Itsekritiikki estää työnteon
Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa, valmistun pian kolmannen kerran. Pelkään, että jään työttömäksi kun en usko itseeni.
Kritisoin itseäni kohtuuttomasti. Pelkäsin työharjoitelupaikassani, että minua arvostellaan. Sain sydäntälämmittävät arvioinnit, joissa persoonani soveltuvuus alalle tuotiin esiin.
Miten tällaisesta virheiden pelosta ja kriittisyydestä pääsee?
Kommentit (39)
Pappa betalar?
Ja ala? Jokin naistutkimus tai teologia?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa, valmistun pian kolmannen kerran. Pelkään, että jään työttömäksi kun en usko itseeni.
Kritisoin itseäni kohtuuttomasti. Pelkäsin työharjoitelupaikassani, että minua arvostellaan. Sain sydäntälämmittävät arvioinnit, joissa persoonani soveltuvuus alalle tuotiin esiin.
Miten tällaisesta virheiden pelosta ja kriittisyydestä pääsee?
Surkea trollausta 0/5.
Olisit voinut kehua itseäsi ja korkeakoulututkintojasi vielä hieman lisää kuten kaikki muutkin mitään osaamattomat mutta korkeastikoulutetut tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Näen itseni ylikoulutettuna siivoojana tulevaisuudessa.
Tätäkin varjostaa kriittisyys, että "ei siistijän töitä saa ilman alan ammattitutkintoa, kuka oikein luulet olevasi?
Hienoa, että halveksit muita ammatteja ja ylistät yhä omaa erinomaisuuttasi ja koulutustasi. Häpeäisit!
Viestit 18-23 ovat yksi syy sille miksi av on niin paska paikka. Mt-ongelmaiset trollit voivat ottaa tällaiset ketjut silmätikukseen ja täyttää häiriköinnillään ketjua. Ihmeen siisti oli sentään 1. sivu ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Vaativa persoonallisuus
Huomion ja kehujen kipeä persoonallisuus. Nooh onneksi tältä palstalta löytyy näihin molempiin lääkettä.
Palstalaiset kehuvat ja antavat huomiota niin, että pärjäät varmasti hyvin taas hetken.
Vierailija kirjoitti:
Viestit 18-23 ovat yksi syy sille miksi av on niin paska paikka. Mt-ongelmaiset trollit voivat ottaa tällaiset ketjut silmätikukseen ja täyttää häiriköinnillään ketjua. Ihmeen siisti oli sentään 1. sivu ketjusta.
Sinun viestisi on yksi syy sille miksi AV kaipaisi parannusta. Mielestäsi kaikki viestit joissa ollaan eri mieltä kanssasi ovat mt-ongelmaisten kirjoittamia ja trollausta. Yritä hieman henkisesti kasvaa ja ymmärrät, että maailmassa kaikki eivät ole samaa mieltä kanssasi.
Mulla itsekritiikki ja perfektionismi on estänyt opiskelun kokonaan. Tahtoisin hakea yliopistoon, mutta koen etten ole tarpeeksi hyvä. En kuitenkaan pärjää jne.
Kaikissa työpaikoissani minua on kehuttu ja olen saanut aina todella hyvät arvostelut työtodistuksiin. Työkaverina olen ollut pidetty ja arvostettu. En voi ymmärtää miksi. Koen olevani surkeista surkein ja teen jatkuvasti virheitä.
Toivon, että näistä piirteistä voisi päästä jotenkin eroon. Tahtoisin uskaltaa yrittää, mutta pelkään epäonnistuvani.
Pappa ei maksa.
Sanoi minua huoraksi 12-vuotiaana.
Kirjoitettuani L E E M -paperit, sekä tehtyäni approbaturin ja stipendityön eräälle järjestölle lukiossa hän ehdotti siivoojan ammattia.
Valmistumisen jälkeen pari ensimmäistä työvuotta ovatkin haaste, pitää kestää keskeneräisyyttä, epäonnistumista ja sitä, ettei ole niin hyvä kuin haluaisi olla. Kokemus tuo osaamista ja ymmärrystä työstä. Jos oma minäkuva on liian haavoittuva, on vaikea kestää sitä, että on vielä kokematon ja osaamaton. JOkainen osaa jotain paremmin kuin toisia asioita, kannattaa opetella huomaamaan hyvä itsessä ja missä on hyvä, ja kiinnittämään enemmän huomiota siihen kuin alueisiin, joissa ei tunne pärjäävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Pappa ei maksa.
Sanoi minua huoraksi 12-vuotiaana.
Kirjoitettuani L E E M -paperit, sekä tehtyäni approbaturin ja stipendityön eräälle järjestölle lukiossa hän ehdotti siivoojan ammattia.
Voisiko tässä olla syy?
you are too smart to be the only thing standing on your way.
Onkohan niin, että sinua kiitettiin ja palkittiin jo lapsena siitä, että olit hyvä, huolellinen, mukautuvainen ja et aiheuttanut harmia vanhemmillesi, opettajillesi ja läheisille. Sitten ehdollistit tämän kiitos-palkkio-mallin syvälle mieleesi, niin että jos haluat tuntea täyttäväsi paikkasi, sinun tulee edelleen käyttäytyä ns, virheettömästi, mitä se sitten mielestäsi onkaan. Tahtosi on nujerrettu. Ongelmana vaan on, että virheiden tekemisen ja siitä johtuvan kiitoksen puutteen vuoksi et uskalla tehdä tai yrittää mitään uutta tai ennalta arvaamatonta. Elämäsi kapeutuu ja kykysi jäävät käyttämättä virheiden ja siitä syntyvän häpeän pelon vuoksi. Mitä enemmän väistelet asioita, sitä enemmän olet kahleissa.
Sen lisäksi käyttäytymisesi tuottaa myös yhteiskunnalle tappiota. Olet saanut kalliin koulutuksen, ja sitä pitäisi nyt päästä hyödyntämään.
Tuttavani kärsi samoista asioista eli jonkinlaisesta "kiltin tytön syndroomasta". No, mehän opettelimme pikkuhiljaa tekemään virheitä ja vähän kieltojen vastaistakin. Ensimmäinen juttu oli se, että kävelimme nurmikon poikki, vaikka siitä ei yleensä kävellä. Tee sinäkin kolme pientä mokaa päivässä, tee myös sellaista, mitä et ensin kehtaa tai uskalla tehdä, kuten ajatella kielteisesti kurjista ihmisistä. Opettele olemaan pelkäämättä kielteisiä tunteita ja muiden pientä paheksuntaa, paheksu sinäkin muita, jos he tekevät mielestäsi jotain väärää. Pikkuhiljaa huomaat, että ei se maailma kaadukaan päällesi vaan saat tehdä ja mokaillakin asioita.
Miksi villit, rennot ja vähän huolettomat ihmiset pärjäävät usein paremmin työssä ja muuallakin? Mieti sitä.
38, kuvasit minut täydellisesti. Paitsi että ainoa "kiitos" oli se, että ollessani huomaamaton minua ei haukuttu tai piiskattu. Olin kiusattu koulussa ja kotona oli ankaraa.
Olen harjoitellut jonkin verran vapautumista, se vain on pitkä tie. Olen terapiassa, olen mennyt kaikenlaisiin tanssi- ja improharrastuksiin, mihin en luonteeni mukaisesti sopisi lainkaan. Tuntuu, että ne vaan ovat pientä puuhastelua sen rinnalla, että OIKEASTI tekisin elämässäni jotakin. Terapiakin kuulemma "etenee", mutta en koe konkreettista hyötyä.
Ja vasta nyt paljastat taustasi ja terapiasi... Miksi et kertonut heti? Saadaan me täällä arvailla ja diagnosoida..
Mutta kuitenkin.. rahaa on mennyt koulutukseesi JA vielä terapiaankin. Olet ihmiskunnalle velkaa palveluksiasi, olkoon se elämäsi tarkoitus. Muuten en välitä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä menis kehumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä menis kehumaan.
:D
MIkäpä siinä, jos joku maksaa kotona märehtimisesi.