Huoltoriita valmisteluistunto - mitä siellä tapahtuu?
Vireillä on oikeus prosessi lapsiemme huoltajuudesta. Emme ole yrityksestä huolimatta päässeet sopuun. Kesällä tulee sitten ensimmäinen käsittely. Pitääkö minun puhua siellä jotain? Mitä siellä kysytään?
Kommentit (15)
Ensimmäisessä tapaamisessa mitellään voimasuhteita ja määritellään nokkimisjärjestys.
Miehen kannattaa olla kovaääninen ja lyödä nyrkkiä pöytään että haihtuu vastapuolelta halut kehitellä mitä mielikuvituksellisempia syytöksiä. Tajuaavat että ei kannata puhua paskaa tai tullaan karmit kaulassa ja pistetään paskanpuhujat aisoihin , kera mustan silmän.
kyllä jämpti on näin.
Kun valmisteluistunnossa yrittävät sopimista, niin kannattaa pitää mielessä, että silloin edes tuomari ei ole perehtynyt papereihinne sen enempää.
Eli vasta, kun sanotte, että sopua ei tule, alkaa pääkäsittely
Pääkäsittelyssä sitten käydään läpi mm.viranomaislausunnot.
Etsi lapsiasioihin perehtynyt asianajaja, muutoin aika turhaa huopaamista.
Hänellä tieto ja hän hoitaa sen päävastuun. Asianajajasi voi etukäteen tehdä sinulle kysymyslistan, johon sitten vastaat käsittelyssä. Älä väittele tms. Jos vastapuoli valehtelee, ajattele vain, että totuus tulee ilmi. Näin meilläkin. Luotat oikeuteen ja tosi tärkeää tosiaan olla se lapsiasioihin perehtynyt asianajaja!
Kerro kaikki asiat. Kaikki laittomuudet mitä vastapuoli on ehkä keksinyt kiusaksesi/kiusaksenne tehdä.
Onko teillä tulehtuneet välit?Kuinka tulehtuneet?
Kuinka lapset ovat saaneet kärsiä väleistänne? Tekeekö toinen vanhempi kiusaa?
Jos haet yksinhuoltajuutta,
kykenettekö yhdessä päättämään:
-lapsen uskonnosta,
-pankkitileistä (voiko toiseen vanhempaan luottaa?yhteishuollossa molemmilla on oikeus lapsen tilin rahoihin),
-sukunimestä, nimestä,
-suostuuko allekirjoittamaan passin?
Lapsen asuinpaikka määrätään heti alussa, ja koulu/pväkoti tulee asuinpaikan mukaan.
Nämä asiat ovat merkityksellisiä hankalissa tapauksissa.
Jos te ette tule toimeen, mutta lapsilla on hyvä olla kummankin luona, en näe syytä jatkaa "riitaa".
Mutta tuosta tuskin kyse?
Muistat vain, että oikeudessa pääprioriteetti on lapsen oikeudet ja lapsen hyvinvointi. Tämä on asia mitä siellä ajetaan. Vasta myöhemmin tulevat vanhempien oikeudet.
-
Vierailija kirjoitti:
Kerro kaikki toisen osapuolen heikkoudet ainakin. Mielenterveys, alkoholismi, rahaongelmat, väkivaltaisuus, irtosuhteet, päihteet, rikokset, riitely - kaikki kelpaa.
Kaikki nuokaan eivät ole ongelmia, jos kärsivä osapuoli on hakenut aktiivisesti apua ongelmiinsa.
Toki, jos lapsen turvallisuus kärsii em asioista, sillä on merkittävä arvo.
Olemme eronneet jo vuosia sitten. Tässä etä hakee muutosta eli lapsia asumaan luokseen. Nyt hänellä on paremmat olosuhteet ja uusi kumppani. Tähän asti lapset olleet minun luonani.
Pääkäsittely tulee vasta joskus 6-12 kuukauden päästä tästä valmisteluistunnosta. Sillä välin toimitetaan olosuhdeselvitys molempien vanhempien osalta (sossut).
Etä kiusannut yhteis huollolla niin paljon kuin vain on keksinyt! Joten tulehtuneet välit on.
Lapset asuvat minun luonani kunnes lopullinen päätös tehdään ensi vuonna joten niitä ei käsitellä nyt.
Asianajaja on, mutta hän ei ole kertonut minulle mitään tuosta oikeudenkäynnin kulusta tai miten siihen tulee valmistautua. En ole oikein tyytyväinen. Ehkä hän ajattelee että vikalla minuutilla kertominen riittää... mutta ei mulle riitä kyllä :-(
ap
Minkä ikäiset lapset jos olette jo kauan sitten eronneet? 12 vuotias saa jo sanoa kenen luona haluaa asua ja nuorempikin jos tarpeeksi kypsä.
Harvoin on lapsille hyvä ratkaisu muuttaa kotia, jos kaikki on nykyisessäkin hyvin. Järkeähän siinä kannattaa käyttää. Toisen mustamaalaus antaa epämiellyttävän kuvan, ennemmin korostaisin niitä asioita mitkä kaikki itsellä on hyvin/paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Olemme eronneet jo vuosia sitten. Tässä etä hakee muutosta eli lapsia asumaan luokseen. Nyt hänellä on paremmat olosuhteet ja uusi kumppani. Tähän asti lapset olleet minun luonani.
Pääkäsittely tulee vasta joskus 6-12 kuukauden päästä tästä valmisteluistunnosta. Sillä välin toimitetaan olosuhdeselvitys molempien vanhempien osalta (sossut).Etä kiusannut yhteis huollolla niin paljon kuin vain on keksinyt! Joten tulehtuneet välit on.
Lapset asuvat minun luonani kunnes lopullinen päätös tehdään ensi vuonna joten niitä ei käsitellä nyt.
Asianajaja on, mutta hän ei ole kertonut minulle mitään tuosta oikeudenkäynnin kulusta tai miten siihen tulee valmistautua. En ole oikein tyytyväinen. Ehkä hän ajattelee että vikalla minuutilla kertominen riittää... mutta ei mulle riitä kyllä :-(
ap
Lasten olosuhteita ei aleta muuttamaan vanhemman mielen mukaan. Jos lapset asuneet sinulla, se luultavimmin tulee myös pysymään niin. Lapsilla vakiintunut asuinpaikka, koulu yms, niinkuin ketjun yksi jo tokaisi.
Jos vastapuoli ei ole nähnyt lapsia vakituisesti, ollut siis passiivinen, se kannattaa osoittaa. Se myös huomioidaan lasten etua ajatellessa. Lapset ehkä vieraantuneet? Joten tapaamiset on syytä aloittaa askelettain. Tai, jos lasten turvallisuus/kasvu uhattuina, tapaamiset tulee vaatia valvottuina.
Nuo kiusaamisjutut kerrot kaikki, rauhallisesti, lyhyesti, ytimekkäästi.
Minkä ikäiset lapset?
Asutko pk-seudulla?
Oliko se asianajaja lapsiasioihin erikoistunut?
Olosuhdeselvityksessä katsotaan lasten ja sinun suhteet, rutiinit, mm.onko useita muuttoja. Jos lapset pieniä, ottavat nallekortit esiin.
Eli jos on lähivanhempi ja haluaa pitää lapset ei kannata muuttaa? Mitä muuta? Millä saa tapaamiset isän kanssa valvotuiksi? Auttaako jos sanoo että se juo ja on irtosuhteita? Vai pitääkö olla väkivallan uhkaa? Entä isän passiivisuus?
Vierailija kirjoitti:
Eli jos on lähivanhempi ja haluaa pitää lapset ei kannata muuttaa? Mitä muuta? Millä saa tapaamiset isän kanssa valvotuiksi? Auttaako jos sanoo että se juo ja on irtosuhteita? Vai pitääkö olla väkivallan uhkaa? Entä isän passiivisuus?
Niin, ei kannata muuttaa, se on aina lapsille stressaavaa ja turvatonta, jos olosuhteet muuttuvat tiuhaan.
Uskoisin, että mainitsemasi asiat riittävät valvottuihin tapaamisiin. Ja isän passiivisuus lasten tapaamisissa, johtui se mistä tahansa, vaikuttaa myös ratkaisevasti valvottuihin tapaamisiin.
Riippuen tilanteestanne, voidaan määrätä valvotut tapaamiset esim.porrastetusti ja jos kaikki sujuu hyvin, tapaamiset lisääntyvät.
Mieti asioita aina lasten hyvän pohjalta! Ei sekään ole hyväksi lapselle, että ensin ei tapaa vuoteen ja sitten yht`äkkiä useasti. Eli aivan kaikki tapahtuu asteittain, aina lasten ehdoilla.
Et voi myöskään pakottaa lapsia toisen vanhemman luo, jos lapsi vastustaa.
Ykkösenä sun tosiaan kannattaa ottaa selvää onko asianajajasi perehtynyt niihin lapsiasioihin. Niin, sulla oikeesti on joku osaava, eikä sun tarvitse itse etsiä tietoa, vaan voit luottaa osaaviin käsiin asiasi.
Kommunikoi itse. Kysele, jos on epäselvää. Listaa asiat. Kerro kaikki. Onko sulla viranomaislausuntoja?
On huoltoriitoihin perehtynyt asianajaja.
Etä on ollut läsnä oleva vanhempi elikkä on tavannut lapsia säännöllisesti koko ajan useita vuosia ja pitänyt lapsia paljon luonaan lomilla.
Lapset ovat jo esiteinejä eli yli 10 vuotiaita. Vaikea sanoa mitö mieltä he viime kädessä ovat sitten kun heitä haastatellaan. Eivätkä he iästään huolimatta päätä asiaa sanoi asianajaja. Vasta 18 vuotias saa päättää asioistaan siihen asti vanhemmat tai oikeusistuin.
Onko jollain ihan tuosta valmisteluistuntovaiheesta käytännön kokemusta? Kiinnostaa miten se ihan käytännössä menee. Mulla se käsitys ettei tuossa vielä ihmeellisiä puhuta edes vielä mutta jotainhan siinä pitää varmaan mun ja sen toisenkin vanhemman kertoa ja puhua.
ap
Kai tunnet omat lapsesi? Tiedät mitä he haluaa? Vai ovatko poikia molemmat ja jotenkin etäisän perään erityisesti? Minulla kaksi esiteini tyttöä ja isän kanssa eivät todellakaan halua asua saati isän uutta naista puhutella äitipuoleksi.
Vierailija kirjoitti:
On huoltoriitoihin perehtynyt asianajaja.
Etä on ollut läsnä oleva vanhempi elikkä on tavannut lapsia säännöllisesti koko ajan useita vuosia ja pitänyt lapsia paljon luonaan lomilla.
Lapset ovat jo esiteinejä eli yli 10 vuotiaita. Vaikea sanoa mitö mieltä he viime kädessä ovat sitten kun heitä haastatellaan. Eivätkä he iästään huolimatta päätä asiaa sanoi asianajaja. Vasta 18 vuotias saa päättää asioistaan siihen asti vanhemmat tai oikeusistuin.
Onko jollain ihan tuosta valmisteluistuntovaiheesta käytännön kokemusta? Kiinnostaa miten se ihan käytännössä menee. Mulla se käsitys ettei tuossa vielä ihmeellisiä puhuta edes vielä mutta jotainhan siinä pitää varmaan mun ja sen toisenkin vanhemman kertoa ja puhua.
ap
Kysäisepä asianajajaltasi mitä mieltä hän on valvotuista tapaamisista. Hyvä, että sulla on asiaan perehtynyt asianajaja .
Se, että etä on tavannut lapsia säännöllisesti on hänen kannaltaan hyvä. Mutta tuo juomisasia ja irtosuhteet eivät kuulu lasten silmille ja korville.
12 vuotiata kuullaan ja otetaan huomioon, mutta ei yksinomaan, kuten mainitsitkin.
Valmisteluistunto on vaan sellainen, jossa yritetään sovintoa ja jos sovintoa synny osapuolien kesken, käydään todistepinkka-luettelo ja hakemukset läpi(muistaakseni?). Sellaista esivalmistelua papereiden osalta. Kuiskuttelet sitten asianajajasi kanssa, jos jotakin kysyttävää. Ja tosiaan se pääkäsittelyaika päätettiin siinä.
Tuossa valmisteluistunnossa käytiin sitä hakemuksessa olevaa todistelistaa senkin osalta läpi, halusiko sinne lisätä vielä jonkin todisteen. Ja oliko hakemuksessa korjattavaa tai lisättävää muutoin.
Millaista kiusaa etä on harjoittanut?
Kerro kaikki toisen osapuolen heikkoudet ainakin. Mielenterveys, alkoholismi, rahaongelmat, väkivaltaisuus, irtosuhteet, päihteet, rikokset, riitely - kaikki kelpaa.