Miksi henkinen ilmapiirimme on jatkuvasti negatiivinen?
Voisimmeko ottaa oppia vaikka Ruotsalaisilta.Heillä on yrityselämä sekä pankkisektorikin paljon parempi kuin meillä.
Ruotsalaiset kysyvät palaverissaan että mitä hyvää olet saanut jo tänään tehtyä.
Suomessa olisi aika ottaa positiivinen askel apatiastamme avoimen positiivisuuteen.
Kommentit (21)
Olisi aika jo ottaa hyvä askel KYLLÄ.
Jenkeissäkin ihmiset kantavat asetta eivätkä he sillä ammu muuten vain.Suomessa jos puutut vihamielisyyteen sekä negatiivisyyteen.Sinut"ammutaan" taikka painetaan niistä syistä sosiaalisesti alas.
Suomalaiset ovat onnellisia vain saadessaan hävetä itseään ja haukkua toisiaan, varsinkin niitä jotka jaksavat vielä jotakin yrittää.
Paras kun eristäytyy kanssaihmisistä niin voi olla onnellinen :) Kukaan ei myrkytä ilmapiiriä tai piilovihjaile jotain ilkeää.
Olen huomannut saman ilmiön työpaikallani.Mitä pitäisi tehdä koska se on kestämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Paras kun eristäytyy kanssaihmisistä niin voi olla onnellinen :) Kukaan ei myrkytä ilmapiiriä tai piilovihjaile jotain ilkeää.
Ääni tälle, tosin sillä lisäyksellä että on hyvä päästää lähelleen tasapainoiset ja hyvin kohtelevat ihmiset sen mitä nyt ihmisseurasta tykkää, ja lukea mahdollisimman asiapitoisina pysyvät uutisetkin maailmalta - ainakin välillä.
Minulla on ollut ongelmana mm. se, että erittäin helposti minua pidetään jonain ilmaisena terapeuttina tai jopa henkisenä roskiksena vähän siellä täällä, eli joko siten että juuri minulle tullaan luettelemaan ja kertomaan empatian toivossa ne omat murheet laidasta laitaan ilman mitään positiivista panosta (joskus jopa tuntemattomat!) ja minun pitäisi sitten keksiä jotain positiivista siihen ja lopulta huomaan että itsekäs energiaimuri ahmikin vain minun hyvät fiilikseni ja lähti "kiittämättä" sen saatuaan, tai sitten sairaimmat tyypit ovat purkaneet omat traumansa ja patoutumansa minuun ihan ilman sympatian hakuakaan, kunhan vaan ovat kipanneet ne jonnekin kaltaiseni melko kiltin ihmisen suuntaan.
Arvostan kyllä suuresti riittävän tasapainoisia ja älykkäitä ihmisiä, ja onneksi mulla sellaisiakin on. :) Olen opetellut myös näyttämään sulkeutuneemmalta, vaikka aika välitön persoona olen edelleenkin, ihan vain jotta vältän näiden todella kuluttavien tyyppien lähestymisyritykset.
Vasta äskettäin joku aloitti pysäkillä jutustelun valittamalla minulle eräästä omasta asiastaan. Olisi jutellut mukavia! Siinä tapauksessa en olisi torpannut hommaa heti alkuunsa. Nyt totesin mielessäni homman nimen ja suljin suuni. Mutta kyllä, tämä maa on todella negatiivinen ja osa ihmisistä pelkkiä ilkeitä törkimyksiä, jos suoraan sanon. Itsellänikin kun on tuota vertailupohjaa muista maista ihan kivasti, niin sydämeni kaipaa täältä nykyään hyvin usein muualle! Miten hyvältä se tuntuukaan, kun toisesta aistii vain hyviä aikeita ja yleinen ilmapiiri on jotenkin astetta lämpöisempi ja suvaitsevaisempi.
Suomessa on iloton ilmapiiri. Johtuneeko taloustilanteesta, työttömyydestä, rahojen niukkuudesta, elämisen kalleudesta. Ollaan totinen kansa. Harmillista on negatiivinen asenne, jota myös kriittisyydeksi sanotaan. Kyynisyys ja latistaminen on tavallista. Aito kannustaminen ja tukeminen on melko harvinaista; yleensä kohteliaasti hymyillään, nyökkäillään - mutta todellisuudessa sisimmässä halveksutaan kaikkea mahdollista.
Olen itsekin iloton. Yritän löytää positiviisia ajatuksia ja asioita tietoisesti. Järkeilen, että parempi nähdä hyvät jutut kuin velloa ikävissä. Luonnoltani on suuren luokan pessimisti, kai. Mutta elämänkokemus on opettanut, että on parempi olo henkisesti jos keskityn hyviin asioihin. Kuten siihen, että puutarha saa tänään kaivattua vettä.
Ei se noista seikoista johdu, se ilottomuus on ollut täällä ihan aina hyvinäkin aikoina!
Mullakin olisi, jos vaan haluaisin elämäni sellaisella värittää, niin moniakin asioita joiden vuoksi voisin alkaa tosi negatiiviseksi ja valittavaksi tai ilkeäksi muita kohtaan, mutta en ole alkanut, kun haluan olosuhteista riippumatta nauttia elämästä ja vaalia sitä ja siinä kaikkea ja kaikkia, eli nähdä sen kokonaisuuden kauniit puolet. Tosiaan voisin päivät pitkät vain vinkua, senkin voisi joku ymmärtää, jos tietäisi murheeni.
Positiivista ilmapiiriä peräänkuuluttavat ne, joilla menee hyvin. Negatiivisessa ilmapiirissä elävät ne, joilla ei mene hyvin. Jälkimmäisiä on rutkasti enemmän.
Tee siitä laskutoimitus ja saat vastauksen otsikon kysymykseen.
Tämä tämän hetken negatiivinen ilmapiiri näkyy hyvin myös teillä. Aivan raivohulluja on jo suuri osa autoilijoista. Jos ajaa satasen alueella sitä satasta niin sen audikuskin on pakko päästä ohi vaikka siinä pimeässä mutkassa, siis aivan pakko. Kun audikuskin mielestä vain idiootit ajaa satasta kun voi ajaa 105km/h ilman että tulee sakkoja. Ja kun joku muu ei ole tuota mieltä niin se pitäis vähintään tappaa.
Ihmisillä on kyllä aivan liian kireällä pipo.
Materialismi; materiaa ei ole koskaan tarpeeksi.
Huvittavintahan on se, kun valtakunnallisessa päivälehdessä syyllistetään ihmisiä negatiivisesta asenteesta (sic), vaikka samassa lehdessä huudetaan, etteivät suomalaiset vieläkään ymmärrä, miten hirvittävän vakavasti uhattuna Suomen talous on ja miten kamalan huonosti meillä menee.
Vierailija kirjoitti:
Ei se noista seikoista johdu, se ilottomuus on ollut täällä ihan aina hyvinäkin aikoina!
Ei voi väittää vastaan, mutta täysin ymmärrettävää ja loogista, että nää p*skat ajat vain buustaa tätä katkeruutta ja v*tutusta.
Suomi kyntää, lapasesta lähtenyt työttömyys ja sitä seuraava köyhyys, leikkauksia leikkauksien perään (esim. koulutus, joka on niitä harvoja maan "valtteja"), median propaganda, hallituksen sekoilut...aina olen pessimistinen ollut, mutta ikinä ei ole näin toivottomalta tuntunut, kun on miettinyt sekä omaa että Suomen tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Voisimmeko ottaa oppia vaikka Ruotsalaisilta.
Siis joltain, jonka sukunimi on Ruotsalainen vai mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Huvittavintahan on se, kun valtakunnallisessa päivälehdessä syyllistetään ihmisiä negatiivisesta asenteesta (sic), vaikka samassa lehdessä huudetaan, etteivät suomalaiset vieläkään ymmärrä, miten hirvittävän vakavasti uhattuna Suomen talous on ja miten kamalan huonosti meillä menee.
Kuvaa aika hyvin Suomen nykymenoa. Saa nähdä onko Suomi 20 vuoden päästä vielä Suomi, osa Venäjää, Saksaa vai Jenkkien leikkikenttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
itsekäs energiaimuri ahmikin vain minun hyvät fiilikseni
---
Olen opetellut myös näyttämään sulkeutuneemmalta, vaikka aika välitön persoona olen edelleenkin, ihan vain jotta vältän näiden todella kuluttavien tyyppien lähestymisyritykset.
Vasta äskettäin joku aloitti pysäkillä jutustelun valittamalla minulle eräästä omasta asiastaan. Olisi jutellut mukavia! Siinä tapauksessa en olisi torpannut hommaa heti alkuunsa. Nyt totesin mielessäni homman nimen ja suljin suuni. Mutta kyllä, tämä maa on todella negatiivinen ja osa ihmisistä pelkkiä ilkeitä törkimyksiä,
xD Eiköhän siinä tullutkin ihan riittävästi taustaa avaukseen.
Jotta raha valuisi sinne minne se on aina valunut.
Yksi syy voi olla se, että Suomessa negatiivista ja suorastaan vittumaista asennetta pidetään aitouden ja älykkyyden merkkinä. Positiivisuus mielletään naiiviudeksi ja yksinkertaisuudeksi, ja optimismi on monelle yhtä kuin tyhmänrohkeus. Nuorempi sukupolvi uskaltaa iloita onnistumisistaan avoimemmin ja kokeilla erilaisia asioita rohkeammin mutta toisaalta sellainen "cool negailu" on osalle heistä hyvin tyypillistä. Vanhemmat sukupolvet ovat ehkä enemmän perinteisiä mielensäpahoittajia ja voivottelijoita.
Talous on lähdössä nousuun. Tästä on useita positiivisia talousindikaattoreita. Pakolaiskriisi saatiin ratkaistua, Suomessa kiitos hallituksen ripeiden ja päättäväisten toimien (Eu-tasolla tietysti eri toimin).
Ei täällä kukaan muu ole negatiivinen kuin vihervasemmistolainen media, joka jaksaa itkeä Suomen ja suomalaisten huonoudesta. Muuten kotimaamme on sama ihana Suomi mikä se on aina ollut. Taloudellakin on taas toivoa ja uusia menestystarinoita ja innovaatioita nousee kuin sieniä sateella. Angry birds elokuva vain yhtenä esimerkkinä.
Ollaan iloisia, saamme asua yhdessä maailman onnistuneimmissa ja turvallisimmissa maissa. :)
Kysymys on valinnasta. Miksi moni valitsee negatiivisen asenteen? En tiedä, minä en sitä tee.