Perustelkaa, miksi Jeesusta ei ole?
Haluaisin kuulla järkeviä perusteluja, että miksi ette usko Jeesuksen olemassaoloon.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitenpä minä täältä Suomesta käsin kellekään afrikkalaiselle vedeksi, ruuaksi tai lääkkeeksi muutun? Nyt tarvittas Jesseä tekemään paskasta puhdasta vettä.
Ja kyllä, autan kotimaassani läheisiäni ja joskus jopa tuntemattomiakin.
Et toki ole ainoa ihminen maailmassa eikä se sinusta ole yksin kiinni. Se sinun ajattelussasi nyt vain mättää, että raamattu ei todellakaan lupaa Jeesuksen eikä Jumalankaan ratkaisevan maailman ongelmia, joten sitä on turha odottaa ko. tahoja syytellen. Raamattu lupaa ihmiselle hengellisen turvan ja pelastuksen.
Siitä en sitten tiedä miten oikea ja todellinen tuo hengellinen sanoma ja pelastus on. Eivät uskovaiset ole yhtään sen parempia tai enemmän Jeesuksen kaltaisia ainakaan täällä maailmassa.
Se mitä Jumala lupaakin siinä kirjassa Jeesuksen kautta, koskeekin kuolemanjälkeistä aikaa, pelastumista olotilaan jossa ollaan Jeesuksen kanssa ja sairaudet, huolet ja murheet pyyhitään pois.
Uudessa testamentissa Jeesus tosin opettaa "Jumalan valtakunnasta" mm. kertomuksilla ja vertauksilla, myös suoraan. Hän ehdottaa siellä hyvin vahvasti, että Jumalan valtakunta on ihmisten keskuudessa silloin kun ihmiset heittävät sivuun itsekkyytensä. Haasteena on varmaan se että harva niin tekee. No kuitenkin se Jumalan valtakunta kuvataan nimenomaan ihmisen oiekudenmukaisena ja inhimillisesti eettisenä toimintana, ei siis sarjana jumalallisia väliintuloja joilla maailman hätä ja vääryydet korjataan.
No jos se elo on ihanaa kuolleena, miksi kukaan uskova tahtoo elää? Miksi he menevät sairaina lääkärin vastaanotolle? Miksi syövät lääkkeitä?
Se on ilmeisesti ihmislajin säilymisen ja jatkumisen kannalta tarpeellista, että suurimmalla osalla on halu elää ja voida hyvin tämän elämän aikana, olla rakkaiden ihmisten parissa jos mahdollista ja nauttia elämästä. Se on vahvasti koodattu ihmislajiin... Ihmiselämä nyt muutenkin on liian lyhyt pois heitettäväksi, jos taivas on olemassa niin siellä kuulemma ollaan iankaikkisesti.
Joka tapauksessa, hyvä että kyselet asioita ja mietit. Usko tai sen torjuminen on loppujen lopuksi ihmisen henkilökohtainen valinta. Uskovia on hyvä koetella kyseenalaistamalla kristinuskoa ja sen opetuksia. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi kukaan uskova tyytyy siihen opetukseen mitä saavat kirkosta tarjottuna. Siis hyväksyvät sen annettuna totuutena. Se ei ole onnistunut minulta, vaan olen itsekin epäilevä ja kaiketi myös vääräoppinen, en siis paras opettamaan kenellekään mitään virallista. Joten, ajattele edelleen omilla aivoillasi :).
Oi, hauska tavata uskova joka kyseenalaistaa itsekin uskontoa! Yleensä he vain tuputtavat "jumalan sanaa" eli Raamattua ainoana oikeana totuutena ja jos et käänny uskoon niin "pala sitte tulessa sinä epäpyhä ihmisperse"! :D
Toinen kysymys, uskontoja ja sen eri alalajeja on olemassa satoja, ellei tuhansia. Mistä te tiedätte että se teidän oma jumala on se ainoa ja etenkin oikea? Ja miksi se on se ainoa oikea jumala ja suuntaus? Millä perusteella? Miksei esim. vanha pakanallinen usko, mitä Suomessakin on ollut, ei voisi olla oikea? Entä jos metsissä ja järvissä pyörii yhä tänä päivänäkin Tapio ja Näkki, vaikka harva uskookin?
En minä tiedäkään. Ajattelin vain jonkun valita ja jossain vaiheessa elämää oli niin yksinäinen olo että kokeilin sitä tahoa josta lapsuuden uskontotunnilla oli kerrottu, ja jotenkin se on antanut minulle sen tasoisen mielenrauhan että en ole viitsinyt hakea hakemalla parempia vaihtoehtoja. Kyllä minua kiinnostavat monet muutkin uskonnot ja myytit, ovat kiinnostaneet koko pienen ikäni, minulla on vahva yhteys luontoon ja pakanallisia pohdintoja siellä liikkuessani.
Sellainenkin teoria on, että joillain ihmisillä on joku "Jumalageeni" mikä tekee hengellisyydestä ja sen sellaisesta heille puoleensavetävän. Minulle nyt on se ja sama johtuuko tämä jumalageenistä vai jumalasta, usko tekee maailmani viihtyisämmäksi ja henkisesti helpommaksi. Nämä asiat ovat kuin harrastus johon mielenkiinto ei milloinkaan lopu ja yksi osa sitä on se oma jatkuva epäily ja toisaalta myös jatkuva vakaumuksen pysyyminen, toinen "harrastuksen" kulmakivi on kun silloin tällöin näistä saa keskustella ihmisten kanssa jotka voivat olla mitä vaan himouskovaisesta ateistiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus Nasaretilainen historiallisena henkilönä on ehkä ollu olemassa mutta Jeesukseen kristillisenä hahmona en usko koska en usko yliluonnollisiin tapahtumiin. Jeesus nasaretilainen on ehkä ollu joku sen ajan "hippi" joka on saarnannut ihmisten tasa-arvoisuutta ja sitten siitä on tehty ihmisten mielissä Jumalan poika.
Etkö usko minkäänlaisiin yliluonnollisiin tapahtumiin? Varmasti jokainen meistä joskus kokee jotain yliluonnollista tai ainakin tuntee jonkun luotettavan läheisen, joka on saanut yliluonnollisen kokemuksen.
Jos joku luotettava läheiseni yrittää selittää minulle kokeneensa jotain yliluonnollista, niin sen jälkeen hän on enää pelkkä läheinen.
Jos itse kokisit jotain yliluonnollista, niin tekisikö se sinusta itsestäsikin epäluotettavan?
Miten ihmeessä luonnollisessa maailmassamme voisi kukaan kokea mitään yliluonnollista? Jos se on koettavissa, on se luonnollisesti myös luonnollista. (Pun intended)
hannu eskola kirjoitti:
Tulette näkemään Jeesuksen takaisin tulemisen piakkoin.toivottavasti olette valmiita ja uskossa herraan Jeesukseen.
Jesse on kova panomies, kun kestää vuosituhansia tulla toisen kerran.
Kuten monet ovat aiemmin sanoneet, minäkin uskon jeesukseen historiallisena henkilönä. Uskonnollista puolta taas pidän täysin naurettavana, lähinnä laajentuneena kyläjuoruna.
Voisin hyväksyä jos ihmisiä vain koeteltaisi. Mutta en halua uskoa sellaiseen, joka (jos olisi olemassa) tappaa ihmisiä, tekee heille hirveitä kipuja ja ennen kaikkea, tekee pahaa lapsille (mm.baby brianna ja co.). En pysty uskomaan henkilöön, joka sallisi pedofiilien synnyn, massamurhaajien ym tekoset. Helvetti ei näitä paljon pelota.
Jos jeesus tai jumala olisi olemassa, he olisivat varmasti palanneet korjaamaan käskyjään (lisääntyminen ym), koska maapallo ei kestä loputtomiin. Kai tämä jumala haluaisi, että hänen luomansa maailma säilyisi hengissä, eikä tuhoutuisi hänen omien käskyjensä vuoksi.
Olen sanonut, että ihminen on jumala.
Ihminen, raamatun mukaan, on jumalan kuva ja ilman ihmistä ei ole jumalaa, eikä ilman jumalaa ihmistä.
Ymmärrän, että jotkut saavat voimaa uskostaan, siitä, että joku huolehtisi heistä. Mutta miksi olla heikko ja luottaa elämänsä toisen käsiin? Usko ja luota itseesi. Vain sinä voit pelastaa itsesi täällä maan päällä, kuollessasi kaikki loppuu. Ei ole taivasta tai helvettiä, ei ikuista rauhaa tai kadotusta. Tai ainakin itse olisin kauhuissani jos pitäisi jäädä henkiin hippaloimaan vielä kuoleman jälkeenkin :D
Minä olen melkein kuollut. Ja olen sitä mieltä, että suojelusenkelit tai jumala ei minua pelastanut. Mukana oli perkeleesti tuuria ja osaavat lääkärit, sekä minun oma vahva kroppani. Ei mitään rajakokemuksia, enkeleitä tai ylempiä viestejä. Vain elämästä puuttuva 1,5vko.
Mää selvisin, enkä kiitä mitään muutaku OYSin osaavaa ja hyvää hoitoa sekä itseäni.
Anteeksi sekava sepostus, erehdyin aaveelle vain yhden kahvikupin jälkeen :"D
Mahtaako uskoon liittyä muita ihmeellisiä kokemuksia kuin se, että jotkut ihmiset suuttuvat niin perkeleesti jo siitä tiedosta että toiset ihmiset uskovat johonkin. Siinä sitä riittää ihmettä kerrakseen.
Ei mua ainakaan häiritse kenenkään usko jossei sitä erikseen tulla tuputtamaan. Esim. tää keskustelu, "todista ettei.. " ;)
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako uskoon liittyä muita ihmeellisiä kokemuksia kuin se, että jotkut ihmiset suuttuvat niin perkeleesti jo siitä tiedosta että toiset ihmiset uskovat johonkin. Siinä sitä riittää ihmettä kerrakseen.
Jos et ole sattunut huomaamaan, niin nämä uskontoa sivuavat keskustelut ovat lähes poikkeuksesetta uskovien aloittamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole sattunut huomaamaan, niin nämä uskontoa sivuavat keskustelut ovat lähes poikkeuksesetta uskovien aloittamia.
En vietä täällä niin paljon aikaa että minulla olisi käsitystä kuka ja miksi aloittaa uskonnollisia keskusteluja eniten. Toisekseen, millä tavoin nämä asiat liittyvät toisiinsa?
Ei menis enää läpi selitys "sikisi pyhästä hengestä"
Usko tekee sokeaksi. Mielen ja ajatukset suppeaksi.
Kuten jo aiemmin todettu, niin Jeesus on saattanut olla ihan oikea henkilö. Sen ajan "hihhuli", jolla omat seuraajansa ja joka on jäänyt elämään historiaan. Teot värittyneet vuosi satojen aikana.
Mutta kenestä nykyään elävästä henkilöstä voisi tulla 2000 vuoden päästä vastaava? Kuka "tuomitaan" nykyään ja kenestä tulee vapahtaja tulevaisuudessa?
Itse ajattelen, että ei kenestäkään. Tiedot ja tapahtumat tallentuvat tarkemmin ja lisäksi ihmisillä ei ole nyt ja varsinkaan tulevaisuudessa tarvetta selittää elämää ja ympäristöä uskomuksilla. Tietoisuus vain lisääntyy.