Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lenkityttää koiraa kuumalla kesäilmalla tarpeeksi, kun ei viitti helteelläkään lähtee koiraa liikuttamaan?

Vierailija
30.05.2016 |

Kun on näin kovat helteet nyt ollu, niin en oo käyttäny koiraa päivällä lenkillä ollenkaan. Ainoastaan myöhään illalla, kun viilenee. Silloin käydään aina tunnin tai puoltoista mittaisen reippaan kävelylenkin ja välillä pyörälenkkejä.

Asutaan maalla, iso piha, joten koira saa kyllä tarpeensa tehtyä ja olla pihalla mielin määrin, mutta vetäytyy paljon sisälle kovin kuumalla ilmalla.

Onko tämä nyt eläinrääkkäystä olla käyttämättä koiraa lenkillä kuin vain kerran päivässä sen tunnin - puoltoista? Normaalisti käydään päivän aikaan tunteroinen ja illalla tunti (tai puoltoista), mutta kesä on vähän hankalaa jos on kovin kuumaa..

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä malamuutti viettää myös kesälomaa pidempien päivälenkkien suhteen. Yöllä käydään pidempiä lenkkejä, päivällä ei puhettakaan. Enemmän pidän rääkkäyksenä sitä, kun 25c helteessä näen koiria juoksulenkillä omistajiensa kans

Vierailija
2/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän varmaan, että suurin osa ihmisistä ei koskaan lenkitä koiraa enempää kuin sen tunnin puolitoista, silti vaikka asuisivat kerrostalossa niin että koira ei pääse edes pihaan. Ei ole todellakaan mitään rääkkäystä. 

Kyllä koirasta sitten huomaa jos se turhautuu, alkaa vaatia tekemistä, voi nuolla itseään jatkuvasti sijaistoimintona tms. Mutta tuskinpa mikään muu kuin ehkä joku työhön tottunut työkoirarodun edustaja turhautuisi tuolla mitä kuvaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmin ottasin eläinsuojeluvalvojaan yhteyttä jos näkisin jonkun lenkittämässä +30 asteessa koiraa.. lämpöhalvaus jo uhkana. Pärjää ne hetken vähemmälläki.

Vierailija
4/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on näin kovat helteet nyt ollu, niin en oo käyttäny koiraa päivällä lenkillä ollenkaan. Ainoastaan myöhään illalla, kun viilenee. Silloin käydään aina tunnin tai puoltoista mittaisen reippaan kävelylenkin ja välillä pyörälenkkejä.

Asutaan maalla, iso piha, joten koira saa kyllä tarpeensa tehtyä ja olla pihalla mielin määrin, mutta vetäytyy paljon sisälle kovin kuumalla ilmalla.

Onko tämä nyt eläinrääkkäystä olla käyttämättä koiraa lenkillä kuin vain kerran päivässä sen tunnin - puoltoista? Normaalisti käydään päivän aikaan tunteroinen ja illalla tunti (tai puoltoista), mutta kesä on vähän hankalaa jos on kovin kuumaa..

Aamulla aikaisen lenkki ja illalla lenkki, päivällä piipahdos, varjoisalla nurmikolla loikoilua ja raikasta vettä tarjolle, kyllä ne pärjää.

Vierailija
5/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no näin olen asiaa ajatellutkin ettei ole hyväksi kuumalla ilmalla lähteä koiraa lenkityttämään. Mutta jotenkin sitä tulee huono omatunto kun miettii että kärsiikö se koira nyt kuitenkin kun ei pääse pitkille lenkeille kun vaan illalla. Mutta tuskimpa koirakaan nauttii lähteä tunnin lenkille läkähtymään. Itellekin jo tuottaa ihan tuskaa.

AP

Vierailija
6/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko koira käydä uimassa reissulla jossain lähivesistössä?

7/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerta asutte maalla niin sielä on varmasti paljon rantaa että jos koira tykkäisi uida? :)

Vierailija
8/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yhdessä lammessa se tykkää käydä polskimassa. Siellä pyritään käymään aika usein. Siitä se tykkää paljon.

AP

Vierailija
9/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistakaa trimmauttaa kaikkien pörröisten koirien turkit lyhyeksi kesäksi! Kulkisitko itse turkki päällä + 27?

Vierailija
10/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos aktivoisit koiraa jollain muulla tavalla? Leikkejä, namipiiloja, älyleluja, opeta uusia temppuja jne. Ja väsyttää se helle muutenkin koiraa, tuskin edes kaipaa lenkille.

Vierailija
11/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn hellesäällä päivälenkeillä vain varjoisassa metsässä tai sitten suunnittelen reitin niin, että koira pääsee sen varrella säännöllisesti uimaan. Ja vesipullo mukaan! :)

Ja koiraa voi aktivoida muutenkin kuin kävelemällä. Voit vaikka opettaa sen tunnistamaan sieniä niin sulla on apuri sienimetsälle tänä syksynä.

Vierailija
12/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muistakaa trimmauttaa kaikkien pörröisten koirien turkit lyhyeksi kesäksi! Kulkisitko itse turkki päällä + 27?

Kannattaa ottaa selvää, että kasvaako se turkki takaisin, jos vetäsee kesätukalle

Vierailija
13/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot väärässä, ei kannata kaikkien vetäistä kaljuksi. Aina kannattaa kysyä oman rodun asiantuntijalta että kannattaako ajella tai trimmailla lyhyeksi.

Pohjavillan tarkoitus on talvella suojata kylmältä ja vastaavasti kesällä se viilentää. Turkki myös suojaa auringolta.

Vierailija
14/23 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma piha on nimenomaan parasta helteellä - koira saa itse valita, paljonko liikkuu. Hyvä, että ihmiset ovat nykyisin tietoisia kuumuuden vaikutuksesta ja säästävät koiriaan. Toisaalta hysteerinenkään ei tarvitse olla. Ei +20-25 astetta vielä ole normaalille, terveelle koiralle sellainen lämpötila että se heti kuolee, jos vähän liikkuu. Toki ekoilla helteillä on syytä olla varovaisempi, monella koiralla voi mennä jokunen viikko, että lämpöön tottuvat. Hyvä liikuntamuoto hellekeleillä on uinti, jos koira siitä tykkää ja sopivan läheltä löytyy vesistö. Lenkkien ajoittaminen aamuun ja iltaan on tietty fiksua - me lenkkeiltiin tänään 5.30-6.30 aamulenkki ja nyt 21.30-22.30 iltalenkki, päivällä käytiin vain pari kertaa vartin pissalenkillä. Käydään harkiten juoksulenkeilläkin hellepäivien aamuina tai myöhäisiltoina, tuolloin lenkin varrelle katsotaan aina 1-2 uimapaikkaa.

Yksi iso asia tuon mainitun turkin lisäksi koiran lämmönsiedon parantamisessa on paino. Ainakin täällä Helsingissä näkee nykyään ihan järkyttävän usein lievästi tai reilusti ylipainoisia koiria. No eihän sellainen kuumuutta kestä. Lyttyjen ja ruttujen omistajien on syytä myös pitää koirat suosiolla levossa vähänkin lämpimämmällä, koska ko rodut ovat keskimäärin reilusti herkempiä saamaan lämpöhalvauksia kuin normaalikuonoiset koirat.

Huomauttaisin vielä, että vaikka aloittajan tilanteessa koiran liikunnasta ei ole mitään huolta, en soisi sen olevan normi, että koiria lenkitetään vain 1-1,5 h/päivä. Toki tuo määrä on oikein riittävä silloin, jos on oma piha jolla rallata tai jos koira on rotunsa puolesta jotenkin vammainen eikä siksi nauti normaalin eläimen tapaan liikunnasta, mutta normaalirakenteiselle, terveelle koiralle, joka asuu muun päivän sisätiloissa, on 1-1,5h liikuntaa aivan naurettavan vähän. Loput 22,5-23 h pitäisi sitten jaksaa olla kiltisti poissa jaloista vai?

Vierailija
15/23 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt joka päivä noin tunnin kävelylenkin ehtoosti koiran kaa. Oikein kuumalla pitää vähän lyhentää lenkkiä. Itsellä ei ole koiraa. Käyn joka ehtoo Vanhempieni koiraa kuljettamassa pitemmän Lenkin kun he ei itse pysty. Semmoinen sakemannin ja rotikan/pystykorvan sekoitus.

Vierailija
16/23 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se tunti - puoltoista päivässä kauheena oo lenkitystä, mutta parempi kun ei mitään. Välillä käydään metsässä samoilemassa pidempäänkin. Ja koira saa myös aktivointia, että ei sen koiran meidän perheessä ainakaan pidä olla jaloissa pois hääräämästä ollenkaan. Saa olla mukana kaikessa touhussa. 

Autoonki otetaan kyytiin, kun lähdetään käymään vaikka kaupassa, kun tykkää älyttömästi olla autossa. Tosin näin kesällä ei pääse, ettei läkähdy autoon. 

AP

Vierailija
17/23 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti miksi ihmisetjotka eivät osaa edes ajatellahankkivat eläimiä.

Tämä eläin tarvitsee paljon liikuntaa, kiskon sitä perässäni helteessä vaikka se on läkähtynyt.

Ja toinen nero, koska asut maalla vie järveen uimaan, mahtaako jaksaa 30asteen helteessä 25km päähän, jossa on lähin järvi.

Vierailija
18/23 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisin aamulla ja myöhään illalla kunnon lenkki. Päivällä tietysti jaloittelua että pääsee hoitamaan tarpeensa. näin kerrostalossa. :)

Tuo ap:n kuulostaa oikeen hyvältä kun on omakotitalo niin koira saa kuitenkin olla koko ajan ulkona halutessaan. :)

Vierailija
19/23 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ei vahingoitu, traumatisoidu eikä kuole siihen, vaikka ei kesällä pääsekään tekemään pitkiä lenkkejä päiväseltään. Harva koira nauttii kesähelteellä lenkkeilystä. Koiralle vaikka luita järsittäväksi, leluja (kongi on hyvä ja muita aktivointileluja) ja muuten viettää aikaa koiran kanssa niin kaikki ok. Ei hätää. Sitten kun viilenee niin tekemään pitempi lenkki.

Ja kun on sitä pihaa edes jonkunkaan verran, niin koirahan saa olla pihalla mielensä mukaan, jos siitä tykkää. Meilläkin koirat saa olla aidatulla pihalla miten lystää, mutta sisällähän nuo könöttää, kun ulkona liian kuuma :)

Vierailija
20/23 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhytkarvainen saksanpaimenkoira

Minä en ikinä kuumalla juoksulenkitä koiraa, vien sen uimaan tai koirapuistoon, ja vesipullo on mukana. Normi kävelyn nyt sinne kestää, matkaa on alle kilometri. Kiskalta ostan sille mehujäätä, osaa tutulta myyjältä pyytää , haukahtaa kerran ja ojentaa tassua. Saa joskus toisen ilmaiseksi ;) Illalla noin kymmenen nurkilla, jos lämpötila alkaa olla alle 20 astetta, mennään joko kävelylle, fillarilenkille, läheisille pelloille tai koirapuistoon.Puistossa on se  hyvä puoli, että se on aika varjoisa. (Fillarilenkille se itse pyytää, istuu pyörän viereen ja vinkuu, ja vilkuilee minua ja pyörää. )

Tuttu leikkaa englanninlammaskoiransa turkin lyhyeksi joka toukokuu, että sillä olisi helppo olla kesällä. Luulen, että syynä  on osittain se, että sen turkkia pitää harjata todella usein, ettei tulisi takkuja. Jotenkin olen ymmärtänyt, että jos aikoo viedä näyttelyyn, niin turkkia ei pitäisi leikata. Mutta hänellä nyt ei tällaista aikomusta ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme