Oikeastiko sossu maksaa luottotiedottoman opiskelijan elämisen?!?!
Siis oikeastiko on niin, että jos joku sössii luottotiedonsa niin, ettei saa opintolainaa niin sossu maksaa elämisen?!?!? Tuohan on aivan järjetöntä. Eli asiansa hyvin hoitaneet joutuvat nostamaan lainaa ja/tai käymään töissä ja ne jotka ovat laiminlyöneet asioiden hoitamisen, niin niille veronmaksajat kustantavat elämisen opiskelun aikana.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on, että jos on luottotiedot sössinyt, niin sitten pitäisi olla jossain kaupan kassalla, siivoojana tai ruokalähettinä niin kauan kunnes saa asiansa kuntoon ja voi ottaa lainan jolla opiskella. Tai roskakuskin apurina. Työpaikalla voidaan opettaa tarpeelliset taidot.
Kaupankassalle ja siivoomaankin saatetaan vaatia nykyään koulutusta. Ammattikoulutus pitää olla nykyään vähintään tai muuten on hyvin vaikea työllistyä.
Mutta eikö se ammattikoulu riitä? Ja sehän loppuu vasta siinä 18 -vuotiaana, joten siihen asti vanhemmilla on elätysvelvollisuus.
Kukapa sitä elatusvelvollisuutta vahtii?
Tässä oma kokemukseni.
Kymmenen vuotta sitten opiskelin amiksessa toisella paikkakunnalla (asuin asuntolassa). Opintotuki ei ollut kummoinen koska vanhemmillani oli sen verran hyvät tulot. Noh, ei siinä mitään mutta vanhempani korkeintaan lainasivat minulle rahaa. Uusista silmälaseista oli turha haaveilla yms.
Kaverini neuvoi kääntymään sossun puoleen. Kohauttelivat olkiaan ja totesivat, että minun vain pitää keskustella vanhempieni kanssa asiasta koska he ovat elatusvelvollisia. Joo, eipä ne keskustelut paljoa auttaneet. Heidän silmissään olin omillani koska asuin muualla.
Opintolainan olisin ottanut jos isäni ei olisi sössinyt luottotietoja. Sain sitten pimeitä töitä, 2h/t. Ihan orjatyötähän tuo oli mutta minkäs teki. Vaihtoehtoja ei ollut ja meinasin palaa loppuun koska olin koko ajan joko töissä tai koulussa.
Homma helpottui kun täytin 18v. koska siinä vaiheessa en ollut enää vanhempien vastuulla ja sain tt-tukea opintotuen rinnalle.
Oma tarinani on varmaan melko harvinainen mutta mitä nyt muita opiskelukavereita kuuntelin niin harvan vanhemmat antoivat rahaa eli aika moni oli omillaan.
Laina on vitsi, sitä ei käytännössä tällä hetkellä kannata ottaa, paitsi jos sitä ei tarvitse.
Tällä hetkellä jokainen fiksu opiskelija, joka haluaa keskittyä opiskeluun eikä töihin, jättää jonkun jonkun Elloksen kylpypyyhkeen maksamatta ennen kuin aloittaa opiskelut. Merkintä häviää sopivasti 5 vuoden jälkeen valmistumisen tienoilla.
Jos taas lainaa ei tarvitse elämiseen niin se kannattaa ilmanmuuta ottaa ja sijoittaa niin valmistuu mukavien bonusten kanssa.
Jotenkin toivoisi, että asenne olisi että "opiskelijoille lisää rahaa", kuin että "muilta pois, kamalaa kun niin ja niin paljon saa"..
Omituista kadehtimista tämäkin ketju.. Perustava ongelma on tässä se, että opintoraha ei riitä elämiseen ja lainaa pakotetaan ottamaan. Kritisoikaa sitä, älkää kadehtiko luottotiedottomia!
Voisiko joku nyt oikeasti kertoa, eikö sillä ammattikoululla voi jo työllistyä? Esimerkiksi kampaajaksi tai autonkorjaajaksi. Tai taksikuskiksi. Tai ruokalähetiksi, kaupan kassaksi, tehtaaseen tai siivoojaksi. Pääseehän noihin hommiin pelkällä lukiopohjallakin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin toivoisi, että asenne olisi että "opiskelijoille lisää rahaa", kuin että "muilta pois, kamalaa kun niin ja niin paljon saa"..
Omituista kadehtimista tämäkin ketju.. Perustava ongelma on tässä se, että opintoraha ei riitä elämiseen ja lainaa pakotetaan ottamaan. Kritisoikaa sitä, älkää kadehtiko luottotiedottomia!
Eihän yhteiskunta tietenkään voi elättää opiskelijoita. Hitto, kyllä ihmisillä pitää olla itse vastuuta elämästään. Ei todellakaan enempää rahaa opiskelijoille. Ennemminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta se on. Mutta tulee halvemmaksi, kuin se, että todennäköisesti ilman koulutusta on sossupummi koko ikänsä. Eikä se sossuraha mikään runsas ole, turha kadehtia.
On se sossuraha kuitenkin paljon enemmän kuin opintotuki. Sossusta kun saa asumiskulujen jälkeen vielä 485e/kk ruokaan ja muuhun elämiseen, eli lähes saman verran, kuin mitä koko opintotuki asumislisineenkin on.
Järkeä tässä ei ole, koska kuka tahansa opiskelija voi sössiä tahallaan luottotiedot ja saada sitten elatuksen sossulta. Pitäis olla tasapuolisesti kaikille opiskelijoille sen verran kattavat tuet, ettei kukaan päätyisi näin tekemään.
Täh? Eihän toi nyt edes pidä paikkaansa. Laina+opintotuki+sossuntuki= Määrä X jota en nyt juuri ulkoa muista. Vs. Sossuntuki+opintotuki= Määrä X myös.
Jokainen voi sössiä luottotietonsa jos haluaa, siitä vaan. Itse ostin ensimmäisen asuntoni opiskeluaikana, eli en olisi itse siihen showhun lähtenyt mistään hinnasta.
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta se on. Mutta tulee halvemmaksi, kuin se, että todennäköisesti ilman koulutusta on sossupummi koko ikänsä. Eikä se sossuraha mikään runsas ole, turha kadehtia.
On se sossuraha kuitenkin paljon enemmän kuin opintotuki. Sossusta kun saa asumiskulujen jälkeen vielä 485e/kk ruokaan ja muuhun elämiseen, eli lähes saman verran, kuin mitä koko opintotuki asumislisineenkin on.
Järkeä tässä ei ole, koska kuka tahansa opiskelija voi sössiä tahallaan luottotiedot ja saada sitten elatuksen sossulta. Pitäis olla tasapuolisesti kaikille opiskelijoille sen verran kattavat tuet, ettei kukaan päätyisi näin tekemään.
Täh? Eihän toi nyt edes pidä paikkaansa. Laina+opintotuki+sossuntuki= Määrä X jota en nyt juuri ulkoa muista. Vs. Sossuntuki+opintotuki= Määrä X myös.
Jokainen voi sössiä luottotietonsa jos haluaa, siitä vaan. Itse ostin ensimmäisen asuntoni opiskeluaikana, eli en olisi itse siihen showhun lähtenyt mistään hinnasta.
Jos on opiskeluaikana varaa ostaa asunto niin koko kysymys lienee melkoisen irrelevantti.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi nyt olla todellista. Itse tiedän tapauksen missä opiskelija oli saanut syövän. Rahat eivät riittäneet elämiseen. Yritti ottaa opintolainan, mutta ei opintolainaakaan myönnetty sellaiselle, jolla syöpä (ei voi olla varma selviääkö ja kuolemansairaat eivät saa lainoja.) Sossusta ei saanut rahaa, koska ehto sossunrahoille oli, että on ottanut lainan. Sylettää, että itse asiansa sössinyt päässyt tässäkin nyt helpommalla.
Ei ole tuollaista ehtoa olemassakaan. Sossuntukia saa, mutta laina katsotaan tuloiksi joka tapauksessa. Tuossa tapauksessa kun lainaa ei saa syövän takia on sama kuin jos olisi luottotiedoton. Valitus tuollaisessa tapauksessa olisi pitänyt tehdä.
Saako oikeasti opintolainasta anteeksi 40% jos valmistuu ajoissa? Entä jos valmistuminen myöhästyy vähän? Pitääkö silloin maksaa takaisin koko laina? Tänä päivänä tuntuisi kyllä aika hurjalta ottaa lainaa jotain toisen asteen tutkintoa varten kun monikaan ei välttämättä halua sen jälkeen edes töihin mennä vaan jatkaa opintoja johonkin korkeakouluun. Ja ei ole mitään järkeä velkaantua sellaista työpaikkaa varten jonka bruttopalkka on vain n. 2000€/kk. MInusta toisen asteen opiskelijoiden ei pitäisi olla pakotettu ottamaan lainaa ollenkaan. Korkeakouluopiskelijat sentään saavat yleensä sen hyvän työpaikan opiskelujen jälkeen jolal maksaa se laina pois.
Ulosotossa pitää olla lla useita tuhansia, ennenkuin sossu kustantaa opiskelun. Nimim kokemusta löytyy
Minä sain kyllä opintotuen+opintolainan lisäksi vielä toimeentulotukea opiskellessa.
Mä sain sossusta opiskelijana noin 200e kuussa. Luulen mielenterveysongelmien sekä sen, että olin sossun vanha asiakas vaikuttaneen asiaan. Opintolainaa nostin kolmen vuoden aikana vain 400e.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt oikeasti kertoa, eikö sillä ammattikoululla voi jo työllistyä? Esimerkiksi kampaajaksi tai autonkorjaajaksi. Tai taksikuskiksi. Tai ruokalähetiksi, kaupan kassaksi, tehtaaseen tai siivoojaksi. Pääseehän noihin hommiin pelkällä lukiopohjallakin.
Ammattikoulu on kehareille ja muille vajaataitoisille. Ei sinne mene kukaan joka pääsee korkeampaan koulutukseen. Amiksesta valmistuu 95% suoraan työttömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulu on kehareille ja muille vajaataitoisille. Ei sinne mene kukaan joka pääsee korkeampaan koulutukseen. Amiksesta valmistuu 95% suoraan työttömiksi.
Jaa kyllä ainakin meidän koulusta valmistuneista merkonomeista moni on jatkanut opintoja kauppatieteiden maisteriksi ym. Amiksesta on hyvät mahdollisuudet edetä jos vain tahtoa ja taitoa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kyllä opintotuen+opintolainan lisäksi vielä toimeentulotukea opiskellessa.
Millä perusteella? Lapsia?
Jaahas. Minä menetin luottotiedot vuosia sitten, kun mokailin nuorena rahojen kanssa. Kaikki olen kyllä maksanut pois, mutta merkintä on vielä vuoden voimassa. Tein pitkän anomuksen kelalle, ja sain opintolainatakauksen - pankkiin lähetin myös sivun mittaisen selvityksen mistä velkaantuminen on johtunut jne, ja sain lainan. Ja ylpeänä sitä makselen pois! Töissä kyllä kävin myös opintojen ohella, enkä opintotukea nostanut. Mielummin elätän itse itseni kuin nostelen sossun rahoja... Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella? Lapsia?
Minäkin sain. Ei ollut lapsia. Yksiössä asuin. Ei osamaksuja, tms. Jonkin verran joka kk plus sähkölaskut, lääkkeet, silmälasit yms.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Minä menetin luottotiedot vuosia sitten, kun mokailin nuorena rahojen kanssa. Kaikki olen kyllä maksanut pois, mutta merkintä on vielä vuoden voimassa. Tein pitkän anomuksen kelalle, ja sain opintolainatakauksen - pankkiin lähetin myös sivun mittaisen selvityksen mistä velkaantuminen on johtunut jne, ja sain lainan. Ja ylpeänä sitä makselen pois! Töissä kyllä kävin myös opintojen ohella, enkä opintotukea nostanut. Mielummin elätän itse itseni kuin nostelen sossun rahoja... Noloa.
Upeaa jos tämä pitää paikkansa!
Minulla sossu maksoi vuoden opinnot kun en saanut luottotiedottomana lainaa.
Senhän opintolainan saa anteeksi, jos ei käy elämässä hyvin. Kyllä yhteiskunta tulee vastaan. Itse sain korkoineen n. 17500 euroa opintolainaa anteeksi ja luottotiedot eivät menneet.