Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipaha häälahjoista

Vierailija
08.06.2016 |

Menimme viikonloppuna naimisiin ja pakko saada avautua häälahjoista. Taustaa sen verran että olemme nuori perhe jolla luonnollisesti iso asunto- ja autolaina maksettavana. Lapset vielä kotihoidossa eli tulot pääasiassa miehen tulojen varassa. Emme tehneet lahjalistoja ja tilinumeron yhteydessä emme osanneet nimetä säästökohdetta, esim häämatkaa. Oletimme tietenkin että vieraat tajuavat sanomattakin että rahalle on käyttöä.
80 kutsuvieraasta 4 laittoi rahaa tilille ja muilta tuli tavara- tai lahjakorttilahja. Saimme turhaakin turhempia lahjoja, soda streamin, kapselikeittimen, valtavan keramiikkavadin ja muuta yhtä käytännöllistä. Koriste-esineitä tuli 7 ja pieniä kodinkoneita 5!! Lisäksi tuli lahjakortteja eri liikkeisiin niin, ettei niillä saa oikein mitään järkevää. Summat sen verran pieniä että omaa rahaa on laitettava kiinni jotta saisi jotain haluamaansa hankittua. Häihin upposi 12000 euroa, eikä siinä ole edes vielä tulossa olevia laskuja valokuvaajalta ja kaasolta joka järjesti maksullisen ohjelmanumeron. Tämän tavaran muuttaminen rahaksi on hankalaa ja ahdistaa tosi paljon kun kaqpit on jo ennestään täynnä.

Kommentit (140)

Vierailija
81/140 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmanneksi jokainen häävieras antaa lahjaksi mitä antaa. Vaikka sitä tavaraa.

Nykyään annan ihan tahallaan sitä tavaraa tai esim hierontalahjakortin enkä missään tapauksessa kartuta matka tai mitään muutakaan kassaa. Sen verran kiittämättömiä hääpareja nähnyt.

T. Se vanha täti jolta rahaa odotetaan.

Annatko siis roinaa tai lahjakortin vaikka pyydettäisiin selväsanaisesti ainoastaan rahaa? Olet todella itsekeskeinen ja ilkeä, jos näin on. Toivottavasti ei.

Juuri niin. Ja en ole ilkeä enkä itsekeskeinen. Ne ovat minun rahani ja teen niillä juuri sitä mitä haluan.

Naimisiin menevät parit sitä vastoin ovat nykyään ilkeitä, korostuneen itsekeskeisiä ja vieläpä tyhmiä kun luulevat maailman pyörivän heidän ympärillään. Ja vaikka annan sitä tavaraa ja lahjakortteja niin aina minut kutsutaan häihin. Varmaan siinä toivossa että kyllä se meille rahaa antaa.

Ohis mutta minusta tuollainen näpäyttäminen että annetaan tavaraa ihan piruuttaan on kyllä ilkeä ja itsekäs asenne. Minulta menee sama raha, joten miksi ihmeessä ei voi antaa sellaista lahjaa kuin on toiveena vaan on tarve tuolla tavalla näpäyttää. En yhtään ihmettele että sinuun suhtaudutaan kiittämättömästi kun asenne kerran on tuo.

Niin onhan se ikävä kun ajattelee että ne vieraat maksaa ne häät tai vähintään sen verran mitä syö mutta sitten käykin ilmi että vieraat on niin tyhmiä että ei laitakaan tilille rahaa! Onhan se hävytöntä maksattaa häät hääparilla vai miten se nyt olikaan...?

Yhä edelleen minun rahani on minun ja teen niillä juuri sitä mitä haluan.

Vierailija
82/140 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai raha tiukassa kun normaalit asunto ja autolainat? Ensinnäkin on aika lailla ollut jo rahaa kun on asunnot ja autot voitu rahoittaa ja on sitä rahaa nytkin.

Toisekseen taas näyttää olleen rahaa kun 12000 euroa on pantu häihin rahaa.

Nykyään annan ihan tahallaan sitä tavaraa tai esim hierontalahjakortin enkä missään tapauksessa kartuta matka tai mitään muutakaan kassaa. Sen verran kiittämättömiä hääpareja nähnyt.

Hierontalahjakortti oli yksi parhaista lahjoista jonka saimme häälahjaksi! Jännää kuinka erilaisia toiveita ihmisillä voi olla. Itse emme toivoneet mitään ja saimme aivan ihania lahjoja. Jokaisesta olimme kiitollisia ja iloisia. AP:n kannattaa nyt miettiä kahteen kertaan sitä onko se niin tärkeää miltä asiat näyttää ulos päin.

Sama, kiitollinen jokaisesta lahjasta.

Yhteistä AP:n kanssa tosin muutama kohta. Meidänkin häät maksoivat 10 000 €. Eikä ylimääräistä rahaa perheellä paljoa ollut koska olin itse vielä hoitovapaalla toisen lapsen kanssa.

MUTTA emme tosiaankaan kuvitelleet lahjojen kuittaavan kuluja! Meillä on laaja ystäväpiiri ja itse valitsimme isot juhlat koska halusimme molempien koko suvut ja molempien ystävät paikalle. Eivätkä nyyttärihäät kiinnostaneet.

Vaikka juomat tuotiin itse maahan eikä todellakaan pidetty mitään prinsessahäitä, niin kyllä vaan yli 100 hengen häihin helposti uppoa se 10 000. Ainakin Helsingissä jossa tilavuokrat ja catering maksavat.

Tämä oli kuitenkin meidän valintamme, josta olimme valmiit maksamaan sekä omilla säästöillä että jälkikäteen luottokorttilaskun lyhennyksinä. Halusimme kestitä ystäviä ja sukua kunnolla pitkän suhteemme vaihtuessa avioliitoksi.

Kuten joku totesi, häät ovat hääparin lahja vieraille. Ei kerjuujuhla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/140 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kummastuttaa tuo lapsiasia.

Häät viime viikonloppuna ja nyt jo lapsia?

Vierailija
84/140 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneks mä en mee ikinä naimisiin. En ainakaan noin turhamaisesti. Vaikka ap olisikin provo, niin takuulla tollasia ihmisiä löytyy.

Vierailija
85/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tää on provo niin vastaan silti....

Ei kannata järjestä 12 000 e häitä jos ei ole varaa. Piste.

Mistä lähtien vieraiden pitäisi kustantaa osa toisten juhlista?

Itse asiassa monissa kulttuureissa vielä häissäkin annetaan rahaa, lahjan lisäksi. Se on usein peitelty leikin muotoon, esim. morsiamen ryöstö, ja hääväki "ostaa" morsiamen takaisin.

Tosin noihin aikoihin oletettiin että pari oli elämänsä alussa eikä heillä ollut mitään omaisuutta, ja vanhemmat maksoi häät.

Vierailija
86/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lankaan menitte! Ei me mitään limpparikoneita saatu, eli sellaisen lahjaksi antanut on ollut joissain toisissa häissä. Vanhempamme maksoivat häät ja saimme vielä nelinumeroisen summan lahjarahaa. Bahama kutsuu! Ap

Tais tulla paniikki, kun joku tunnisti teidät ja heittäydyit yhtäkkiä provoksi :'D Lol

Hahhah, ihan sama ajatus tuli täälläkin mieleen! Luulen tosiaan että paniikki iski kun tunnistettiin ja yrittää epätoivoisena naamioitua provoksi!

Vierailija
87/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin naimisiin 22 v sitten. Häissä oli vieraita noin 120, vanhemmat maksoivat ruokailun (häälahjana, kiitos siiitä heille) jonka teki pitopalveluyritys juhlapaikalle. Emme toivoneet häälahjaksi mitään erikoista, rahaa tuli noin 12 000 markkaa ja tavaralahjoina mm. pussilakanoita, kunnolliset makuupussit, veitsisarja jne. Kaikki olivat tosi hyviä lahjoja, ei olisi tullut mielenkään näyttää nyrpeää naamaa, vaikka pussilakanoita oli jo ennestään kaappi täynnä..

No mihin ne rahat meni, ei tehty häämatkaa niillä rahoilla, vaan ostettiin mm. mikro, joka pelittää edelleen, vieraspatjoja jne.. . Vauvauutisen saatuamme osa säästettiin vauvaa varten ja ostettiin tarvikkeita..     

Nykyisin tuntuu olevan se käsitys, että vieraat maksaa kaiken,  osan häämatkastakin.. Ei mene minun jakeluun, että vieras on arvokas vain, jos tuo tullessaan ison kasan rahaa.. 

Vierailija
88/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä kehtaisi lahjoista valittaa.. Täytyy osata laittaa lahjalistaa tai sitten mainita nimenomaan että toive saada rahaa (vaikka sitä häämatkaa varten vaikkei oikeasti olisi lähdössäkään mutta ei kannate laittaa että lainanlyhennyksiä varten) :)

Vierailija
89/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annatko siis roinaa tai lahjakortin vaikka pyydettäisiin selväsanaisesti ainoastaan rahaa? Olet todella itsekeskeinen ja ilkeä, jos näin on. Toivottavasti ei.

