Saako raskaana syödä sinisimpukoita ja puolikypsää ulkofilettä?
Kommentit (26)
En viitisisi vaarantaa mitään tietämättömyydelläni tsm, että tarvitsisi koko loppuraskauden pelätä tuliko tehtyä virhe enkä tietenkään halua vaarantaa mitään. Neuvolassa en tietenkään ole vielä käynyt/soittanut. Olemme menossa kylään ja noita kuulema on tarjolla.
monillehan raskaus on sillai yllätys että eivät edes siitä tiedä ja ovat syöneet kaikea ilman rajoituksia.
Oma terkkarini sanoi että voit syödä kaikkea, terve maalaisjärki toki riittää. Jos nyt alatte " varomaan" kaikkea, niin jättäkäähän sit myös kalat ja salaatit muille, salaatistakin voi saada vaikka mitä... oikeasti uskomatonta tämän päivän äitien jutut! Ja sitten jos jotain on saanut, niin se on tullut ihan muusta kuin vaikkapa syödystä homejuustosta..
Olet outo. Tuskin terkkari noin voi sanoa. Heidän yksiselitteisten ohjeidensa mukaan ei pitäisi mitään puolikypsää pihviä mennä syömään. Miksi ihmeessä ottaisi turhia riskejä, jos yrittää raskautta. Niitä riskejä, joille ei voi mitään, on jo ihan riittävästi. Minulla on ainakin tapana noudattaa ohjeita, jotka annetaan oman ja lapseni hyvinvoinnin parantamiseksi neuvolasta.
Tässä linkki Espoon neuvoloiden ohjeisiin vältettävistä ruoka-aineista:
http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;…
Uskon kuitenkin asiantuntijoita ennemmin kuin jotain taukkia av-mammaa, joka sanoo, että " syö vaan, minäkin söin, eikä mitään tullut" !
Vierailija:
Oma terkkarini sanoi että voit syödä kaikkea, terve maalaisjärki toki riittää. Jos nyt alatte " varomaan" kaikkea, niin jättäkäähän sit myös kalat ja salaatit muille, salaatistakin voi saada vaikka mitä... oikeasti uskomatonta tämän päivän äitien jutut! Ja sitten jos jotain on saanut, niin se on tullut ihan muusta kuin vaikkapa syödystä homejuustosta..
jos vittu itse vaivautuisit, niin, vaikkapa netistä, ottaan asioista selvää tietäisit vähän enemmän! Ja kyllä, moni neuvolan" täti" on minulle noin sanonut, kun olen kokeneempi äiti. Sen sijaan tuollaiset ekan lapsen saavat teinit ei uskalla tehdä mitään ilman kuolemanpelkoa!
Vierailija:
Tässä linkki Espoon neuvoloiden ohjeisiin vältettävistä ruoka-aineista:http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;…
Uskon kuitenkin asiantuntijoita ennemmin kuin jotain taukkia av-mammaa, joka sanoo, että " syö vaan, minäkin söin, eikä mitään tullut" !
Muistaakseni n. joka kymmenes nauta on sairastanut tokson jolloin lihassa on jotain kystia mistä tauti voi tarttua. Toki jos olet jo tokson sairastanut niin sitten ei siitä ole vaaraa.
Kyllä se on totta, että saa sitä maalaisjärkeä tässäkin asiassa käyttää.
Älkää MISSÄÄN NIMESSÄ syökö salaatinlehtiä, koska eräs nuori nainen sai laivalla sellaisesta parantumattoman taudin. ÄLKÄÄ syökö myöskään kalaa, ei haittaa vaikka aivot kärsivät rasvahappojen puutteesta ( ja sehän näkyy) kunhan ette vaan saa mitään! Ja entäs juurekset? :) Jos oikeasti olette noin lapsellisia, niin älkää syökö mitään! Ja silti tod.näköisesti ette säily terveinä..
eli on kyllä kuumentunut tarpeeksi tuhotakseen bakteerit.
mä en tykkää kalasta ja syön omega3-rasvahappovalmistetta joka päivä. Järki juoksee ;)
t. esikoistaan odottava joka söi eilen mediumpihvin ja viime viikolla aurajuustopizzaa
ja tiedätkös mitä muuta sun pitäis saada kuin omega3:sta? otapa selvää.. minä sen sijaan tiedän koska olen nähnyt sen verran vaivaa että otan itse selvää!
Veikkaan, että kun miedän lapsemme ovat siinä iässä, että harkitsevat perheenlisäystä,tuleville äideille pidetään info tilaisuuksia, missä kerrotaan mitä tulee välttää jo ennen raskautta jotta elimistö on varmasti steriili ja puhdas sikiötä varten.
on todettu olevan suurempi riski listeria bakteerin välittäjänä, kuin raaka kala.
Ja esim. meillä testataan, onko ollut tuo toksoplasmoosi. Sitä pidetään ainakin täällä niin suurena riskinä raskaanaolevalle. Esim. minä en ollut sitä sairastanut, joten multa KIELLETTIIN raa' an lihan syönti raskausaikana ja mediumpihvistä sen toksoplasmoosin voi saada, ainakin täkäläisten ohjeiden mukaan eli lihan pitää olla läpikypsennettyä.
Simpukoita ei taas suositella sen vuoksi, että ne usein sisältävät runsaasti esim. raskasmetalleja ja muita myrkkyjä.
Eli nätisti sanottuna, jos vaivautuisit itse ottamaan selvää asioista - aloittaa voit ihan vaikka käytöstavoista ja suomenkielen alkeista ;)
Vierailija:
jos vittu itse vaivautuisit, niin, vaikkapa netistä, ottaan asioista selvää tietäisit vähän enemmän! Ja kyllä, moni neuvolan" täti" on minulle noin sanonut, kun olen kokeneempi äiti. Sen sijaan tuollaiset ekan lapsen saavat teinit ei uskalla tehdä mitään ilman kuolemanpelkoa!
parempi että kuolet heti kuin myöhemmin vaikkapa (tai lapsesi) aivokuumeeseen. POINTTI ON SE, että lapsien kehitysvammat Suomessa ovat johtuneet ihan muusta kuin ravinnosta! Ja suurin osa ei tod. varo syömisiään.
Esim. toksolapsia syntyy Suomeen vuodessa melkein yhtä paljon kuin down-vauvoja (50-60 kpl).
Vierailija:
POINTTI ON SE, että lapsien kehitysvammat Suomessa ovat johtuneet ihan muusta kuin ravinnosta! Ja suurin osa ei tod. varo syömisiään.
äitien, jotka juovat kahvia, lapset kuolee.
ettet vaan saa mitään kauheita kuolemantauteja!!