Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6250)

Vierailija
6241/6250 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä että syöjänä ihan hyvin, vaikka lihaa kulutan niin kasvisruokavaliota olen lisännyt sitä mukaan kun valmistustaito on lisääntynyt. Ennen olisin huutanut kauhusta mutta monista kasvisruoka viritelmistä ei edes huomaa että siellä ei olisi lihaa. 

Kysymys ei kaikkien sekasyöjien kohdalla olekaan siitä, että lihan on maistuttava ruumassa, vaan lihan ravintopitoisuudesta. Urheilijana kärsin alhaisista ferritiiniarvoista, jotka korjaantuivat siirtymällä takaisin sekasyöjäksi. Samalla korjaantui myös ärtyneen suolioireyhtymän aiheuttavat vaivat ja kivut.  Kaikki ihmiset eivät vain tule toimeen vegaanina terveytensä takia. 

Vierailija
6242/6250 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Onhan tuo aivan surkea menu.

Olen sekasyöjä, joka käy pari kertaa viikossa lounasravintolassa, jossa tarjotaan vain kasvisruokaa. Kasvisruoka on hyvää ja maittavaa, kun se on tehty hyvin ja menu on riittävän monipuolinen. Liha- ja kalaruoissakin suuri osa mausta tulee kasvisperäisistä tuotteista. Ongelma on selvästi menu, ei se että se perustuu kasvisruokiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6243/6250 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vaan ajattelet, että heidän mielestään menu oli hanurista ja that's it.

Jos he ilmaisivat mielipiteensä niin siihen heillä oli toki oikeus joskaan he tuskin tarkoittivat

sitä hääparin kuultavaksi.

Tästä on hyvä jatkaa ja kohta nauratte itsekin koko asialle.

Vierailija
6244/6250 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vieraana häissä, joissa tarjottiin pelkästään vegaaniruokaa. Se, että vegaani-pariskunta ei halunnut tarjota mitään eläinperästä, on ihan ok. Mutta mistä lie johtunut, että lähes kaikki tarjottavat olivat pahanmakuisia ja tai muuten vain mauttomia.  Ja vaikka etukäteen oli kyselty erikoisruokavalioista, niin esim. pähkinäallergiaa ei oltu huomioitu eikä ruokien yhteydessä ollut mitään lappuja, josta asian olisi voinut tarkistaa.  Niistä häistä jäi kirjaimellisesti paha maku suuhun.

Vierailija
6245/6250 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka voi olla hyvänmakuista, jos sitä tarjoaa vieraitten makumieltymysten mukaisesti. Kaupan valmiit vegaaniruoat ovat ihmeellisen lisäaineellisia. E-koodilista sisällysluettelossa on todella pitkä. Niitäkö siellä häävieraille tarjottiin? Jos itse olisin ollut kutsujana, niin olisin laittanut jo kutsukorttiin mikä on tilaisuuden menu. Ihmiset olettavat kuitenkin saavansa tavallisen ruokavalion ruokaa, mikä sekin on nykyään laktoositonta ja gluteenitonta. Pitää muistaa myös, että maun tottumiseen tarvitaan noin 9 maistelukertaa.

Vierailija
6246/6250 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän ainä häätarjoiluja sekä edessä tuoreelle hääparille että selän takana. En koskaan hauku. Häät ovat ilojuhla eikä kenenkään iloa saa pilata esim. tarjoiluja tai pukeutumista rumasti arvostelemalla.

Minulle käy vegaaniruoka mainiosti, vaikka sekasyöjä olenkin. Vegaaniruokaa saisi useamminkin olla tarjolla, itse kun en sellaista laita, vaan käytän myös eläinperäisiä raaka-aineita kasvisten ohella.

Laitan omissa juhlissani aina seisovan pöydän, jossa löytyy jokaiselle jotakin. Omissa juhlissa käy myös lapsia ja vanhuksia, ja he tarvitsevat ja heille maistuu ehdottomasti myös eläinperäinen proteiini.

Vierailija
6247/6250 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina tarjonnut perhejuhlissa kasvisruokaa sitä sen enempää korostamatta, eikä kukaan ole koskaan valittanut. Päin vastoin ruokia on aina kehuttu. Tosin mukana on ollut maitotuotteita ja kananmunaa, joten se ei ehkä ole tuntunut niin vieraalta kuin vegaaniruoka.

Huonoa käytöstä vierailta tietysti haukkua ruokia. Mutta voin kuvitella, että jollekin on voinut olla ongelma jo ihan siinä, jos ovat kokeneet ruokavalinnat jotenkin hääparin ideologian tuputuksena. Ja toki kymmenessä vuodessa maailma on muuttunut, eikä vegaaniruoka enää ole monille vanhemmillekaan ihmisille niin kovin erikoista. 

Vierailija
6248/6250 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Saanko suklaakakun reseptin?

4 1/2 dl
sokeria
1 1/2 dl
vaaleaa siirappia
3 dl
neutraalia rypsiöljyä (+ ekstraa vuokaan)
7 1/2 dl
vehnäjauhoja
4 1/2 tl
leivinjauhetta
2 1/4 dl
kaakaojauhetta
3 tl
vaniljasokeria
6 dl
kaurajuomaa
Suklaakreemi
4 1/2 dl
soijapohjaista vaahtoutuvaa kermaa
400 g
vegaanista tummaa suklaata

Lämmitä uuni 175C asteeseen.

Voitele 3 irtopohjavuokaa, joiden halkaisija on noin 18 cm (20 annosta varten) tai 3 kertakäyttövuokaa.

Sekoita sokeri, siirappi ja öljy. Yhdistä kaikki kuivat aineet kulhossa. Kääntele kuivat aineet sekä kaurajuoma sokeriseoksen joukkoon.

Jaa taikina vuokiin ja paista uunin keskitasolla noin 30 minuuttia, tarkista tikulla, että kakku on kypsä. Anna jäähtyä vuoissa.

Suklaakreemi: Lämmitä soijakerma kattilassa, älä kiehauta. Ota pois liedeltä ja lisää suklaa. Sekoita tasaiseksi kreemiksi. Anna jäähtyä huoneenlämpöiseksi.

Irrota pohjat. Kerrosta suklaakreemi ja pohjat lautaselle. Viimeistele päällimmäinen ja reunat suklaakreemillä.

Vierailija
6249/6250 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eihän tuo ole mitää oikeaa ruokaa 😅😅

Vierailija
6250/6250 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruuassa itseäni ei häiritse se lihattomuus (syön lihaa ylipäätään varsin harvoin) vaan ne korvikkeet, siis mukalihat, mukamaidot, mukakermat, mukajuustot, mukamunat jne, jotka kaikki maistuvat pääsääntöisesti hyvin oudoille tai jopa epämiellyttäville. Esim. noista listatuista tarjoiluista ainoa oikea ruoka olisi jäänyt syömättä, koska en kerta kaikkiaan pidä tofusta, ja vähän olisi ollut köyhää syödä juhla-ateriana riisipiirakoita ja kirsikkatomaatteja. Ja vaikka itse tykkään sienistä, niin tiedän tilaisuuksia itsekin järjestäneenä, että tosi moni ei tykkää, joten ilman tofuakin piirakka olisi ollut aika kehno valinta.

Vierailija
6251/6250 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vieraana häissä, joissa tarjottiin pelkästään vegaaniruokaa. Se, että vegaani-pariskunta ei halunnut tarjota mitään eläinperästä, on ihan ok. Mutta mistä lie johtunut, että lähes kaikki tarjottavat olivat pahanmakuisia ja tai muuten vain mauttomia.  Ja vaikka etukäteen oli kyselty erikoisruokavalioista, niin esim. pähkinäallergiaa ei oltu huomioitu eikä ruokien yhteydessä ollut mitään lappuja, josta asian olisi voinut tarkistaa.  Niistä häistä jäi kirjaimellisesti paha maku suuhun.

Koska "kaikki voi syödä vegaanista ruokaa!!!", siksi ei tarvitse infota. Kiva jollekin soija- tai pähkinäallergikolle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän