Raskaana ulkomaille
Suunnittelen avopuolison kanssa kesälomalle ulkomaan matkaa rodokselle. Onko kenellään kokemuksia raskaana matkustamisesta? Millä vk olit? Miten reissu meni tai miten lentokoneessa jaksoi olla? Mitä varoit lomalla? Kyseessähän on aika lyhyt lento kun on jtn 3h. Itse olen rv18? suurinpiirtein tuohon aikaan..
Kommentit (9)
Kyllä vauvan hyvinvointi pitäisi olla sen verran tärkeä prioriteetti että kotona pysytään ja harrastetaan lähimatkailua. Lentäessä vauva saa säteily annoksen, tämä on fakta. Olisin todella pettynyt sinuun jos olisit lähipiiriäni.
Viikolla 6 olin Pariisin Disneylandissa, viikolla 13 olin Legolandissa, viikolla 14 olin Kreetalla, viikolla 34 Köpiksessä ja lyhyempiä reissuja (Viro, Tukholma...) pitkin raskautta ja mitään ongelmaa ei ollut, kuten ei myöskään kotona ollessa, eli normaalisti sujunut raskaus kyseessä.
En ollut syömisen suhteen kovin fanaattinen kotonakaan ja samalla linjalla menin reissussakin. Kreetalla söin kaikkea muuta paitsi fetaa, muissa maissa söin kaikkea mitä normaalistikin olisin syönyt.
Kuuma oli ajoittain hieman ällöttävää, kun muutenkin oli vähän heikko olo ja syödä piti tasaisin väliajoin jotta närästys pysyi pois.
Lennoilla ei ollut mitään ongelmaa, mitä nyt 34 viikolla lentäessä vähän turvotti ehkä normaalia enemmän.
Vakuutus kannattaa selvittää, varsinkin jos sellaisilla viikoilla matkustaa että ennen aikaisen synnytyksen käynnistyessä vauvalla on selviytymismahdollisuudet. On kaveripiirissä yksi huono kokemus viikolla 26 ulkomailla syntyneestä, joka joutui ensimmäiset 10 viikkoa viettämään ulkomailla, omalla kustannuksella keskolassa ja osan lasten teholla, koska vakuutus ei kattanut ambulanssilentoa kotiin tai hoitoa ulkomailla. Maksoi omakotitalon verran, mutta vauva selvisi, toisin kun välillä on lehdistä joutunut lukemaan :( Itselleni (tai siis vauvan nimiinhän se vakuutus jo tuli...) otin sellaisen vakuutuksen, joka olisi kattanut vauvan sairaalahoidon sekä kotiinkuljetuksen, nykyään kun sellaisiakin jo saa, toisin kun silloin kun kaverini vauva syntyi...
Hyvä ihminen, mieti nyt kahdesti, haluatko varmasti lähteä Rodokselle. Se kun on yksi näistä pakolaisten reiteistä. Mukavaa lomaa!
Onpas hurjia kommentteja. Ensinnäkin kuppaan ja kuuteen voi kuolla myös suomessakin. Kukkahattutädit ,jotka eivät pääse matkustelemaan ei tarvitse vaivautua kommentoimaan. =) kateellisten panettelua. Pakolaisia on joka paikassa. Kiitos EUn.
Kiitos muille asiallisista kommenteista.
Olen ollut Espanjassa juurikin noilla viikolla. Mukavaa oli, tuo on hyvää aikaa raskaudessa (yleensä).
Ainoastaan siinä vaiheessa, kun koko saarelta oli sähköt pois ja nälkä alkoi hiipiä (ja sen mukana pahoinvointi) oli hetken aikaa vähän huonompi hetki.
Kunhan katsoo, mitä syö niin ihan sivistyksen parissahan sitä on.