Kuvaile päivän syömisesi sinä maidoton ja viljaton!
Pakki ollut jo kuukauden turvonnut ja kipeä. Pakko se on ruveta kokeilemaan rajattuja ruokavalioita. En vain oikein tiedä miten sitä sitten söisi jos karsii ruokavaliosta maitotuotteet, viljat ja sokerit. Inspiroikaa mua!!
Kommentit (20)
Aamu: soijajugurtti + hedelmiä+kahvi soijamaidolla
Lounas: Pannuvihanneksia ja lohta tillikastikkeella ja kunnon lurauksella oliiviöljyä.
Päivällinen: Höyrytettyjä juureksia, sokeriherneitä, parsakaalia, papuja, broilerin rintafilee ja chilidippi
Iltapala: Smoothie jossa mantelimaito, mustikoita,herukoita, hedelmiä, protskujauhetta (soijapohjainen)
Minuakin kiinnostaa viljaton ja maidoton ruokavalio. Kauhea refluksi ollut jo puoli vuotta päällä, reseptillä saadut happosalpaajat vähentää oireita, mutta ei ole vienyt kokonaan pois. Asian tekee vielä vaikeaksi se, että mahahappojen nousua suuhun asti tapahtuu lähinnä öisin, joten karsittavia ruoka-aineita on vaikea tietää. Viljat, varsinkin vehnä selkeästi aiheuttaa oireita.
Viikonlopun olin täysin ilman viljaa missään muodossa ja lähes ilman maitotuotteita, ja olin täysin oireeton ensimmäistä kertaa yli puoleen vuoteen.
Joten vinkkejä ruokien kokoamiseen kaivattaisiin täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä parin päivän.
Aamupala: Omena, keitetty muna, muutama saksanpähkinä
Lounas (työpaikkaruokalassa): Vihannes-sienisalaattia, chili-valkosipulimarinoituja katkarapuja, basilikamarinoituja vihreitä papuja, pieni kippo tomaattikeittoa
Välipala: 3 ohutta luomukinkkuviipaletta, cashewpähkinöitä
Päivällinen: Turskaa punaisella pestolla, keitetty muna, salaattia johon salaattisekoitusta, paprikaa, punasipulia ja pinjansiemeniä + peruskastike valkosipulilla, kourallinen viinirypäleitä.Aamu: Keitetty muna, muutama cashewpähkinä, muutama viinirypäle
Lounas: Limemarinoitua kurkkusalaattia, sitruuna-persiljamaustettuja linssejä, sinappisilakkaa, juuressosekeittoa
Välipala: Keitetty muna, retiisejä suoraan napostelupussista
Päivällinen: Paprika-kaprispaistosta, paistettu broilerinfilee, kourallinen viinirypäleitä
Miksi kananmunia noin paljon)
Aamupala:
Munakas kinkulla ja pinaatilla
Vähän soijajugurttia ja mansikoita
Teetä
Lounas:
Salaattia, savulohta ja keitetty kananmuna
(Salaatissa salaattipohja, kirsikkatomaatteja, kurkkua, omenaa)
Cashew-pähkinöitä
Välipala:
Banaani ja teetä
Päivällinen:
Jauhelihakeitto (söin 2 lautasellista)
Iltapala:
Kiivi ja pakastevadelmia
En ole kokonaan viljaton, syön gluteenitonta leipää tai kaurapuuroa pari kertaa kuukaudessa. Smoothieta teen yleensä joka päivä mutta tänään ei ollut mantelimaitoa kaapissa eikä vesi houkutellut smoothien seassa...
Aamulla proteiinipirtelö, lounas kalasalaatti, vp pähkinät, illalla vihanneksia/öljyä, pala raakalakakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä parin päivän.
Lounas (työpaikkaruokalassa): Vihannes-sienisalaattia, chili-valkosipulimarinoituja katkarapuja, basilikamarinoituja vihreitä papuja, pieni kippo tomaattikeittoa
Päivällinen: Turskaa punaisella pestolla, keitetty muna, salaattia johon salaattisekoitusta, paprikaa, punasipulia ja pinjansiemeniä + peruskastike valkosipulilla, kourallinen viinirypäleitä.Aamu: Keitetty muna, muutama cashewpähkinä, muutama viinirypäle
Lounas: Limemarinoitua kurkkusalaattia, sitruuna-persiljamaustettuja linssejä, sinappisilakkaa, juuressosekeittoa
Päivällinen: Paprika-kaprispaistosta, paistettu broilerinfilee, kourallinen viinirypäleitäMiksi kananmunia noin paljon)
Miksi ei? Ne ovat hyviä, terveellisiä, niissä on hyvää rasvaa ja proteiinia.
Muakin kiinnostaisi aloittaa maidoton ja viljaton (vähintäänkin gluteeniton) ruokavalio. Ja kananmunaton.
Lihaton jo olen.
Meneeks turhan kapeaksi?
Ap tässä. Kiitti vinkeistä. Ihan monipuoliselta tuo meininki näytti. Vielä lisäkysymys: Ootteko tehnyt jäätelöitä tuon N'ice cream kirjan mukaan? Ovatko hyviä? Kannattaako Virpin resepteihin satsata?
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa viljaton ja maidoton ruokavalio. Kauhea refluksi ollut jo puoli vuotta päällä, reseptillä saadut happosalpaajat vähentää oireita, mutta ei ole vienyt kokonaan pois. Asian tekee vielä vaikeaksi se, että mahahappojen nousua suuhun asti tapahtuu lähinnä öisin, joten karsittavia ruoka-aineita on vaikea tietää. Viljat, varsinkin vehnä selkeästi aiheuttaa oireita.
Viikonlopun olin täysin ilman viljaa missään muodossa ja lähes ilman maitotuotteita, ja olin täysin oireeton ensimmäistä kertaa yli puoleen vuoteen.Joten vinkkejä ruokien kokoamiseen kaivattaisiin täälläkin.
Mullakin refluksia. Ja vatsavaivat pahentunut/ilmestynyt työstressin myötä. Takana tosi paska kuukausi. Itse juon lightlimuja tosi paljon ja syön päivittäin jonku sokerijutun; suklaapatukka, keksi... Ei pitäs mutta vaikea päästä irti tavoistaan... :(( /Ap
Ostattehan luomukananmunia. Please. Tehokanaloissa kanojen olot on sietämättömän hirveät. Olkaa kilttejä. Ei muuta. (Paitsi että kylläpä te jaksatte syödä terveellisesti. Olen kade.)
Vierailija kirjoitti:
Ostattehan luomukananmunia. Please. Tehokanaloissa kanojen olot on sietämättömän hirveät. Olkaa kilttejä. Ei muuta. (Paitsi että kylläpä te jaksatte syödä terveellisesti. Olen kade.)
En osta, poimin oman pihan vapailta kanoilta :)
Syökää Omega3 kananmunia, niissä on moninkertainen määrä ALA+EPA+DHA-rasvoja verrattuna normimuniin. Taitaa olla vapaiden kanojen munia nekin pääasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaisi aloittaa maidoton ja viljaton (vähintäänkin gluteeniton) ruokavalio. Ja kananmunaton.
Lihaton jo olen.
Meneeks turhan kapeaksi?
Tässä minun esimerkkipäiväni.
Aamu: Mustikoita, gojimarjoja, auringonkukansiemeniä soijajugurtin seassa, kahvi mantelimaidolla.
Lounas: Tofua, öljyssä paistettuja juureksia ja vihersalaatti
Välipala: Pähkinäpatukka (vegaaninen, ei hunajaa)
Päivällinen: Lounaalta jäänyttä tofua, linssejä, papuja, öljyä, vegaanista "mozzarellaa", aurinkokuivattuja tomaatteja.
Iltapalaksi join vain teetä kun ei ole nälkä :)
Vierailija kirjoitti:
Aamu: soijajugurtti + hedelmiä+kahvi soijamaidolla
Lounas: Pannuvihanneksia ja lohta tillikastikkeella ja kunnon lurauksella oliiviöljyä.
Päivällinen: Höyrytettyjä juureksia, sokeriherneitä, parsakaalia, papuja, broilerin rintafilee ja chilidippi
Iltapala: Smoothie jossa mantelimaito, mustikoita,herukoita, hedelmiä, protskujauhetta (soijapohjainen)
Ei se mitään soijamaitoa ja mantelimaitoa ole. Mitä lie uutettua litkua.
Maito on maitoa ja litku on litkua. En kyllä noita litkuja saisi kurkusta alas. Vähintään tonnin pitäisi saada että edes harkitsisin maistamista, tai ei sittenkään.
Aamupala: tattarihiutaleista, -jauhoista, perunajauhosta, auringonkukansiemenistä ja porkkanaraasteesta jne. tehty teeleipä ja kurkkua. Ruoaksi perunaa, porkkanaa, kanaa ja salaattia
Vierailija kirjoitti:
En osta koskaan luomumunia.
Mitenköhän paljon niitä kananmunia oikeasti kannattaisi syödä? Virallinen suositushan taitaa olla, että korkeintaan yksi per päivä. Houkuttelisi kyllä syödä välillä enemmänkin, koska ovat niin hyvä ravintoaineiden lähde, mutta tuo kolesteroligate mietityttää. Ilmeisesti nostaa kolesterolia vain joillakin ihmisillä? Miten voi tietää, kuuluuko kyseiseen ryhmään, kokeilemalla? xD
Kananmunat on superterveellisiä. Mulla menee vähintään 4 päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä parin päivän.
Päivällinen: Paprika-kaprispaistosta, paistettu broilerinfilee, kourallinen viinirypäleitäMiksi kananmunia noin paljon)
En osta munia kovin usein mutta sitten kun ostan, syön paketin aika äkkiä loppuun. Eikä kyllä munista mitään haittaa ole paljonkaan syötynä kun ei ole taipumusta korkeaan kolesteroliin.
Tässä parin päivän.
Päivällinen: Turskaa punaisella pestolla, keitetty muna, salaattia johon salaattisekoitusta, paprikaa, punasipulia ja pinjansiemeniä + peruskastike valkosipulilla, kourallinen viinirypäleitä.
Aamu: Keitetty muna, muutama cashewpähkinä, muutama viinirypäle
Päivällinen: Paprika-kaprispaistosta, paistettu broilerinfilee, kourallinen viinirypäleitä