Paljonko asuntolainaa ja lyhennystä/kk?
Onko korkokattoa ja pelottaako tulevaisuus? Lisäksi vielä maksuerän suhde tuloihinne ja arvio tulokehityksestä.
Meillä asuntolainaa jäljellä 112 000 (122 000 otettiin), nyt maksuerä 600e, millä laina lyhenee hiiitaaaasti. Elokuusta alkaen meillä on viimein kaksi työssäkäyvää vanhempaa, ja nostamme maksuerää 800:aan. Maksuerän suhde nyt nettotuloihin (myös lapsilisät) 600/2600 ja syksyllä 800/3900.
Kommentit (37)
Lainaa 65 000€. Lyhennys 500€/kk. Eka lyhennys lähti eilen :)
Ei korkokattoa.
12kk euribor plus marginaali 0.35%.
Tulot mies n.1600€ nettona, lapsilisät 210€, minä osa-aikaisena töissä tulot 200-500€.
Lyhennys 1050e/kk, laina-aika oli 25v, nyt n 40v.
Maksuerän suhde nettotuloihin 1050e/3200(netto). Nettotulo kasvavat, kun palaan kotihoidontuelta töihin. Sitten maksetaan lainaa enemmän taikaisin.
Lainaa 65 000€. Lyhennys 500€/kk. Eka lyhennys lähti eilen :)
Ei korkokattoa.
12kk euribor plus marginaali 0.35%.
Tulot mies n.1600€ nettona, lapsilisät 210€, minä osa-aikaisena töissä tulot 200-500€.
Kuukausierä on noin 2000 euroa, josta lyhennystä 1000 euroa.
Vielä ei korkojen nousu pelota. Sännölliset nettotulot 5200 eur/kk, lisäksi molemmille kaksi kertaa vuodessa bonukset, jotka voivat olla yhteensä nollasta noin 8000 euroon netto kerralla eli vuositasolla max noin 16000 eur/netto.
Onko korkokattoa ja pelottaako tulevaisuus? Lisäksi vielä maksuerän suhde tuloihinne ja arvio tulokehityksestä.
Ei ole korkokattoa, mutta ainahan se tulevaisuus vähän arveluttaa.
Otimme 110.000 € 15 vuodeksi. Lyhennys on noin 900 €/kk. Tarkistus kolmen vuoden välein. Kun ekan 3 v jälkeen korot tippui, lyhensimme laina-aikaa 18 kuukaudella. Lyhennys olisi tippunut noin 80 €/kk joten se ei tässä konkurssissa tunnu. Vain lyhyempi laina-aika tuo todellista säästöä. 6,5v lainaa jäljellä.
Meillä nettotulot on noin 4400 € eli viidennes tuloista menee lyhennykseen. Mies on koti-isänä ollut kaksi vuotta, mutta palannee kesän jälkeen sorvin ääreen. Silloin meidän nettotulot nousee noin 5500 euroon.
Me emme halua vetää kuukausittaista budjettia liian tiukille. Meillä kuluu rahaa myös matkusteluun paljon, kun kaikki isovanhemmat asuvat eri maissa.
Tulot 6.000 netto / kk, bonukset 15.000 - 20.000 netto / vuosi
Takaisinmaksuaika on 22 vuotta, kuukausilyhennys ja korot yht. n. 2.300. Maksamme ylimääräisiä lyhennyksiä vuodessa n. 10.000 - 15.000 EUR joten takaisinmaksuajan pitiäsi olla suunniteltua lyhempi.
Korkokatto on 100.000 tonnin osalta, kiinteä korko 65.000 osalta. Tulevaisuus jännittää lähinnä muiden elinkustannusten nousun + odottamattomien isojen remonttikulujen takia, itse lainassa ei olisi isoillakaan koroilla ongelmaa.
Nettotulomme ovat 6.600 eur/kk, noussevat hiljalleen, jollei tule lisää lapsia. Jos tulee lisää lapsia (toiveissa kyllä olisi), pitää laittaa lyhennykset jäihin ja maksaa pelkkiä korkoja + poltella säästöjä, kunnes pääsee takaisin töihin (minulla suuremmat tulot kuin miehellä joten mammikset ja hoitovapaat oikeasti aika iso isku taloudelle).
Maksuerä 500€, josta lyhennys n. 140€ muut korkoa.
Ei korkokattoa, 12kk Euribor
Meillä nettotulot (sisältää IHAN kaiken) aika tarkasti 3000€
Lämmityskustannukset talossa suuret, tosin ensikesänä helpottaa sen osalta. Nämä tulot pysyvät samana seuraavat 4-5v, sen jälkeen nousevat n. 800€:lla, kun menen takaisin töihin.
Välillä pelottaa korkojen nousut ja yleinen hintakehitys, lama yms. Toisaalta olen aika luottavaisella mielellä.
Mutta siis lainaa
60 000 e ja lyhennys 1100 e / kk. Ei mitään korkokattoja tai muuta... Lisälyhennyksiä n. 10000 e / vuosi.
Nettotulot kuussa ~4000 e
Nyt jäljellä n. 200 000€, maksettu n. kolme vuotta. Maksamme tasalyhennyksellä eli korot muuttuvat aina pääoman/korkotason mukaan. Tällä hetkellä kuukausierä on n. 1600€. Nettotulot kuukaudessa n. 6000€ + bonukset, mutta asuntolainaa emme ole lyhentäneet nopeampaa niillä, meillä kun on lisäksi autolainaa, jota sit lyhennellään, jos on extraan varaa.
Ei ole mitään korkokattoa tai takaisinmaksuturvaa, ainoastaan henkivakuutuksia.
Eikä pelota tulevaisuus, kumpikin selviäisi yksinkin lainasta ja asunnonhinta on puolet enemmän, joten vaikka hinta laskiskin, niin ei se 150 000€ alaspäin ihan salamana tipahda. Sitä ennen pystyy kyllä pankin kanssa muuttamaan moneen kertaan lainan takaisinmaksuaikaa tai maksuerää helpottaa muuttamalla se esim. annuiteetiksi tms.
lainaa hieman alle 140 000 euroa,
laina lyhenee noin 800 euroa / kk,
lainassa 5 vuoden kiinteä korko,
"turvana" miehen henkivakuutus, joka kattaisi loppulainan mainiosti ja ylikin jäisi (mulla ei henkivakuutusta, mutta mä en olekaan taloudellisesti tuottava kun olen lasten kanssa kotona)
tulevaisuus ei pelota, etukäteen on turha pelätä mitään ja asuntomme arvo tällä hetkellä on yli 100 000 euroa enemmän kuin lainamme määrä eli aika paljon saisi hinnat pudota että pulassa oltaisiin.
meidän tulot tulee kaksinkertaistumaan sitten kun minä joskus menen töihin. Nyt kyllä hurjan iso osa tuloista menee lainan korkoihin ja lyhennyksiin, koska itse saan vain kotihoidontukea.
Maksuerän suhde nyt nettotuloihin (myös lapsilisät) 600/2600 ja syksyllä 800/3900.
Miksi ihmeessä ette nosta kuukausierää enemmän?
Maksuerän suhde nyt nettotuloihin (myös lapsilisät) 600/2600 ja syksyllä 800/3900.
Minäkin mietin ihan samaa. Meillä nettotulot 2700 ja maksamme lainaa pois 1000e/kk ja autoa 450e, vastike asunnosta on 100e. Mitenkään erityisen tiukkaa ei ole. Vaan kesälomalla on varaa reissatakin tms. Aikuisia 2, Lapsia 2 ja koira.
Just otettu, joten ensi kuussa eka lyhennys 800e (sis. lyhennyksen+korot.)
Sidottu primeen + marginaali 0,35.
Laina-aika 25 v.
Ei takasinmaksuturvia ym. Henkivakuutukset otetaan.
Minä hoitovapaalla, mies töissä nettotulot lapsilisineen n. 2800 e.
Tulot nousee kun minä menen töihin vuoden päästä.
Ei hirvitä.
Olemme olleet aika tiukilla viime vuodet - tai siis ollaan pärjätty, mutta mitenkuten.
Ja tuosta nettotulostahan menee lisäksi päivähoitomaksu kahdesta lapsesta, yhteensä n. 370, kerhomaksuihin meni aiemmin n. 60e/kk. Lisäksi tulevat autolaina ja opintolaina, molemmat 150e/kk, joiden takaisinmaksua voimme nopeuttaa jos ylimääräistä jää. Niin, ja vastike vesimaksuineen on n. 300e/kk.
Kävin vielä laskemassa eri vaihtoehtoja lainalaskuri.fi:ssä, ja 200 euron lisälyhennyksellä kuukaudessa saamme suhteellisesti parhaan hyödyn laina-ajan lyhentymisessä ja korkosäästöissä. Satanen tai pari vielä tuohon lisää toki säästää, mutta kiristää taloutta liikaa. Jos korot vielä kovasti nousevat tai taloudellinen tilöanteemme kohenee, katsomme maksuerää uudelleen.
vastasit hienosti esitettyyn kysymykseen!