Onpa meidän kaksosilla jakautuneet geenit jännästi :D
Minä ja mieheni/lasteni isä olemme kummatkin puoliksi aasialaisia. Minä ja mies näytämme molemmat aika tasaisilta sekoituksilta kumpaakin rotua, ehkä vähän enemmän kuitenkin aasialaiseen vivahtavilta dominoivien geenien takia. Kummallakin meistä on tummanruskeat silmät, mustat hiukset ja hieman keskivertoa tummempi iho, ja olemme myös sirorakenteisia ja jonkin verran suomalaisia lyhyempiä (mies n. 175 cm ja itse olen alle 160-senttinen). Kasvonpiirteissä taas miehellä on kapeat kasvot mutta matalahko, hieman leveä nenä, minulla taas leveähkö naama mutta suora, kreikkalaistyylinen nenä. Eli voisi sanoa, että "väritykseltämme" ja ruumiinrakeenteiltamme olemme enemmän aasialaisia, kasvoista taas sopivasti kumpaakin :D
Meillä on tänä vuonna 15 täyttävät kaksoset, tyttö ja poika. He eivät näytä meiltä vanhemmilta ja vielä vähemmän toisiltaan. Poika on pitkä, yli 185 cm (terveydenhoitaja sanonut, että kasvaa tätä menoa tod. näk. kaksimetriseksi) ja ruumiinrakenteeltaan roteva ja lihaksikas (harrastaa urheilua). Hiukset ovat hänellä vaaleanruskeat, sellaiset laineilevat/hieman kiharat, iho on vaalea ja pisamia löytyy, vaaleanturkoosit silmät ja kasvonpiirteet todella eurooppalaiset, nimittäin kapeat kasvot ja "korkea" nenä. Silmät eivät ole yhtään "vinot". Poikaa ei voisi koskaan uskoa puoliksi aasialaiseksi.
Tyttö taas on 100% (kaakkois)aasialaisen näköinen. Hänellä on todella suora, pikimusta tukka, tumma iho ja kasvonpiirteistä sen verran, että leveähköt, suhteellisen matalat kasvot sekä hieman vinot silmät. Pituus on hällä tällä hetkellä alle 145 senttiä, ja tuskinpa kasvaa enää hirveästi, sillä on menossa jo ysille. Vartaloltaan hän on todella siro, eikä liho vaikka söisi päivittäin 4000 kcal. Kengänkokokin joku 31.
Sitä vain mietin, että kylläpä ovat geenit jakautuneet kummallisesti tässä meidän tapauksessamme :D Ei meitä edes tunnista julkisella paikalla perheeksi, tosin minua ja miestäni luullaan usein sisaruksiksi. Meillä on suomalainen sukunimi, ja poikaa luullaan täten 100% eurooppalaiseksi ja tyttöä taas adoptiolapseksi.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko miehesi kanssa puoliksi samanmaalaisia (siis aasialaispuolelta)? Mitä kieltä puhutte keskenänne?
Emme ole. Itse olen puoliksi malaiji ja mies puoliksi thaikku. Miehen isä on suomensuomalainen, itse taas olen eurooppalaispuolelta suomenruotsalainen jolla on jonkin verran tšekkiläistä sukua (ei haittaa jos tunnistetaan, aloituksestakin varmaan jo voisi). Minä ja mies puhumme keskenämme suomea, lapsemme osaavat suomea, thaita ja ruotsia sekä ymmärtävät (mutta eivät itse osaa puhua kauhean hyvin) malaijia ja tšekkiä.
Ap
Ketä sukulaista poika muistuttaa? Onneksi geenit meni näin sillä olisi ollut aika hassua jos poika olisi aikuisena 145cm ja tyttö 2m.
Tuo on hauska ilmiö ja aika yleinen. Jos kaksi eri etnisyyttä saa lapsia niin lapset ovat suurinpiirtein sekoituksia molemmista, mutta kun nämä lapset saavat samanlaisen sekoituksen kanssa lapsia niin geenit voivat ilmentyä todella erikoisesti.
Tässä toinen vastaava tapaus: http://www.mirror.co.uk/news/real-life-stories/black-white-twins-meet-s…
Jännä juttu tosiaan nuo geenit :) Lapsenne ovat muuten käsittääkseni neljäsosa-aasialaisia, sillä te vanhemmat olette kumpikin puoliksi aasialaisia. Vai hetkinen? Mites nää lasketaan?
Vierailija kirjoitti:
Ketä sukulaista poika muistuttaa? Onneksi geenit meni näin sillä olisi ollut aika hassua jos poika olisi aikuisena 145cm ja tyttö 2m.
Poika muistuttaa suomenruotsalaista isopappaani todella voimakkaasti. Ja totta, että "onneksi" geenit jakautuivat tällä tavalla :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu tosiaan nuo geenit :) Lapsenne ovat muuten käsittääkseni neljäsosa-aasialaisia, sillä te vanhemmat olette kumpikin puoliksi aasialaisia. Vai hetkinen? Mites nää lasketaan?
Neljäsosa-aasialaisia he olisivat, jos vain toinen vanhemmista olisi puoliksi aasialainen ja toinen kokonaan eurooppalainen. Mutta nyt kummatkin vanhemmat ovat puoliksi aasialaisia ja puoliksi eurooppalaisia, täten lapset ovat 2/4 eli 1/2 eli puoliksi aasialaisia :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä kieltä/kieliä puhutte lapsille?
Suomea enimmäkseen, jos olemme koko perhe koolla. Jos mies puhuu lapsille yksin niin yleensä thaita koska haluaa pitää lasten kielitaitoa yllä, jos minä taas yksin niin ruotsia jotta lapset voivat vastata samalla kielellä. Harvoin käytän enää tšekkiä tai malaijia, paitsi jos olemme toisten suomenruotsalaisten seurassa ja minulla on kahdenkeskistä asiaa.
Ap
Voin kuvitella, miten kaunis perhe olette!
Geenit ovat siitä jänniä, että poikasi voi saada ihan aasialaisen näköisiä lapsia, vaikka itse näyttää eurooppalaiselta!
Geenit ei mitenkää jakaudu kaksosten kesken! Ei voi olettaa, että koska toinen on lyhyt, täytyy toisen olla pitkä tai koska toinen on vaalea, on toisen oltava tumma, koska geenit nyt jakautuivat noin.
Vierailija kirjoitti:
Geenit ei mitenkää jakaudu kaksosten kesken! Ei voi olettaa, että koska toinen on lyhyt, täytyy toisen olla pitkä tai koska toinen on vaalea, on toisen oltava tumma, koska geenit nyt jakautuivat noin.
No eihän AP noin väittänytkään, vaan kuvaili vain millaista heidän perimällään sattui heidän lapsiensa kanssa tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella, miten kaunis perhe olette!
Geenit ovat siitä jänniä, että poikasi voi saada ihan aasialaisen näköisiä lapsia, vaikka itse näyttää eurooppalaiselta!
Kiitos :D Itse olen "tottunut" perheeni ulkonäköön, ja vaikka lapseni ovat mielestäni uskomattoman suloisia (tai no nykyään tietenkin kauniita ja komeita), en tiedä miten ulkopuoliset heidät näkevät. Kehuttu on, paljonkin, mutta niinhän monia lapsia :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hauska geneettinen sekamelska! Ja vielä tuo monikielisyys, vau!
Kiva kuulla välillä tällaista palautetta, sillä yleensä ihmiset vain taivastelevat, että eivätkö lapset mene sekaisin kielistä :D
Ap
Taidatte olla todella kauniita kaikki, sinä, miehesi ja varsinkin lapsenne!
Omassa suvussa samanlainen tapaus: mies japanilainen, vaimo suomalainen ja heillä kaksoset: poika näyttää 100% japanilaiselta ja tytär 100% suomalaiselta :D Ja silti nämä kaksoset tunnistaa sisaruksiksi! En ymmärrä itsekään.
Oletteko miehesi kanssa puoliksi samanmaalaisia (siis aasialaispuolelta)? Mitä kieltä puhutte keskenänne?