Mitä mieltä siitä, että toinen puolisoista maksaa enemmän häistä?
Kysymys otsikossa. Jos tilanne on sellainen, että sopii molemmille onko erikoista, että toinen maksaa enemmän? Miten ihmiset yleensä jakavat kustannukset? Nykyään kai vanhemmat harvoin maksaa koko lystiä tai eivät ollenkaan. Mahdolliset rahan muodossa tulevat häälahjat menisivät sille, joka maksoi enemmän.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Minä siis vähemmän kuluihin osallistuvana itse haluaisin antaa puolisolle lahjarahat, jotta koen maksaneeni jotain. En pidä sellaisesta, että niin sanotusti maksatan kaiken toisella. Häät ovat siis edulliset, häämatka on se pääkulu. Ja kyllä olemme keskustelleet asioista ennen avioliittoa ja raha-asiat suhteessa toimii, kuten muukin. Usean vuoden yhdessä oloa jo takana. Kysyin tässä vain teidän mielipidettänne, se ei tarkoita ettei asioista ole jo keskusteltu. Puoliso itse halusi enemmän maksavana osapuolena myös nostaa häämatkan budjettia, jotta saamme kivemman matkan eli ilmeisesti hänelle maksaminen on ok.
Mitä, jos saattekin pääasiassa tavaralahjoja?
Kumpi kutsuu enemmän populaa? Lahjat on yhteisiä aina.
Entä jos sun äiti antaa teille rahaa ?
Häät - 10 000,-
Lahjat 5000,-
- 5000 jää maksettavaksi
Josta molempien vanhemmat maksaa 1000 e
Joten teille jää jossakin suhteessa - 3000,-
20, mikä asenne? Itse haluaisin käyttää lahjarahat siten, että puoliso saa ne. Huom., vaikka hän on varakkaampi, ei ole varakas, todellakaan. Rahat, jotka hänelle menisi menee kuitenkin loppujen lopuksi ruokaan, vuokraan, yhteisen asunnon ostoon jne. emme siis aio huvitella niillä. Yhdessä olemme päättäneet, että on parasta laittaa ne miehen tilille eikä käyttää heti vaan ovat pahan päivän varalle.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minä siis vähemmän kuluihin osallistuvana itse haluaisin antaa puolisolle lahjarahat, jotta koen maksaneeni jotain. En pidä sellaisesta, että niin sanotusti maksatan kaiken toisella.
Mä kokisin vieraana itseni vähän petetyksi jos mun antamat lahjarahat eivät menisikään hääparille vaan vain toiselle osapuolelle. Toki lahjan saaja haluaa tehdä saamillaan lahjoillaan mitä haluaa, mutta kun häälahja on molemmille osoitettu, niin toive tietenkin olisi että sitä käytettäisiin yhteiseksi hyväksi. Muutenhan voisin antaa lahjan suoraan vain toiselle osapuolelle.
Saman verran molemmilla vieraita. Tiedän ettemme saa tavaroita juurikaan, tunnen omani ja miehen perheen sen verran hyvin. Jos lahjat on kuitenkin yhteisiä niin eihän sillä pitäisi olla edes väliä meneekö rahat miehen tilille vai minun kun ne käytetään loppujen lopuksi yhteisen talouden hyväksi tai turvaksi.
-ap
Jos tietäisin että antamani lahjaraha jaetaan prosenttiosuuksilla, eikä käytetä yhteiseen matkaan, tai muuten kivaan, niin antaisin tavaralahjan. Ja vielä sellaisen, jota ei taatusti voi pitää toisen lahjana vaan tosiaankin yhteisenä.
Ei lahjaraha ole kompensaatio hääkuluista.
29, kovin olet tarkka. Meillä luultavasti osa mikä ei mene säästöön tulee yhteiseksi rahaksi häämatkalle.. Ja edelleen, ne säästötkin ovat yhteiseksi hyväksi, mikä siinä on niin kamalaa että ne ovat vain toisen tilillä? Olen eri mieltä siitä mitä lahjaraha on. Se saa mielestäni olla kullekin parille ihan sitä mihin he haluavat sen käyttää, en minä ainakaan kysele perään antamastani rahasta.
-ap
Ohis mutta henk.koht. en menisi naimisiin tai edes muuttaisi yhteen jos ei olisi yhteiset rahat ja elintaso. Ja tämä on meillä toteutunutkin, myös silloin kun toinen on ollut työtön/velkaantunut/tienannut vähemmän/enemmän, molemmat ollaan vuoroin oltu noissa rooleissa. Av(i)oliitossa ollaan perhe, ei kämppiksiä. Lisäksi mulle se raha nyt ei ole yksinkertaisesti kaikki kaikessa vaan se on vaan jotain millä saa asioita maksettua ja jolla voi helpottaa elämää, ja odotan myös tälläistä suhtautumista puolisoltani. En siis kiinnostuisi ihmisestä joka laskee pennejä ja istuu rahojen päällä periaatteen vuoksi.
Toki kaikki tekee kuten itse haluaa ja valitsee toivottavasti sellaisen puolison jonka kanssa haluaa olla :)
Vierailija kirjoitti:
20, mikä asenne? Itse haluaisin käyttää lahjarahat siten, että puoliso saa ne. Huom., vaikka hän on varakkaampi, ei ole varakas, todellakaan. Rahat, jotka hänelle menisi menee kuitenkin loppujen lopuksi ruokaan, vuokraan, yhteisen asunnon ostoon jne. emme siis aio huvitella niillä. Yhdessä olemme päättäneet, että on parasta laittaa ne miehen tilille eikä käyttää heti vaan ovat pahan päivän varalle.
-ap
Miksi ihmeessä järjestätte sellaiset häät, joihin teillä ei ole varaa? Jos lahjarahat kerran käytetään ruokaan ja vuokranmaksuun, kuulostaa se siltä, että vedätte taloutenne liian tiukille häiden takia.
31, en tiedä luitko alkuketjun viestejä tai oliko viestisi edes suunnattu minulle vai yleisesti..mutta ongelmahan meillä ei ole piheys, oikeastaan päinvastoin. Mies haluaa maksaa häistä enemmän, koska hänellä on varaa tällä hetkellä ja minä puolestani haluan antaa hänelle meidän yhteiseksi saamat lahjarahat. Ne menevät kuitenkin yhteiseen käyttöön tavalla tai toisella. Meidän kodissa ei ikinä lasketa pennejä, sellaisessa en voisi elää. Erilliset pankkitilit on kyllä, mutta meille se toimii parhaiten niin ja kumpikin on kärryillä rahatilanteesta. Mielestäni siis parilla voi olla yhteinen tai erillinen tili/rahat, kumpikin voi toimia kun niiden käytöstä on yhdessä sovittu.
-ap
32, ymmärsit ehkä hieman väärin tai kirjoitin vajaavaisesti. En tarkoittanut heti seuraavan kuun vuokraa vaan sitä jos tulee tiukempi taloudellinen tilanne (kummallakaan ei ole taloudellisesti vakaa työ loppuelämäksi vaan uran aluilla) niin loppujen lopuksi kaikki säästöt menevät käyttöön. Jos ne eivät kulu vuokraan ja ruokaan niin menevät myöhemmin asunnon ostoon. Pahan päivän varalle kuten aiemmin sanoin.
-ap
Kiitos vastauksista ja hylkään nyt tämän keskustelun, koska en aio palstailla enempää viikonloppuna :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ja avioehto meillä tulee olemaan, ei huolta. Olen itse se köyhempi (vähemmän maksava) osapuoli. Ehkä aloitusviestini oli huonosti muotoiltu. Enemmänkin tarkoitus oli ilmaista se, että itse koen välillä syyllisyyttä siitä, että puoliso maksaa enemmän häistä (häät ovat pienet ja edulliset), mutta se sopii hänelle, joten onko siinä sitten mitään väärää..
Ratkaisu: sopikaa hääkustannusten eräpäivät hääpäivän jälkeisille päivämäärille.
Avioliittolain 46 §: "Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen."
Meidän häät maksoi mun porukat, miehen porukat ja mies. Mies myös teki kaikki hääjärjestelyt paitsi plaseeraus tehtiin yhdessä. Minä, silloin pienituloinen opiskelija, maksoin oman asuni kampauksineen meikkeineen ja astelin kirkkoon. 7 vuoden jälkeen minulla on edelleenkin kissanpäivät ja maailman ihanin puoliso.
En ymmärrä ihan pointtia tuossa, että mies saa sitten lahjarahat tai suuremman osan niistä. Jos ne joka tapauksessa käytetään yhteiseloonne, eikö ole ihan sama vaikka ne jaettaisiin tasan tai ei jaettaisi ollenkaan.
Jos kerran häälahjarahat menevät säästöön tms. niin miksi niitä ei voi laittaa sinun tilillesi? Vai määrääkö mies talouden rahojen käytöstä?
Ap:lla on selvästi mielessä joku summa, jonka toivoo lahjarahoista kertyvän... Suurten häiden syy on selvillä.
Meillä molempien vanhemmat maksoivat puoliksi. Hienot juhlat saatiin ja yli 100 vierasta. Eihän köyhillä opiskelijoilla ollut varaa mihinkään.