"Täydellisen tyttären" äitinä
Tyttären ka peruskoulun päättötodistuksessa tulee olemaan 9,75. Koulumenestyksen lisäksi hän on menestynyt urheilussa ja on omassa lajissaan oman ikäkautensa maajoukkueessa. Hän jatkaa opiskeluaan helsinkiläisessä huippulukiossa.
Oma koulutukseni on "vain" amk-tasoa enkä pidä korkeaa koulutusta / hyvää koulumenestystä hyvän elämän mittarina. Tottakai olen tyttärestäni äärimmäisen ylpeä ja kiitollinen, mutta hän on täydellinisen rakas ilman kaikkia suorituksiaan. Nyt kuitenkin olen saanut joiltakin taholta ymmärtää, että olen ns. tiikeriäiti, joka piiskaa lapsiaan ylisuorituksiin. Todellisuudessa tytär treenaa omaa lajiaan intensiivisesti, koska rakastaa sitä. Läksyt hän tekee, kun ehtii. En patista, koska ei todellakaan tarvitse.
Viikon päästä tytär tod.näk. palkitaan koulun parhaan stipendillä. Kehtaako sitä edes vähän hehkuttaa?
Kommentit (11)
Hehkuta vaan! Minun tytöllä on keskiarvo ollut samaa tasoa, mutta kertaakaan ei ole saanut edes luokkastipendiä, koska luokalla on myös näitä, joilla keskiarvo on tasan 10 liikuntaa ja kuvista myöten.
Omalla tytöllä on myös tuota, että ottaa koulun rennosti eikä tarvitse paljon kokeisiin lukea. Tekee kyllä tehtävät, mutta ei stressaa. Ja on saanut paikan lukiosta, jossa on vähän enemmän haastetta. Toivon että hän oppii siellä tekemään töitä, koska pelkällä lahjakkuudella ei tässä elämässä pitkälle pötkitä.
Miksi välittäisit siitä, että sinun väitetään olevan tiikeriäiti, jos et kerran ole?
Vierailija kirjoitti:
Miksi välittäisit siitä, että sinun väitetään olevan tiikeriäiti, jos et kerran ole?
En tiedä, miksi välitän. En yleensä välitä vähääkään siitä, mitä minusta puhutaan, mut tää tuntuu menevän ihon alle. Meidän muut lapset ovat "tavallisempia" ja heidän kaseistaan iloitaan yhtä paljon kuin esikoisen kympeistä. Ajattelen, et kannustetaan omaan parhaaseen ja se on jokaisella vähän eri.
Mut joo. Eihän kukaan muu tiedä, minkälaista meillä on kotona. Pitäisi vaan sulkea korvat tämmöiseltä. /ap
Tiedän tunteen ja näen kateuden... Minulla on kaksi lähes kympin keskiarvon tyttöä (9.8 ja 9.9). Tuntuu välillä, että täytyy pitää suunsa kiinni saavutuksista. Molemmat ovat lahjakkaita. Lahjakkaampia selkeästi kuin vanhempansa😊.
Ainoa mikä tuossa ihmetyttää on termi täydellinen tytär ja sen jälkeen luettelet saavutukset.
Olisiko lapsi epätäydellinen huonomalla todistuksella ja vain harrastusjoukkueen jäsenenä.
Suorittaminen ja sitä kautta vanhemman hyväksynnän hakeminen on kurjaa sekä äidille että lapselle.
t. suorittajaäidin aikuinen tytär
Kunhan tyttö voi hyvin niin huithait muitten puheista! Tässä maailmassa on niin paljon kurjaa että kyllä hyvistä asioista pitää saada iloita!
Aika monia ihmisiä kiinnostavat keskiarvot. Vaikuttavat myös lukiovalintaan.
Tottakai kehtaa. Ole onnellinen nyt jos siltä tuntuu :) tää elämä tulee ihan varmasti jokaisen lyömään polvilleen, ennemmin tai myöhemmin. Hyvistä asioista kannattaa nauttia aina kuin mahdollista.