Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten vanhemmat! Jos sanot, että lapsellasi on "pientä lämpöä", niin paljonko se tosiasiassa on?

Vierailija
01.06.2016 |

Lapseni päiväkotiryhmässä on yksi lapsi, joka tulee minusta aina puolikuntoisena takaisin hoitoon sairastelun jälkeen.

Tänä aamuna tuo lapsi oli minun mielestäni aivan nuutuneen näköinen, räkä valui, oli väsynyt ja iloton. Ei ollut mielestäni ollenkaan ulkoilukuntoinen, punaiset silmätkin vielä. Kysyin ohimennen lapsen äidiltä, kuinka sairas lapsi alkuviikosta oli, kun oli pois hoidosta. Äiti sanoi, ettei ollut kovinkaan, vain pientä lämpöä. Vain 38 astetta, eilen ei ollut enää kuin 37,2.

Minä olen pitänyt kuumeen rajana 37 astetta. Jos lapsen yleiskunto on huono, mutta lämpö on juuri ja juuri alle 37, voin silloinkin päättää pitää lapsen kotona. 38 ei taas minulle ole mikään "pieni lämpö", vaan kunnon kuume, vaikka lapsella on joskus noussut yli 39 asteenkin.

Itse ajattelen, että pieni lämpö olisi juuri tuollainen 37,2.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

37-37.5, lasten normaali lämpö on 36.2 ja toisella 36.3, joten jo tuo 37 "pientä lämpöä" eli kuumetta.

Vierailija
2/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo ei ole mieliåideasia, vaan kuumeen raja on 38 astetta.

37,5-37,9 olisi siis minulla pientä lämpöä puhekielessä.

Mutta lapsi voi olla ihan ilman kuumetta niin kipeä ettei ole tarhakuntoinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

37,9 pientä lämpöä, oikeasti? 

Voisitko siis viedä lapsen päiväkotiin 37,4-asteisena, joka ei mittapuullasi ole ollenkaan kuumetta?

Vierailija
4/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin perhepäivähoitaja, yhden perheen vanhemmat valittivat aina, kun soitin hakemaan kuumeisen lapsen päiväkodista. Lapsi oli aina oikeasti kipeä, makasi vain sohvalla ja oli sairas - ei vain minun mielestäni. Lämpöä oli usein 37,4 - 37,5. Selvästi siis noussut lämpö ja mielestäni jo ihan selvä todiste siitä, että lapsi on sairas. Lapsi haettiin harmistuneena ja parin tunnin päästä tuli tekstiviesti, ettei lapsella ollutkaan enää ollenkaan kuumetta. He kun pitivät kuumeen rajana sitä 38 astetta. Oli todella hankalaa yrittää pitää sairas lapsi kotona, ettei sitä tuotaisi seuraavana päivänä takaisin hoitoon. 

Lapset ovat yksilöitä, mutta tuo 3-4-vuotias oli kyllä aivan selvästi sairas, jos lämpö nousi yli 37 asteen. Vanhemmat vain itsepintaisesti pitivät siitä 38 asteen kuumerajasta kiinni ja toivat lapsen hoitoon, vaikka se selvästi kuului kotiin.

Vierailija
5/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös toi 38 astetta oo pepusta mitattuna eli kainalosta ~37,5?

Pieni lämpöily tarkoittaa mielestäni 37-37,5.

Vierailija
6/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko siis viedä lapsen päiväkotiin 37,4-asteisena, joka ei mittapuullasi ole ollenkaan kuumetta?

En ole se jolle vastasit, eikä lapset ole enää edes päiväkoti-ikäisiä, mutta pitäisin tuota alle 38 pienenä lämpönä. En silti laittaisi lasta jolla on pientä lämpöä päiväkotiin tai kouluun. En menisi itsekään töihin.

Jos ongelma on se että vanhempi tuo sairaanlaspsen hoitoon on hiukan turha miettiä sitä mikä on se raja mitä hän pitää vähäisenä lämpömä/sairasteluna.

T:sairaanhoitaja

Vierailija
7/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo 38 asteen raja on kyllä pepusta mitattuna. Kuka vielä mittaa pepusta? Meillä lapsilla normaali lämpö 36.3 paikkeilla ja ovat kyllä selkeästi kipeitä, kun kainalosta mittaa 37 astetta. Tämän takia jo silloin jäävät kotiin, kun ovat silloin jo puolikuntoisia.

Vierailija
8/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin voisin jos lapsi olisi hyväkuntoinen, eikä muita oireita.

95% kerroista kun joku 4 lapsestani on ollut päivähoidosta poissa, ei lapsella ole ollut kehon lämpö edes yli 36,6. Mutta kipeä lapsi on silloinkin ollut ( myös flunssaisena).

Kehon lämmön nousu ei kerro sairaudesta, mutta yleisvointi kertoo. Lämpö voi nousta jo ihan mekaanisestijos. On liikaa vaatteita päällä.

T. Lainaamasi , yli 10 vuotta lastensairaanhoitajana työskennellyt sh

Vierailija
9/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo 38 asteen raja on kyllä pepusta mitattuna. Kuka vielä mittaa pepusta? Meillä lapsilla normaali lämpö 36.3 paikkeilla ja ovat kyllä selkeästi kipeitä, kun kainalosta mittaa 37 astetta. Tämän takia jo silloin jäävät kotiin, kun ovat silloin jo puolikuntoisia.

Korvasta

Vierailija
10/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos normaalilämpö on suunnilleen 35.8-36.0, niin kenen mielestä 37.0 ei ole kuumetta? Itse en lapsi ole mutta kyllä jos kuumemittari näyttää 37.0 niin olo on jo aika kaamea.

Vierailija
11/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lapsella päälle 37 ja alle 37,5, se on "pientä lämpöä". 37,6-38 on "vähän kuumetta" ja 38+ on "kuumetta". Näin meillä.

En ole tietoisesti noita rajoja kehittänyt mutta nyt kun ajattelin niin tällä tavalla kuvailen lapsen kuumeilun eri tasoja. :)

Pienessä lämmössä vien lapsen päiväkotiin jos on muuten hyvävointinen. Jos taas on toipilas ja vielä selvästi väsynyt, jäädään kotiin.

Vierailija
12/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ihmetellyt noita korkeita rajoja. Itselläni normaalilämpö on alle 36 astetta, joten ei tarvitse edes mennä sinne 37 asteeseen, kun olo on kipeä. Mutta jos esimerkiksi terveyskeskuksessa sanot, että lämpö on 37 niin nehän nauraa sinut pihalle.

Vierailija
13/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin, kun käydessäni terveyskeskuksessa sairaanhoitaja mittasi kuumeeni ja totesi sen olevan koholla, kun se oli 37,4. Ruumiinlämpö vaihtelee mulla ainakin vuorokaudenajan mukaan ja olen huomannut kuukautiskierrollakin olevan osuutta asiaan, enkä missään nimessä kokenut olevani sairas(tumassa). Jos lapsella on yli 37,5 lämpöä, en vie aamulla hoitoon, yleiskunnosta näkee ilman kuumemittarin tuijottamistakin, onko lapsi sairas. Olkoon vaikka mitä "pientä lämpöä", mutta jos lapsi jaksaa touhuta normaalisti, hän ei silloin ole sairas. Itse en ole jäänyt töistä pois, ellei kuumetta ole yli 38,0.

Vierailija
14/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ihmetellyt noita korkeita rajoja. Itselläni normaalilämpö on alle 36 astetta, joten ei tarvitse edes mennä sinne 37 asteeseen, kun olo on kipeä. Mutta jos esimerkiksi terveyskeskuksessa sanot, että lämpö on 37 niin nehän nauraa sinut pihalle.

Sama. Normaalilämpöni on hyvin lähellä 35, ja jo 36.5 tekee olosta nuhjuisen ja inhottavan. 37 on jo kunnolla sairas.

Vierailija
15/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasinkin jo tuossa aiemmin, mutta lisään vielä;

Olen töissä ollessani useammankin kerran palellut, joten mittasinpa ohimennen lämmön ja useamman kerran ollut 37,8- 38,2 astetta korvasta.

Täysin terve ja työkykyinen, vain ruumiinlämpö koholla. Naureskelin vain työkavereille, ja jatkoin työntekoa. Normaalilämpö minulla 36,3 - 36,5

T. Se sama lasten sh

Vierailija
16/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlääkäri sanoi meille että lapsilla kuumeeksi luetaan vasta yli 38 astetta. Lapsilla nousee herkästi lämpö yli 37 asteen rasituksesta, tai kesähelteillä kun lämmönsäätelykyky ei ole täysin kehittynyt. Tietenkin jos lapsi on räkäinen, veltto tai hengitysvaikeuksia/yskää niin kotihoito silloin vaikka lämpöä/kuumetta olisi vain nimeksi. Mutta ärsyttävää on kun hoitopaikoissa herkästi mitataan kuumeita lapsilta jos vähäänkään on lämpimän tuntuinen ja sanotaan että haettava kotiin kun on kuumetta jotain 37,4. Sitten kun hakee lapsen niin joo on syönyt ja leikkinyt ihan normaalisti eikä ole mitään..

Vierailija
17/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen normaalilämpö aamulla mitattuna alle 36,5. Kuumetta on hyvin harvoin ja itseasiassa sitä pitää olla 39 astetta ennenkuin lapsi on ns. kipeä (eli väsynyt, ei jaksa touhuilla normaalisti tms.) 

Se onkin vähän hankalaa, kun flunssaisena pitäisi levätä, mutta eipä hän malta.

Vierailija
18/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo koululainen, mutta vielä ei ole tarvinnut kuumemittaria hankkia. Näkeehän sen yleiskunnosta ja väsähtämisestä milloin on sairas ja kuume tuntuu lämpimänä otsana.

Joskus terkkarilla mittasivat kun haettiin sairaslomalappua... mun tulkitsema "kuume" oli 37,8°c, itsellä ainakin on ollut noissa lukemissa jo todella huono olo.

Vierailija
19/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasinkin jo tuossa aiemmin, mutta lisään vielä;

Olen töissä ollessani useammankin kerran palellut, joten mittasinpa ohimennen lämmön ja useamman kerran ollut 37,8- 38,2 astetta korvasta.

Täysin terve ja työkykyinen, vain ruumiinlämpö koholla. Naureskelin vain työkavereille, ja jatkoin työntekoa. Normaalilämpö minulla 36,3 - 36,5

T. Se sama lasten sh

...Että tällainen "työn sankari".. Ja vielä alan ihminen. Joka ei osaa asettua toisten asemaan...

Vierailija
20/36 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisestihan kuume alkaa vasta 38 asteesta, tästä löytyy tietoa vaikka mistä, esim: http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/375-ei-ole-viela-kuumeen-raja/59…

Ihmisen (varsinkin lapsen) lämpötila vaihtelee normaalistikin vuorokauden aikana noin asteella.

Itseäni ihmetyttää tämä kuumeeseen tuijottaminen. Ilman kuumetta (tai pientä lämpöä) lapsi voi olla todella sairas ja hoitokunnoton. Yleinen vointi, jaksaminen, pirteys, yleisvaikutelma jne kertoo paljon enenmmän kuin kuume.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä