Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viimeinen sana graafisista laskimista

Vierailija
03.06.2016 |

Kävin siis lukion 90-luvun puolessavälissä. Valitsin luonnollisesti pitkän matematiikan, hain opiskelemaan kyseistä ainetta ja olen tänä päivänä peräti dosentti.
Kouluaikana en kertaakaan koskenut graafiseen laskimeen. Koin sen turhana. Vastustin ajattelutapaa ettei tarvitse oppia mitään kun on laskin. Opettelin käyttämään funktiolaskinta kunnolla, ja otin siitä kaiken saatavan irti.
En ole uskoa korviani aina kun kuulen miten lukion opettajat suorastaan painostaa graafisen laskimen hankintaan, tai kun joku on valinnut lyhyen koska on käsittänyt että pitkä oppimäärä edellyttää laskinta. Graafisessa laskimessa nimittäin ei ole mitään mitä ei voi kompensoida omalla työnteolla. Päinvastoin kun luullaan, laskin nimenomaan tekee hallaa oppimiselle koska se antaa mahdollisuuden ratkaista tehtäviä ymmärtämättä niitä kunnolla.
Seuraavan kerran kun joku koulu ilmoittaa ettei pitkän matematiikan kursseille ole asiaa ilman graafista laskinta, kehotan tekemään siitä kantelu. Se nimittäin on emävale.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan opetussuunnitelmat ovat muuttuneet niin, että sitä graafista laskinta oikeasti tarvitsee. Aloitin lukion 2010 ja kävin nyt keväällä korottamassa yhden kurssin ja vanha, ennen täysin pätevä laskimeni ei enää käynyt enkä voinut laskea joitakin laskuja ennen uuden ostamista. 

Vierailija
2/3 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikan opetussuunnitelmat ovat muuttuneet niin, että sitä graafista laskinta oikeasti tarvitsee. Aloitin lukion 2010 ja kävin nyt keväällä korottamassa yhden kurssin ja vanha, ennen täysin pätevä laskimeni ei enää käynyt enkä voinut laskea joitakin laskuja ennen uuden ostamista. 

Laita muutama esimerkki niistä laskuista tännekin niin katsotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen matematiikan maisteri (ihan oikeasti siis!) ja sanon, että graafinen laskin on kaikista paras - ei kulu aikaa turhiin asioihin, kuten kuvaajan hahmottelemiseen. Sinä dosenttina varmaan tiedät, että tuollaiset perushommat voi jättää laskimella tehtäväksi, matikka on paljon muutakin kuin se. Jossain yläasteella on kyllä hyvä käyttää funktiolaskimia jotta oppii tekemään ne itse, mutta sen jälkeen (lukio, yliopisto) kannattaa keskittyä muuhunkin matikassa. Symboliset laskimetkin on mielestäni ok, kunhan opiskelijat ymmärtävät myös itse miten ne laskutoimitukset tehdään. Toivon ettei lukiossa keskityttäisi tällaiseen mekaaniseen laskemiseen (joka tehdään nykyään koneilla), vaan keskityttäisiin soveltamaan tietoja, jolloin graafinen/symbolinen laskin tekisi triviaalit osuudet ja opiskelija keskittyy siihen oikeaan matikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi