Miten päästä eroon katkeruudesta lestadiolaisuutta ja lestadiolaista lapsuutta kohtaan?
Oksettaa kaikki lestadiolaiset ihmiset, heidän omahyväisyytensä, sinisilmäisyytensä ja ajatusmaailmansa. Miten v*tussa kukaan täysipäinen nainen pitää normaalina sitä, että ei voi suunnitella elämäänsä eteenpäin, koska "jos vaikka tulee lisää lapsia". Ihan oikeasti, ei kukaan voi nauttia siitä, että koko ajan on raskaana ja/tai imettää! Lapset joutuvat kasvattamaan toisiaan, koska vanhemmilla ei ole luonnollisestikaan aikaa niin monelle lapselle. Lapset joutuvat itsenäistymään jo ennen kouluikää, koska nuorempia lapsia saattaa olla jo useita. Kaikkein vittumaisin sanonta on "NO SE ON TARKOITETTU NIIN". Tätä käytetään kun lapsi kuolee oman huolimattomuuden seurauksena (esimerkiksi yksin pihalla ja kävelee naapurin uima-altaaseen), koulupaikkaa ei saa, koska ei ole opiskellut tarpeeksi hyvin (ei ollut aikaa kun piti hoitaa pikkusisaruksia), oikeasti ihan joka ikiseen asiaan sanotaan tuo selitykseksi. Auta armias jos vähänkään ajattelet omilla aivoillasi, sielunvihollinen on saanut vallan sinusta ja joudut helvettiin. Oikeasti, tuo on ihan sairasta. Anteeksi avautumiseni, mutta antakaa vinkkejä, miten pääsen tästä katkeruudesta eroon, koska joudun olemaan koko ajan tekemisisissä lestadiolaisten ihmisten kanssa ja nämä ajatukset on koko ajan mielessä...
Kommentit (42)
Itsekin nuo ajatukset tunnistan. Tämä lessujen aivopesu ja manipulointi aina pikkupenskasta saakka on omasta mielestäni jotain niin kuvottavaa ja sairasta, etten pysty ymmärtämään millään muotoa. Sulkeutuneella yhteisöllä omat sanomalehdet, rippikoulut, järjestöt... täyttä mafiatouhua. Siis paljon pahempaa mafiatouhua kuin muut uskontokunnat. Onneksi pääsin tuolta pakoon ja takaisin ei ole ikävä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin hankalista ihmissuhteistaan. Lopettamalla katkeruuden ja antamalla anteeksi, onnistuu parhaiten ottamalla niin ison etäisyyden, ettei vastapuoli ahdista/ ärsytä. Lähentyminen onnistuu ehkä myöhemmässä vaiheessa.
No mutta minun koko suku, perhe ja melkein kaikki ystävät ovat lestadiolaisia, enkä haluaisi laittaa välejä kokonaan poikki...
Hanki muuta elämää. Oikeasti. Minäkin olen löytänyt esim. Harrastustoiminnasta uusia aivan ihania ystäviä mutta se on tietysti täällä etelässä paljon helpompaa. Yksi itseäni eniten ärsyttävistä asioista on televisiokielto jossa on taustalla tasan halu estää ihmisiä alkamasta oivaltaa itsenäisesti maailman oikea tola ja sitten se kielto naamioidaan synniksi.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuus on läpeensä sairas uskonto. Joukkopsykoosi, jossa olijat asettavat itsensä muitten yläpuolelle. Tämä näkyy ylimielisenä käytöksenä liike-elämässä. Lähes kaikki lestojen firmat perustuvat ihmisten huijaamiseen. He ovat tämän maan syöpä.
Itse lestasuvusta tulevana allekirjoitan täysin. Lestoilla ei ole mitään moraalia rahan suhteen.
Tässä ihan hiljattain myönnettiin valtion varoista SRK:lle 700 000 euroa avustusta kun ei ole Suviseuroja päästy järjestämään kahtena viime kesänä. Nyt ihan oikeasti, ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Muista myös, että tietyt asiat ovat teidän perheen valintoja eivätkä kaikkien lestadiolaisten syy.
On älyllistä epärehellisyyttä tarkastella menneisyyttään ainoastaan lestadiolaisuuden kautta, koko lahkoa syyttäen ja jopa surkea koulumenestyskin heidän niskoille vierittäen.Mä menestyin koulussa ihan hyvin, kuten myös lestadiolaisissa perheissä kasvaneet ystäväni (yksi on lääkäri, toinen kieltenopettaja ja kolmas VTM).
Meillä oli paljon lapsia, mutta en mä joutunut tekemään kamalasti kotona hommia, koska meillä kävi kotiapulainen ja lastenhoitaja.
Miten julma tämäkin vastaus voi olla? Oli varmaan ap:n oma vika syntyä niin köyhään perheeseen, että se VALITSI olla palkkaamatta SEKÄ kotiapulaisesta ETTÄ lastenhoitajaa. Vielä olisi voinut lisätä ”lälläällää” perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuus on läpeensä sairas uskonto. Joukkopsykoosi, jossa olijat asettavat itsensä muitten yläpuolelle. Tämä näkyy ylimielisenä käytöksenä liike-elämässä. Lähes kaikki lestojen firmat perustuvat ihmisten huijaamiseen. He ovat tämän maan syöpä.
Jaahas, kerrotko esimerkkejä näistä firmoista? :D
Vaikka kiinteistö-tahkola t. Eri
Kaikki tietämäni lestadiolaiset ovat menestyneet hyvin koulussa ja suurin osa nuorista opiskelee korkeakoulututkinnon. En usko lainkaan tuohon, että olisi yleistä jättää koulu vähiin suuren sisarusmäärän takia.
Itse olen vl-perheestä ja tiedän ja tunnistan kaikki nämä asiat ja ongelmat.
Ite oon tosin irtaantunu tuosta lahkosta jo n.10 vuotiaana. En vain enää mennyt seuroihin ja suviseuroihin, kuuntelin musiikkia, katsoin televisiota ja kapinoin muutenkin todella isosti vastaan. Olin ensimmäinen lapsista joka teki tämän. Loput sisaruksista seurasi vuosien aikana perässä.
On se lestadiolaisuus silti jättänyt monenlaisia arpia sieluuni. Häpesin aina sitä että olen vl-perheestä. Olin koulukiusattu asian takia.
Muistan että olen ollut kaikesta aikoinaan katkera ja vihainen, kai se sitten jotenkin vain ajan kanssa laantui. Lestadiolaisia kavereita mulla ei ole, eikä ole ikinä ollutkaan ja perheessä nyt muutenkin kaikki sisarukset ollaan ”syntisiä” niin ei se tunnu enää missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puustelli-keittiöt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kiinteistö-tahkola t. Eri
Eikö se joku ikkunafirmaki ollu lestadiolaisomisuksessa joka joutui ihan jollekki mustalle listalle kun agressiivisesti kaupitellu vanhuksille ikkunaremppoja ja kuppas niitä aika reippaasti
Muutenkin koko rakennusala on aika lestavoittoista
Suosivat myös lestadiolaisia ihmisiä työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Suosivat myös lestadiolaisia ihmisiä työnhaussa.
Tämä on niin totta. Täällä Oulun seudulla kun vähänkin vilahtaa tatuointia ja korviksia tai meikit naamalla niin voit olla varma siitä ettet saa työpaikkaa.
Haluatko jäädä lapsen tasolle ja katkeruuteen?
Itse pystyin katkaisemaan kaikki välit, mutta se ei poistanut ongelmia. En pysty antamaan anteeksi kokemiani (moraalisia, seksuaalisia, taloudellisia) väärinkäytöksiä vaan kannan sisälläni suunnatonta vihaa. Aika ei helpottanut, ainoastaan keskustelut ja vertaistuki. Elämäni on nyt parempaa, mutta ei täydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lestasuvusta tulevana allekirjoitan täysin. Lestoilla ei ole mitään moraalia rahan suhteen.
Oulun seudulla nimenomaan löytyy näitä firmoja jotka enemmän tai vähemmän huijaa. Verottajalla saattaisi kiinnostaa kun vähän vinkkaa... En teettäisi keittiöremppaa ko. "alan ihmisiltä", enkä taatustikaan autoa veisi "korjauttaa"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun seudulla nimenomaan löytyy näitä firmoja jotka enemmän tai vähemmän huijaa. Verottajalla saattaisi kiinnostaa kun vähän vinkkaa... En teettäisi keittiöremppaa ko. "alan ihmisiltä", enkä taatustikaan autoa veisi "korjauttaa"...
Yhteen tämmöiseen firmaan vein aikoinaan autoni huoltoon ja tarkoitus oli fiksata pikkurahalla sitä sen verran että menee katsastuksesta läpi ja jos isompaa tulee niin soittavat ja kysyvät mitä tehdään.
Auton arvo oli tuhannen euron pintaan ja kun auto oli valmis, korjauksen hinta oli hieman alta 1500e.
Suutuin asiasta mutta maksoin loppujen lopuksi summan pois. Osittain oma vika, tulkinnanomaista mikä on pientä ja mikä isoa laittoa, mutta kyllä autokorjaamolla ollaan sen verran tietoisia autoista ja niiden arvoista että miten kehtaavat tehdä kysymättä autoon isomman remontin mitä se auto on edes maksanut.
Minua kokemus ainakin opetti, korjaamoyrittäjää tuskin.
Minulla on kokemuksia vl-suunnasta. Pahimmillaan lestadiolaisuus voi olla hyvin ahdasmielistä ja sitä pönkittävät saarnat ja erilaiset vl-tilaisuudet. Avarakatseisemmat vl-ihmiset toimivat järkeä käyttäen eri tilanteissa, mutta ne, joille sääntöjen tarkka noudattaminen on tärkeää, eivät kyseenalaista mitään. Siitä seuraa sitten raskas elämä. Esimerkkeinä käyvät ehkäisyn käyttämättömyys, rajoitukset harrastuksiin, meikkaamisen kieltäminen, seksin kieltäminen ennen avioliittoa, erojen paheksunta. Oikeastaan useimmat rajoitukset koskevat ulkonäköä tai seksuaalisuutta jossain muodossa. Ihmiset eivät kuitenkaan jaksa elää näiden sääntöjen mukaan ja rikkovat niitä tuntien syyllisyyttä. Sellainen nakertaa ihmistä.
Olen jättänyt vl-yhteisön todella kauan sitten. Näin kaukaa näen vl-taustassani hyviä asioita, mutta se johtuu varmaan isolta osalta omista vanhemmistani, jotka syvästä uskonnollisuudestaan huolimatta kuuluivat näihin avarakatseisiin ihmisiin. Heitä kyllä myös painostettiin ankarasti vl-yhteisössä, samoin muuta perhettäni. Syytettiin aivan naurettavista asioista. Syntiähän oli kaikki se, mihin joku sattui ns. pahentumaan. Monesti tuo pahentuminen johtui vain kateudesta, mutta en kuullut koskaan, että sitä olisi hoksattu tuoda esille toisen syyttämisen taustatekijäksi.
Aloittaja, sinun pitäisi mennä elämässäsi eteenpäin. Menneisyyden jatkuva miettiminen ei ehkä ole sinulle hyväksi. Meillä on vain tämä hetki ja tulevaisuus.