Lapsi töhrinyt seinää spraymaalilla - mikä rangaistukseksi? Paljonko luulette maksavan.
12-13-vuotiaat pojat ovat maalanneet spraymaaleilla erään urheiluhallin seinää. Töhry on arviolta 1,5m X 2m kokoinen. Todennäköisesti joudutaan maalaamaan päälle, puhdistaminen ei onnistu.
Onko kellään kokemusta siitä paljonko tuollainen tulee maksamaan lapsen vanhemmalle? Kotivakuutuksessa on vastuuvakuutus, mutta ei taida kattaa tahallista tekoa, vaikka pojat ovat sen verran vielä lapsellisia että eivät ole vielä oikein seurauksia ymmärtäneetkään.
Minkälainen olisi mielestänne hyvä rangaistus? Nuhdeltu ja keskusteltu on jo totta kai.
PS. Terveisiä tutuille!
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo nyt paria sataa enempää voi maksaa?
No jos Joulupukki tekee. Tavisfirma pyytää pari tuhatta ;-)
Paras rangaistus olisi, että lapset itse maalaisivat tuon sotketun kohdan. Ja maksaisivat työhön kuluvat aineet.
Saako pojat viikko/kuukausi rahaa?
Otat puhelimen, tietokoneen kaikki mahdolliset tuollaiset pois 2 viikoksi, koulusta suoraan kotiin ja ei saa tavata kavereita 2 viikkoon.
Meillä oli kotona aina tuollaisia rangaistuksia ja jouduttiin työllä maksamaan tekosemme takaisin äidille. Miksi ihmeessä se poika on mennyt tuollaista tekemään...
Kyllä 12-13-vuotiaiden pitäisi jo ymmärtää tekojensa merkitys, ellei heillä ole jonkinlainen kehitysvamma.
Ei tuota muuten tarvitse rangaista, kuin sillä että maksavat tuon vahingon korjauksen/siivouksen.
Ei tuonikäisellä vielä mitään omaa rahaa ole. Ei kai saa tehdä töitäkään, virallisesti siis? Saako jotain ilmaisjakelulehtien jakamista tehdä?
En osaa yhtään arvioida, mutta paljon riippuu varmaan siitä, onko urheiluhalli yksityinen vai kunnan/ kaupungin. Toinen asiaan vaikuttava tekijä on irtoaako tagi/ graffiti seinästä pelkällä painepesurilla tai tinnerillä hankaamalla, vai pitääkö koko seinä maalata uudestaan. Joutuuko kiinteistön omistaja teettämään työn yksityisellä tai talkoilla vai hoitaako homman kaupungin työntekijä? Selvitä asia kiinteistön omistajalta.
Rangaistusta on turha venyttää liian pitkäksi. Nyt on jo nuhdeltu ja puhuteltu. Se, että teinit itse osallistuisivat seinän siivoamiseen olisi ihan toimiva ratkaisu, jos siihen on mahdollisuus. Tai sitten omat rahat pois joksikin aikaa (ei ole varaa ostaa spraymaalia), ja sopikaa kaverusten vanhempien kanssa, että kaikille tulee sama rangaistus.
Kuinka iso seinä pitää maalata?
Ei nyt oikein voi pelkkää töhrykohtaa maalata.
Kiellättekö muuten puolisoiltanne myös puhelimen ja kavereiden tapaamisen, jos nämä ovat tehneet tyhmyyksiä? Takavarikoittekö lompakon? Panetteko arestiin?
Lapsilla ei todennäköisesti ole rahaa maksaa tuota ja tuskin tänä päivänä annetaan itse maalata. Varmaan jotkut työturvallisuuspykälät :-). Onneksi vahinko ei ole tuon pahempi. Ehkä sillä kotiarestilla voisi mennä. Varsinkin nyt kun alkaa kesäloma ja on hyvät ilmat ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Paras rangaistus olisi, että lapset itse maalaisivat tuon sotketun kohdan. Ja maksaisivat työhön kuluvat aineet.
Paitsi että lapset ei osaa tehdä hommaa kunnolla kuitenkaan. Tuohan on kuin pistettäisiin pahoinpitelijä hoitamaan uhri rangaistuksena teosta.
Asian vierestä, mutta mistä ne lapset oli saaneet sen maalin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että lapset ei osaa tehdä hommaa kunnolla kuitenkaan. Tuohan on kuin pistettäisiin pahoinpitelijä hoitamaan uhri rangaistuksena teosta.
No osaavat olla apupoikina kun joku opastaa. Jos opin ja rangaistuksen kannalata ajatellaan, niin paras olisi. Varmasti muistaisivat loppuelämänsä. Paremmin kuin jotkut torut ja puhelin- ja nettikielto.
Kysymys on yksityisen omistaman urheiluhallirakennuksen seinästä. Maalaamaan joutuu, ei lähde puhdistusaineilla kuulemma. Rakennuksen omistajataho oli jättänyt spraymaalit lukitsemattomaan varastoon. Paikalla kymmeniä esiteinejä leirikoulussa...
Minustakin paras oppi olisi että pojat menisivät itse maalaamaan paikan siistimmäksi + maksaisivat itse maalit. Rakennuksessa oli muitakin töhryjä mm. ikkunoissa oli vastaavia töhrintöjä aikaisemmilta vuosilta ,
ap
Graffitinpoistoaineella lähtee aika nätisti. Ei pelkkä painevesi mitään irrota.. Vähän toki täytyy tietää mitä tekee.. Ensin varsinainen töhrtnpoistoaine pinnalle ja pieni vaikutusaika ja sen jälkeen kuumavesipesurilla puhtaaksi. Todennäköisesti pintaan jää varjo, jonka poistoon on omat aineensa. Jos ei itse jaksa, niin aina voi soittaa vaikka ProRemovelle 😎 proremove.fi.. Eikä oo mitään tuhansia euroja.. Max muutama satku.
Rääpäleet mukaan maalaustalkoisiin. Heidän on aika oppia, kunka typeristä touhuista tulee aina seurauksia. Siihen mukaan joku aikuinen ohjaamaan ja neuvomaan, miten homma menee. Ellei s maalausurakka hoidu ensimmäisellä kerralla, se tehdään uudestaan. Niin monta kertaa, että tulee siistiä jälkeä. Näin pojat oppivat uusia kädentaitoja ja tulevaisuudessa miettivät kahteen kertan, kannattaako idioottimainen töhriminen?
Vastaisuuden varalle tiedoksi, vastuuvakuutus kannattaa tarkistaa, yleensä niissä on ehdoissa mainittu tietty ikä, mihin asti tahallisetkin töppäykset korvataan. 12-13 v. Taitaa kyllä olla jo siinä rajoilla korvataanko vai ei.
Ei kai tuo nyt paria sataa enempää voi maksaa?