Metropolian pääsykokeet, sote-alat.
Onko täällä ketään joka on menossa tai on tänään pääsykokeissa Metropoliassa?
Itsellä huomenna ja jännittää niin kauheasti!
Miten olette valmistautuneet?
Onko joku ollut pääsykokeissa aiempina vuosina? Millaiset ovat olleet, esim se ryhmätilanne? Nyt kai on erilaiset kuin aikaisempina vuosina mutta kokemuksiakin olisi silti kiva kuulla. Ja minkä linjan kokeet on ollut?
Kommentit (9)
Kolmen ja puolen vuoden opinnot, vähintään, ja valtaosa tienaa sen 2200 -2500€. Move along.
Hae valtiotieteelliseen, jos sosiaaliala kiinnostaa.
Tienaan nykyisessä työssäni 2600-2800e kuussa keskimäärin, ja se rahan puolesta ihan riittää, elää ihan mukavasti ja säästöönkin jää, mutta alan opiskelu kiinnostaa, olen hakenut kätilöksi, terveydenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi, eli 3½, 4 tai jopa 4½ vuoden opiskelut voi olla tiedossa, mutta ei rahan vaan kiinnostuksen takia.
ap
Neljä vuotta sitten ainakin sosiaalialan pääsykokeisiin kuului aineistoon perustuva kirjallinen koe ja ryhmäkeskustelu. Ryhmäkeskustelun aihe oli jotain "mitä ominaisuuksia sosionomi tarvitsee työssään". Ryhmäkeskustelu oli melko ärsyttävä, sillä siinä oli vaikeaa arvioida, mihin kaikkeen koetta tarkkailevat opettajat kiinnittävät huomiota. Meidän ryhmässä oli yksi suupaltti jolta ei meinannut saada suunvuoroa. Keskustelun jälkeen jäi sellainen tunne, että en varmaan saanut tarpeeksi mitään sanottua. Mutta pääsin kuitenkin sisään, ja sitä suupalttia en ikinä koulussa nähnyt. :)
Vierailija kirjoitti:
Neljä vuotta sitten ainakin sosiaalialan pääsykokeisiin kuului aineistoon perustuva kirjallinen koe ja ryhmäkeskustelu. Ryhmäkeskustelun aihe oli jotain "mitä ominaisuuksia sosionomi tarvitsee työssään". Ryhmäkeskustelu oli melko ärsyttävä, sillä siinä oli vaikeaa arvioida, mihin kaikkeen koetta tarkkailevat opettajat kiinnittävät huomiota. Meidän ryhmässä oli yksi suupaltti jolta ei meinannut saada suunvuoroa. Keskustelun jälkeen jäi sellainen tunne, että en varmaan saanut tarpeeksi mitään sanottua. Mutta pääsin kuitenkin sisään, ja sitä suupalttia en ikinä koulussa nähnyt. :)
Suupalttia ei valittu sen vuoksi, että hänellä ei ollut ryhmätyö/verkostotyötaitoja. Se on se, mitä ryhmäkeskustelulla katsotaan. Antaako tilaa muille, onko kiinnostunut siitä, mitä muut sanovat ja tarttuuko niihin. Eli vuorovaikutustaitoja haetaan. Siitä, mitä ryhmässä keskustellaan aiheesta ei ole niin tärkeää.
Sitten ap:n asiaan. Olen pari vuotta sitten ollut. Aineistokoe, ryhmäkeskustelu ja kirjallinen ennakkotehtävä oli sosiaalialalla. Pääsin sisään.
Tsempit sinulle.
Olin tänään. Itse kirjallinen koe oli ihan ok, helpompi kuin esivalintakoe. Ryhmäkeskustelua ei kannata turhaa jännittää. Sanoo vain rohkeasti omat mielipiteensä mutta kuitenkin muut huomioiden.
Edellinen kirjottaja! Mitä siin sun kirjallises osuudes oli?
up?