Juuri niin. Ja en ole ilkeä enkä itsekeskeinen. Ne ovat minun rahani ja teen niillä juuri sitä mitä haluan.

Naimisiin menevät parit sitä vastoin ovat nykyään ilkeitä, korostuneen itsekeskeisiä ja vieläpä tyhmiä kun luulevat maailman pyörivän heidän ympärillään. Ja vaikka annan sitä tavaraa ja lahjakortteja niin aina minut kutsutaan häihin. Varmaan siinä toivossa että kyllä se meille rahaa antaa.

Oletko idiootti vai ainoastaan epäkunnioittava, inhottava ihminen? Ja miksi kuvittelet että joku pitäisi kirjaa siitä mitä olet antanut edellisten häiden hääparille lahjaksi suunnitellessaan omien häidensä vieraslistaa?

Jos minä järjestäisin häät ja kirjoittaisin kutsuun esim. "mahdolliset muistamiset voitte osoittaa häälahjatilille xxx-xxx" ja tulisit paikalle joku romu kainalossa voin kertoa että se romu lähtisi mukanasi poiskin, koska ihminen, joka on kykenemätön osoittamaan kunnioitusta muita kohtaan, ei ansaitse kunnioitusta itsekään. 10 euroa tilille olisi ihan huikean paljon parempi lahja kuin 10 euron kahvinkeitin, jos sellaista ei nimenomaisesti kaivata.

Lahja ei ole pakollinen mutta jos sellainen annetaan, se annetaan saajan eikä antajan mukaan. Iloa tuottamaan, osoittamaan arvostusta ja kunnioitusta toisten suurena päivänä. Ei niin, että "hahaa, sainpas näytettyä noillekin pölvästeille että minä teen itse omat päätökseni eikä siinä muiden mielipiteillä ole mitään merkitystä".

Hävettää tuollaisten ääliöiden puolesta.

Vierailija
90/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo...

Oikeasti onko tympeämpää kuin tilinumero hääkutsussa? Vitut romantiikasta ja siitä tuletko mutta anna rahaa että saadaan nämä helvetin ökyhäät maksettua!

Joskus käy niin että tädit ei ymmärrä että kyseessä on rahankeruujuhla ja ostaa esim. astioita, joita vuosia yhdessä ollut ja muutaman yhteisen mukulankin omiensa lisäksi ennen häitä pyöräyttänyt pari ei enää tarvitse. Voivoi, mutta eikö tarkeintä ole kuitenkin että häät ovat romanttiset ja kalliit ja hienommat kuin parin edellisissä liitoissa.

Vierailija
91/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupperware kestää heittämisen kirjoitti:

Pakko olla provo...

Oikeasti onko tympeämpää kuin tilinumero hääkutsussa? Vitut romantiikasta ja siitä tuletko mutta anna rahaa että saadaan nämä helvetin ökyhäät maksettua!

Joskus käy niin että tädit ei ymmärrä että kyseessä on rahankeruujuhla ja ostaa esim. astioita, joita vuosia yhdessä ollut ja muutaman yhteisen mukulankin omiensa lisäksi ennen häitä pyöräyttänyt pari ei enää tarvitse. Voivoi, mutta eikö tarkeintä ole kuitenkin että häät ovat romanttiset ja kalliit ja hienommat kuin parin edellisissä liitoissa.

Otan syvästi osaa jos tuo on todellisuutta lähipiirissäsi, kuulostaa kammottavalta. Itse en onneksi ole moiseen ikinä törmännyt.

Tilinumeroita hääkutsuissa on toki ollut, mutta sehän on täysin ok. Saajat saavat mitä toivovat, antajat saavat päättää paljonko heiltä liikenee kyseiselle parille.

Vierailija
92/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta tulee mieleen se feissarimoka missä yksi morsian oli laittanut minimi rahalahjaksi useamman satasen. Piti yksi ohjelmanumero olla se että seuraavat kartalla mihin asti se raha riittää häämatkalentoihin :D

Mikähän tämän morsiamen kohtalo oli? :D Vai paljastuiko provoksi?

Vierailija
93/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti olla ensimmäinen pari joka on joutunut vinguttamaan luottokortteja häiden takia tai ainoa pari joka on pettynyt turhaan tavaraan.

Kukaan ei joudu vinguttamaan luottokorttia häiden takia (paitsi ehkä vieraat teidän tapauksessa). Isot juhlat on vapaaehtoiset ja siten oma valinta. Naimisiin pääsee lähes ilmaiseksikin, siihen ei luottokorttia tai isoja rahoja tarvita.

Oikeasti kammottavaa että halutaan isot juhlat itseä varten ja sitten kuvitellaan muiden maksavan ne. Tämä voi olla provokin mutta taitaa tosiaan aika yleinen ajatusmalli olla kuitenkin.

T: viesti 12 (itsekin muuten naimisissa että en ole mikään katkera vanhapiika)

Niinpä. Jos haluaa järjestää 'pääsylipulliset' häät niin sitten kertoo suoraan sellaiset järjestävänsä. Vieraat päättävät puolestaan itse, onko tilaisuus pääsylipun arvoinen. Pääsylipun ja lahjan ero on suuri.

Esim. Espanjassa tuo on yleinen tapa. Eli häihin tuodaan lahja, mutta maksetaan sen lisäksi esim. 50 euroa henki ruokakuluista.

Vierailija
94/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lankaan menitte! Ei me mitään limpparikoneita saatu, eli sellaisen lahjaksi antanut on ollut joissain toisissa häissä. Vanhempamme maksoivat häät ja saimme vielä nelinumeroisen summan lahjarahaa. Bahama kutsuu! Ap

Ei tämä viesti kyllä kohota sitä käsitystä mikä sinusta muodostui.

Aika säälittävä. Aikuinen ihminen ja innoissaan kun vanhemmat maksaneet häät.

Mutta oikeesta elämässähän sä oot ihana ja empaattinen ihminen, eikö?

*buahhahhaa*

Vierailija
95/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko idiootti vai ainoastaan epäkunnioittava, inhottava ihminen? Ja miksi kuvittelet että joku pitäisi kirjaa siitä mitä olet antanut edellisten häiden hääparille lahjaksi suunnitellessaan omien häidensä vieraslistaa?

Jos minä järjestäisin häät ja kirjoittaisin kutsuun esim. "mahdolliset muistamiset voitte osoittaa häälahjatilille xxx-xxx" ja tulisit paikalle joku romu kainalossa voin kertoa että se romu lähtisi mukanasi poiskin, koska ihminen, joka on kykenemätön osoittamaan kunnioitusta muita kohtaan, ei ansaitse kunnioitusta itsekään. 10 euroa tilille olisi ihan huikean paljon parempi lahja kuin 10 euron kahvinkeitin, jos sellaista ei nimenomaisesti kaivata.

Lahja ei ole pakollinen mutta jos sellainen annetaan, se annetaan saajan eikä antajan mukaan. Iloa tuottamaan, osoittamaan arvostusta ja kunnioitusta toisten suurena päivänä. Ei niin, että "hahaa, sainpas näytettyä noillekin pölvästeille että minä teen itse omat päätökseni eikä siinä muiden mielipiteillä ole mitään merkitystä".

Tyhmyys on niin ikävä piirre.

Jokainen kutsuttu vieras tuo lahjaksi juuri sitä mitä haluaa. Jokainen vieras laittaa omat rahansa juuri siihen mihin haluaa. Kyllähän se tietenkin harmittaa kun ei pääse määräämään toisia.

Eli sinulle ns oikea lahja on joka tapauksessa tärkeämpi kuin yksikään vieras ja kutsut sen vanhan tädinkin vain siksi että tuo oikean lahjan eli rahaa ja jos röyhkeää tuoda esim mariskoolin niin heität tädin kaiken kansan nähden niskape...e-otteella pihalle?

Vierailija
96/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä viesti kyllä kohota sitä käsitystä mikä sinusta muodostui.

Aika säälittävä. Aikuinen ihminen ja innoissaan kun vanhemmat maksaneet häät.

Mutta oikeesta elämässähän sä oot ihana ja empaattinen ihminen, eikö?

*buahhahhaa*

Tosiaan, vanhemmat kustantaneet teidän, kahden aikuisen ihmisen hääleikit ja ihan kehtaat kehua sillä?? Noolooaaa...

Vierailija
97/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kutsuttu vieras tuo lahjaksi juuri sitä mitä haluaa. Jokainen vieras laittaa omat rahansa juuri siihen mihin haluaa. Kyllähän se tietenkin harmittaa kun ei pääse määräämään toisia.

Eli sinulle ns oikea lahja on joka tapauksessa tärkeämpi kuin yksikään vieras ja kutsut sen vanhan tädinkin vain siksi että tuo oikean lahjan eli rahaa ja jos röyhkeää tuoda esim mariskoolin niin heität tädin kaiken kansan nähden niskape...e-otteella pihalle?

Nyt on kyllä pakko ihmetellä oletko harvinaisen typerä vai ainoastaan sisälukutaidoton ja provoiluun taipuvainen.

Lahjalla osoitetaan arvostusta saajaa kohtaan. Epätoivotun roinan tuominen lahjaksi on noloa v*ttuilua. Jos ei halua antaa sellaista lahjaa joka ilahduttaisi saajaansa on parempi tulla tyhjin käsin, kuten jo sanottu.

Sinulle näemmä oman epätoivotun lahjasi tuputtaminen on tärkeämpää kuin yhdenkään läheisesi ilo.

Minä sen sijaan kirjoitin, että jos ainoastaan rahaa on toivottu, on kunnioittavaa antaa sitä rahaa (ja ylipäätään kunnoittaa toisen lahjatoivetta jos sellainen on esitetty!) - en missään tapauksessa että raha olisi jotenkin "oikeampi" lahja ylipäätään, aina ja kaikkialla ja kaikille.

Jos rahan antaminen on jotenkin niin kammottavaa, (joudun nyt toistamaan itseäni mutta ehkä asia jankutettuna menee jopa lainatulle kommentoijalle perille) on ihan 100% ok tulla ilman lahjaa tai antaa joku nimellinen summa, kuten jo mainittu 10 euroa. Ei ole ok tulla sellaisen lahjan kanssa, jota nimenomaisesti haluttiin välttää, ja se kerrottiin etukäteen ihan selvin sanoin.

Ja tämä saattaa tulla sinulle järkytyksenä, mutta osalla meistä on käytöstavat ja sen mariskoolinkin voi antaa tädille takaisin ihan kohteliaan hymyn ja muutaman selittävän sanan kera.

Vierailija
98/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä pakko ihmetellä oletko harvinaisen typerä vai ainoastaan sisälukutaidoton ja provoiluun taipuvainen.

Lahjalla osoitetaan arvostusta saajaa kohtaan. Epätoivotun roinan tuominen lahjaksi on noloa v*ttuilua. Jos ei halua antaa sellaista lahjaa joka ilahduttaisi saajaansa on parempi tulla tyhjin käsin, kuten jo sanottu.

Sinulle näemmä oman epätoivotun lahjasi tuputtaminen on tärkeämpää kuin yhdenkään läheisesi ilo.

Minä sen sijaan kirjoitin, että jos ainoastaan rahaa on toivottu, on kunnioittavaa antaa sitä rahaa (ja ylipäätään kunnoittaa toisen lahjatoivetta jos sellainen on esitetty!) - en missään tapauksessa että raha olisi jotenkin "oikeampi" lahja ylipäätään, aina ja kaikkialla ja kaikille.

Jos rahan antaminen on jotenkin niin kammottavaa, (joudun nyt toistamaan itseäni mutta ehkä asia jankutettuna menee jopa lainatulle kommentoijalle perille) on ihan 100% ok tulla ilman lahjaa tai antaa joku nimellinen summa, kuten jo mainittu 10 euroa. Ei ole ok tulla sellaisen lahjan kanssa, jota nimenomaisesti haluttiin välttää, ja se kerrottiin etukäteen ihan selvin sanoin.

Ja tämä saattaa tulla sinulle järkytyksenä, mutta osalla meistä on käytöstavat ja sen mariskoolinkin voi antaa tädille takaisin ihan kohteliaan hymyn ja muutaman selittävän sanan kera.

Eli selitit taas hyvin pitkästi sen että sinulle kaikista tärkeintä on raha ja vain ja ainoastaan sitä sinulle antavalla on ihmisarvo ja sinun mukaasi jollain kieroutuneella tavalla käytöstavat ja osaa ottaa toiset ihmiset huomioon?

Pyydätkö myös joulu, äitienpäivä ja synttärilahjat rahana?

Vierailija
99/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille rahaa, oli sitten ylioppilas lahja, valmistujaislahja, häälahja jne, ei arvosta muuta kun rahaa. Ei kippoa kappoa eikä muuta rihkamaa. 

Vierailija
100/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras kun mentiin maistraatissa naimisiin eikä pidetty edes kahvitteluja eikä toivottu lahjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä