Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipaha häälahjoista

Vierailija
08.06.2016 |

Menimme viikonloppuna naimisiin ja pakko saada avautua häälahjoista. Taustaa sen verran että olemme nuori perhe jolla luonnollisesti iso asunto- ja autolaina maksettavana. Lapset vielä kotihoidossa eli tulot pääasiassa miehen tulojen varassa. Emme tehneet lahjalistoja ja tilinumeron yhteydessä emme osanneet nimetä säästökohdetta, esim häämatkaa. Oletimme tietenkin että vieraat tajuavat sanomattakin että rahalle on käyttöä.
80 kutsuvieraasta 4 laittoi rahaa tilille ja muilta tuli tavara- tai lahjakorttilahja. Saimme turhaakin turhempia lahjoja, soda streamin, kapselikeittimen, valtavan keramiikkavadin ja muuta yhtä käytännöllistä. Koriste-esineitä tuli 7 ja pieniä kodinkoneita 5!! Lisäksi tuli lahjakortteja eri liikkeisiin niin, ettei niillä saa oikein mitään järkevää. Summat sen verran pieniä että omaa rahaa on laitettava kiinni jotta saisi jotain haluamaansa hankittua. Häihin upposi 12000 euroa, eikä siinä ole edes vielä tulossa olevia laskuja valokuvaajalta ja kaasolta joka järjesti maksullisen ohjelmanumeron. Tämän tavaran muuttaminen rahaksi on hankalaa ja ahdistaa tosi paljon kun kaqpit on jo ennestään täynnä.

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmanneksi jokainen häävieras antaa lahjaksi mitä antaa. Vaikka sitä tavaraa.

Nykyään annan ihan tahallaan sitä tavaraa tai esim hierontalahjakortin enkä missään tapauksessa kartuta matka tai mitään muutakaan kassaa. Sen verran kiittämättömiä hääpareja nähnyt.

T. Se vanha täti jolta rahaa odotetaan.

Annatko siis roinaa tai lahjakortin vaikka pyydettäisiin selväsanaisesti ainoastaan rahaa? Olet todella itsekeskeinen ja ilkeä, jos näin on. Toivottavasti ei.

Juuri niin. Ja en ole ilkeä enkä itsekeskeinen. Ne ovat minun rahani ja teen niillä juuri sitä mitä haluan.

Naimisiin menevät parit sitä vastoin ovat nykyään ilkeitä, korostuneen itsekeskeisiä ja vieläpä tyhmiä kun luulevat maailman pyörivän heidän ympärillään. Ja vaikka annan sitä tavaraa ja lahjakortteja niin aina minut kutsutaan häihin. Varmaan siinä toivossa että kyllä se meille rahaa antaa.

Oletko idiootti vai ainoastaan epäkunnioittava, inhottava ihminen? Ja miksi kuvittelet että joku pitäisi kirjaa siitä mitä olet antanut edellisten häiden hääparille lahjaksi suunnitellessaan omien häidensä vieraslistaa?

Jos minä järjestäisin häät ja kirjoittaisin kutsuun esim. "mahdolliset muistamiset voitte osoittaa häälahjatilille xxx-xxx" ja tulisit paikalle joku romu kainalossa voin kertoa että se romu lähtisi mukanasi poiskin, koska ihminen, joka on kykenemätön osoittamaan kunnioitusta muita kohtaan, ei ansaitse kunnioitusta itsekään. 10 euroa tilille olisi ihan huikean paljon parempi lahja kuin 10 euron kahvinkeitin, jos sellaista ei nimenomaisesti kaivata.

Lahja ei ole pakollinen mutta jos sellainen annetaan, se annetaan saajan eikä antajan mukaan. Iloa tuottamaan, osoittamaan arvostusta ja kunnioitusta toisten suurena päivänä. Ei niin, että "hahaa, sainpas näytettyä noillekin pölvästeille että minä teen itse omat päätökseni eikä siinä muiden mielipiteillä ole mitään merkitystä".

Hävettää tuollaisten ääliöiden puolesta.

Tyhmyys on niin ikävä piirre.

Jokainen kutsuttu vieras tuo lahjaksi juuri sitä mitä haluaa. Jokainen vieras laittaa omat rahansa juuri siihen mihin haluaa. Kyllähän se tietenkin harmittaa kun ei pääse määräämään toisia.

Eli sinulle ns oikea lahja on joka tapauksessa tärkeämpi kuin yksikään vieras ja kutsut sen vanhan tädinkin vain siksi että tuo oikean lahjan eli rahaa ja jos röyhkeää tuoda esim mariskoolin niin heität tädin kaiken kansan nähden niskape...e-otteella pihalle?

Nyt on kyllä pakko ihmetellä oletko harvinaisen typerä vai ainoastaan sisälukutaidoton ja provoiluun taipuvainen.

Lahjalla osoitetaan arvostusta saajaa kohtaan. Epätoivotun roinan tuominen lahjaksi on noloa v*ttuilua. Jos ei halua antaa sellaista lahjaa joka ilahduttaisi saajaansa on parempi tulla tyhjin käsin, kuten jo sanottu.

Sinulle näemmä oman epätoivotun lahjasi tuputtaminen on tärkeämpää kuin yhdenkään läheisesi ilo.

Minä sen sijaan kirjoitin, että jos ainoastaan rahaa on toivottu, on kunnioittavaa antaa sitä rahaa (ja ylipäätään kunnoittaa toisen lahjatoivetta jos sellainen on esitetty!) - en missään tapauksessa että raha olisi jotenkin "oikeampi" lahja ylipäätään, aina ja kaikkialla ja kaikille.

Jos rahan antaminen on jotenkin niin kammottavaa, (joudun nyt toistamaan itseäni mutta ehkä asia jankutettuna menee jopa lainatulle kommentoijalle perille) on ihan 100% ok tulla ilman lahjaa tai antaa joku nimellinen summa, kuten jo mainittu 10 euroa. Ei ole ok tulla sellaisen lahjan kanssa, jota nimenomaisesti haluttiin välttää, ja se kerrottiin etukäteen ihan selvin sanoin.

Ja tämä saattaa tulla sinulle järkytyksenä, mutta osalla meistä on käytöstavat ja sen mariskoolinkin voi antaa tädille takaisin ihan kohteliaan hymyn ja muutaman selittävän sanan kera.

Eli selitit taas hyvin pitkästi sen että sinulle kaikista tärkeintä on raha ja vain ja ainoastaan sitä sinulle antavalla on ihmisarvo ja sinun mukaasi jollain kieroutuneella tavalla käytöstavat ja osaa ottaa toiset ihmiset huomioon?

Pyydätkö myös joulu, äitienpäivä ja synttärilahjat rahana?

Olet siis mieleltäsi järkkynyt, ok. Onnea elämääsi.

Vierailija
102/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään annan ihan tahallaan sitä tavaraa tai esim hierontalahjakortin enkä missään tapauksessa kartuta matka tai mitään muutakaan kassaa. Sen verran kiittämättömiä hääpareja nähnyt.

Annatko siis roinaa tai lahjakortin vaikka pyydettäisiin selväsanaisesti ainoastaan rahaa? Olet todella itsekeskeinen ja ilkeä, jos näin on. Toivottavasti ei.

Juuri niin. Ja en ole ilkeä enkä itsekeskeinen. Ne ovat minun rahani ja teen niillä juuri sitä mitä haluan.

Naimisiin menevät parit sitä vastoin ovat nykyään ilkeitä, korostuneen itsekeskeisiä ja vieläpä tyhmiä kun luulevat maailman pyörivän heidän ympärillään. Ja vaikka annan sitä tavaraa ja lahjakortteja niin aina minut kutsutaan häihin. Varmaan siinä toivossa että kyllä se meille rahaa antaa.

Oletko idiootti vai ainoastaan epäkunnioittava, inhottava ihminen? Ja miksi kuvittelet että joku pitäisi kirjaa siitä mitä olet antanut edellisten häiden hääparille lahjaksi suunnitellessaan omien häidensä vieraslistaa?

Jos minä järjestäisin häät ja kirjoittaisin kutsuun esim. "mahdolliset muistamiset voitte osoittaa häälahjatilille xxx-xxx" ja tulisit paikalle joku romu kainalossa voin kertoa että se romu lähtisi mukanasi poiskin, koska ihminen, joka on kykenemätön osoittamaan kunnioitusta muita kohtaan, ei ansaitse kunnioitusta itsekään. 10 euroa tilille olisi ihan huikean paljon parempi lahja kuin 10 euron kahvinkeitin, jos sellaista ei nimenomaisesti kaivata.

Lahja ei ole pakollinen mutta jos sellainen annetaan, se annetaan saajan eikä antajan mukaan. Iloa tuottamaan, osoittamaan arvostusta ja kunnioitusta toisten suurena päivänä. Ei niin, että "hahaa, sainpas näytettyä noillekin pölvästeille että minä teen itse omat päätökseni eikä siinä muiden mielipiteillä ole mitään merkitystä".

Jokainen kutsuttu vieras tuo lahjaksi juuri sitä mitä haluaa. Jokainen vieras laittaa omat rahansa juuri siihen mihin haluaa. Kyllähän se tietenkin harmittaa kun ei pääse määräämään toisia.

Eli sinulle ns oikea lahja on joka tapauksessa tärkeämpi kuin yksikään vieras ja kutsut sen vanhan tädinkin vain siksi että tuo oikean lahjan eli rahaa ja jos röyhkeää tuoda esim mariskoolin niin heität tädin kaiken kansan nähden niskape...e-otteella pihalle?

Nyt on kyllä pakko ihmetellä oletko harvinaisen typerä vai ainoastaan sisälukutaidoton ja provoiluun taipuvainen.

Lahjalla osoitetaan arvostusta saajaa kohtaan. Epätoivotun roinan tuominen lahjaksi on noloa v*ttuilua. Jos ei halua antaa sellaista lahjaa joka ilahduttaisi saajaansa on parempi tulla tyhjin käsin, kuten jo sanottu.

Sinulle näemmä oman epätoivotun lahjasi tuputtaminen on tärkeämpää kuin yhdenkään läheisesi ilo.

Minä sen sijaan kirjoitin, että jos ainoastaan rahaa on toivottu, on kunnioittavaa antaa sitä rahaa (ja ylipäätään kunnoittaa toisen lahjatoivetta jos sellainen on esitetty!) - en missään tapauksessa että raha olisi jotenkin "oikeampi" lahja ylipäätään, aina ja kaikkialla ja kaikille.

Jos rahan antaminen on jotenkin niin kammottavaa, (joudun nyt toistamaan itseäni mutta ehkä asia jankutettuna menee jopa lainatulle kommentoijalle perille) on ihan 100% ok tulla ilman lahjaa tai antaa joku nimellinen summa, kuten jo mainittu 10 euroa. Ei ole ok tulla sellaisen lahjan kanssa, jota nimenomaisesti haluttiin välttää, ja se kerrottiin etukäteen ihan selvin sanoin.

Ja tämä saattaa tulla sinulle järkytyksenä, mutta osalla meistä on käytöstavat ja sen mariskoolinkin voi antaa tädille takaisin ihan kohteliaan hymyn ja muutaman selittävän sanan kera.

Eli selitit taas hyvin pitkästi sen että sinulle kaikista tärkeintä on raha ja vain ja ainoastaan sitä sinulle antavalla on ihmisarvo ja sinun mukaasi jollain kieroutuneella tavalla käytöstavat ja osaa ottaa toiset ihmiset huomioon?

Se koira älähtää johon keppi kalahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat eivät juhlia maksa. Sitä paitsi mulla ainakin menee häihin osallistuessa satasia rahaa: Matka, majoitus, baari (harvoissa häissä on ollut tarjoilua, juhlapaikat ovat olleet sellaisia), mahdollisesti kampaajakäynti, lahja. Tänä kesänä on tiedossa kolmet häät, joista yksi on sentään taksimatkan päässä. Terveisin autoton sinkku

Vierailija
104/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes kehtaa mennä isosti naimisiin lainarahalla, kun on jo asuntolainat ja lapset!? Älä nyt ap sano että sinulla oli vielä valkoinen pukukin, kuin jollakin neitsykäisellä!

