Kesämökki työleiri?
Minua on aina hieman huvittanut nämä työleiri jutut kun puhutaan kesämökistä. Itse tässä parhaillaan mökillä oleilen ja mietiskelen, että mitähän kivaa tekemistä sitä keksisi, kun ryytimaa on istutettu ja nurmikko leikattu.
Oikeastihan mökillä ei ole sen enempää hommia kuin kotonakaan, jos ei tahdo. Minua kovasti huvittaa huvittanut nämä "aina on joku paikka vinksallaan ja pitää maalata räystäitä, tai uusia lauteita" jutut. Minulla on mökki ihan hyvässä maalissa ja pensseli on ollut kurassa viimeksi joskus toistakymmentä vuotta sitten. Lauteet uusin joskus parikymmentä vuotta sitten ja ovat edelleen erinomaisessa kunnossa. Ei sitä remppaa ole, jos ei halua. Tokihan voi suti kädessä olla vaikka joka vuosi ja uusia lauteet jokatoinen vuosi, jos haluaa, mutta mitään pakottavaa tarvetta moiseen ei ole.
Myöskään nurmikon leikkuu, tai ryytimaan pito ei ole lainkaan pakollista, jos ei halua. Monilla kesämökeillähän ei nurmikkoa ole lainkaan. Minun mökkini on kuivalla maalla, joka on vanha mummonmökki, eli tässä on vanha perinteinen piha omenapuineen ja nurmikkoineen. Se oli aikonaan tietoinen valinta, eli halusin nimenomaan perinteisen pihan nurmikkoineen ja ryytimaineen.
Minä olen piha-aluetta laajentanut ihan tietoisesti, koska pidän niin nurmikosta, kuin nurmikonleikkaamisestakin, se kun on mielestäni mainiota kuntoilua. Tosin kovin vähän sitä kuntoilua loppujenlopuksi kesän aikana tulee. Minulla on rapiat 2000 neliötä nurmikkoa (noin kolmen nykyomakotitalotontin verran) ja ajan sen noin tunnissa. Ensimmäisellä viikolla täytyy ajaa kahteen kertaan, mutta sen jälkeen kerta viikossa on sopiva tahti ja elokuussa enää joka toinen viikko ja syyskuulle vielä 1-2 kertaa niin se on siinä. Kesän aikana tulee siis noin 15 nurmikonleikkuuta, eli "hitonmoinen" urakka ;)
Eli kesämökki ei ole lainkaan työleiri, vaan siellä voi halutessaan puuhastella niin paljon tai vähän, kuin haluaa.
Kommentit (9)
Suomalainen luulee, että on hyveellistä puhua raatavansa myös lomallaan, ettei vain laiskaksi luulla.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että eihän tuollaisia työleirijuttuja kukaan edes puhu. Kai se on kivaa kaataa väitteitä, joita kukaan ei ole vaivautunut edes esittämään.
No kovin silmät ummessa olet netissäkin liikkunut, jos et moiseen väittämään ole koskaan törmännyt.
Tässä sinulle pikaisen googletuksen satoa näin ens alkuun ole hyvä ja lisää löytyy vaikka kuinka paljon:
http://yle.fi/uutiset/keskustele_onko_mokki_tyoleiri_vai_rentoutumispai…
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000000643105.html
http://www.meidanperhe.fi/keskustelu/377850/ketju/_muita_joita_ei_kiinn…
http://www.iltalehti.fi/terveys/201001170050459_tr.shtml
.
Meidän mökki ei ole työleiri, naapurin on. Johtunee siitä, että naapurissa tehdään vain välttämätön ja silloinkin vasta kun on ihan pakko. Huonoilla työkaluilla, pienissä pätkissä. EI ihme että tuntuu työleiriltä.
Meidän kesämökki on työleiri, mutta se on oma valinta. Ainahan se on näin. Jos siellä on jotain tehtävää eikä sitä halua itse tehdä, niin mökkitalkkari / timpuri / muu ammattilainen kehiin.
Meillä on nyt ollut monta viikonloppua putkeen saunaremppaa, halon hakkuuta, lattian uusimista, eli kovaa työleiriä on pyöritetty. Mutta tosiaan, en valita, koska itse päätettiin tehdä rempat ja itse hakata halot, ja toisaalta loppukesästä ei sitten tehdäkään mitään.
Jos joku ihan oikeasti kokee että kesämökki on työleiri johon ei voi itse vaikuttaa, niin sitten taitaa olla muutama inkkari veke kanootista :)
Mukavaa mökkikesää kaikille mökkihöperöille! Huomenna starttaa taas auto "työleirille" enkä jaksaisi odottaa. :)
Aika hirveä mörskä sulla, jos ei ole 20 vuoteen rempattu. No, jokainen tyytyy siihen mihin tyytyy... Kuivanmaan mökki, sama kuin olisi kotona (paitsi jos asut kerrostalossa kaupungissa). Mökiksi miellän meren rannalla olevan modernin huvilan, en mitään kymppitonnin korjaamatonta mummonmökkiä jossain takahikiällä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kesämökki on työleiri, mutta se on oma valinta. Ainahan se on näin. Jos siellä on jotain tehtävää eikä sitä halua itse tehdä, niin mökkitalkkari / timpuri / muu ammattilainen kehiin.
Meillä on nyt ollut monta viikonloppua putkeen saunaremppaa, halon hakkuuta, lattian uusimista, eli kovaa työleiriä on pyöritetty. Mutta tosiaan, en valita, koska itse päätettiin tehdä rempat ja itse hakata halot, ja toisaalta loppukesästä ei sitten tehdäkään mitään.
Jos joku ihan oikeasti kokee että kesämökki on työleiri johon ei voi itse vaikuttaa, niin sitten taitaa olla muutama inkkari veke kanootista :)
Mukavaa mökkikesää kaikille mökkihöperöille! Huomenna starttaa taas auto "työleirille" enkä jaksaisi odottaa. :)
Tuota noin, minulle määrite työleiri sisältää selkeän negaation, eli että se työ on pakon sanelemaa ja vastentahtoista. Teillä se remppa ja halonhakkuu taas on ymmärtääkseni ihan vapaaehtoista ja jopa joltain osin mieluisaakin. Jos näin, niin mielestäni työleiri määritelmä ei ole aivan kohdalleen osuva.
Vierailija kirjoitti:
Aika hirveä mörskä sulla, jos ei ole 20 vuoteen rempattu. No, jokainen tyytyy siihen mihin tyytyy... Kuivanmaan mökki, sama kuin olisi kotona (paitsi jos asut kerrostalossa kaupungissa). Mökiksi miellän meren rannalla olevan modernin huvilan, en mitään kymppitonnin korjaamatonta mummonmökkiä jossain takahikiällä.
Missä kohtaa niin luki, ettei 20 vuoteen ole mitään tehty? Sitäpaitsi vanha mummonmökki kuuluukin olla vanha. Mitä sellaista mielestäsi 20 vuodessa menee mörskäksi, joka pitää ehdottomasti uusia? Tai no joo anna olla, kun ymmärryksesi on tuota tasoa, niin aivan turha niitä mutulöpinöitäsi on tänne rustata.
Se minkä sinä miellät mökiksi on aivan sinun oman pääsi sisäinen juttu, eikä vaikuta yleiseen määritelmään, saatika minuun yhtään mitenkään.
Oikein mukavan katkeraa kesää sinulle sinne betonilähiöön :)
Paitsi että eihän tuollaisia työleirijuttuja kukaan edes puhu. Kai se on kivaa kaataa väitteitä, joita kukaan ei ole vaivautunut edes esittämään.