisi jättänyt tulematta ja lahjat jääneet saamatta. Näin se ahne ihmisluonto paistaa vegaanistakin.

Vegaaneissa vit uttaa se ideologian tuputtaminen. Jos minä en syö jotain niin muidenkaan ei pidä. Aivan vastaava logiikka on siinä, että jos minä syön lihaa, niin kaikkien vegaanienkin pitää. Sairasta! Vannoutuneet lihansyöjätkään eivät tuputa omaa ruokavaliotaan kasvissyöjille tai vegaaneille, miksi sitä teidän uskontoa pitää tunkea meille tavallisille ihmisille?

Miten niin lihanismia ei tuputeta vegaaneille? Hyvänen aika, tässäkin ketjussa yli 120 sivua tuputusta, haukkumista. Kaikki tv-ohjelmat, mainokset sisältävät lihan tuputusta. Monet ihmiset ihan tosissaan väittävät että vegaaniruoalla ei selviä hengissä eikä sitä voisi lapsillekaan antaa.  Kouluissa tuputettiin silloin kun itse kävin koulua. Kasvisruoan saaminen on vaivan takana ravintoiloissa ja laitoksissa. En keksi mitään paikkaa missä lihanismi-ideologiaa ei tuputettaisi! Sinäkin tuputat lihanismia niin kovasti että erikseen pitäisi muka ilmoittaa jos häissä ei tarjottaisi lihaa.

Kasvisruoka on ihan tavallista ruokaa enkä minä ilmoittaisi kutsussa tällaisesta asiasta. Jos on niin nirso että ei voi syödä niin ei ole minun ongelma. Nirsous ei ole mikään ideologia jota tarvitsisi kunnioittaa. 

Käsittämätöntä, ihmisiä kuolee nälkään maailmalla mutta lihaani kehtaa itkeä ja potkuraivota jos ei saa yötä päivää mättää naamaansa lihakimpaleita! "En voi syödä leipää jos siinä ei ole ihraa, byhyy!"

Sinun kirjoituksesi todistaa itsessään, miten pahasti vegaanius elämäntapana ja ideologiana sairastuttaa mielen ja irrottaa realismista. Juuri tämän takia me normaalit ihmiset, jotka syömme sekaravintoa enemmän tai vähemmän liha tai kasvispainotteisesti tai jopa kasvissyöjät, toivomme että pitäytyisitte omissa porukoissanne ja vehtaisitte siellä keskenänne häiritsemättä muuta maailmaa.

Mikä vi tun pakko teidä vegaanien on ylipäätään kutsua normaaleja ihmisiä niihin vegaani-ideologiajuhliin (olkoon sitten nimellä häät tai synttärit tai whatevö)?? Miksi haluatte tavallisia ihmisiä sinne nyrpistelemään nenää sille paskamössölle? Siksikö että voitte sitten päivitellä kunnei seitanikeitto tai tofupiirakka maistunut?

Ilmottakaa millasesta ideologisesta tilaisuudesta on kyse, niin normaalit ihmiset jättävät tulematta eikä kukaan ärsyynny.

Ei ne lestatkaan herätysjuhlille vaivihkaa salaa houkuttele tavallisia kristittyjä tai ateisteja. Kertovat ihan suoraan että herätysjuhlista on kyse.

En tule ikinä ilmoittamaan kutsussa että tarjolla ei ole eläintuotteita. Jos joku vieras on niin nirso että ei voi syödä vegaanista ruokaa niin ei ole minun ongelma.

Se on ihan sun asia toki. Täällä on keskusteltu siitä miksi ei vegaani ilmoita normaaleille ihmisille, että tilaisuudessa on vaan vegemömmöjä. Jostain hullusta ideologisesta syystä vissiin ei sitten voi ilmottaa.

Mobtako kertaa luulet, että tavallinen ihminen tulee sun kutsumana mihinkään? Ei varmaan sen ekan kerran jälkeen enää tule. Kun ymmärtää ettet sinä kunnioita millään lailla muiden toiveita vaan itsekkäästi kuvittelet että kaikkien muiden pitää taipua sinun tahtoosi.

Seurauksena eristyt vain niiden vegaaniystäviesi joukkoon jossa teillä harhaisuus porukassa tiivistyy. No niinhän lähes kaikille vegaaneille näyttää käyneen. Samoin kun vih reille, jotka kuvittelee että koko suomi on sama asia kun Helsingin punavuori tai kallio soijalattekahviloineen ja ratikoineen ja koko maan politiikkaa voidaan rakentaa niiden varaan.

Tässäkin keskustelussa on selkeä erottelu: sekaruoan (jees, eli siis myös liharuoan) syöjät toivovat että vegaanit ilmoittaisivat ruokatarjoilusta etukäteen, jos se on puhtaasti vegaaninen. Jotta voivat valita syövätkö muualla tai jättävätkö tulematta. Ja vegaanit vauhkoaa että ei vit tu varmaan ilmoteta ku kyllä jokaisen on pakko syödä veganiruokaa halusi tai ei ja oma häpeä ja päläpälä.

Vissiin on ok, että vastaavasti jatkossa tilaisuuksissa ei ole kasvis tai vegevaihtoehtoa, ja tätä ei edes missään ilmoteta, ja jos vegaani erehtyy kysymään ni tokastaan vaan että oo vit tu syömättä jos ei kelpaa. Jos tämä on ok niin ei tätä keskustelua tarvi jatkaa ja viedään tämä viesti kuntapäättäjille. Kasvis- ja vegeruokia ei enää tarvita päiväkodeissa eikä kouluissa, jos ei vegaaneille kelpaa niin painukoon lapsineen sitten vit tuun. Eiks ni? Vegaanilogiikkaa.

Menee jo liian pitkälle että vihaat vegaanilapsiakin. Jätäpä heidät rauhaan. Kertoo lihaanien itsekkyydestä ja ilkeydestä että halutaan lastenkin kärsivän.

Vegaanilapset kärsivät ainoastaan vanhempiensa sairaasta ideologiasta. Lapset tarvitsevat monipuolista sekaruokaa kasvaakseen terveesti ja tasapainoisesti tästä on kaikki asiantuntijat samaa mieltä. Vaan te fanaatikot kuvittelette että vegaanius on jotenkin tarpeellista ja edullista lapselle. Teiltä pitäisi itseasiassa ottaa lapset huostaan - ootte te sen verta sairasta porukkaa.

Valehtelet kirkkain silmin. Vain fanaattinen lihaani suoltaa tuollasta soopaa.

Vierailija
2695/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Ikivanha ketju., mut ok.  Itselle sekasyöjänä kasvisruoka ei simmotto ole ongelma, vaan se mitä siihen on laitettu ja pärjääkö sillä.  Tämä menuhko kokonaisuutena viittaa lyhyeen iltapäivän kahvitilaisuuteen, ei missään nimessä voi ola oikea ateria. 

Olisin ottanut teetä, hedelmiä ja noita riisipiirakoita,, ehkä keksin riippuu mitä tyrkyllä, kyllä niillä iltapäivän elää.

(en pidä hirveästi suklaasta, vielä vähemmän suklaaleivonnaisista,/sienet ovat rajatapaus, joissan muodoissa ruuissa voi syödä,/savun maku ruuassa iso yyh, johtuen partioajan traumoista,/tofu ei mene als suutuntuman vuoksi)

Itsensä näköiset häät ovat periaattessa ihan jees, mutta vieraiden kunnioitus ja kaikille mukavan juhlan järjestäminen on kohteliaisuutta.  Isot perhejuhlat ovat olleet sukujen päätapahtumia ja aika monelle se kulminoituu ruokailuun, ei ihme että jää sapen maku suuhun kun vastoin odotuksia lähtee snägärin kautta nälkäisenä kotiin. Onko sekään sitten mukavaa, että kohteliaasti syö, vatsa kurisee( runsaaseen kasvisruokaan tottumattomalla menee muuten maha sekaisin) ja lähtee ajoissa kotiin kitumaan. Tunnelma ei välttämäti ole kovin huipussaan.

Kohteliaisuutta on olla nirsoilematta ilman järjen häivää :"mä voin ottaa tuota vegaanista hedelmää mutta en halua syödä tuota vegaanista kakkua, ihan koska mä en vaan haluu, mä en haluu, mä en haluu".

Vierailija
2696/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Vegaani voi aivan hyvin syödä sekaruokaa. Jokainen ihminen on biologisesti sekasyöjä, jokaisen ihmisen ensimmäinen ja ainut ravinto on eläinperäinen äidinmaito. Vegaanit eivät vain halua syödä sekaruokaa, koska heidän uskontonsa kieltää sen. 

Lihaanin uskonto kieltää vegaanisen ruoan syömisen. Muista sitten että et saa syödä perunaa, et hedelmiä marjoja, et muuten ole aito lihanisti!

Ylipappina A, Heikkilä ja kotisivut

Utajäven lihansyöjät ry.

Vierailija
2697/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme nazeja monet sekasyöjät jos kerran elämässä saa(joutuu) syömään vegaaniruokaa. Itse olen sekasyöjä, ja makkara on herkua jne.. mutta niin on monet kasvisruuatkin. Ex vaimoni oli kasvissyöjä (maitotuotteita kyllä söi) mielelläni söin hänen ruokiaan ehkä yli puolet viikosta. Noin 3 päivänä söin lihaa yms. Monista ruuista ei edes tajunnut että lihaa ei käytetty, soiharouhetta, erilaisia papuja, pähkinöitä yms. Pääasia että oli hyvin maustettuja.

Intia on kasvissyöjän taivas(ei ehkä vegaanin) sillä maitotuotteita käytetään paljon. Itse paljon intiassa reissanneena olen stönyt siellä enimmäkseen kasvisruokia, joisdain alueilla ei ole muuta saatavillakaan. Nälässä ei ole tarvinnut olla. Kokeilkaa nyt juntit edes joskus, kova vinkuminen silti auna jos perunaa ja ruisleipää ei ole ruuan kanssa tarjolla, mitäs ruokia ne nut onkaan, ai niin , vegeä tietty

Kokeile sä idiootti siellä intiassa syödä tuoretta lehmänpaskaa. Kokeile nyt, kannattaa kyllä kokeilla! Aina kannattaa kokeilla vaikkei haluis. Saatat tykätä!! Ethän voi tietää ellet ole maistanut. Aina sitä yhden kerran lehmänpaskaa voi syödä. Ihmeellinen naz i oket josset mene nyt heti syömään lehmänpaskaa. Koska halusit tai et, niin kokeiltava on. Sanot sinä ja sun vegaani-ideologiystävät. Ni menkää nyt syömään posket lommolla sitä paskaa.

Tai lopettakaa saarnaaminen normaali-ihmisille siitä miten kyllä se nyt vaan on syötävä tai ainakin maistettava sitä vegaaniskeidaa.

Vierailija
2698/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalankaa teille hidasjärkisille vegaaneille: Sekaruokavalioon kuuluvat lihan lisäksi kala, kananmuna, maitotuotteet ja ne kasvikset. Mitään liharuokavaliota ei ole olemassakaan kuin teidän vammaisissa päissänne.

Ihminen on biologialtaan sekasyöjä. Se tarkoittaa sitä että meidän elimistö sopeutuu monenlaiseen ruokavalioon, sekä liharuokavalioon että kasvisruokavalioon. Jokainen sitten tekee valintansa älyllisten kykyjensä mukaan ja oman eettisen ja moraalisen tasonsa mukaan. Lihaani päättää syödä lihaa ja vegaani päättää olla syömättä eläinkunnan tuotteita. Lihaani haluaa tappaa ja aiheuttaa kärsimystä eläimille mutta vegaani ei halua tehdä näin. Jokainen saa siis valita. 

Tappaminen ei tee ihmismielelle hyvää, se aiheuttaa syyllisyyttä ja pahaa mieltä, joten ei ihmekään että lihaanit täällä riehuvat ja mellastavat vegaanivihaa uhoten.

Ihmisiä on eri tasoisia, on sarjamurhaajia, pe**fiilejä ja sitten on niitä jotka haluavat toisille eläville olennoille vain hyvää. Itse en vaan käsitä väkivaltaista elämäntapaa ja olen pahoillani sinun ja muiden väkivaltaisten ihmisten puolesta että olette päättäneet valita näin. Mutta en vain käsitä mitä iloa väkivallasta on, kohdistipa sen vaikka eläimiin tai lapsiin, mutta sinä ymmärrät, ehkä se riittää. 

Lihanismi-ideologian pääsanoma on väkivalta ja itsekkyys, ehkä tämä pahuus joku päivä loppuu kun ihmiskunta kehittyy. Toivotaan näin.

Vierailija
2699/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Arvoisat vegaanit ja ... en sano mitkä.

Kiellän teitä käyttämästä meistä sekasyöjistä halventavaa nimitystä "sekaani".

Se on kulttuurista omimista.

Teillä ei ole oikeutta puhua meistä itsekeksimällänne halventavaksi tarkoitetulla nimityksellä.

Vain meillä on oikeus puhua itsestämme niillä nimillä, jotka olemme itse valinneet.

Ja sitten tutimaan rakkaat pikku soijapallerot.

Älkää tuhriko vaippojanne.

Hävettääkö sua jotenkin olla lihaani tai sekaani? Häpeät että syöt lihaa, hyvä se on ihan kiva merkki siitä että sinussa on jotain inhimillistä.

Luin  ketjun loppuun ennenkuin vastasin.

Häpeä ja kateuskortti nousi monta kertaa. Lisäksi kommentoitiin lihansyöjistä lähtevää hajua ja ulkomuotoa sekä sitä miten lihan valmistaminen pilaa ympäristön elttaantuneella katkulla.

Ihan vaan tiedoksi, lihaa valmistettaessa erittyvä neste on lihasnestettä, ei verta.

Miksi minun pitäisi hävetä sitä, että käytän ravintoketjussa alempana olevia kerroksia tai niiden tuotteita?

Varmaankin teistä napanöyhtäpalleroista se tuntuu käsittämättömältä.

Ei voi mitään.

Lihaani ja sekaani ovat typeriä ilmaisuja.

On yleisesti hyväksyttyä, että mikään ryhmä ei saa käyttää jostain toisesta ryhmästä itse keksimiään, halventavaksi tarkoitettuja nimityksiä.

Esimerkkejä en voi antaa, tiedätte kyllä mitä tarkoitan.

Minä käytän itsestäni ilmaisua sekasyöjä ja muut tyytyköön siihen.

Muuten, miksi täällä kiihkovegaanit esittävät, että lihansyöjä ei syö mitään muuta kuin lihaa? Aina vaan. Kilon klöntti, muuten ei tule mitään.

Ja sitten vielä inhorealistisesti kuvaillaan miten päivystyksessä ronkitaan suolitukokset peräsuolen kautta ulos.

Onko teille jäänyt ihmisen kehitys anaalivaiheeseen?  

Ostakaa, vegaanit, tänään laskiaispullia ja kysykää normaaleilta ihmisiltä miltä pullien pitäisi maistua.

Ja jos tulee pullansyönnissä jano, juokaa lunta. Mieluimmin sitä keltaista, siinä on paljon kierrätettyä ainesta, mikä lienee teidän ideologianne

mukaan hyvä asia.

Kyllä minua ainakin hävettäisi olla lihaani, pe**fiili tai joku muu joka nauttii väkivallasta. Et ymmärrä tätä sillä turha on kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu. 

Laskiaspullat teen itse, ai että tulee maukkaita! Kuohkeita, isoja, pehmeitä! Ja mikä parasta, yksikään eläin ei ole kärsinyt herkkujeni vuoksi!

Vierailija
2700/6229 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Arvoisat vegaanit ja ... en sano mitkä.

Kiellän teitä käyttämästä meistä sekasyöjistä halventavaa nimitystä "sekaani".

Se on kulttuurista omimista.

Teillä ei ole oikeutta puhua meistä itsekeksimällänne halventavaksi tarkoitetulla nimityksellä.

Vain meillä on oikeus puhua itsestämme niillä nimillä, jotka olemme itse valinneet.

Ja sitten tutimaan rakkaat pikku soijapallerot.

Älkää tuhriko vaippojanne.

Hävettääkö sua jotenkin olla lihaani tai sekaani? Häpeät että syöt lihaa, hyvä se on ihan kiva merkki siitä että sinussa on jotain inhimillistä.

Luin  ketjun loppuun ennenkuin vastasin.

Häpeä ja kateuskortti nousi monta kertaa. Lisäksi kommentoitiin lihansyöjistä lähtevää hajua ja ulkomuotoa sekä sitä miten lihan valmistaminen pilaa ympäristön elttaantuneella katkulla.

Ihan vaan tiedoksi, lihaa valmistettaessa erittyvä neste on lihasnestettä, ei verta.

Miksi minun pitäisi hävetä sitä, että käytän ravintoketjussa alempana olevia kerroksia tai niiden tuotteita?

Varmaankin teistä napanöyhtäpalleroista se tuntuu käsittämättömältä.

Ei voi mitään.

Lihaani ja sekaani ovat typeriä ilmaisuja.

On yleisesti hyväksyttyä, että mikään ryhmä ei saa käyttää jostain toisesta ryhmästä itse keksimiään, halventavaksi tarkoitettuja nimityksiä.

Esimerkkejä en voi antaa, tiedätte kyllä mitä tarkoitan.

Minä käytän itsestäni ilmaisua sekasyöjä ja muut tyytyköön siihen.

Muuten, miksi täällä kiihkovegaanit esittävät, että lihansyöjä ei syö mitään muuta kuin lihaa? Aina vaan. Kilon klöntti, muuten ei tule mitään.

Ja sitten vielä inhorealistisesti kuvaillaan miten päivystyksessä ronkitaan suolitukokset peräsuolen kautta ulos.

Onko teille jäänyt ihmisen kehitys anaalivaiheeseen?  

Ostakaa, vegaanit, tänään laskiaispullia ja kysykää normaaleilta ihmisiltä miltä pullien pitäisi maistua.

Ja jos tulee pullansyönnissä jano, juokaa lunta. Mieluimmin sitä keltaista, siinä on paljon kierrätettyä ainesta, mikä lienee teidän ideologianne

mukaan hyvä asia.

Lihaanihan se on jäänyt tissimaitoimemisvaiheeseen sekä eritevaiheeseen. Syövät munia, maitoa ja muita eritteitä. Vegaani on päässyt näistä vaiheista jo yli.