Tekisi mieli karsia vaatekaappi oikein rankalla kädellä!
Mutta mietin jos alkaakin kaduttaa, että olen luopunut jostakin sittenkin käyttiksestä.
Onko joku karsinut vaatteet minimiin ja pysynyt tyytyväisenä ratkaisuun?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vähän heitän bensaa liekkeihin kysymällä, että miten ihmeessä teillä voi olla kaapissa kymmenittäin vaatteita, joista ette tykkää? Ja miten voi vuodessa "kertyä" jätesäkeittäin sellaisia vaatteita? Miksi kukaan hankkii vaatteita, joista ei tykkää?
Vaihtoehdot ovat joko että makunne tai kehonmuotonne ovat muuttuneet radikaalisti, tai että ette vaan osaa ostaa vaatteita joista tykkäisitte. Jos kyse on jälkimmäisestä, kannattaa oikeasti panostaa itsetutkiskeluun. Ja niin kyllä kannattaa siinäkin tapauksessa, että ensimmäinen tapahtuu vähän väliä.
Näinhän se varmaan on monellakin. Itsellä kroppa ei ole muuttunut raskausaikoja lukuunottamatta sitten yläasteen ja tunnen makunikin aika hyvin. Ongelma on vaan ollut liika ostostelu, joka täytti lopulta kaapit. Ja mulla oli vielä se ongelma, että kaapissa oli samanlaisia vaatteita kauheat määrät, mutta sitten vaikka työpaikan iltatilaisuuteen ei mitään sopivaa. Tykkään esim. valko-mustista/sinisistä raidoista, niin vuosien saatossa olen ostanut ~kymmenen raitapaitaa. Eihän niitä nyt tule mitenkään kaikkia käytettyä. Nykyään ymmärrän sen, mietin vaatteen tarvetta tarkasti ja pidän "päässä" ostoslistaa tarvittavista vaatekappaleista.
Vierailija kirjoitti:
5 vuotta sitten minulla oli aivan järkyttävä määrä vaatteita. Tykkäsin muodista ja oli monta kaappia täynnä vaatteita ja paljon sellaistakin mitä en ehtinyt kunnolla käyttää. Lopulta vain karsin ja karsin kun olin kaikki säästänyt siis vuosia yli käyttöiän jälkeen. Osa vaatteista ei enää tuntunut mukavilta ja pikkuhiljaa niitä lähti pois. 3 vuotta sitten tein päätöksen, että vähennän ostamista todella paljon lähes 0. 3 vuoden aikana on lähtenyt paljon vanhoja vaatteita pois koska raskausaikana kulahti paljon. Nyt olen pienessä vaatemäärässä, kuitenkin niin, ettei vaatteet lopu kesken pyykkäyksen lomassa. Voisin pärjätä vähemmälläkin, mutta nyt lähtee vaatteita käytöstä käytön mukaan. Eli käytän loppuun asti vaatteet. En heitä mitään pois mitä voisi katua vaan sitten vasta kun varma olen että vaate on loppuun käytetty. Tärkeämpää on, ettei osta mitään. Yhtään mitään.
Olen tehnyt päätöksen olla ostamatta koko vuonna yhtään vaatetta/kenkiä/asusteita jne.. Ja jatkossakin ostan vasta kun "pakko", en enää yhtään heräteostoksia. Ap
Olen karsinut vaatevarastoni sillä ajatuksella, että kaikki, mitä en oikeasti käytä edes harvoin, joutaa pois.
Joskus laskin, että oli noin 60 vaatetta ja niistäkin vielä iso osa niitä, joita käytän harvoin.
Nyt on varmasti tuplaten ja pitäisi käydäkin laatikot läpi.
Olen karsinut kahdesti. Ensimmäisen kerran kauan sitten värianalyysin jälkeen karsin kaiken mustan, paitsi hautajaisasun. Viime vuonna karsin kaikki liian pienet vaatteet, koska lihoin 15 kg sairauden aiheuttaman liikunnan lopettamsen takia.
Olen katunut yhtä ratkaisua. Vein myyntiin itse tehdyn mustapohjaisen villapaidan, jossa oli graafisia kuvioita noin 20 värillä.
Nyt minulla on vain muutama sopiva vaate. Olisi vähän enemmänkin, jos olisi varaa ostaa sopivia.
