omaishoidontuesta kielteinen päätös
perusteena ettei ole rahaa!!!!
Mitä hemmettiä?!? Päätöksen mukaan hoidon sitovuus ja vaativuus täyttää tuen saatavuuden perusteet, mutta päätös on kielteinen, koska määrärahoja ei ole. Eikö tämä ole laitonta? Eihän lapsilisiäkään jätetä maksamatta vaan siksi ettei sattuisi olemaan rahaa, vaan rahaa on löydyttävä!
Tottakai tästä lähtee valitus, mutta taidan riivata lisäksi kaupunginvaltuutettujakin. Onko jollekulle käynyt näin? Mitä teitte?
Kommentit (8)
meillä oli vastaavanlainen tapaus miitama vuosi sitten. meidön tyttö sairastui vakavasti. Kela myönsi erityishoitorahan ja sairaalan sos. työn tekijä sanoi että voi hakea omaishoidontukea kaupungilta että sitä muönnetään myös lapsipotilaiden hoitamiseen kotona. No sitä anottiin. jo kun palautin hakemuksen sos.virastoon niin työntekijä sanoi että hänen käsityksen mukaan kelan erityishoitarahan kanssa yhtä aikaa ei oht myönnetä. Tuli kielteinen päätös josta valitettiinn sos.lautakuntaan josta myös tuli kielteinen päätös. No sairaalan sos. työnt oli asiansa osaava ja hänen mukaansa tuki kuului maksaa. ja hänen kanssaan tehtiin valitus hallinto-oikeuteen ja täältä tekivät kaupungille kyselyn miksei tukea ole myönnetty. Tuli sitten vauhtia oli sos. työntekijän kotikäynnit että voitiin hakemus täyttää ja määritellä tuen tarve. Ja tuki myönnettiin täysmääräisenä. Meillä oli tytöllä syöpä joten hoitojaksot on todella rankkoja ja vaatii kyllä kotona oloa ja on tosi rankkaa aikaa koko perheelle sekä henkisesti että fyysisesti. Kehottaisin kyllä ottamaan yhteyttä sairaalan sos.t tekijään ja laittamaan valitusta eteenpäin. Ja valittamaan niin pitkälle kuin mahdolista. onnea matkaan
että jos rahaa ei ole niin tukea ei saa.jotkun kunnat varaa rahaa vaan vanhusten hoitoon.ja jos hakee esim. puolessa välissä vuotta voi sen vuoden rahat olla jo jaettu ja kun hakee seuraavalle vuodelle niin sit jo irtoo..
en ole minäkään saanu päätöstä tälle vuodelle,saa nähdä kauan menee käsittelyssä kun hakemus on jätetty 8.12.05
Hei!
meidän kunnassa yleisenä käytäntönä,että alle 3-vuotiaille ei makseta omaishoidon tukea (yksi poikkeus, heille on myönnetty muutaman kuukauden ajalta..)
Eli asia on kovin kuntakohtainen, harkinnan varainen juttu.Valitettavasti tässä ei olla yhdenmukaisia säännöksiä!
Meille kävi viime vuonna hyvin, hain vasta elokuussa ja rahaa oli silti vielä niin että meillekin annettiin loppuvuodeksi omaishoidontuki.
Meidän kunnassa ei myöskään voi saada erityishoitorahaa ja omaishoidontukea yhtäaikaa, jos saa korkeimman omaishoidontuen. Alemman omaishoidontuen kanssa (oliko se nyt jotain 300-500 euroa) kanssa voi saada yhtäaikaa erityishoitorahaa. En sen kummemmin ole sitä miettinyt, kun en kuitenkaan saa korkeinta omaishoidontukea eli ei vaikuta mun erityishoitorahaan.
Ja tuen myöntäminen tosiaan on siis harkinnan varaista, monissa kunnissa on periaatteessa päätös ettei omaishoidontukea makseta pienen lapsen hoitajalle, mutta tiedän silti useampi yksittäistapauksia tälläisistä kunnista, joissa omaishoidontuki on kuitenkin myönnetty myös alle 3-vuotiaan hoitoon (ihan oikein mun mielestä). Itse olen elinsiirtoa odottavan 1v:n omaishoitajana, vaikkei meidänkään kunnassa yleensä anneta tukea pienen lapsen hoitajalle.
JA vielä se, että jos olisin sossua uskonut, niin en olisi hakenut ollenkaan koska sieltä korostettiin sitä, että en voi omaishoidontukea saada ja sillä selvä. Omaishoidosta päättävät tahot oli kuitenkin eri mieltä meidän onneksi! Jokainen hakemus on kuitenkin pakko käsitellä.
Lähetän valituksen ihan olemassaolon ilmaukseksi, koska kaupungin on listattava joka tapauksessa hylätytkin päätökset ja ne otetaan huomioon(tai sitten ei) taas ensi vuonna.
Tavallaan emme tarvitsisi juuri omaishoidon tukea vielä, koska tyttö on vielä sen verran pieni, mutta myöhemmin vapaapäivät ovat varmasti kullanarvoisia. Nyt siivousapukin tuntuisi ruhtinaalliselta.
Täytyy katsella tätä nyt vähän pidemmän aikavälin projektina.
ilman omaishoidontukea. Eli kunta järjestää hoitopaikan lapselle tai että me itse hommaamme hoitajan ja kunta maksaa palkan. Näin meille yritettiin ehdottaa mutta myönsivät sitten myös omaishoidontukeaki. En tiedä onko tuo kuntakohtainen sovittavissa oleva asia.
omaishoidon tukeen ei ole annettu täksi vuodeksi rahaa. vanhoilla asiakkailla tuki pysyy ja kaikille uusille asiakkaille hylky.
hae uudestaan marraskuun alusta tukea vuodelle 2007.
kokoukset on aina marras- joulukuussa, kun tuista päätetään.
olisin hakennut pojalleni korotusta, mutta sanottiin ettei kannata, koska rahaa ei ole. kokeilen vuoden lopusta uudelleen.
rahoista riippuvainen tuki, eli ei samalainen kuin lapsilisä. Olishan mulla tossa laukussa paperilla siitäkin tuesta, mutta nyt ei (sori) tähän aikaan illasta jaksa alkaa tavata.