Kuinka kauan äitisi voisi olla kuolleena kotonaan ennen kuin joku huomaisi?
Kysymys otsikossa. Ja taustaksi sen verran, että kaukainen sukulaisemme (äitini pikkuserkku), iältään noin 60 vuotta, löytyi kotoaan kuolleena 20.5, poliisin arvio kuolinpäivästä on 12.5. Vainajalla oli kolme lasta - ja kuulemma ihan ok välit. Kukaan ei vain sattunut hoksaamaan, ettei äiskästä ollut viikkoon kuulunut mitään.
Oma vastaus kysymykseen: max 1 vuorokausi. Ainakin joku kolmesta lapsesta soittaa tai käy äidin luona päivittäin.
Kommentit (51)
Mun äiti oli arviolta viikon kuolleena kotonaan ennen kuin haju tunki rappukäytävään
Viikon verran, ellen satu soittamaan aiemmin. Ei hän halua ystäviä ja olen ainoa lapsi.
Sanoisin, että pari päivää. Satun asumaan n. vartin kävelymatkan päässä ja lähes päivittäin ainakin soitellaan. Jos ei joku ilta vastaa tai soita takaisin, niin ei sikäli ihme, mutta jos ei toisenakaan vastaa, niin todennäköisesti tulisi käytyä kurkkaamassa, että mikä siinä on kun ei vastata.
Äiti asuu dementiakodissa, että ei kauaakaan.
Päiväsaikaan 4h tuntia enimmillään, mut jos myöhään illalla tai yöllä kuolee niin sit aamuun asti eli voi olla jopa 12h.
Maksimissaan muutaman tunnin. Viimeistään siinä vaiheessa, kun isä tulee töistä tai nuorin siskoni koulusta löytyisi.
Äitini on kuollut, mutta itse varmasti voisin maata kuolleena siihen asti, kunnes joku tulisi häätämään asunnosta, kun olisivat yhtiövastikkeet tarpeeksi kauan olleet maksamatta.
Riippuu siitä, olisiko isäni käymässä jossain. Isä on eläkkeellä, mutta pitää välillä koulutuksia eri puolilla Suomea, ja onhan sillä kaikkea muutakin menoa. Mä oon kyllä aika paljon yhteydessä äitiini, soitellaan monesti ihan päivittäin ja nähdäänkin väh. pari kertaa kuukaudessa (asumme 50 km päässä vanhemmistani). Joskus taas voi mennä viikkokin puhumatta. Veljeni asuvat kaukana, mutta kyllä hekin ovat äidin kanssa aika paljon yhteydessä. Äiti on myös paljon yhteydessä sisarustensa kanssa, jotka asuvat kaukana. Että riippuu ihan siitä, millaiset olosuhteet sattuisi olemaan, olisiko isä jossain, olisiko työpäivä, soittaisiko joku. Tuskin päivää kauempaa kuitenkaan.
Tuskin isäukolla menis ees kahta päivää huomata.
Äitini asuu isäni kanssa ja käy töissä, joten tuskin kovinkaan montaa tuntia ehtisi olla kuolleena. Vaikka isä olisi jossain reissussa, niin kyllä ne töistä aamulla soittaisivat ja alkaisivat ihmettelemään. Siskoni kanssa soitellaan äidille/äiti soittaa meille about kolme kertaa viikossa, joten tässäkin kohtaa vuorokausi alkaisi olla aika maksimiaika kuolleena.
Muutaman päivän, voisi mennä viikkokin. Äiti asuu yksin sen verran kaukana, etten pääse kuin ehkä kerran kuussa käymään. Soitellaan kyllä yleensä 3-4 kertaa viikossa, mutta kyllä joskus voi muutama päivä mennä ettei soitella. Ja jos en saa häntä kiinni joskus kun soitan, en ala välittömästi huolestumaan, vaan odottelen pari kolme päivää usein soitellen, ennen kuin huolestun ja alan tositoimiin. Kerran käynyt niin, että huolissani soitin äidin veljelle, joka asuu hänen kanssaan samassa kaupungissa ja pyysin käymään katsomassa, mikä on vikana. Ihan kunnossa mamma oli, oli vaan puhelin jotenkin mennyt rikki ettei näyttänyt puheluita tulleen eikä ollut kuulemma soinutkaan.
Ehkä viikon verran jos oikein osuu kuolema sellaiseen hetkeen. Voi olla etteivät ihmiset ihan ensimmäisellä kerralla reagoi jos ei vastaa puhelimeen tai tule avaamaan ovea mutta viikossa ehkä silti. Hänen harrastuksensa taitavat olla sellaisia joista ollaan muutenkin pois jos on muuta menoa niin tuskin niissäkään vielä yhtä poissaoloa noteerataan.
Olen ainoa lapsi, asun välillä äidin luona ja välillä muualla. Jotain alle viikko menisi että itse huomaisin, joku sukulainen voisi yrittää soitella siinä välillä mutta ei ehkä vastaamattomuudesta tajuaisi, että jotain vakavaa on kyseessä. Eli varmuus tulisi vasta kun tulisin taas käymään äidillä.
Äitini on jo kuollut ja hoiti sen tk:n vuodeosastolla sillä aikaa, kun minä kävin kotona 30 km päässä saunassa. Olin siis valvonut vuoteen vierellä pari vrk.
Vastaan siis anopin puolesta. Maksimissaan viitisen tuntia. Se on aika, jonka jälkeen viimeistään tulee kotipalvelu tai ruuanjakaja käymään. Neljä käyntiä päivässä plus me omaiset muutaman kerran viikossa. Olemme onnekkaita, kun ei tarvitse koko aikaa itse olla varpaillaan, miten hän pärjäilee.
Äitini on jo kuollut,mutta huolehdin hänestä kyllä aivan viimeiseen asti niin hyvin kuin vain osasin ja pystyin. Sairaalassa sitten lopuksi,niinä hänen elämänsä viimeisinä kolmena kuukautena kävin siellä joka päivä.
Minusta koko tuo tuollainen kysymys on melkeinpä vain järkyttävä osoitus ihmisten välinpitämättömyydestä(edes) sen lähimmän omaisensa suhteen nykyään.
Kyvystä muuttua lopulta aivan täydellisen tunnekylmäksi rakkaimpiaankin (?) kohtaan.
Äiti, isä ja sisko asuvat saman katon alla eli tuskin kovin kauan. Jos isä olisi metsästämässä ja sisko jossain nuorten riennoissa, niin varmaan kymmenisen tuntia.
Ei varmaan montaakaan tuntia. Miehensä kans ovat molemmat eläkkeellä ja ovat todella tiiviisti yhdessä.
Itse sensijaan saattaisin olla aika kauankin. Asun yksin, ei ole ystäviä eikä puolisoa, teen töitä kotona, mutta mulla ei ole työnantajaa. Naapuritkaan ei välttämättä ihan heti hoksais, kun rapussa on monta tyhjää asuntoa. Ehkä äitini rupeasi ihmettelemään, jos ei pariin kuukauteen kuuluisi mitään. Kissalla vois olla vaikeat oltavat, ei haittaa, vaikka söis nälkäänsä mua.
Isä varmaan huomaisi aika pian, että eipä ole ruokaa pöydässä.
Äitini asuu yksin, mutta käy töissä ja tapaa lähes päivittäin miesystäväänsä. Max 1-3 vrk?
No asuu iskän kanssa, joten kai max 6 tuntia, jonka ajan iskä nukkuu kerrallaan.