Olen joskus suorittanut kaapin perkaamisen näin: Kolme säkkiä; yhteen sellaiset lumput, jotka kelpaa miehen konehallille öljyrätiksi, toiseen kierrätykseen kelpaavat, kolmanteen "ehkä vielä joskus"-vaatteet. Tämä kolmas säkki sijoitetaan varastoon ja jos ei yksikään vaate ala sieltä kaihertamaan muutamaan viikkoon, niin sitten sekin säkki kierrätykseen. Eli se "ehkä" -säkki on epävarmoille tapauksille, kun en ihan varma ole haluanko sitä sittenkin vielä pitää. Minulla ei muutenkaan ole kovin paljoa vaatteita; kahdet farkut, kahdet liikuntaan sopivat housut, muutama hyvä t-paita, muutama pitkähihainen ja sitten juhlavammat pukupusseissa pariin erityyppiseen juhlaan sopivat (yhdet hautajaisiin, toiset iloisempiin juhliin). Kaikki vaatteeni mahtuu vaatekaapin kolmelle hyllylle (kahdelle jos sullon tiiviisti), alusvaatteille on kaksi koria; sukat yhteen ja muut toiseen.
Tein siivouksen, ja nyt potuttaa kun ei jäänyt kuin muutama pusero ja paitis. Aluksi siisti ja väljä kaappi näytti ihan kivalta, mutta tympii pukeutua joka päivä samoihin rätteihin. Olkoonkin kuinka laadukkaita ja yhteensopivia, mutta haluaisin enemmän valinnan varaa. Etenkin kun jätin vain kaikki mustat ja yksiväriset vaatteet jäljelle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei muutenkaan ole kovin paljoa vaatteita; kahdet farkut, kahdet liikuntaan sopivat housut, muutama hyvä t-paita, muutama pitkähihainen ja sitten juhlavammat pukupusseissa pariin erityyppiseen juhlaan sopivat (yhdet hautajaisiin, toiset iloisempiin juhliin). Kaikki vaatteeni mahtuu vaatekaapin kolmelle hyllylle (kahdelle jos sullon tiiviisti), alusvaatteille on kaksi koria; sukat yhteen ja muut toiseen.
Kuulostaa ihanan minimalistiselta. Yksi huomioon otettava seikka vaatteiden perkaamiseen on sopiiko vaate yhteen muiden kanssa. Jos ei sovi yhteen minkään kanssa tai vaatii aina tietyn ylä/alaosan, niin kannattaa olla kriittinen säilyttämisen suhteen. Samoin uutta ostaessa: uuden vaatteen pitäisi sopia yhteen ainakin kolmen entisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän heitän bensaa liekkeihin kysymällä, että miten ihmeessä teillä voi olla kaapissa kymmenittäin vaatteita, joista ette tykkää? Ja miten voi vuodessa "kertyä" jätesäkeittäin sellaisia vaatteita? Miksi kukaan hankkii vaatteita, joista ei tykkää?
Mun ongelma ei ole enään siinä uusien kertymisessä vaan karsimisessa. Liian pienet on heitetty jo pois. Lisää en ole ostanut puoleen vuoteen. Vuosien varrella on kertynyt kuitenkin vähän liikaa. Laskennallisesti joinakin vuosina tuli ostettua keskimäärin kaksi paitaa kuudaudessa. Kartuttaa varastoja aika tehokkaasti. Tiedän että en ostanut vaatteita aina tarpeeseen vaan sen mielihyvän takia. Kaksi yhden hinnala tyyppiset tarjoukset on saaneet ostohetkellä kelpuuttamaan jonkin vähemmän kivankin tuotteen. (Nykyään ostaisin kaksi samaa...)
Vaatteita alkaa nykyään olemaan jo hallittava määrä mutta tämäkin on edelleen liikaa. Jäljellä on paria vaatetta lukuunottamatta vaatteita joista pidän. Varsinaista tyylitajua mulla kuitenkaan ei ole. Nyt yritän karsia vaatteista jonkin rajallisen itselleni sopivan tyylikkään kokonaisuuden. Kokonaisuus saattaa kuitenkin vaatia jonkin perusvaatteen ostamista. Mutta ei kuitenkaan vielä tänä kesänä.
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä vielä kuinka minimalistisesta puhutaan. Ehkä annan/myyn pois kohta kaiken, jonka käyttäminen yhtään tuntuu epämukavalta tms. Ap
Mitä ne vähänkään epämukavat ja epämiellyttävät vaatteet enää edes tekee siellä kaapeissa?
Todennäköisesti et edes huomaa niiden vaatteiden katoamista, koska et käytä niitä koskaan kuitenkaan. Sen sijaan mieli on paljon kevyempi kun pääsi siitä taakasta eroon ja sitten voi halutessaan, ja jos rahaa on, käydä ostamassa jotain uutta kivaa. Kaksin verroin parempi mieli tulee vielä jos toimitat vaatteet oikeasti hyvään tarkoitukseen, esim. Apua Kohilaan
Säästä kaikki vaattet, joista et ole 100% varma , että haluatko niistä luopua :) niin se onnistuu
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehdot ovat joko että makunne tai kehonmuotonne ovat muuttuneet radikaalisti, tai että ette vaan osaa ostaa vaatteita joista tykkäisitte. Jos kyse on jälkimmäisestä, kannattaa oikeasti panostaa itsetutkiskeluun. Ja niin kyllä kannattaa siinäkin tapauksessa, että ensimmäinen tapahtuu vähän väliä.
Vaihtoehto 3: ostat vaatteen, mutta se muuttaa parissa pesussa malliaan siten, että se onkin kriittisesti hieman liian lyhyt tmv. Itsellä meni pitkään, ennen kuin tajusin, että en tykkää vaatteista siksi että ne muutavat ekassa pesussa muotoaan. Nykyisin osaan jo huomioida tämän esimerkiksi viskoosin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo alati muuttuva vartalo on ainakin mulla se vaatekaapin ongelma
Sama täällä. Muutaman päivän sisällä voi muuttua kehon koko niin paljon että tarvitsee joko koon tai kaksi isompaa tai pienempää. Se mikä eilen oli niin löysä, että jäi 10cm vyötärölle tyhjää on seuraavana päivänä ratkeamispisteessä kun yrittää laittaa päälle.
Jätä kaappiin ainoastaan ne mistä tykkäät, mitä käytät, mitkä sopivat ja istuvat päälle hyvin. Kaikki mistä raaskit luopua, luovu jo tässä vaiheessa. Jos et raaski luopua, niin ne laita esim pahvilaatikkoon, säkkiin tms ja varastoi. Tee puolen vuoden-vuoden päästä laatikko/säkkitsekkaus. Ajan kuluessa silloin niistä on helpompi luopua.
Entä kun on tälläinen tilanne? Oon ite saanut värianalyysissä 2 eri tulosta. Kevään ja kesän. Nyt minulla vaatekaapista molempien palettien värisiä vaatteita enkä raaski luopua. Sama meikeissä. Haluan oikeasti eroon joistakin en vain tiedä mistä. Muutenkin yläosa ja neuleita tuhottoman paljon tarpeeseen nähden. Ovat laadukkaita. Alaisia on liian vähän. Samoin käyttökelpoisia kenkiä liian vähän. Ei hautajaisvaatetta tai juhlavaatetta. Olen myös lihonut vuosien varrella paljon lääkityksen takia. Ja en raaski luopua vielä pienistä vaatteista. Onko kellään neuvoa tähän tilanteeseen?
Itse en laita mitään vaatteita pois, koska sähkön hinta 3 kertaistuu ja ruoan hinta nousee syksyllä.
Mun on erittäin vaikea luopua vaatteista joita en käytä. Hirvittää se hinta jonka olen niihin käyttänyt. Toki tämä vaikuttanut hyvällä tapaa ostokäyttäytymiseeni, olen nyt erittäin harkitseva. Mutta siltikin kirpaisee laittaa UFF pusero jonka ostin alennuksella 3 vuotta sitten huikeaan 15 euron hintaan..
Typerä olen, tiedän!
Mulla käytössä simppeli keino. Kaapissa on 50 henkaria. Eli jos yksi tulee, yksi lähtee. Nyt 2 henkaria tyhjänä eli "saisin" ostaa 2 vaatetta lisää jos haluan. Tämäkin auttaa pitämään vaatevaraston aisoissa. Toki trikoopaidat ja housut, alusvaatteet eivät tässä laskennassa mukana ole. Mutta esim mekot, heikkouteni, ovat.
Tuo alati muuttuva vartalo on ainakin mulla se vaatekaapin ongelma