Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi 1v 4kk. Ei ole sanonut ainuttakaan tunnistettavaa sanaa, eikä kävele.

Vierailija
06.06.2016 |

Olen kirjoittanut tästä jo aiemminkin (http://www.vauva.fi/keskustelu/2569883/tiedatko_ainuttakaan_normaalisti…), mutta mitään ei tapahdu.

Joka paikassa toitotetaan, että jos ei kävele, niin varmaan puhuu sitten aiemmin. Ja jos ei puhu, niin varmaan kävelee. Oma lapsi ei tee kumpaakaan.

Korvat tutkittu, mitään ei löydy. Minkään ei pitäisi olla vialla. Se vaan ei puhu, eikä kävele. Ei osoita lamppua, jos kysyn, missä se on. Ei isää, ei nallea, ei mitään. Aivan hoomoilasena, että mitä sille oikein höpötetään.

Lapsi ei kävele, konttaa kyllä.

Nukkuu edelleen kolmet päiväunet, vaikka "KAIKKI" muut noin 1,5-vuotiaat selviävät jo yksillä.

Mä en jaksa enää. Miksi minulle tuli tuollainen, joka on koko ajan kaikkien silmätikkuna ja joka ei osaa yhtään mitään? Oltiin tänään puistossa, jossa oli viikkoa nuorempi poika. Se jutteli äidilleen iloisesti (keinumaan! syliin! mennään kotiin!) ja käveli itse joka paikkaan. Minä kanniskelen tuota omaani, jota kaikki luulevat todella isokokoiseksi 9-kuiseksi :(

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään lohduttaa niin meidän lapsi on 2v 3kk ja alta kymmenen selvää sanaa. Menoa on sitten sitäkin enemmän.

Tutun lapsi lähti hitaasti liikkeelle ja puhetta alkoi tulla vasta +3vuotiaana. Nyt on 6vuotias. Menoa piisaa ja puhea pulputtaa koko ajan.

Vierailija
2/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaako nimensä?

Katsooko kohti nimettyjä esineitä eli ymmärtääkö puhetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkään tyttö 1v 5kk ei puhu vielä mitään, kävelemään lähti n. kuukausi sitten. Ymmärtää kyllä puhetta, mutta ei sano mitään. Pari kertaa on sanonut "äti" tarkoittaen varmaan äitiä, mutta sekin on saattanut olla vahinko. En jaksa stressata asiasta varsinkin kun olemme kaksikielinen perhe. Varaa ylimääräinen neuvola-aika ja mainitse huolestasi?

Vierailija
4/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistaako nimensä?

AP kertoi, että ei katso tai osoita lamppua, jos sille sanotaan, että "katso lamppu". Mitäs neuvolassa sanovat? Jos terkkari tai lääkäri ei osoita huolta, älä sinäkään osoita. Ymmärrän, että vertailet vaistomaisesti toisiin lapsiin ja se on sairaan ärsyttävää ja vain lisää huolta, kun ne "kaikki muut" on niin mahdottoman nohevia.

Meillä kävely alkoi 1 v 2 kk iässä ja puhe oli ihan puuroa jonnekin 3-vuotiaaksi, puhui kyllä, mutta ei siitä saanut selvää kuin me äiti ja isä. 2 vee neuvolassa piti olla 10 selkeetä sanaa, oli ehkä 2-3 silloin. Pikkuhiljaa alkoi puhetta tulla ja nykyään ei oo hetkeäkään hiljaa, vaan laulaa, kyselee ja pulputtaa aina kun ei nuku. Ikää on 6 vuotta. Myös vauhtia piisaa.

Vierailija
5/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistaako nimensä?

En tiedä tunnistaako nimeä. Kääntää päätä, kun huhuilen. Mutta kääntää päänsä, vaikka sanoisin "Yrjö" tai "Isabella". Ei katso nimettyjä esineitä kohti. Muskarissa muut lapset osoittavat lamppua, rumpua, äitiä ja ihan kaikkea, meidän lapsi vain möllöttää ja katselee muiden touhuja.

ap

Vierailija
6/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einstein oppi puhumaan viisivuotiaana.

Vierailija
7/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako kontaktia vanhempiin? Neuvolalääkäri ei ole ollut huolissaan..? Jos teillä on vakuutus, veisin yksityiselle, ihan varmuuden vuoksi.

Vierailija
8/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus lähti kävelemään 1v5kk ikäisenä ja alkoi puhua 2,5-vuotiaana. Ei IKINÄ katsonut kohti jos kysyin vaikka että "missä pallo" tms. Katseli vain minua tai taivaanrantaa mietteliäs hymy kasvoillaan. Hän oli jotenkin omassa kuplassaan, kunnes alkoi puhua.

Vierailija
9/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ymmärrä puhetta. Viekää yksityiselle!

Vierailija
10/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka et jaksaisi ja vaikka sinua suututtaisi, kun sinulle tuli tuollainen osaamaton lapsi, niin se on kuitenkin sinun lapsesi. Sinä olet sen ainoa äiti. Sinä olet se, jonka tehtävä tässä maailmassa on pitää siitä lapsesta huolta. Ei sitä lasta kukaan toinen jaksaisi senkään vertaa, kun ei ole verisidettä. Sinulle se lapsi on erityinen, sillä hän on osa sinua.

Vierailija
11/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan näyttää, ettei ymmärrä puhetta, olisin huolissani. Jos sanot "lähdetään ulos", useimmat tuon ikäiset alkavat huiskimaan eteisessä. Tai kutsut syömään, tai puhut nukkumisesta, miten reagoi?

Harmi ap, että olet vähän vihamielinen tästä? Jos hän on erityislapsi, hän tarvitee erityisen paljon myös ymmärrystä, tukea ja ohjausta vanhemmiltaan ponnistaakseen kiinni ikätovereita. Ymmärrän kyllä senkin, että pelottaa. Mutta lapsen vika se ei ole, että hän ei vielä osaa.

Selitä monta kertaa, kerro asioita. Lukekaa kirjoja. Harjoitelkaa liikkumista. Ota yhteyttä toimintaterapeuttiin. Monet kodin toimet ovat kuntouttavia.

Voi olla kyse lievästä viiveestä, tai ihan vaan temperamentista. Millaisia te vanhemmat olitte lapsina? Kehityittekö nopeasti vai hitaammin? Millainen on lapsen temperamentti? Jos on ennemmin tarkkailija? Silloin unohtaa harjoitella ja tehdä itse kun unohtuu seuraamaan muita.

Vierailija
12/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu nyt, mitä et jaksa, kun lapsi on "tollanen"?

Jos on tutkittu, niin mikset luota niihin tutkimusten tuloksiin? Mitään ei ole vielä todettu olevan hätänä. Mulla on kaksi lasta, joista toinen on nyt 1v 1kk, ei nouse vielä jaloilleen, kontilleen vain ja sanoo pari sanaa melko ymmärrettävästi. Mulle sanottiin 1v neuvolassa, että hyvin voi odotella sitä jaloilleen nousua ja kävelyn kehittymistä 1v 3-4kk saakka, jolloin sitten fyssarille, jos ei mitään tapahdu. Minunkin tuttujen saman ikäiset lapset ja nuoremmat osaavat enemmän, kuin omani. Lapsesi voi hyvin yks kaks oppiakin juttuja ja hyvin nopeasti!

Et ole huono vanhempi, eikä lapsesi ole huonompi. Tuskin vielä on mitään hätää! Minä olen itse oppinut kävelemään kuulemma vasta lähemmäs 2v.

Vierailija
13/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hermostunut, koska pelkään, että lapsessa on jotain vikaa, eikä sitä tutkita ollenkaan. Jos kyse onkin jostain sellaisesta, johon varhainen puuttuminen voisi jotenkin pelastaa tai parantaa? Kuuro lapsi ei ole, eikä mitään selvää vammaa tai vikaa. 

Jos lapsi istuu lattialla ja sanon, että mennään ulos/syömään/isin luo, se ei tee mitään. Voi hymyillä minulle, kun juttelen, mutta touhuaa ihan omiaan.

Syö hyvin, nukkuu epäsäännöllisesti. Seisoo tukea vasten, konttaa, ei juurikaan jokeltele. Jotain tättätää tai muuta "sanoo", muttei erillisiä tavuja. 

Tottakai lapsi on rakas. Rakas olisi silloinkin, jos lapsesta selviäisi vaikka minkälaisia diagnooseja ja viivästymiä ja vaikka mitä. Mutta kun näistä ei ole mitään viitettä, niin tällä hetkellä vain ärsyttää kaikkien muiden kommentit ja ihmettelyt. 

ap

Vierailija
14/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ADHD-lapsi, ja hän alkoi puhua 10 kk iässä ja oppi kävelemään 1 v 3 kk iässä.

Sen sijaan minulla on autistinen pikkuserkku, joka ei oppinut puhumaan, eikä puhu. Hänen mummonsa eli isotätini tajusi jo lapsen ollessa vauva, että jotain on pielessä. Tietenkään en ole lääkäri, mutta jotenkin minulla tuli mieleen tämä nyt jo aikuinen pikkuserkkuni ja millainen hän oli jo pienenä.

Menisin sinuna ap yksityiselle lastenlääkärille. Pyydä lähetettä lastenneurologille.

Vierailija
15/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia ettei puhu tai kävele, mutta eniten olisin huolissani siitä, ettei ota kontaktia tai ymmärrä puhetta.

Vierailija
16/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on esim. muiden lasten kanssa?

Meidän 1,5-vuotias oppi kävelemään alle vuoden ikäisenä ja sanavarastonsa on melko laaja, höpöttelee kokoajan vieraillekin ihmisille. Sen sijaan ei osaa leikkiä muiden lasten kanssa yhtään, esim. hiekkalaatikolla tuijottaa vain kun muut leikkivät ja tätä voi jatkua jopa tunnin verran. Mitään pulmapelejäkään ei osaa pelata, esim. palapelin palaset osaa ottaa pois mutta ei laittaa takaisin.

Tällä tarkoitan sitä että puhumiseen ja kävelemiseen kiinnitetään hirveästi huomiota (liikaakin). Onko teidän lapsenne kuitenkin etevä joissain muissa asioissa? Älyllisesti? Sosiaalisesti?

Vierailija
17/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo nukkuminen ja puheen ymmärrättömyys ois semmoset setit että käyttäisin yksityisellä/ neuvolassa löisin jo nyrkkiä pöytään.. Vaikka provolta kuulostaakin siinä mielessä kun täällä meidän neuvolassa laitetaan pienemmistäkin asioista lähetettä eteenpäin

Vierailija
18/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjoa pitäisi varmaankin tutkia. Neuvolan kautta eteenpäin. Tsemppiä - vaikka sinusta nyt tuntuu että maailma kaatuu, niin kannattaa keskittyä lapsen hyviin puoliin. Jokainen meistä on erilainen, ja ihan yhtä arvokas.

Vierailija
19/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin huolesi ja ahdistuksesi. Meidän lapsi lähti kävelemään melko myöhään, 1 v 3 kk. Puheenkehityksessä oli kovastikin viivettä ja 3-4-vuotiaana aloitti puheterapian. Puheterapiaan pääsimme, kun yksityinen lastenlääkäri laittoi lähetteen foniatrian puolelle sairaalaan. Jos asia painaa mieltäsi ja aiheuttaa huolta, niin suosittelisin käymään yksityisellä.

Meillä lapsi on nyt 5-vuotiaana hyvin ottanut ikätovereita kiinni ja suurimmalta osin kehitys on ikätasoista tai jopa ikätason keskiarvon ylittävää. Puhua pälpättää koko ajan ja juoksentelee ympäriinsä. :)

Jos olet kiinnostunut, voisit kokeilla käyttää kuvia tai tukiviittomia puheen tukena. Esim. ennen syömään menoa näytät aiheeseen liittyvän kuvan ja kerrot, että menette nyt syömään. Esim. Papunetistä löydät tulostettavia kuvia.

Vierailija
20/27 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vajaa 2 kk nuorempi kuin teidän lapsi. Kävellyt kuukauden ilman tukea, jopa juoksee välillä, sanoo 2-3 sanaa toistuvasti ja höpöttää monipuolisella intonaatiolla (satunnaisesti ääneet muodostaa tilanteeseen sopivan sanan). Ymmärtää jopa kaksiosaisia ohjeita "hae kengät niin mennään ulos" -> hakee kengät eteisestä ja kävelee ne jalassa ovelle odottamaan ulospääsyä, tunnistaa jopa äitini auton.

Tuo "välinpitämättömyys" sun puheelle muakin huolettaisi ja kävisin yksityisellä jos neuvolasta ei saa apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä