Mitä haluat syödä juhlien salaattibuffasta?
Olen salaattibuffaa tekemässä 30 hengen kesäjuhliin ja mietin mitä kaikkea sinne laitan tarjolle. Kaikki vieraat ovat aikuisia, ei ruokarajoitteita paitsi viisi erittäin nirsoa.
Kommentit (19)
1 lisää: Mieluummin kirsikka- tai miniluumutomaatteja, koosta riipuen kokonaisina tai puolikkaina, kuin tavallisia pilkottuna.
Kanapastasalaatti on aika varma, kuten myös raikas vihersalaatti. Mielelläni söisin myös lohta graavattuna kylmästä buffetista.
Toivottavasti saat enempi ideoita :D
Mansikoita! Uusia perunoita, herneitä yms kesäistä ja raikasta! Lihana mieluiten lohta. Toki joku grillattu makkarakin menis.
Rucolaa, kirsikkatomaatteja, kurkkua, avokadoa, punasipulia, kunnollisia oliiveja, marinoituja vihanneksia (esim paprika, kesäkurpitsa, parsakaali, herkkusieni), aurinkokuivattua tomaattia, ituja, kikherneitä, pinjansiemeniä, pähkinöitä, kvinoaa, couscousia, melonia, päärynää, mansikoita... Ja vaikka mitä muuta, nuo keksin äkkiseltään. :)
Perussalaattipohja (salaatti, kurkku, tomaatti), erikseen sit jotain juustoa, sipulia/paprikaa/ananasta/vesimelonia/viinirypäleitä/mansikkaa/päärynää/omenaa, jotain siemeniä/pähkinöitä voisi olla myös.
Mulle täydellinen salaattibuffet sisältäisi ainankin: joku kiva salaattimix, kurkku, kirsikkatomaatti, avokado, feta, punasipuli, pasta ja kana/savulohi/tonnikala.
Kai nyt on tarkoitus tarjota erikseen ja sitten vieraat saa kasata oman salaatin? Haluaisin erilaisia salaatteja, pinaatin lehtiä, erilaisia juustoja, tomaatteja, kurkkua, paprikoita, sipulia, herneitä, papuja, erilaisia hedelmiä esim. omenaa, melonia, ananasta, pähkinöitä ja siemeniä, krutonkeja, yms. sen mukaan mitä nyt kaupasta saa.
Feta, aurajuusto, vuohenjuusto, kanaa, tonnikalaa, katkarapuja, krutonkeja, oliiveja, artisokansydämiä, aurinkokuivattuja tomaatteja, marinoituja valkosipulinkynsiä. Sitten tietty kaikki perus salaatti tarpeet, kurkku, tomaatti, salaatti, pinaatti, punasipuli ym. Ja monta eri kastikevaihtoehtoa.
Suolapähkinöitä ja cashewpähkinöitä myös!
Tuoretarpeiden lisäksi oliiveja, jotain salaattijuustoa ja marinoituja vihanneksia.
Ja useampi erilainen kastikevaihtoehto. Oliiviöljy, vaikka joku valmiskastike, itse sekoitettu kermaviilipohjainen kastike...
Kaikkien peruskurkkujen jne lisäksi tykkäisin marinoidusta punasipulista, marinoimaton on liian ätäkkää. Feta olisi ihanaa, ei mitään ällöttäviä "salaattijuustoja". Lohta, kenties lämminsavustettua. Pähkinöitä, siemeniä. Sitten jotain kesäistä ja raikasta, vaikkapa mansikoita, meloneita ja herneitä. Kirsikka/luumutomaatit on hyviä, mutta ne laittaisin itse ainakin puolikkaiksi. Nimim. Sukulaistätini puraisi kokonaista luumutomaattia joka purskautti ihanat tomaattimehut valkealle paidalleni ;D
Mä toivoisin, että olisi myös pari valmista salaattia. Vaikka Cesar-salaattia, joku pastasalaatti jne. Ja sitten niitä irtonaisia juttuja. :)
Ja ehdottomasti jotakin hyvää leipää!
Mikset laita kaikkia lisukkeita erikseen? Jokainen voi rakentaa mieleisen salaatin.
Tuntuu, että melkein kaikki on jo mainittu, mutta pari vinkkiä kuumassa maassa asuneena haluaisin jakaa.
Hyvin säilyviä ja ruokaisia "salaatti"komponentteja ovat grillatut munakoisot, paprikat ja kesäkurpitsat. Nämä grillataan hyvissä ajoin etukäteen (ohjeita löydät netistä), maustetaan ja valellaan oliiviöljyllä.
Toinen ruokaisa, helppo ja nopeavalmisteinen salaatti on kikhernesalaatti: ohje esim. tässä http://www.maku.fi/reseptit/kikhernesalaatti, mutta variaatioita on miljoonia
Pestossa marinoidut tofukuutiot on salaatissa kyl tosi herkkua.
Sellaista yrttivoipatonkia kylkeen. Pakkasessa monia ei makuja.
Perustarvikkeiden eli salaatti, kurkku ja tomaatti lisäksi erilaiset juustot on hyviä (feta, raejuusto, mozzarella), aurinkokuivatut tomaatit, paprika, tuore ananas, pestoa tai tuoreita yrttejä, savulohi...