Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lasketaan 7lk keskiarvo, kun todistuksessa esim matikastakin kolme numeroa?

Vierailija
04.06.2016 |

Pitääkö ensin laskea näiden keskiarvo ja sitten kokonaiskeskiarvo? Vai tuleeko tällä tavalla sama luku kuin jos laskisi vain kaikkien numeroiden keskiarvon? Kun eihän nyt voi olla niin, että todistuksessa on monta numeroa samasta aineesta, melkein kaikissa aineissa näin. Heillä on 5 jaksoa ja kaikkien jaksojen matikasta jne annettu oma numeronsa

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä siltä seiskaluokkalaiselta, jos sillä ois vaikka tuo matematiikka vähän paremmin hanskassa.

Vierailija
2/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske kaikki numerot yhteen ja jaa arvosanojen lukumäärällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sen parhaan matikan numeron ja jätät kaksi muuta huomiotta. Sama muillekin aineille, jos on useita numeroita. Eiku..

Vierailija
4/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvo lasketaan laskemalla numerot yhteen ja jakamalla aineiden lukumäärällä.

Vierailija
5/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosanoja on 31kpl, siis pelkästään seiskaluokalta. Miksei tuohon ole voitu laittaa esim matikasta yhtä arvosanaa, englannista yhtä jne

Vierailija
6/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että yläasteella annetaan joka jaksosta erikseen numerot.

Mä laskisin keskiarvoon ihan kaikki numerot mukaan.

Vierailija
7/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon laskenu aina sillain, että sen viimeisimmän otan laskuihin ja muut jätän huomiotta.

Vierailija
8/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niimpä, joka jakson jälkeen on tullut todistus jossa numerot siitä ja edellisistä jaksoista.

Vierailija
9/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niimpä, joka jakson jälkeen on tullut todistus jossa numerot siitä ja edellisistä jaksoista.

Mikä tuossa on ihmeellistä? Se olisi outoa, jos arvosanoja ei jaksojen jälkeen annettausi. Mitä järkeä siinä olisi?

Vierailija
10/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on ihmeellistä? Se olisi outoa, jos arvosanoja ei jaksojen jälkeen annettausi. Mitä järkeä siinä olisi?

No se järki, kun sitä seiskaluokan matikkaa ei siinä kohdassa ole vielä kokonaan suoritettu. Miksi antaa numero aineesta josta on vasta alle puolet suoritettu, miksei voi antaa kokonaisarvosanaa?

Samalla tavalla se toimii ala-asteellakin, numeron saa kaikkien kokeiden keskiarvosta

Vierailija
11/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä meillä ainakaan ollut 7-luokkalaisen todistuksessa kuin yksi numero matikasta, vaikka jaksoja heilläkin oli lukuvuoden aikana 5.

Vierailija
12/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan mun lapsen koulussa anneta todistuksia jaksojen jälkeen. Kurssimuotoinen lukio on eri asia.

Vierailija
13/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa kursseista tulee jokaisesta oma arvosana, mutta varsinainen aineen kokonaisarvosana tulee sen aineen kurssisuoritusten keskiarvon perusteella. Esim 10, 8 ja 9 tarkoittaa aineesta ysiä. Nuo kokonaisarvosanat näkyvät suorituksissa, mutta ei meistäkään oikein kukaan tiedä, lasketaanko virallinen keskiarvo niiden vai yksittäisten kurssien perusteella. Mitä todennäköisimmin heitto eri laskutavoissa tuskin on kovin suuri.

Vierailija
14/14 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joku vaikkapa nyt matikan kakkoskurssin arvosana ei vaikuta englannin arvosanoihin, niin lasket ensin ainekohtaiset arvosanat. Niistä voi hyvin tulla desimaalilukuja, jos on esim. kaksi kurssia arvosanalla 8 ja yksi arvosanalla 7.

Mutta vasta niistä ainekohtaisista keskiarvoista lasket kokonaiskeskiarvon.

Käytännössä peruskoulun päättötodistukseen ei lasketa enää nykyään arvosanoja koko yläasteen ajalta, vaan se taso 8. ja 9. luokilla ratkaisee. Joten se ei mene noin suoraviivaisesti. Mutta tämä siis vastaukseksi sellaiselle, joka haluaa seurata tilannetta joka vuosiluokan päättyessä.