Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rakkauden neurokemiallistaminen

Vierailija
28.05.2016 |

Nykyisin tiedetään hyvin, mitä rakastumisessa aivoissa tapahtuu. Rakastuminen on dopamiinin, oksitosiin, serotoniinin, testosteronin jne. erittymisen muuttumista ja sen myötä huomion keskittymistä, kiintymystä, hempeän käyttäytymisen lisääntymistä, rohkeutta, energiaa, uskallusta jne.

Kaikki tämä tieto jotenkin myös häiritsee. Ehkä olisi mukavampaa säilyttää rakkaus mystisenä saarekkeena kylmässä rationaalisessa maailmassa. Mitä mieltä olet?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko olla yhtä tietämätön kaikessa? Esimerkiksi lasten sairauksien syissä jne.?

Vierailija
2/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän siitä kun asiat ovat selitettävissä. Rakkauskaan ei kovin usein kestä niin ei sitä mielestäni tarvitse mystifioida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto ei lisää tuskaa tässä tapauksessa. Minä ainakin janoan tietoa ja sen saaminen tyydyttää. Silti rakkaudessa näen vain toisen ihmisen, en hänen aivokemiaansa enkä omaanikaan. Kemian merkitys haihtuu varsinkin pitkässä avioliitossa. Se on jo henkistä rakkautta.

Vierailija
4/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko olla yhtä tietämätön kaikessa? Esimerkiksi lasten sairauksien syissä jne.?

En todellakaan. Et tainnut lukea aloitustani. Kuten kerroin, rakastuminen olisi kiva säilyttää mystisenä saarekkeena puhki selitetyssä maailmassa. Mutta ehkäpä se säilyykin. 

Vierailija
5/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi sanoa? Että aivot on ihmeellinen elin vaikka niiden toiminnasta opittaisiin?

Vierailija
6/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään romantikkoa liikkeellä näin aamutuimaan ;)

Vierailija
7/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkauden määrä tai arvo ei siitä vähene, että ymmärtää sen neurokemiaa, psykologiaa tai evolutiivista taustaa. Rationaalisuudessa ei ole mitään kylmää. Mysteerit ovat hienoja, mutta minusta ne pitää pyrkiä ratkaisemaan, sen sijaan että ne asetettaisiin jotenkin pyhään ja koskemattomaan asemaan.

Vierailija
8/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä ainakin käyttäydyin rakastuneena niin kummallisesti, että on vain hyvä tietää, että en olekaan hullu, vaan kyseessä on kemiallinen aivohäiriö.

Vierailija
9/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen romantikko eikä minua haittaa lainkaan se, että nykyisin ymmärretään tunteiden biologista puolta. Pikemminkin sitä on juuri mielenkiintoista lukea!

Vierailija
10/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieto ei lisää tuskaa tässä tapauksessa. Minä ainakin janoan tietoa ja sen saaminen tyydyttää. Silti rakkaudessa näen vain toisen ihmisen, en hänen aivokemiaansa enkä omaanikaan. Kemian merkitys haihtuu varsinkin pitkässä avioliitossa. Se on jo henkistä rakkautta.

Kiitos tästä vastauksesta. Neurokemia vain tekee aluksi kepposet rakkauden nimeen.

Vierailija
11/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokseenkin huvittavaa puhua, että ihmisen mielestä muka tiedettäisiin jotain. Joo, voidaan ehkä yleistää niitä kemiallisia reaktioita joita tapahtuu ja mitä välittäjäaineita vapautuu jne, mutta ollaan kyllä aika helvetin kaukana siitä että oikeasti voidaan puhua rakkauden tai muidenkaan tunteiden selvittämisestä.

Vierailija
12/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkauden määrä tai arvo ei siitä vähene, että ymmärtää sen neurokemiaa, psykologiaa tai evolutiivista taustaa. Rationaalisuudessa ei ole mitään kylmää. Mysteerit ovat hienoja, mutta minusta ne pitää pyrkiä ratkaisemaan, sen sijaan että ne asetettaisiin jotenkin pyhään ja koskemattomaan asemaan.

No niin tietysti on. Tarkemmin ajatellen ehkä minua häiritsee enemmän evolutiiviset selitykset. Ajatellaan nyt vaikkapa sitä, että mies skannaa naisen lantio-vyötärösuhdetta alitajuisesti miettien naisen lisääntymiskykyä. Ja jos arvioinnin tulos miellyttää, miehen kiinnostus yltyy. Tietty kapea vyötärö on kaunis, mutta sen linkittäminen pääasiassa lisääntymiskyvyn arviointiin ja sen takia viehättäväksi ei tunnu niin mukavalta. 

Vierailija
13/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin huvittavaa puhua, että ihmisen mielestä muka tiedettäisiin jotain. Joo, voidaan ehkä yleistää niitä kemiallisia reaktioita joita tapahtuu ja mitä välittäjäaineita vapautuu jne, mutta ollaan kyllä aika helvetin kaukana siitä että oikeasti voidaan puhua rakkauden tai muidenkaan tunteiden selvittämisestä.

Niin, ehkä vähän yhtä vaikeaa kuin kysymys, mitä on avaruuden takana.

Vierailija
14/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin tietysti on. Tarkemmin ajatellen ehkä minua häiritsee enemmän evolutiiviset selitykset. Ajatellaan nyt vaikkapa sitä, että mies skannaa naisen lantio-vyötärösuhdetta alitajuisesti miettien naisen lisääntymiskykyä. Ja jos arvioinnin tulos miellyttää, miehen kiinnostus yltyy. Tietty kapea vyötärö on kaunis, mutta sen linkittäminen pääasiassa lisääntymiskyvyn arviointiin ja sen takia viehättäväksi ei tunnu niin mukavalta. 

Evoluutiopsykologiaa ei kannata pitää minään yksittäisenä totuutena asioista. Se on vain yksi tieteenala muiden joukossa, jolla on omat teoriansa.

Vierailija
15/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en välitä noista selityksistä, koska kyllä siihen rakastumiseen ja rakkauteen kuuluu muutakin. Esim. aikaisemmat kokemukset, uskaltaako yleensä rakastua, luonne, ns. sielunkumppanuus jne.

Mutta antaa tutkijoiden tutkia. Siitä niille maksetaan. 👍

Vierailija
16/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään lukea rakkauden kemia -juttuja. Ne jotenkin lisää uskoani rakkauteen ja koen ne romanttisina 😍

Vierailija
17/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en välitä noista selityksistä, koska kyllä siihen rakastumiseen ja rakkauteen kuuluu muutakin. Esim. aikaisemmat kokemukset, uskaltaako yleensä rakastua, luonne, ns. sielunkumppanuus jne.

Miksi ajattelet mainitsemiesi asioiden olevan tieteellisen selityksen ulkopuolella?

Vierailija
18/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään lukea rakkauden kemia -juttuja. Ne jotenkin lisää uskoani rakkauteen ja koen ne romanttisina 😍

Tosiaan jollain tavalla luottamus itse rakkauteen lisääntyy. En oikein vielä tajua, miten romantiikka siitä kohenisi. 

Vierailija
19/19 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet mainitsemiesi asioiden olevan tieteellisen selityksen ulkopuolella?

Mutta kommentoijahan ei väittänytkään, ettei noita asioita voitaisi tieteellisesti selittää. Hän vaan otti ilmeisesti kantaa näihin aloituksessa olleisiin neurokemiallisiin reaktioihin rakastumisessa. - ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi