Pitääkö auton hiljentää vauhtia ja antaa tietä, jos olen jo astunut suojatielle?
Jos pitää, niin miksi niin moni auto silti jatkaa matkaansa ja minä joudun siinä suojatiellä pysähtymään etten jää alle?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää, niin miksi niin moni auto silti jatkaa matkaansa ja minä joudun siinä suojatiellä pysähtymään etten jää alle?
Koska hyvin suuri osa suomalaisista autoilijoista on täysiä mulkkuja, joilla ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä.
Itse asiassa laki on vielä tiukempi, se sanoo että "Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille". (Tieliikennelaki 3.4.1981/267, 32 §)
Yleensä annan aina tietä suojatien ylittävälle. Joskus taas on sellainen liikennetilanne, esim ruuhka, joka kohdassa joku väistettävä tms. vaikea selittää, että saatan ajaakin. Mutta varsinkin jos lapsi odottaa suojatieltä yli menoa, niin pysähdyn aina. Monesti jalankulkijat yllättyvät eikä tajua mennä, joutuu odottaa kauan ja huitomaan. Liikenne vaatii pelisilmääkin.
Minä en tajua mikseivät jalankulkijat eivät kävele sinne suojatielle? Mitä te odotatte, kuuta nousevaa vai? Ei jalankulkijan tarvitse seistä siellä odottamassa että joku armollisesti pysähtyy.
Jalankulkijat ovat myös itse syypäitä siihen ettei autoilijat anna tietä. Kävelkää sinne suojatielle!
Kaikkein tyhmimpiä ovat ne autoilijat, jotka vaan idioottina paahtavat menemään vaikka viereisellä kaistalla on auto pysähtynyt suojatien eteen.
Oikein klassinen emämoka. Hirvittää katsoa
Minä hyppään pyörän päältä pois suojatien lähellä, jolloin muutun jalankulkijaksi. Sitten jo työnnän pyörän eturengasta suojatielle. Toki katson miten autoilija reagoi ja varaudun peruttamaan. Tuossa mistä ylensä ylitän on keskikoroke, joten autoilija ei voi ohittaa. Pysähtyjille nostan kättä kiitokseksi ja pysähtymättömille näytän keskaria. :)
Kyllä. Mikäli pyörällä ajat niin sun pitää väistää, mutta jos talutat auton pitää väistää.
Mulle käynyt niin et auto pysähtynyt ja päästänyt sit ku oot kävelemässä painanut kaasua 😳
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa laki on vielä tiukempi, se sanoo että "Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille". (Tieliikennelaki 3.4.1981/267, 32 §)
Sama laki se on talla USAssa ja sita noudatetaan niin kuuliaisesti etta jalankulkijat eivat pahemmin katsele ymparilleen kun astuvat suojatielle.
Kyllä jalankulkijatkin joskus on ihmeellisiä. Taannoin ajoin kauppatorin liepeillä Turussa, vauhti maks. 15-20 km/h ja pysähdyin - tietenkin - ennen valotonta suojatietä, jota nainen oli ylittämässä. Hän pysähtyi auton keulan eteen ja alkoi heristämään sormeaan. Avasin ikkunan ja kysyin mikä hätänä. Kuulemma pelotti kun tulin liian kovaa vauhtia. Siis mitä helvettiä? Vastasin, että autossani on jarrut pysähtymistä varten... :0
Pysähdyin kerran aamuvarhaisella hiljaisella katuosuudella väistämään pyöräilijää, joka oli ylittämässä tietä, niin takaani tuleva autoilija poltti täysin kääminsä, puikkasi oikealta ohi ja oli vähällä jyrätä koko pyöräilijän. Kyllä säikäytti ja suututti sekä itseni että pyöräilijän puolesta. Harmi kun en saanut tän hullun kaahailijan rekkaria ylös.
Eiköhän se tullut jo selväksi, mutta sanonpa vielä minäkin: kyllä auton pitää antaa tietä, se on laissa määrätty. On kuitenkin parempi olla luottamatta tähän liikaa, koska kaikille autoilijoille ei oppi ole mennyt perille, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama laki se on talla USAssa ja sita noudatetaan niin kuuliaisesti etta jalankulkijat eivat pahemmin katsele ymparilleen kun astuvat suojatielle.
Sama juttu täällä Keski-Euroopassa. Suomalaisella ajotyylillä täällä tulisi ruumiita. Monesti Suomessa viereistä kaistaa on autot paahtaneet ohi, kun itse olen ollut pysähtyneenä. Kamalaa katseltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se tullut jo selväksi, mutta sanonpa vielä minäkin: kyllä auton pitää antaa tietä, se on laissa määrätty. On kuitenkin parempi olla luottamatta tähän liikaa, koska kaikille autoilijoille ei oppi ole mennyt perille, ikävä kyllä.
Kyllä se pitää sekä kävellessä että ajaessa näyttää että ei ole luopumassa oikeuksistaa ja on noudattamassa lakia ja edellyttää sitä myös muilta. Auton alle ei kannata kävellä, mutta kyllä siihen suojatielle pitäisi olla menossa sen näköisenä että autoilijat näkevät tarpeelliseksi pysähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Pysähdyin kerran aamuvarhaisella hiljaisella katuosuudella väistämään pyöräilijää, joka oli ylittämässä tietä, niin takaani tuleva autoilija poltti täysin kääminsä, puikkasi oikealta ohi ja oli vähällä jyrätä koko pyöräilijän. Kyllä säikäytti ja suututti sekä itseni että pyöräilijän puolesta. Harmi kun en saanut tän hullun kaahailijan rekkaria ylös.
Samantapainen kokemus, pysähdyin päästämään huom vieläpä koulun edessä kulkijat suojatien yli. Takana oleva idari-Audiäijä soitti minulle torvea ja näytti keskisormea. Olis varmaan pitänyt ajaa lasten yli.
Itse en hiljennä koska jalankulkijalla on aikaa odottaa muutama sekunti että olen ajanut suojatien ohi. Jarruttelu ja kiihdytys lisäävät päästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, mä taas asun niin pöndellä että täällä ei edes ole jalankulkijoita. Jotain hoboja jotka kävelee teiden varsilla ruohikossa ja "suojateitä" maalattu tien pintaan, mutta ne suojatiet ei johda mihinkään, esim. jos ylität olet metsässä tms. Ei jatkakäytäviä oikein missään. Pyöräilijöitä kuolee tasaiseen tahtiin koska ne uskaltautuu ajamaan näiden autoteiden reunalle 55 mph alueilla. Suomessa aika hyvin asiat jalankulkijoilla kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua mikseivät jalankulkijat eivät kävele sinne suojatielle? Mitä te odotatte, kuuta nousevaa vai? Ei jalankulkijan tarvitse seistä siellä odottamassa että joku armollisesti pysähtyy.
Jalankulkijat ovat myös itse syypäitä siihen ettei autoilijat anna tietä. Kävelkää sinne suojatielle!
Minä ainakin odotan, että näen auton hidastavan. Useimmat tekevätkin niin, mutta ei kaikki, kyllä niitä suoraan ohi paahtaviakin on. Ja sitten on näitä itseään fiksuina pitäviä tampioita, jotka pitävät vauhdin yllä, ja sitten viime tingassa jarruttavat voimakkaasti. Ja mitenkään sormella osoittelematta, useimmiten näillä on alla ns. premiumsakemanni eteläisestä osavaltiosta.
En tosiaan tiedä kuinka monta kertaa olisin jäänyt auton alle tuolla tavoin suoraan kävelemällä, mutta en halua ottaa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Itse en hiljennä koska jalankulkijalla on aikaa odottaa muutama sekunti että olen ajanut suojatien ohi. Jarruttelu ja kiihdytys lisäävät päästöjä.
Ja tällä logiikalla täysperävaunurekan ei tarvitse myöskään välittää liikennesäännöistä - henkilöautolla on aikaa odottaa muutama sekunti vaikka rekka olisikin väistämusvelvollinen. Rekan jarruttelu ja kiihdytys erityisesti täydellä kuormalla lisäävät päästöjä.
Pitää. En tiedä. Mä en ite kyllä koskaan vaan "mee alle", odotan että auto näyttää hiljentävän tai viittoo/vilkauttaa pitkiä.