Siis mitä mä teen noiden lasten lelujen kanssa...
Lapsia on kolme ja neljäs tulossa. Heillä on esim. monta laatikollista lego duploja joilla eivät enää oikein leiki. Onkohan neljä suurta laatikkoa... Sitten on pari laatikollista puujunaradan palasia plus junat ym. Niilläkään lapset eivät leiki, tai nuorimmainen on ehkä kerran tämän vuoden puolella leikkinyt. Pikkulegoilla leikkivät kyllä kaikki.
Tavallaan ei tekisi mieli luopua noista vielä kun on vielä yksi lapsi tulossa, ehkä se haluaa leikkiä lego duploilla ja junaradalla? Toisaalta ne suuret laatikot vievät paljon tilaa lasten huoneista ja kellariin on hankala saada niitä.
Sitten tällä nuorimmaisella on paljon suuria autoja, lentokoneita, ratikoita, traktoreita, tosi isoja leluja mille on myös vaikea löytää säilytyspaikka. Tekisi mieli luopua osasta mutta niillä lapsi leikkii kuitenkin vielä välillä ja ehkä uusi vauvakin haluaa aikanaan...
Mitä mä teen :/
Kellarissa on monta laatikkoa mm. pehmoleluja, mitä mä teen niille? Lapset ei ehkä huomaisi jos poistaisin ne mutta silti...
Kommentit (12)
Jos lapset ovat saaneet ne lahjaksi, ovat lelut lasten. Vai miltä sinusta tuntuisi, jos mies tyhjentäisi vaatekomerosi vedoten siihen, että olet aikoihin käyttänyt tiettyjä vaatteita.
Siirrä duplot varastoon seuraavalle. Pehmoja ei ehkä niinkään kannata säästää. Siis niitä, jotka sinulla on varastossa. Niitä ei saa pestyä niin kuumalla, että mahdolliset pöpöt saisi niistä pois. Junaradalla lapset leikkivät kyllä 1-2 luokallakin toisinaan.
Kaikkien lelujen ei tarvitse olla saatavilla aina. Niiden kanssa leikitään enemmän kun ne ovat välillä poissa.
Näin kesäaikaan, kun lapset ovat aljon ulkona he tuskin huomaavat, että leluja karsitaan.
Saisiko niitä lelulaatikoita päällekkäin? Keskustele niistä pehmoleluista, että tarvitaanko vai annetaanko tarvitseville. Ja sitten sopikaa lasten kanssa lelupaketit. Läjäätte lelut satseihin ja sinä yksi satsi kerrallaan asuntoloissa, loput kellarissa. Ehkä ne pikkulegot olisi paikalla koko ajan jos ne on millä leikitään. Mä en heittäisi pois noita duploja ja junia, koska se uusin tulokas voi tykätä just niistä
Karsit ylimääräistä pois. Monta säkillistä pehmoja ei varmasti tarvita, eikä laatikkotolkulla duploja. Ne on kuitenkin monen pikkulapsen suosikkileluja, älä kaikkia hävitä!
No alota nyt vaikka niistä leluista joilla ei leikitä. Tuskin uusi tulokas tarvitsee neljää laatikollista dubloja? Säästä sopiva määrä.
Jos ne autot sun muut on nimenomaan nuorimman, niin kysy haluaako hän vielä pitää kaikkia niitä vai tehdäänkö tilaa uusille kiinnostavammille leluille. Säästä kivoimmat ja heitä loput mäkeen.
Kenen ne pehmolelut on ja miksi ne on kellarissa? Kysy onko siellä on jotain tunnerakasta. Loput mäkeen.
Ja jatkossa sitten katsot sen perään paljonko ostelet leluja.
Vierailija kirjoitti:
Siirrä duplot varastoon seuraavalle. Pehmoja ei ehkä niinkään kannata säästää. Siis niitä, jotka sinulla on varastossa. Niitä ei saa pestyä niin kuumalla, että mahdolliset pöpöt saisi niistä pois. Junaradalla lapset leikkivät kyllä 1-2 luokallakin toisinaan.
Kaikkien lelujen ei tarvitse olla saatavilla aina. Niiden kanssa leikitään enemmän kun ne ovat välillä poissa.
Näin kesäaikaan, kun lapset ovat aljon ulkona he tuskin huomaavat, että leluja karsitaan.
Olen erimieltä tuosta että kaikkien lelujen ei tulisi olla aina saatavilla. Tavaran tarkoitus on olla käytössä. Ei ole mitään järkeä ostaa sellaista määrää leluja, että osa pitää säilöä varastoon, jonne ne hyvin usein unohtuukin. Lapsen kiinnostuksen kohteet vaihtuu nopeaan tahtiin varttumisen myötä. Parempi ostaa muutama lelu josta lapsi oikeasti pitää ja ostaa sitten uusia kun kiinnostuksen kohteet vaihtuu. Säästyy rahaa ja tilaa.
Tasaisen väliajoin karsin lasten leluja. Pehmoleluja tulee joka synttäri lisää. Juuri vein kirpparille tavaraa myyntiin. Lapset saivat itse päättää mitä antavat pois. Ja sitten saivat myyntitulot itselleen. Oppivat näin luopumaan leluista mitä ei tarvitse.
Mitä nyt leluilla yleensäkin tehdään. Tietysti leikit niillä.
Nykyisin vanhemmat vetoavat siihen, että tavaraa on liikaa. Siksi en ikinä vie synttärilahjoja tms. vaan ainoastaan onnittelen. Ei tule äidille huolta turhasta tavarasta ja lapset oppivat, että juhlaan ei tarvita lahjaa.
Onneksi vanhempani on säästänyt meidän ajoilta LEGOt ja DUPLOT, joilla lapseni pääsee leikkimään. Sanoisin että vanhat ovat tuplasti parempia, kuin nykyiset mitä olen ostanut. Aion kyllä itsekin säästää nämä tulevaisuutta varten.
Valitkaa yhdessä lasten kanssa mitkä on kivoja ja mitkä voi lahjoittaa eteenpäin. Voit vaikka sanoa että "lapsille joilla ei ole yhtään leluja". Nuorin saa leikkiä sitten niillä, mitä isommat on valinnut säästöön.:)