Huomaako kukaan jos lapsilisää ei käytä lapsen tarpeisiin?
Itselläkin on nälkä!
Kommentit (28)
En ole ikinä kuullut, että siitä mitään kyseltäisiin. Kyllä siinä olisi aika vahtiminen, että ne käytettäisiin vain kategoriaan x :D Lapsia kun on Suomessakin jo aika paljon :)
Kyllä Kelalla on tiedot ostoksistasi, mitä lapsilisällä tehdään. Itse ostin kerran Seppälästä lapselle vaatteita lapsilisällä ja n. viikon päästä tuli Kelalta kirje, jossa vaativat selvityksen, että rahat on nimenomaan käytetty lapseen eikä itseeni. Onneksi oli kuitti tallessa!
Yleisestihän on tiedossa, että etenkin yhärit ovat lapsilisäpäivänä/viikonloppuna bilettämässä.
Täh. Samalla tavallahan se ruoka on lapselle kun sitä tekee :D kyllä meillä lapsilisät menee sekä minun että poikien ruokiin, laskuihin ym. Esim. Puhelin on aika välttämätön nykymaailmassa lasten terveydenkin vuoksi (esim. Kuopuksella olisi hautajaisia vietelty jos en maksaisi lapsilisistä mm. Puhelinlaskua), joten en pode siitä huonoa omatuntoa. Tupakkaa tms omia juttuja en kyllä mielelläni lapsilisällä osta.
Vierailija kirjoitti:
Täh. Samalla tavallahan se ruoka on lapselle kun sitä tekee :D kyllä meillä lapsilisät menee sekä minun että poikien ruokiin, laskuihin ym. Esim. Puhelin on aika välttämätön nykymaailmassa lasten terveydenkin vuoksi (esim. Kuopuksella olisi hautajaisia vietelty jos en maksaisi lapsilisistä mm. Puhelinlaskua), joten en pode siitä huonoa omatuntoa. Tupakkaa tms omia juttuja en kyllä mielelläni lapsilisällä osta.
Hätänumeroon voi soittaa suljetustakin liittymästä
Jos käytät sen ruokaan, niin ok. Mutta jos ostat sillä alkoholia, tupakkaa, itsellesi krääsää/vaatteita/kenkiä niin ei ole ok. Saattavat kysellä selvitystä, jos raha katoaa vaikka vaatekauppaan. En tiedä varmaksi, mutta olettaisin näin.
Teini-ikäinen nuori jo tajuaa. Ootko itsekäs köyhä? Minä ensin ja sitten lapset?
Meillä ainakin lapsi antoi mielellään luvan käyttää omia rahojaan isänsä työmatkaa varten, ostettiinhan lapsellekin vaatteita aikuisten rahoilla. Perheen yhteisiin kuluihin ne on tarkoitettu.
No meidän äiti käytti rahat itseensä ja itse olin alipainoinen sen vuoksi. #truestory. Kyllä siihen yritettiin puuttua mutta hän vain jätti vastaamatta lastensuojelulle tmv. En sit tiedä olisiko heidän tarkoitus tulla oven taakse ja miksi eivät tulleet, en tiedä olin lapsi silloin, vaikea muistaa tai tietää.
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäinen nuori jo tajuaa. Ootko itsekäs köyhä? Minä ensin ja sitten lapset?
Juuh, meillä ei ollut tänä vuonna varaa ostaa teinille kevätjuhlaan uutta kallista mekkoa, kun viime kesän rippimekko ja myös kevätjuhlamekko vielä mahtuvat hyvin ja ovat hyvässä kunnossa. Niin eikös tämä neitokainen saanut hirveät raivarit, kuinka joka kuukausi saamme hirveät summat lapsilisää eikä hän näe niistä mitään... ei toki, eihän niillä harrastuksia, kännyä, bussilippua, ruokaa, kuukausirahaa, tarpeellisempaa käyttövaatetta, jne hänelle ostetakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuljettaisiko mukanaan puhelinta, jonka liittymä on suljettu? Epäilen.
Ne saa käyttää ihan mihin haluaa, ihme jeesustelua joissain ei-sarkastisissakin kommenteissa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako häken kautta yhteyden myös äitiin/isäån/lapseen, kun ei makseta puhelinlaskuja?
Lapsilisän tarkoitus on kai tasata lapsellisten ja lapsettomien perheiden tuloeroja, ei niinkään erityisesti korvamerkitä rahaa lapselle. Periaatteessa ne siis saa käyttää vaikka omiin kynsihuoltoihin.
Ei se mielestäni kovin eettistä ole, jos niin toimii, mutta ei sitä kukaan kielläkään. Ja toki jos lapsi on kovin nälkäisen oloinen tai kulkee rikkinäisissä vaatteissa aina, voidaan koulusta/pk:sta alkaa kysellä.
En mä ainakaan edes teininä tiennutmitä mun vanhemmat lapsilisillä teki. Vaatetta sain kun uusia tarvittiin ja välillä muutenkin. Eli ei huomaa edes se teini välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh, meillä ei ollut tänä vuonna varaa ostaa teinille kevätjuhlaan uutta kallista mekkoa, kun viime kesän rippimekko ja myös kevätjuhlamekko vielä mahtuvat hyvin ja ovat hyvässä kunnossa. Niin eikös tämä neitokainen saanut hirveät raivarit, kuinka joka kuukausi saamme hirveät summat lapsilisää eikä hän näe niistä mitään... ei toki, eihän niillä harrastuksia, kännyä, bussilippua, ruokaa, kuukausirahaa, tarpeellisempaa käyttövaatetta, jne hänelle ostetakaan.
Olet ihan oikeassa, kumminkin ihailen jollain tavoin nuorta joka puolustaa noin etuaan. Neuvotelkaa!
Ei