Vierailija
105/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole käyttötarkoitusta vaan vain tilinumero, niin rahaa sinne en laita.

Eihän kehitysmaillekaan enää anneta suoraa budjettitukea vaan pitää olla joku tietty projekti/asia, johon rahat kohdennetaan.

Vierailija
106/140 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia mennään intiimisti kahden kesken avioon, ja rahat käytetään ravintolaillalliseen, matkaan ja kauniiseen sormukseen. Näin rahaa menee vain 3-4 tonnia :)

Kyllä me saatiin kivat 100 hengen häätkin vähän päälle kolmen tonnin. Mulle onkin 90 e sormus. Ite maksoin mielummin hyvistä juhlista kuin korusta. Mut nää on valintoja. Aloittaja tietty on pöljä tai provo tai molempia.

Vierailija
107/140 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lankaan menitte! Ei me mitään limpparikoneita saatu, eli sellaisen lahjaksi antanut on ollut joissain toisissa häissä. Vanhempamme maksoivat häät ja saimme vielä nelinumeroisen summan lahjarahaa. Bahama kutsuu! Ap

Alkoiko nolottaa, kun joku tunnisti?

Vierailija
108/140 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan off topic mutta miten vanhoja täällä on, kun noin paljon ihmetystä herättää lapsien hankinta ennen avioliittoa? Omassa ystäväpiirissä kylläkin enemmän sääntö nuin poikkeus, ihan kaikissa yhteiskuntaluokissa...

Vierailija
109/140 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia mennään intiimisti kahden kesken avioon, ja rahat käytetään ravintolaillalliseen, matkaan ja kauniiseen sormukseen. Näin rahaa menee vain 3-4 tonnia :)

Me tehtiin näin (sain kolmen tonnin sormuksen mieheltä, itse en mitään maksanut) ja lopulta tulos oli se, että vanhemmat suuttuivat ja nyt meillä on uudet "häät" tulossa. Senttiäkään en niihin ole laittanut enkä laita. Isä maksaa.

En ymmärrä miksi laittaa omaa rahaa häihin? Kerta vanhemmat haluavat maksaa vieraiden ruuat ja juomat ja mun ylikalliin puvun, niin voin mä siinä juhlassa esiintyä :D muuten en aio panostaa juhliin

Vierailija
110/140 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin näin (sain kolmen tonnin sormuksen mieheltä, itse en mitään maksanut) ja lopulta tulos oli se, että vanhemmat suuttuivat ja nyt meillä on uudet "häät" tulossa. Senttiäkään en niihin ole laittanut enkä laita. Isä maksaa.

En ymmärrä miksi laittaa omaa rahaa häihin? Kerta vanhemmat haluavat maksaa vieraiden ruuat ja juomat ja mun ylikalliin puvun, niin voin mä siinä juhlassa esiintyä :D muuten en aio panostaa juhliin

Tollein voi jäädäkin plussalle häistä xD

Vierailija
111/140 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentteja lukiessani , mietin olenko ajatusmaailmaltani jotenkiin "poikkeava" tms kun mulla ensimmäinen ajatus AP.n viestiin oli ,että kyllä vieraiden pitäis tajuta ilman erillistä kerjäämistäkin ymmärtää että lapsiperhe tarvitsee rahaa. Siis ihan rahaa, ei jotain alennuskorista ostettua Soda Stream laitetta. Ymmärrän sen pointi että joissain piieissä rahaan antamista pidetään "mauttomana". Musta ei ole mautonta antaa rahaa häälahjaksi, jos kuitenkin yleisesti tiedosssa että on lapsiperhe jolla niitä menoeriä löytyy ja vain mies töissä ja äiti kotihoidontuella. Mulla herää semmonen ajatus et onks häävieraat yrittäneet päästä mahd. vähällä. Ei sitä pidä erikseen pyydellä tai kerjätä, musta fiksu ymmärtää että rahalahja jonka voi itse käyttää miten haluaa ja mihin sitä tarvitaan on kodinkonetta käytännöllisempi lahja (ellei nyt sitten pariskunta ole paljoa vaikka valitellut että voivoi kun ei meillä ole sitä voileipägrilliä tms ja kyllä meillä olisi sille käyttöä). Tämä mun näkökulma asiaan =)

Vierailija
112/140 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan off topic mutta miten vanhoja täällä on, kun noin paljon ihmetystä herättää lapsien hankinta ennen avioliittoa? Omassa ystäväpiirissä kylläkin enemmän sääntö nuin poikkeus, ihan kaikissa yhteiskuntaluokissa...

googlaa sana Sarkasmi ;D

terv. kuusikymppinen joka synnytti lapsen puoli vuotta vihkimisen jälkeen.

Vierailija
113/140 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koira älähtää johon keppi kalahtaa.

Niin, kyllä se sinun älähdyksesi huomattiin, miksi ihmeessä alleviivaat sitä vielä erikseen?

Vierailija
114/140 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aloitus sitten provo tai ei, mutta ihmettelen noin yleisesti ottaen prinsessahäitä! Meidät vihittiin reilu vuosi sitten maistraatissa, ihan arkivaatteissa, yksi oma todistaja ja yksi maistraatin puolelta. Kustannus oli noin 600 e eli minun valkokultainen sormukseni, jossa pieniä dimangeja. 

Tuttu vihittiin suurellisesti Turun tuomiokirkossa. Paikalla en ollut, mutta hienoa kuulemma oli kaikki. Liitto kesti reilun vuoden ja jätti jälkeensä isot laskut.

Vierailija
115/140 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli aloitus sitten provo tai ei, mutta ihmettelen noin yleisesti ottaen prinsessahäitä! Meidät vihittiin reilu vuosi sitten maistraatissa, ihan arkivaatteissa, yksi oma todistaja ja yksi maistraatin puolelta. Kustannus oli noin 600 e eli minun valkokultainen sormukseni, jossa pieniä dimangeja. 

Tuttu vihittiin suurellisesti Turun tuomiokirkossa. Paikalla en ollut, mutta hienoa kuulemma oli kaikki. Liitto kesti reilun vuoden ja jätti jälkeensä isot laskut.

Sanopa muuta. Mitä isommat häät, sitä varmempi ero! Tämä on fakta!

Vierailija
116/140 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanopa muuta. Mitä isommat häät, sitä varmempi ero! Tämä on fakta!

No ei sentään fakta. Itse olen ainakin Pohjanmaalla tottunut suuriin häihin. Jotka eivät tarkoita samaa kuin kalliit. Osa on eronnut, osa ei. 

Vierailija
117/140 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meidän tuttavapiirissämme kyllä kaikki ovat menneet naimisiin ennen lapsia. Eikä tämä ole sarkasmia.

Vierailija
118/140 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa muutenkin pitää jotkut prinsessaunelmahäät, kun on jo vuosia eletty avoliitossa ja pari kakaraakin pyöräytetty.

Vierailija
119/140 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoitovapaalla. Miehellä pienipalkkainen työ. Ei ole autolainaa. Mies kulkee 500 egen romulla töihin, hyvin kulkee. On kohtuullinen asuntolaina. Pidettiin häät; kustannukset; sormukset 700€, minun puku 20€, tarjoilut 100€. Ei todellakaan haluttu mitään turhaa romua nurkkiin, joten pistettiin kutsuun että ei saa lahjoa meitä, jos jotain muistamista haluaa laittaa niin pieni summa valitsemallemme hyväntekeväisyyskohteelle.

Ei ole velkaa kolmeen suuntaan, ei kaapit täynnä muitten valitsemia romuja, ei pahaa mieltä.

SAA KOPIOIDA.

Vierailija
120/140 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan päässy naimisiin :-(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi