Voi elämän kevät tätä työkkärin touhua
Olen tehnyt yhden työkeikan vuoden aikana laskutuspalvelun kautta ja nyt minut katsotaan yrittäjäksi :D Tähän kaikkeen selvittelyyn eli selvityspyyntöjen ja liitteiden toimittamiseen, sähköposteihin vastaamiseen ja soittoihin on mennyt enemmän aikaa kuin siihen, mitä kulutin sillä työkeikalla. Ajan olisin voinut käyttää työn etsimiseen tai uuden yrityksen suunnitteluun. Ei tässä ole mitään järkeä.
Onneksi pääsen kokonaan eroon työkkärin järjettömästä byrokratiasta kun alan kokopäiväiseksi yrittäjäksi.
Kommentit (29)
Niistähän on osa itsekin sinne työllistettyjä pätkäsopimuksella. Ovat tyytyväisiä että on edes jotain hommia vaikka tutkinto ihan muulle alalle. Siinä sitten koettavat hommaa pyörittää, oli sitten kiinnostusta ja tietoa tai ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmisiä työkkärissä nykyään on töissä? Pitääkö paikkansa ettei sinne enää juuri pääse jos ei ole maisteri?
mun tuttava o työkkärissä töissä. Meni sinne töihin kun oli ollut vuoden työttömänä. On maisteri.
Mutta mikä maisteri? Uimamaisteri? Filosofian? Teologian?
Välillä tuntuu että on tosiaan korkeintaan uimamaisteri jonka kanssa joutuu asioimaan, en ihmettelisi.
Työkkärin saamattomuus ei ole nykyajan ilmiö. Sama touhu oli 60-70 luvuilla.
Olin lähdössä Ruotsiin töihin 1970 ja menin kotikaupunkini työkkäriin täällä Suomessa kyselemään asioita, kun olin lukenut jostakin oppaasta, että pohjoismainen yhteistyö sujuu hyvin.
He täytttivät kiltisti työhakemuksen ja lupasivat lähettää sen Tukholmaan.
Suomen puolella kaikki sujui ihan hyvin, mutta Tukholmasta ei kuulunut nitään, niin lähdin sinne kyselemään (keskikoulun ruotsin taidoilla)
Menin varhain aamulla tomistoon ja tapasin virkailijan, joka löysi hakemukseni jostain laatikon pohjalta.
Ihmettelin, että eipä kukaan ollut minulle töitä tarjonnut. Sain nipun ositteita ja lähdin kartta kourassa ja em. kielitato hallussa töitä hakemaan.
Toisessa paikassa tärppäsi ja aloitin työt seuraavana päivänä.
Mikä oli opetus? yhteipohjoismainen työkkäri toimii samoin joka maassa.:DDDD
Miksi ylläpidetään laitosta, kun asiakkaat saavat itse hoidettua asiansa paremmin??
Mun miehen suvussa on yrittäjiä ja olen heille tehnyt töitä. Kun ei oltu vielä naimisissa, asuttiin kuitenkin yhdessä, jouduin antamaan työkkäriin kirjallisen selostuksen, etten sittenkin ole suhteessa ja asu jonkun sukulaisensa kanssa.
Mä niin toivoisin sitä perustuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmisiä työkkärissä nykyään on töissä? Pitääkö paikkansa ettei sinne enää juuri pääse jos ei ole maisteri?
mun tuttava o työkkärissä töissä. Meni sinne töihin kun oli ollut vuoden työttömänä. On maisteri.
Hyvä että ottavat työttömiä töihin.
Kahden viikon yrittäjäkurssi 100 km päässä.
Tiedote postitse työvoimatoimistosta.
Sitten toinen saman tyyppinen tiedote seuraavana päivänä.
Kahden viikon yrittäjäkurssi 150 km päässä mutta eri suunnassa ja eri kurssi kun tuo edellä mainittu.
Jonkun työvoimatoimiston asiantuntijan päivän työpanos ilmeisesti tullut kuitattua.
Juuri sen vuoksi, että työkkärin virkailijat kuitenkin ovat pääsääntöisesti ihan normi-ihmisiä, eivätkä mitään sadistisia hulluja, olen 100% varma, että jossain on salainen ohje, jonka mukaan karenssien määrälle on minimitaso jokaisen virkailijan kohdalla.
Työministerimmehän itse melkein lipsautti asian, kun totesi, että karenssien määrän lisääntyminen kertoo työtarjousten lisääntymisestä. Hän tietysti tarkoitti sen niin, että työpaikkoja olisi muka enemmän kun niitä kerran tarjotaan. Mutta kun jo netistä näkee, ettei näin ole, niin karenssien määrää on ihan tietoisesti lähdetty kasvattamaan lähettelemällä virheellisin perustein tehtyjä työtarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yks mua palvellut neuvoja oli valtiotieteiden maisteri. Selostin hänelle, että tää työttömyys ei sovi mulle kun en osaa asettaa itselleni rajoja, että toimin paremmin jos on rajat ulkoapäin niin kuin koulussa tai töissä. Hän totesi olevansa ihan samanlainen, että jos ei olisi tätä työpaikkaa niin hänkin olisi ihan hunningolla. No olihan se lohduttavaa kuulla, mutta jäin samalla miettimään kummalla meillä menee huonommin - minulla, tradenomilla, joka on työtön, vai valtiotieteen maisterilla, joka on töissä työkkärissä :-)
Varmaan riippuu työtehtävistä. Tuttu on töissä mamuosastolla, ei osaa mitään kieliä eikä ole käynyt edes lukiota.