Tekisi mieli karsia vaatekaappi oikein rankalla kädellä!
Mutta mietin jos alkaakin kaduttaa, että olen luopunut jostakin sittenkin käyttiksestä.
Onko joku karsinut vaatteet minimiin ja pysynyt tyytyväisenä ratkaisuun?
Kommentit (44)
Vaatekaapista on lähtenyt 1½ vuoden aikana melkoisesti tavaraa myyntiin, uffille ja roskiin. Yhdet farkut jäi harmittamaan, kun laitoin vahingossa poistopinoon.
Mä oon ihan mestari heittämään vaatetta Uffiin, ja en muista yhtäkään kertaa, että ois jäänyt kaduttamaan joku poisheitetty vaate.
Nyrkkisääntö on se, että jos et ole vuoteen käyttänyt vaatetta, et tule sitä myöskään jatkossa käyttämään. Pois vaan. (Poikkeus jotkut erikoisemmat juhlavaatteet, esim. iltapuvut)
🇺🇦🇮🇱
Minun olisi tehtävä tuo sama projekti. Vaatteet, joita ei käytä, ovat ihan turhaan kaapin täyttönä. Tuskin niitä kaipaakaan enää, kun niistä luopuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulet, myydäänkö kaupoissa vielä vaatteita?
Paljon myydään, mutta harvoin löytää mieleistä. Keinokuitukolttuja liikaa.
Rajoittaapahan shoppailua :):)
Kaffepulla kirjoitti:
Mä oon ihan mestari heittämään vaatetta Uffiin, ja en muista yhtäkään kertaa, että ois jäänyt kaduttamaan joku poisheitetty vaate.
Nyrkkisääntö on se, että jos et ole vuoteen käyttänyt vaatetta, et tule sitä myöskään jatkossa käyttämään. Pois vaan. (Poikkeus jotkut erikoisemmat juhlavaatteet, esim. iltapuvut)
Mulla on sama periaate oikeastaan kaikkien vaatteiden ja tavaroiden kanssa. Muutaman kerran vuodessa myyn livekirpparilla, lisäksi myyn usein fb-kirppareilla ja välillä vien uffille tms. Kätevää muuten kun suoraan meidän kirpparillakin voi lahjoittaa ylimääräiset MLL:lle.
Aina muuton yhteydessä tulee puntaroitua noita vaatekasoja. Karsin edellisessä muutossa ainakin puolet pois. En ole yhtäkään poistetuista vaatekappaleista kaivannut. Olisi taas aika käydä lävitse vaatevarasto ja karsia osa pois. Mulla ei vielä ole minimalistinen varasto, mutta en ole kohta puoleen vuoteen ostanut uusia vaatteita paitsi hajonneiden housujen tilalle. (Kahdet toimivat vuodenaikaan sopivat arkihousut on minimi.) Paitojen osalta karsiutumista tapahtuu niin etten enään osta uusia tilalle ja tahraiset ja risat päätyvät roskiin. Paitoja on aivan liikaa varastossa.
AP: Kuinka monta vaatetta minimalistinen varastosi sisältäisi? Itse olen yrittänyt tätä ratkaista. Oletan että pikkuhiljaa vaatteeni kuluvat ja lopulta on jäljellä minimalisinen määrä. Meinaatko varautua viikkoon vai kahteen ilman pyykkäysmahdollisuutta? Yhdet vai kahdet "pyhävaatteet"?
Vierailija kirjoitti:
Aina muuton yhteydessä tulee puntaroitua noita vaatekasoja. Karsin edellisessä muutossa ainakin puolet pois. En ole yhtäkään poistetuista vaatekappaleista kaivannut. Olisi taas aika käydä lävitse vaatevarasto ja karsia osa pois. Mulla ei vielä ole minimalistinen varasto, mutta en ole kohta puoleen vuoteen ostanut uusia vaatteita paitsi hajonneiden housujen tilalle. (Kahdet toimivat vuodenaikaan sopivat arkihousut on minimi.) Paitojen osalta karsiutumista tapahtuu niin etten enään osta uusia tilalle ja tahraiset ja risat päätyvät roskiin. Paitoja on aivan liikaa varastossa.
AP: Kuinka monta vaatetta minimalistinen varastosi sisältäisi? Itse olen yrittänyt tätä ratkaista. Oletan että pikkuhiljaa vaatteeni kuluvat ja lopulta on jäljellä minimalisinen määrä. Meinaatko varautua viikkoon vai kahteen ilman pyykkäysmahdollisuutta? Yhdet vai kahdet "pyhävaatteet"?
En oikein tiedä vielä kuinka minimalistisesta puhutaan. Ehkä annan/myyn pois kohta kaiken, jonka käyttäminen yhtään tuntuu epämukavalta tms. Ap
Entäpä jos koostaisit itsellesi olemassaolevista vaatteistasi esim. nyt kesäksi sopivan kokonaisuuden, siis tyyliin mietit, mitkä alaosat, yläosat, mekot, takit, kengät, laukut jne. otat käyttöön niin, että kaikkiin kesän tilanteisiin (rannalle, kotiin, töihin, elokuviin, juhliin ja mitä ikinä nyt elämässäsi teetkään) on jotain kivaa päällepantavaa. Laitat loput jonnekin varastoon. Syksyllä sitten teet itsellesi taas vuodenaikaan sopivan vaatekokoelman ja laitat jälleen loput varastoon. Talven ja kevään tullen sama prosessi. Tietenkin heität aina kierrätykseen/pois ne vaatteet, joista varmasti tiedät, että et enää käytä. Näin saat lisää miettimisaikaa ja käyttövaatekaappisi pysyy siistinä ja sulla on aina jotain kivaa päällepantavaa. Samalla älä hanki uutta hetken mielijohteesta, vaan kypsyttele aina jokaista ostopäätöstä: mitä oikeasti tarvitset, minkä värisenä/materiaalisena/hintaisena/mallisena...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä vielä kuinka minimalistisesta puhutaan. Ehkä annan/myyn pois kohta kaiken, jonka käyttäminen yhtään tuntuu epämukavalta tms. Ap
Siitä on hyvä aloittaa. Itse varmaan tähtään siihen 2 viikkoa ilman pesukonetta ratkaisuun. Lisäksi vielä talvi ja kesävariaatiot. Kun tuijottelee vaatikaapin sisältöä tällä hetkellä en ole likimainkaan vielä tavoitteessa. Voisin olla yli kuukauden pesemättä vaatteita ja edelleen löytyisi puhdas paita. (Se vähän kummallinen missä on röyhelöitä ja kankaasta näkee lävitse. Miksi mä säilytän tätä paitaa vaikka en sitä koskaan pue päälleni?) Olisi aika tehdä seuraava karsintakierros. Todellisuudessa vaatteet joita tulee käytettyä on kuitenkin suunnilleen siinä yhden viikon kierrossa. Ainoa kerta kun tarvitsen kahden viikon vaatteet on matkoilla.
Jossain tyyliohjelmassa oli, että toimivaan vaatekaappiin tarvitaan 26 (tai jotain sinnepäin) vaatekappaletta. Siinä tavoitetta.
Just aamupäivällä kävin vaatekaappia läpi ja ihan samat fiilikset. Kunpa löytyisi jostain laadukkaat vaatteet, joita olisi ne muutamat. Mutta ei, kaappiin jäi edelleen "sen seitsemänkymmentä karmeaa riepua". Yhden pinon sentään sain pois heiteltäväksi. Työpaidaksikin kun olisi 5 tyylikästä paitaa, eikä sitä kahtakymmentä mistä en mielelläni käytä yhtäkään. Mutta kun en löydä!
Juuri eilen kärräsin kierrätykseen ja ihan roskiinkin ainakin 15 paria kenkiä. Kaapit pursui laatikoittain kenkiä, joitan en ole käyttänyt vuosiin. Helpotti. Ja paljon.
Ei kaduta.
Vaatteita karsin joka vuosi siinä kohti, kun siirrän kausivaatteita paikasta toiseen. Eli talven jälkeen vien talvivaatteet pois ja haen kesävaatteet tilalle, sitten syksyllä sama homma toisinpäin. Tässä kohti käyn vaatteet aina läpi.
1-2 jätesäkillistä lähtee vuodessa (meillä on 3 lasta myös). Yhtään rättiä en ole jäänyt kaipaamaan.
Kannattaa tutustua P333-projektiin ja capsule wardrobe-käsitteeseen. Pinterestistä löytyy paljon inspiraatioita. Ideana karsia pois kaikki vaatteet, joita ei tule jostain syystä käytettyä ja jättää jäljelle vain ne lempivaatteet. Esim. blogi http://theeverygirl.com/how-to-create-a-capsule-wardrobe.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua P333-projektiin ja capsule wardrobe-käsitteeseen. Pinterestistä löytyy paljon inspiraatioita. Ideana karsia pois kaikki vaatteet, joita ei tule jostain syystä käytettyä ja jättää jäljelle vain ne lempivaatteet. Esim. blogi http://theeverygirl.com/how-to-create-a-capsule-wardrobe.
Tuo on aika mielenkiintoinen käsittelytapa. Ehkä vähän muokaten vastaamaan mun tarpeita voisin saada tästä konkreettisemman tavoitteen. Plannerin värikartta sai mut itseasiassa nauramaan. Olen tällä hetkellä siirtymässä värikaudesta toiseen. Käytännössä tarkoittaa, että vaatekaappini on täynnä värejä parista eri sarjasta ja 33 vaatetta/kenkää/yms värit ei tuohon karttaan mahdu. Ehkä parin vuoden siirtymäkaudella. Siinä iltapuhdetta, voisi katsoa millaisen koosteen saisi 33 kesävaatteelle. :)
- 9
Vähän heitän bensaa liekkeihin kysymällä, että miten ihmeessä teillä voi olla kaapissa kymmenittäin vaatteita, joista ette tykkää? Ja miten voi vuodessa "kertyä" jätesäkeittäin sellaisia vaatteita? Miksi kukaan hankkii vaatteita, joista ei tykkää?
Vaihtoehdot ovat joko että makunne tai kehonmuotonne ovat muuttuneet radikaalisti, tai että ette vaan osaa ostaa vaatteita joista tykkäisitte. Jos kyse on jälkimmäisestä, kannattaa oikeasti panostaa itsetutkiskeluun. Ja niin kyllä kannattaa siinäkin tapauksessa, että ensimmäinen tapahtuu vähän väliä.
Itse siivoan vaatekaapin kaksi kertaa vuodessa, eka kerta keväällä kun laitan talvivaatteet säilöön ja kesävaatteet esille ja toinen kerta syksyllä kun laitan kesävaatteet säilöön ja talvivaatteet esille.
Perussääntö: jos en ole jotain vaatetta pitänyt koko kauden aikana, niin laitan sen kiertoon oli kuinka siisti tms hyvänsä (pois lukien iltapuvut/juhlamekot ja muut vastaavat). Minulla tässä on logiikkana se, että mikäli vaatetta ei syystä tai toisesta ole tullut pidettyä, tuskin sitä tulee pidettyä vuodenkaan päästä. Minulla ei ole kalliita merkkivaatteita vaan ihan perus H&M, Sokos ym tavaraa, joten vien kaikki Konttiin ilmaiseksi. Näin pitämättömät vaatteet ei täytä vaatekaappia ja jäljelle jää vain ne mieluiset vaatteet mitä oikeasti tulee pidettyä.
Mikäli sinulla on todella paljon vaatteita, lähtisin itse ensin poistamaan ainakin ne, mitkä eivät sovi enää päällesi koon puolesta (siis ne ns.tavoitevaatteet, että sitku olen laihempi jne). Näitä voi jollakulla olla paljonkin, en tiedä onko sinulla. Toiseksi poistaisin kaikki rikkinäiset/nyppyyntyneet/kulahtaneet ym vaatteet. Niin sanottuja kotivaatteita tai mökkivaatteita ei kukaan tarvitse kymmeniä kappaleita. Sitten lähtisin miettimään tuota yllämainittua järjestystä jokaisen vaatekappaleen kanssa: olenko pitänyt ko. vaatetta viimeisen puolen vuoden aikana? Jos vastaus on ei --> roskiin/kirpparille/lahjoitukseen. Jos vastaus kyllä --> säilytä.
Kokemuksesta varoitan tuosta kirpparille viemisestä --> helposti käy niin, että tulee kasattua vaatteita ym kamaa nurkkiin ja ajatus on "vien sitten joskus kirppikselle". Todellisuudessa tätä ei useinkaan tule tehtyä heti vaan vaatesäkit jää nurkkiin pyörimään pitkäksikin aikaa. Kannattaa siis oikeasti viedä kamat heti myyntiin tai lahjoittaa ilmaiseksi Konttiin/UFF:lle tms. Perusvaatteilla kun ei kummoisia tienaa (kun laskee pöydän kulut ja hinnan omalle työlle kun järjestelee pöytää/hinnoittelee/matkat kirppikselle jne), jos ei kirppishommasta sitten muuten tykkää.
5 vuotta sitten minulla oli aivan järkyttävä määrä vaatteita. Tykkäsin muodista ja oli monta kaappia täynnä vaatteita ja paljon sellaistakin mitä en ehtinyt kunnolla käyttää. Lopulta vain karsin ja karsin kun olin kaikki säästänyt siis vuosia yli käyttöiän jälkeen. Osa vaatteista ei enää tuntunut mukavilta ja pikkuhiljaa niitä lähti pois. 3 vuotta sitten tein päätöksen, että vähennän ostamista todella paljon lähes 0. 3 vuoden aikana on lähtenyt paljon vanhoja vaatteita pois koska raskausaikana kulahti paljon. Nyt olen pienessä vaatemäärässä, kuitenkin niin, ettei vaatteet lopu kesken pyykkäyksen lomassa. Voisin pärjätä vähemmälläkin, mutta nyt lähtee vaatteita käytöstä käytön mukaan. Eli käytän loppuun asti vaatteet. En heitä mitään pois mitä voisi katua vaan sitten vasta kun varma olen että vaate on loppuun käytetty. Tärkeämpää on, ettei osta mitään. Yhtään mitään.
Up