Paljonko annetaan vuonna 2016 valmistuneille? 100-300€?
Eli paljonko te av.n hyvin tienaavat, säästeliäät ja hyviä elämänvinkkejä antavat lahjoitatte esim. kummilapsille valmistumispäivänä?
Onko 50€ jo liian noloa? Olen itse tavisduunari, jonka nyt akateeminen lapsuudenystävä pyysi lapsensa kummiksi 20 vuotta sitten. Hän tienaa vuodessa n. 100 000 ja miehensä toiset mokomat päälle. Minä yh tienaan 35 000 ja maksan asuntovelkaa. Mutta oletan, että heille on valtava pettymys noin pieni rahasumma.
Kommentit (18)
itse kysymykseen odottelen vastausta, eli onko liian vähän 50€ ja joku hyvin ansaitseva jos voisi vastata, tuntuuko pahalta lapsesi puolesta moinen pikkusumma?
ap
Ei 50e ole noloa, siihen jokin nätti kukkakimppu/asetelma kaveriksi ja kortti. :) ajatus on tärkein, inhottaa tämä rahan ympärillä pyörivä maailma.
En mä olisi pitänyt 50e antamista nolona, vaikka omat vanhemmat tienaa myös tuon yli 100k vuodessa. Joku 15e olisi ehkä nolo.
T. 2013 yo
Mun lapsista ei ainakaan. Ja jos perhe on hyvätuloinen, miksi lapselle pitäisi muiden antaa suuria summia?
Minun poikani valmistui ammattiin eilen, juhlat ovat viikon päästä. Pojan isän kanssa juttelimme, että annamme molemmat 100 e, koska toinen on sairauseläkkeellä ja toinen vuorotteluvapaalla, eli tulot ovat matalat. Asumme siis erillään. Poika on varmaan ikionnellinen noista rahoista. Onneksi hän sai heti töitä :)
Mun mielestä 50€ on hyvä summa. Itse antaisin mielelläni 20€, mutta ei kehtaa antaa niin vähän.
Mielestäni kaikkein hauskin olisi 12, 35€ ja vielä sillain, että kaikki on erikokoisina kolikoina. Tulisi se vaikutelma, että asia on tarkkaan harkittu.
Nimenomaan pienituloisen perheen lapselle voikin antaa enemmän, koska raha tulee tarpeeseen. Paljon kivempi antaa, kun tietää, että jo juhlien järjestäminen on pienituloiselle perheelle kova ponnistus.
Suurituloinen perhe pystyy kouluttamaan ja elättämään lapsensa, ei kummien tarvitse sitä rahoittaa! Heitä ei muutama satanen kiinnosta.
50e ei ole kyllä yhtään noloa jos ylioppilaan vanhemmat ovat tosi hyvätuloisia ja itsellä on paljon pienemmät tulot. 100e olisi tuhlausta melkein. Jonkun pienituloisen perheen ylioppilaalle tuo 100e olisi paljon paremmin perusteltu.
Mitäpä jos hankkisit sillä 50e hyvän lahjan ajatuksella? Esim. Tulevaan kotiin jotakin. Normi astioita on vaikea ostaa, mutta esim. Drinkkilasi setti/kattila/paistinpannu/pussilakana. Kunhan on laadukas niin varmasti kivempi kuin hikinen 50e. Opiskelijana olisin varmasti arvostanut viini/skumppa/drinkkilaseja.
Minä menen kaksiin juhliin ja annan molemmille 50 e. Toisen vanhemmat on sikavarakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos hankkisit sillä 50e hyvän lahjan ajatuksella? Esim. Tulevaan kotiin jotakin. Normi astioita on vaikea ostaa, mutta esim. Drinkkilasi setti/kattila/paistinpannu/pussilakana. Kunhan on laadukas niin varmasti kivempi kuin hikinen 50e. Opiskelijana olisin varmasti arvostanut viini/skumppa/drinkkilaseja.
Ei ei ei...teinit haluavat rahaa
Kiitos todella paljon kaikille vastauksista, täällä saattaa moni muukin miettiä samaa.
Aloituspeukutukset tosin antoi olettaa, että kuraa tulee niskaa, mutta teillähän on sydän paikallaan! <3
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kelpaisi kyllä aivan yhtä hyvin laadukkaat astiat/keittiövalineet/pussilakanat kuin 50€ rahaakin, kunhan vain ovat mieleisen näköisiä.
T. Tämän kevään ylioppilas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kelpaisi kyllä aivan yhtä hyvin laadukkaat astiat/keittiövalineet/pussilakanat kuin 50€ rahaakin, kunhan vain ovat mieleisen näköisiä.
No sehän se ongelma onkin, vaikeaa ostaa mieleistä. Siksi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän se ongelma onkin, vaikeaa ostaa mieleistä. Siksi rahaa.
Kannattaa varmasti kysellä ylioppilaan vanhemmilta tai itse ylioppilaalta millaisia haluaa, niin ei tule pettymyksiä.
Ei sillä, raha on kyllä ihan jees lahja myöskin. Ehkä vaan vähän persoonaton.
Itse sain rippijuhlissa yhteensä 350€ kaikilta vierailta. Pienin oli 10€ ja isoin 50€.
Ystäväni saivat pelkästään kummeiltaan tuon 300€.
Silloin ärsytti vähän kavereiden kehuilut mutta en koskaan ole ollut epäkiitollinen omista lahjoista.
Joten riippuu miten lapsi on kasvatettu. Onko hän kiitollinen muistamisesta vai onko vain kiinnostunut rahasta.
Ps ja kaikki me oltiin samasta sos.luokasta. (duunarinlapsi, yhn lapsi yms.meitä yhdisti vanhemman alkoholismi)
Ohis
Ethän sä sitä rahaa niille vanhemmille anna?