3-vuotias vaipoissa
Muita joiden lähes kolme/kolmevuotiaat eivät suostu käymään potalla ja ovat aina vaipoissa?
Alkaa jo vähän mietityttämään miten tässä käy.
T. äippä
Kommentit (34)
Meillä poika ei suostunut käymään potalla, rääkyi ja laittoi itse vaipan jne. Neuvola oli kolmevuotispäivänä, siellä täti sanoi että eihän isot pojat enää vaippaa..
Tultiin kotiin, poika riisui vaipan, totesi ettei tarvi tätä enää. Se oli siinä sitten :) Pari yötä oli yövaippa, sitten halusi jättää senkin pois.
Kokeilkaa, jos jonkun perheen ulkopuolisen sana tehoaisi. :)
Meillä oli kaksi poikaa ihan samanlaisia. Olisivat osanneet mennä potalle ja pidättääkin, mutta eivät vaan suostuneet. Välillä pottahommia kokeiltiin, pakottamaan en kuitenkaan ruvennut. Lopulta keksin houkutella nuo potalle lupaamalla tarran jokaisesta pissasta tai kakasta potassa. Kymmenellä tarralla lapsi sai valita kaupasta jotain kivaa. Tuo oli pojille liian suuri houkutus ja parin päivän miettimisen jälkeen menivät potalle ihan itse. Oppivat kuiviksi päivässä eli lihakset oli ok, mutta pää vaati kypsyttelyä ja oivalluksen että ne vaippahommat voi hoitaa helpomminkin.
Meillä poikaa ei kiinnostanut pottahommmat. Ei kuulemma ollut aikaa käydä vessassa eikä suostunut edes koittamaan. Sitten yksi päivä 3-vuotiaana sanoi haluavansa alushousut. Vaikoja sattunut ihan muutama. Käyttää pönttö ilman supistinta. Ei tuosta kannata stressata. Kannustaa voi mutta en tekisi asiasta ongelmaa, menee vaan itsellä hermot. MLL:n sivulla on muuten hyvää tietoa kuivaksi oppimisesta. Keskimäärin lapset oppii myöhemmin potalle kuin mitä sukulaisten puheista voi päätellä. Meilläkin anoppi on kysynyt potaskaa aina siitä lähtien kun poika täytti vuoden. Ja yökuivaksi oppimiseen vaikuttaa myös hormonit, ei siis ole pelkästään lapsen tahdosta ja taidosta kiinni.
3.5v yö kuiva ja käy aamulla potalla pissalla, mutta päivällä ei suostu potalle.
Mun poika pitää vain yöllä ja puistossa vaippaa. Muuten on kuivaksi oppinut. Anteeksi mutta eihän täällä saa sanoa että lapsi on ikäisekseen kehittynyt. Pitäis olla rattaissa hiljaa istuva helppohoitoinen vauva joka ei osaa puhua eikä mitään.
Jenkeissä suomalaiset hissukat diagnosoitaisiin autisteiksi.
Joo siinäpä odotatte että lapsi itse tahtoo luopua vaipasta :D kyllä ne sit eskarissa tajuaa, ehkä.
Traumojahan siitä tulee jos menette pakottamaan potalle, on se niin traumatisoivaa puuhaa se portailta opettelu vaikka ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
3.5v yö kuiva ja käy aamulla potalla pissalla, mutta päivällä ei suostu potalle.
Siis mitäh? Mun lapsi pissaa kuin poika seisaaltaan jos tulee ulkona hätä. Ei koskaan vaippaan. Eikä ole edes kolme.
Meillä oppi alle kolme ver kun en vaan laittanu enää vaippaa. Rupes v*ituttaan se kalliiden vaippojen osto ja se jätemäärä. Kestosta ei tykänny ikinä kun aiheutti ihottumaa.
Muutama hassu vahinko sattu yöllä, Mut muuten oppi nopsaa. Sänkyyn kannattaa laittaa sellanen patjan suoja niin ei mee patja pilalle jos tulee yöllä vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika pitää vain yöllä ja puistossa vaippaa. Muuten on kuivaksi oppinut. Anteeksi mutta eihän täällä saa sanoa että lapsi on ikäisekseen kehittynyt. Pitäis olla rattaissa hiljaa istuva helppohoitoinen vauva joka ei osaa puhua eikä mitään.
Jenkeissä suomalaiset hissukat diagnosoitaisiin autisteiksi.
Häh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitäh? Mun lapsi pissaa kuin poika seisaaltaan jos tulee ulkona hätä. Ei koskaan vaippaan. Eikä ole edes kolme.
Johtuu varmaan siitä että olet parempi kasvattaja ja saanut paremman lapsen, eikö?
Lasta on ihan oikeasti todella vaikea saada käymään väkisin potalla. Kannustaa voi mutta ei muuta. Ja vaipat voi jättää pois jos ei vahingot haittaa. Tai sitten voi antaa jos ei koe asiaa tärkeäksi. Lapsi kyllä alkaa käymään vessassa kun aika sattuu olemaan hänelle sopiva. Ja oikeasti, potalla käyminen ei kerro lapsen kehitystasosta mitään. Jos pitäisi yleistää niin sanoisin että rauhalliset lapset ovat kuivia aikaisemmin koska jaksavat istua siinä potalla sen sijaan että tutkisivat maailmaa.
Meidän lapsi kävi potalla alle 1-vuotiaasta lähtien ja oppi hyvin nopeasti päiväkuivaksi. Sitten pari viikkoa ennen 2-vuotissynttäreitä alkoi kamala uhma ja kieltäytyi puoli vuotta täysin käymästä potalla/vessassa eli oli kokonaan vaipoissa. Kesällä n. 2,5-vuotiaana jätin vain vaipat pois ja näin vain kasvoi niistä ulos. Älä välitä muista, lapsesi oppii ihan varmasti asiat omaa tahtiaan!
Joo, on kokemusta. Ovat nyt 14, 11 ja 8. Käyvät ihan omatoimisesti vessassa. Ikinä ei ole ollut yökastelua, ehkä 2 housut kastuneet yhteensä jossain vieraassa paikassa. Lopeta stressaaminen.
Meidän 10v poika käyttää vielä vaippoja, koska tykkää kakkia housuunsa.