3-vuotias vaipoissa
Muita joiden lähes kolme/kolmevuotiaat eivät suostu käymään potalla ja ovat aina vaipoissa?
Alkaa jo vähän mietityttämään miten tässä käy.
T. äippä
Kommentit (34)
No meillä on reilu 2,5-vuotias. On vielä vaipossa. Pikkuhiljaa on alkanu osoitttaa kiinnostusta potalla käyntiin ja muutaman kerran onkin oma-aloitteisesti käynyt potalla pissalla. Jospa tuota kesän aikana pääsisi vaipoista eroon.
Eikö lapsi siis osoita mitään kiinnostusta käydä potalla? Onko teillä pöntönsupistajaa?
Kyllä se kohta tajuaa, että vauvojen juttu...
Kyllä se rippileirikesänä jo tahtoo luopua vaipoista...
Täältä löytyy. Ajan kanssa, kun lapsi potalla käymisestä kiinnostuu ja kokee sen hyväksi jutuksi.
Me annetaan tarra joka kerran jälkeen, ja nykyään on päiväkodin jälkeen illat ilman vaippaa. Joskus käy vahinkoja. Välillä pyytää vaippaa, mutta toiston avulla on alkanut tottua. Täyttää kesällä kolme.
Kyllä se siittä. Meillä oli tyttö 2v10kk kun oppi täysin kuivaks. Ikinä ei tykänny potalla käydä vaan oppi suoraa pöntölle. Työkaverin poika käytti vaippoja lähes neljävuotiaaksi. Kaikki ne kuitenkin joskus oppii.
Pöntönsupistajaa on kokeiltu myös. Mutta ei kiinnosta lasta...
t.ap
Oletko kokeillut vain jättää vaipat pois? Tuskin kovin monesti haluaa pissata tai kakata housuun, alkaa potta kelvata kohta. Et enää osta siis vaippoja.
Meillä kesti 3,5-vuotiaaksi. Vaikeinta oli kestää sukulaisten ja kavereiden jatkuva utelu siitä onko vaipoista jo päästy. Lapsi kehittyi tässä asiassa ikäisiään hitaammin, toisissa on sitten edellä muita.
Meillä on kuukautta vaille 3v tyttö, joka kyllä reippaasti keikkuu pöntöllä tekemässä pissat ja kakat kun siltä tuntuu, mutta yhtälailla tekee ne vaippaan jos ei sillä hetkellä satu haluamaan vessaan. Ja vaikka vaippa otettas pois niin tyynenä pissailee pikkareihin, eikä edes mainitse asiasta vaan jatkaa leikkejään. :S
Mutta jos vaipat jättää vaan pois, niin silloinhan lapsi saattaa pissata mihin vain. Lattiat ei haittaa, mutta sohvaa on vähän vaikeampi pestä.
t.ap
Mun 2 lasta puolitoistavuotiaina päiväkuivia, 2 vuotiaana jo ilman yövaippaakin. Johtunee siitä että käytin kestovaippoja jotka märkinä tuntuvat inhottaville; lapsi repi vaippaa jatkuvasti pois --> istutin sitten potalle.
Vaihda vaipat kestovaippaan?
Meillä käyttää nukkuessa ja kauppareissuilla ym. missä ei heti pääse vessaan. Muuten on ilman.
Meillä lapsi kävi potalla jo 11-kuisena, teki pissat ja kakat sinne ja olin niiiiiiiiiiiiin tyytyväinen. Sitten jossain vaiheessa hän ei vain halunnut mennä, enkä nähnyt syytä pakottaakaan. Hänestä tuli isoveli kun oli 1v9kk, silloin tuli vielä pahempi takapakki....
Ei jaksettu stressata, hän kävi kyllä potalla säännöllisesti mutta ei vain jaksanut/halunnut/viitsinyt käydä kun hätä yllätti, ja minä en (haukkukaa vaan, oon pska mutsi) jaksanut lätäkköjä siivota vaikka kai olisi pitänyt. Ilman vaippoja uskalsi lähteä pois kotoakin sitten vasta vähän ennen kuin hän täytti 4v.
Pikkusiskonsa taas oli päiväkuiva jo ennen kuin 3v. tuli täyteen.
Lapset ovat erilaisia eikä sillä ole eskarissa enää muyään merkitystä milloin luopuivat vaipoista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se rippileirikesänä jo tahtoo luopua vaipoista...
Eikai noin nuorena. Itsekin käytin 25 vuotiaaksi
Itse opetin 3vee kummitytön kuivaksi. Kävin sen hakeen meille vkl hoitoon ja sen äiti soitti perään että vaipat unohtu. Lohdutin äidin paniikkia sanomalla ettei me sellasia tarvita.
Vähänvälii käskin vessaan koitetaan josko pisu tulis ja aamulla heti herätessä patistin vessaan. Yksi vahinko tais vkl käydä. Viikolla oli äiti taas vaippoja ollu laittamassa kun tyttö oli tokassu ettei enää tarvi niitä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos vaipat jättää vaan pois, niin silloinhan lapsi saattaa pissata mihin vain. Lattiat ei haittaa, mutta sohvaa on vähän vaikeampi pestä.
t.ap
Mun on pakko myöntää että meille kävi näin.
Ja kyllä pääsi multa niin rumia sanoja kovalla äänellä että lapsi säikähti ja sen jälkeen pissasi vessaan.
Älä päästä sohvalle. Nyt kesällä pidät ulkona ilman housuja (jos on oma piha) ja olette paljon ulkona. Jos taas oltava sisällä nii matot pois, estä pääsy sohvalle siihen asti kunnes käy potalla. Yöksi voi vaipan laittaa, ja ottaa sekin pois käytöstä kun vaippa on aamulla kuiva. Niin ja ota HETI pois aamulla, älä anna pissata aamupissaakaan vaippaan. Näin minä tein toisen lapsen kohdalla (eka lapsi juoksi 2-vuotiaana pihalla pelkässä kesämekossa), oli reilu 2-vuotias kun en laittanut vaippoja kuin yöksi ja ulkoillessa. Ei pissannut kertaakaan sohvalle. Kuukaudessa jäi vaipat pois öisin ja ulkoillessakin.
Meidän esikoinen oppi kokonaan kuivaksi vasta 3 v 6 kk iässä. Ehdimme olla jo ihmeissämme ja huolissammekin. Mutta ei siinä oikeasti voi määräänsä enempää tehdä, vain tiettyyn rajaan asti voi kannustaa ja muistuttaa. Muuten siitä tulee helposti painostava tunnelma ja häpeän tunne lapselle ja vastareaktio. Sitten se yhtäkkiä vain tapahtui, emme tiedä yhtään miksi juuri sillä hetkellä.
Ja meilläkin tuli iso takapakki siinä vaiheessa kun pikkusisarus syntyi. Veikkaan että liittyi siihen jotenkin.
Ja meilläkin tuo oli ainoa asia, jossa lapsi kehittyi hitaasti. Ei tarvitse siis pelätä että liittyy jotenkin esim.älyn puutteeseen, niin kuin minulle silloin ystävällisesti täälläkin kerrottiin. (:
Kyllä se siitä. Treeniä, treeniä.