Voisitteko kokeneet kuskit neuvoa
Jooo eli sain just kortin ja mulla on jäätävänä ongelmana se, etten vaa osaa parkkeeraa. Mulle ei ikinä autokoulussa sitä opetettu ( koska ajoin vaan tien reunaan parkkiin)
Ja nyt en viitti lähtee ajaa vaikka se onnistuu hyvin, koska en vaan saa sitä autoa parkkeerattuu xD pitäis siis parkeeraa kahen auton väliin. Onko teillä jotain muistisääntöö miten sen sais siihen nätisti?
Kommentit (37)
Vahdi auton etukulmia ja kaarra tarpeeksi kaukaa ruutuun. Harjoittele mieluusti muualla kuin keskellä ruuhkaista parkkipaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Taskuparkkeeraus kuuluu tietääkseni kaikkien autokoulujen opetusohjelmaan?
Itselleni ei tätä autokoulussa opetettu, vaikka ajoin 3v sitten. Yksin liikenteessä tuli sitten taskuparkkeeraus ekan kerran vastaan.
Siihen ei ole muistisääntöä, siihen täytyy vain opetella. Harjoittele omalla pihalla, laita jotain sankoja tolpiksi ja opi. Parasta olisi, jos parkkipaikka olisi tilava ja voisit ajaa yhden ruudun yli ja kahden auton keskelle, ns. "akkaparkki" tai "blondiparkki". Jos olet vähänkään epävarma niin jätä auto kauemmas, älä kolhi muiden autoja.
Luuseri kirjoitti:
Jooo eli sain just kortin ja mulla on jäätävänä ongelmana se, etten vaa osaa parkkeeraa. Mulle ei ikinä autokoulussa sitä opetettu ( koska ajoin vaan tien reunaan parkkiin)
Ja nyt en viitti lähtee ajaa vaikka se onnistuu hyvin, koska en vaan saa sitä autoa parkkeerattuu xD pitäis siis parkeeraa kahen auton väliin. Onko teillä jotain muistisääntöö miten sen sais siihen nätisti?
Ei oo muistisääntöö, mutta kohdalla/vähän ohitettuasi auton alat kääntämään rattia, jos menet perä edellä taskuun.
Itse kävin joskus autokoulun jälkeen treenaamassa parkkiin laittoa, vaikka inssi kysyikin, että miksi laitoit taskuun 5 cm edellisen auton edstä, kun takana oli 10 metriä tilaa ;)
Eikun harjoittelemaan tyhjälle parkkipaikalle!
Sinkkumies
Opettele myös auton mitat. Laita jotain esteitä, jotka eivät riko autoa ja parkkeeraa niin etuperin, kuin takaperin niin lähelle kuin osaat osumatta!
Sinkkumies
Aja auto viereisen auton tasalle. Peruuta ja käännä ratti täysillä. Odota kunnes näet takana olevan auton kokonaan omasta sivupeilistäsi. Oikaise.
Taskuparkkeeraat niin, että ajat etummaisen auton rinnalle (sivupeilit rinnakkain). Vilkutat tietty ja laitat pakin. Käännät ratin kokonaan oikealle. Pakitat hitaasti siihen asti, että näet sivupeilistä taaemman auton keulan. Sitten suoristat auton kääntämällä rattia puolitoista kierrosta takaisin. Sitten pakitat niin, että vasen takarengas ylittää valkoisen viivan. Sitten ratti käännetään kokonaan vasemmalle ja peruutetaan kokonaan siihen taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Taskuparkkeeraat niin, että ajat etummaisen auton rinnalle (sivupeilit rinnakkain). Vilkutat tietty ja laitat pakin. Käännät ratin kokonaan oikealle. Pakitat hitaasti siihen asti, että näet sivupeilistä taaemman auton keulan. Sitten suoristat auton kääntämällä rattia puolitoista kierrosta takaisin. Sitten pakitat niin, että vasen takarengas ylittää valkoisen viivan. Sitten ratti käännetään kokonaan vasemmalle ja peruutetaan kokonaan siihen taskuun.
Sen jälkeen korvaat vahingot ;)
Sinkkumies
Ps. Voi olla, että autot ei ole yhtä pitkiä ;)
Mene harjoittelemaan taskuparkkia jonnekin missä tiedät että kukaan ei katsele. Ilman ulkopuolisten aiheuttamia paineita homma alkaa kyllä sujua.
Mene sinne parkkipaikalle ja laita vaikka vesisankoja siihen parkkipaikan kulmiin.
Auton PERÄ pitää tietenkin olla siinä sankon kohdalla kun lähdet kääntäämään. Sitten pakitat 20 cm kerrallaan ja menet ulos katsomaan paljonko on väliä ja mitä tapahtuu. Suoristaa toki jossain vaiheessa joudut ja oikaisemaankin, mutta kun näet tilanteen ulkopuolelta käsittäen autosi mitat opit paljon ihmeellistä!
Sinkkumies
Mene laittamaan vesiämpäreitä parkkipaikalle. Ämpäreitä parkkipaikalle. Ämpäreitä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Mene laittamaan vesiämpäreitä parkkipaikalle. Ämpäreitä parkkipaikalle. Ämpäreitä.
Sinkkumies
Rollollol llololo
av-mamma (harmistunut)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinkkumies on sinkkumies eikä vaan anonyymi?
Miksi se sinua häiritsee?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ja sen joutuu ihan inssissäkin tekemään.
Toisaalta kyseltiin yleisohjeita. Onhan noi peilit kohdillaankin ihan ok, jos osaa arvioida, että onko oma auto saman mittainen kuin se toinen auto .. no kaikki ei osaa, koska eivät osaa esim. taskuparkkia, jonka itse opin jo autokoulussa, mutta varmuus siihen tuli vasta myöhemmin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinkkumies on sinkkumies eikä vaan anonyymi?
Miksi se sinua häiritsee?
Sinkkumies
Ei häiritse, kiinnostaa. Mistä sitä tietää vaikka minäkin olisin sinkkumies.
Peruuttaminen on vaikeaa kokeneemmallekin kuskille. Itse etsin helpon tilavan parkkipaikan ja mieluiten ei taskuparkkiin. Siinä sinulle neuvo.
Se on vain opittava ja riippuu myös auosta. Mulla oli meidän entisellä autolla tosi paljon vaikeuksia. Mutta kun vaihdoimme auton, nykyinen menee kuin itsestään tuosta vaan. Eli edellinen oli vain jäykkä kääntymään. Molemmat pösöjä ja vanhat pösöt ovat yleisesti pidetty vähän jäykkinä, tämä uusi on ihan erilainen.