Sadevarusteet kesätyömatkapyöräilyyn?
Aloitan kesätyöt ja kuljen 30 min työmatkat pyörällä. Mutta nyt tajusin että joudun polkemaan myös sadepäivinä ja mulla ei ole ollenkaan sadevarusteita. Millaisia sadevarusteita teillä muilla on? Vai kannattaako niitä kesäsateita varten edes hankkia kun kumminkin on melko lämmintä? Ulkoilupuku kuitenkin kestää pienemmät sadekuurot vaikkei se kunnolla vedenpitävä olekaan.
Kommentit (9)
Sadeviitta mullekin tuli ensimmäisenä mieleen. Kertakäyttösadeviitta mulla on joskus ollut jollain yksittäisellä pyöräilymatkalla mutta ei se oikein toiminut. Sade meni helman alle ja kasteli jalat reisien puoliväliin asti. Samoin alla olleen tuulitakin hihat ja huppu olivat ihan läpimärkinä ja kaula-aukosta valui vesi sisään ja kasteli takin rinnukset. Tukevammat mallit voivat toimia paremmin.
Viitta riittää kesällä, vaihtohousut. Jos pukee liikaa, kastuu sitten sisältä päin ja tukehtuu kuumuuteen ei kiva sekää.
Sukelluspuku, jos pitää pysyä ehdottomasti "kuivana".
Miten te suojaatte tukan? Pitääkö ostaa sydvesti.
Riippuu tosi paljon siitä, kuinka pitkä tai mäkinen matka, kuinka herkästi hikoilet, minkälaiset sosiaalitilat työpaikalla jne. Sadeviittaa kannattaa harkita, mutta laadukkaat maksavat ja vasta kokeilemalla tietää. Itse olen tehnyt kesäisin sen ratkaisun, että suojaan vain kengät, koska ne eivät ehdi kuivumaan työpäivän aikana. Muuten hyvät pukuhuonetilat auttavat, kun suihkuun pääsee ja teknistä materiaalia olevat pyöräilyvaatteet kuivuvat nopeasti kuivauskaapissa tai jopa ihan vain tuuletetussa tilassa.
Toimivatko Drymax, Airtex, ja Goretex -tyyppiset vaatteet sateella? Onko ne yhtä tukalia kuin perinteinen sadeasu ja pitävätkö ne tosipaikan tullen vettä silloin kun sitä tulee kuin saavista kaatamalla?
Mulla on gorea, paclitea, drymaxxia, yms. kaapit pullollaan. Liikunnassa tulee aina hiki, myös pyöräillessä. Kalvot eivät vastaa pellavapaitaa. Kastut sisätä kun liikut. Itse käytän pyöräilysadeasua kylmällä säällä. Silloin lämpö pysyy sisällä eikä palele kuten märissä vaatteissa. Pyöräilykaupoista saa pyöräilyyn tarkoitettuja sadeasuja. Niitä voi käyttää retkeillessäkin. Tavallisista retkeilysadeasusta hajoaa ensimmäisenä housun haarasauma kun sitä ei ole suunniteltu kulutukseen. Hyvässä pyöräilykuoriasussa on takissa huppu joka menee pyöräilykypärän yli niin että päätä voi kääntää. Hihat on riittävän pitkät. Lahkeet pidennetty. Koko asu mahdollisimman sutjakka ettei siitä tule purjetta ja ilmanvastusta. Heijastimet on must.
Vierailija kirjoitti:
Miten te suojaatte tukan? Pitääkö ostaa sydvesti.
Yritin tuulitakin hupulla mutta vesi meni siitä läpi.
Aika monella taitaa olla juurikin Goretexit, Drymaxit tms. Perinteisiä sadevaatteita ei juuri katukuvassa näe.
Mulla on sellainen sadeviitta pieneksi käärittynä repun sivutaskussa aina mukana. Mutta 10km matkalla e ei ehkä ole kovin kätsy. Mulla on vain 5 km matkaa.