Jaksaako huonokuntoinen body pump-tunnin?
Tai combatin?
Kuinka rankkoja ne on? Aerobinen kunto on huono, ja lihaksista heikoimmat on vatsat, reidet ja käsilihakset tietty. Onko noloa jos seisoo siellä välillä ja kerää happea kun muut pumppaa?
Kommentit (13)
Pienet painot kun ottaa niin jaksaa ja osaa tehdä liikkeet puhtaasti.
Pumppi menee kyllä, kun käyttää kevyitä painoja. Kyykätä voi myös ilman painoja. Combat on vähän tiukempi.
Mukaan vaan! Pump vaatii aerobista kuntoa, ja jos olet tauon tarpeessa, pidä se. Osa ohjaajista sanoo tästä ihan erikseen, osa ei. Ota mieluummin liian kevyet kuin raskaat painot. Jos normaalisti salilla tekisit muutaman penkkipunnerruksen 20 kilolla, pumpissa tankoon ei kannata laittaa kuin max 2,5 kilon kiekot.
Ohjaaja saattaa ohjeistaa, että nyt tupla- tai triplapainot verrattuna alkulämpöpainoihin, mutta sä laitat just ne painot, jotka hyviltä tuntuu.
Mä olen käynyt vain pumpissa ja onhan se rankka tunti, mutta aloittelijat ottavat pienet painot ja ne voi jättää välillä kokonaan lattialle.
Taukoja voi ja saa pitää. Mä olen aktiivinen kuntoilija, mutta sairastelut nykyään venähtää jostain syystä aina tajuttoman pitkiksi ja kun menen sen jälkeen tunnille, niin mun on pakko löysäillä ja pitää extrataukoja eikä ainakaan meidän salilla niitä pidä mitenkään vääränä.
Jollain alkoi kerran jalat kramppaamaan ja hän meni lattialle makaamaan ja ohjaaja kesken tunnin meni auttamaan ja samalla antoi meille muille ohjeita. Mua ei häirinnyt sekään enkä usko, että ketään muutakaan häiritsi.
Jaksaa pumpin jos aloittaa pienillä painoilla tai pelkällä tangolla. Aerobisesti pump ei ole vaativa. Ei kannata lisätä niitä liian nopeasti. Juuri seisoin tunnilla naisen takana jolle 5 kg oli ihan liikaa kyykyissä, polvet kiertyivät sisäänpäin ja varmaan ennen pitkää tulee vammoja.
Tosiaan, niitä painoja ei todellakaan tarvitse lisätä tuplana, kun ohjaaja niin "käskee", se kuuluu vain siihen suunniteltuun ohjelmaan ja jokainen ottaa sellaiset painot kuin pystyy ja esim. kyykkää ilman painoja, sekin on aika rankkaa. Toki kannattaa kysyä ohjaajalta mitä hän suosittelee ekalle tunnille.
Mä olen jonkun tunnin vetänyt melkein samoilla, kevyillä painoilla, koska en yksinkertaisesti silloin pystynyt enempää.
Combat on kuolema, jos aerobinen kunto on päässyt tosi huonoksi. Pumppi menee hyvin, kunhan kuuntelee kehoa.
Kannattaa ehdottomasti mennä pumppiin, ap. Otat pienet painot ja teet omaan tahtiin. Kiinnitä erityistä huomiota tekniikkaan!
Just kun olin pitkästä aikaa pumpissa, kiinnittyi huomioni jälleen kerran ihmisiin, jotka ottavat liian isot painot ja rääkkäävät kehoaan väärällä tekniikalla. Tekee pahaa, kun tietää mitä selkävaivoja siitäkin voi saada.
Pumpissa käy kaiken kuntoisia ihmisiä ja treenaamallahan se kunto paranee. Jokaista kiinnostaa oman kunnon kehittäminen eikä toisen tarkkailu (itselläni on ollut selkävaivoja ja siksi mun huomio kiinnittyy noihin selkänsä rääkkääjiin, mutta en minä muuten kiinnitä mitään huomiota muiden suorituksiin).
Kiitos viesteistä, taidan mennä sinne pumppiin kokeilemaan :)
Nelonen jatkaa. Mulla on toisessa polvessa nivelrikko ja samoin toisessa olkapäässä on ajoittain kipua. Aerobinen kuntoni on mittausten perusteella erittäin hyvä. Pumpissa olen silti (yli 2 vuoden säännöllisen pumppauksen jälkeen) se, jolla on hartiabiisissä salin kevyimmät painot ja joka tekee kyykyt aina vain oman kehon painolla.
Eli keskity hyvään tekniikkaan, älä siihen, että sulla on välttämättä paljon painoja tangossa. Taatusti saat tehokkaan tunnin! Tsemppiä!
Mene ihmeessä, sano ohjaajlle tunnin alussa että olet ekaa kertaa niin osaa ohjeistaa sinua painojen valinnassa pitkin tuntia. Rohkeasti vaan mukaan!
Aloitin rapakuntoisena vuosi sitten combatissa ja pumpissa käynnit. Alkuun tiesi todella tehneensä, kun varsinkin reidet oli ihan kipeenä monta päivää ja combatissa tuntui jo vartin jälkeen ettei enää jaksa, mutta muutamassa viikossa alkoi tasaantumaan. Tarpeeksi kevyet painot alkuun ja combatissa voi jättää hypyt vähemmälle...
Pumppi on tosi rankka, ei varmaan jaksa