Nainen: oletko kokenut työurallasi sukupuolesta johtuvaa syrjintää?
Jos olet, niin millaista? Palkka, rekrytointi, eteneminen uralla, vakinaistaminen jne. Entä mikä on koulutuksesi? Yksityinen vai julkinen sektori?
Kommentit (16)
http://www.talouselama.fi/tyoelama/patkatyo-piinaa-koulutettua-naista-3…
Tässä vain yksi esimerkki. Kaikilla korkeakoulutetuilla aloilla naiset työllistyvät huonommin, pl. lääkärit.
Olivat prosenttilukemat aika karua luettavaa. Suomiko tasa-arvoinen maa? Kyllä naisten mahdollisuudet vaikuttavat heikommilta.
Joo, pätkien ketjuttaminen ja lopettaminen äitiyslomaan.
Feministit taas ulisemassa "syrjinnästä" vaikka miehiä tämä yhteiskunta syrjii.
äänestäkää työnantajan velvollisuuksien poistamisen puolesta raskaaksi tulleita naisia ja sen puolesta ettei lapsien sairauden vuoksi saa olla pois paitsi palkattomalla niin alkaa naiset saamaan helpommin vakituisia pestejä
Lapsettomuuteen liittyen lomajärjestelyissä
En ole saanut työhaastattelukutsuja kuin määräaikaisiin työtehtäviin. T. nuori akateemisesti koulutettu nainen.
Oli aika vikatikki kouluttautua näin korkeasti, jos nyt voisin valita 19-vuotiaana uudelleen kouluttautuisi matalammin ja vakialoille, esim. sosiaalialalle. Nyt on ura täysin avoin ainakin seuraavat 10 vuotta, koska olen työantajien mukaan vaarallinen palkattava.
Olen kokenut. Vanhemmat miespomot vähättelee puheita eikä ota ideoita tosissaan. Joku idea miehen sanomana saattaa olla hyvä, mutta itseltäni tullut ehdotus ohitetaan käden heilautuksella.
Akateeminen ala, FM. Julkinen ala.
Vierailija kirjoitti:
äänestäkää työnantajan velvollisuuksien poistamisen puolesta raskaaksi tulleita naisia ja sen puolesta ettei lapsien sairauden vuoksi saa olla pois paitsi palkattomalla niin alkaa naiset saamaan helpommin vakituisia pestejä
Hei haloo, meillä jaetaan sairauspoissaolot puoliksi miehen kanssa, kuten monilla muillakin korkeasti koulutetuilla tutuilla. Ja itse asiassa: miehen firman pomo osti heti ostopalveluna sairaan lapsen hoidon, kun tajusi uuden isäsukupolven hoitavan sairaita lapsiaan. Isien soppareita ei ketjutettu tästä syystä. Vain miehiä töissä. Ketä ne seuraavaksi palkkaa?
T. 20+ määräaikaisuutta, nainen.
Julkisella. Pätkätöitä samassa paikassa 6 vuotta, mutta äitiysloman jälkeen ei ollut takaisin tulemista. Ammattiliitto vain levitteli käsiään.
Samaan aikaan pari samalla tavalla pätkäketjutettua miestä sai lapsia ja he ovat siellä töissä edelleen.
Eli puhdas sukupuolisyrjintä.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella. Pätkätöitä samassa paikassa 6 vuotta, mutta äitiysloman jälkeen ei ollut takaisin tulemista. Ammattiliitto vain levitteli käsiään.
Samaan aikaan pari samalla tavalla pätkäketjutettua miestä sai lapsia ja he ovat siellä töissä edelleen.
Eli puhdas sukupuolisyrjintä.
Kuinka kauan olit poissa? Entä nämä isäksi tulleet miehet?
Opiskelukaverini (mies) haki töitä opiskeluaikanaan (opetusala), ensimmäisestä haastattelusta tärppäsi, ensin toki määräaikainen mutta valmistumisen jälkeen vakipaikka. Itse hain vuoden töitä ennen kuin pääsin edes haastatteluun epäpätevänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut. Vanhemmat miespomot vähättelee puheita eikä ota ideoita tosissaan. Joku idea miehen sanomana saattaa olla hyvä, mutta itseltäni tullut ehdotus ohitetaan käden heilautuksella.
Akateeminen ala, FM. Julkinen ala.
Tämä. Minua ei kuunnella. Ei kuunnella juuri muitakaan naisia. Osa sitten hiljenee työhuoneensa nurkkaan hiiriksi ja osa vaihtaa työpaikkaa. Ei niin, että kumpikaan strategia yhtään vaikuttaisi asiaan. Miehen sanomana mikä tahansa asia on aina parempi ja vakuuttavampi.
En ole, koskaan.
KTM, kansainvälinen markkinointi, nykyään yrittäjä.
Up