Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ärjyluomi vai melanooma?

Vierailija
29.05.2016 |

Kävin tarkistuttamassa pari viikkoa sitten luomeni. Hoitaja kiinnitti huomiota selässäni olevaan mustaan luomeen. Luomi vajaa sentin kokoinen, ei koholla ja soikean muotoinen. Sanoi, että luultavasti ärjyluomi, mutta voi olla myös melanoomaa. Olen menossa viikon päästä ihotautilääkärille, joka osaa tutkittuaan sanoa tarkemmin kumpaa epäilee. Poistattaa kuulemma kanntaa joka tapauksessa. Luomi on täysin oireeton, eli ei kutia eikä kipuile.
Te, keillä ollut vastaavaa, mikä oli "diagnoosinne"?
Nyt olen paniikissa netissä tutkiskellut kuvia melanoomasta ja meinaa mennä pikkuhiljaa yöunet.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä panikoin myös täällä. Siskolla todettiin toissapäivänä melanooman esiaste. Luomi oli selässä ja lähes musta, alle nuppineulan pään kokoinen. Ei tietoa vielä onko muissa luomissa jne. Lähisukulaisilla on 200% suurempi todennäköisyys sairastua melanoomaan ja panikoin nyt siis myös itseni puolesta. Keskiviikolle varattu ihotautilääkärille nyt aika eli saa tarkistaa munkin luomet. Toivotaan, että sulla vaan ärjyluomi, mutta vertaistukipaniikkia täällä myös.:( Onko sulla lähisuvussa melanoomaa? Jos ei ole niin sulla kuitenkin todennäköisyydet sun puolella, melanooma kuitenkin vielä suht harvinainen!

Vierailija
2/3 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä panikoin myös täällä. Siskolla todettiin toissapäivänä melanooman esiaste. Luomi oli selässä ja lähes musta, alle nuppineulan pään kokoinen. Ei tietoa vielä onko muissa luomissa jne. Lähisukulaisilla on 200% suurempi todennäköisyys sairastua melanoomaan ja panikoin nyt siis myös itseni puolesta. Keskiviikolle varattu ihotautilääkärille nyt aika eli saa tarkistaa munkin luomet. Toivotaan, että sulla vaan ärjyluomi, mutta vertaistukipaniikkia täällä myös.:( Onko sulla lähisuvussa melanoomaa? Jos ei ole niin sulla kuitenkin todennäköisyydet sun puolella, melanooma kuitenkin vielä suht harvinainen!

ei löydy onneksi meidän suvusta melanoomaan sairastuneita.

Itse olen aivan nuoresta asti viihtynyt liiankin hyvin auringossa, enkä ole itseäni pahemmin rasvaillut. Myös solariumissa kävin nuorena parin vuoden aikana todella usein:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihosyöpiä on muitakin kuin melanooma. Ihosyöpätapauksia on kymmeniä tuhansia joka vuosi. Melanooma tosin on niistä harvinaisin, mutta nopeimmin yleistyvä, joten harvinaisuus ei ehkä ole paras tapa kuvata sitä.

Ap:n tilanteeseen sanoisin niin, että järki käteen. Odota kunnes menet ihotautilääkärille. Jos terveydenhoitoalan ihminen ei osaa luomesi nähdessään varmuudella sanoa mikä se on, niin tuskin kukaan tällä palstalla kuvaakaan näkemettä pystyy sanomaan yhtään mitään.

Ihossa on monenlaisia luomia ja pigmenttiläikkiä sekä hyvälaatuisia kasvaimia noiden syöpien lisäksi. Niitä kannattaa seurata ja tutkituttaa tarvittaessa lääkärillä. Muistakaa UV-suojavoiteet ja suojaaminen päähineellä ja vaatteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä