Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuulimunaraskaus, apua kaivataan

suru
26.05.2016 |

Hei,
kävin alkuraskauden ultrassa tänään ja siellä todettiin ns. tuulimunaraskaus.
Luulin että olisi rv7+1, ja alkion kehitys oli pysähtynyt noin rv5 kohdalle (jo ymmärsin oikein),
lääkäri sanoi sen olevan tuulimunaraskaus joka pitäisi mennä sairaalaan tarkistuttamaan ja antavat jonkun lääkityksen että kohtu tyhjenee.
Olen aika sekaisin enkä muista kaikkea mitä lääkäri selitti.
Meillä on huomenna isot sukujuhlat, enkä voi huomenna mitään tyhjennystä missään nimessä aloittaa.
Myös ensiviikko on aivan kamala koko viikko; sellaisia työasioita jotka ovat minun vastuullani ja isoja tilaisuuksia tulossa. Viikon kuluttua alkaisi kesäloma.
Onko vaarallista jos kohdun tyhjennystä ei aloita heti? Toisaalta on myös henkisesti raskasta pitkittää sitä. Ja ilmeisesti vuoto voi alkaa milloin tahansa myös omia aikojaan.
Soitan huomenna sairaalaan, mutta voisiko joku antaa (asiallisia) neuvoja, ja myös siihen, miten se "tyhjennys" menee (pelkään kamalasti jos vuoto on kivuliasta/ todella runsasta). Meneekö siihen monta päivää / pitääkö olla mahdollisesti poissa töistä?

Kiitos jo etukäteen neuvoa antavista vastauksista.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jemimami kirjoitti:

Niin ja jos uusi raskaus mietityttää niin minulla tällä hetkellä menossa ensimmäinen "oikea" raskaus vk 13+3 ja huoli oli tietysti kova aluksi, että onko tämäkin tuulimuna kun on kerran jo ollut. Pääsin sen vuoksi neuvolan kautta rv 5 jo varhaisultraan, jotta nähdään onko siellä oikeasti joku ja siellähän pieni sydän väpätti vaikka muuta ei näkynytkään. :) Eilen oli rakenneultra ja kaikki hyvin ja raskaus etenee normaalisti! Joten eiköhän se vauva vielä sullekin tuu! :)

Tota... missä tehdään varhaisultra jo viikolla 5? Joskus rv 5+4:hän jonkinlainen sydän alkaa lyömään, mutta yleensä varhaisultra tehdään aikaisintaan 7. raskausviikolla. :o

Ja jos olet nyt viikolla 13+3, sinulla ei ole voinut eilen olla rakenneultraa (se tehdään puolivälin aikoihin), vaan kyseessä on ollut nt-ultra.

Vierailija
22/37 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, ei voi siis oikein tietää mitä tuleman pitää :(

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulimunaraskaudessa ei ole alkiota lainkaan. Sen sijaan keskeytyneessä keskenmenossa alkion kehitys pysähtyy, mutta vuoto ei ala.

Itselläni todettiin keskeytynyt km viikolla 12+1. Alkion kehitys oli pysähtynyt rv 9. Otin ajan lääkkeelliseen tyhjennykseen viikon päähän. Kaikki meni hyvin, kipuja oli mutta pärjäsin kotona vuodon kanssa.

Vierailija
24/37 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Siis ei voi etukäteen tietää että kuinka pahat kivut/ vuoto yms. tulee olemaan, aika pelonsekaisin tuntein odotan... enkä vieläkään ole osannut päättää yritänkö odottaa viikon että loma alkaa vai mitä...

Toisaalta toivon josko vuoto ei olisikaan niin runsasta/kivulias koko homma kun on näin alussa?

ap

Vierailija
25/37 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jäin itsekin  miettimään sitä, että ultrakuvassa ei näkynyt alkiota lainkaan, vaikka lääkäri sanoi että "jossain tuollahan se on vaikkei sitä nyt näy". Ja sitten kommentoi jotain että "mittojen mukaan voisi olla noin rv5" mutta tarkoittikohan sitten vaan kohdun kokoa tms? Ja käytti nimitystä "tuulimuna" vaikka puhui toisaalta että kehitys on jäänyt alkiovaiheeseen... vai muistankohan nyt oikein.

Eli olisiko tässä tapauksessa vähemmän vuotoa yms. jos ei ole varsinaisesti alkiotakaan?

ap

Vierailija
26/37 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, suuri sympatiahalaus. Minulla tuulimuna todettiin aikanaan rv10 kun alkoi tiputella kirkasta verta. Kaksi päivää siitä niin tuli järkyttävän kivulias ja runsas vuoto. Lorina vain kuului kun istuin pöntöllä.

Sinun tilanteessasi kyllä kertoisin jollekin töissä. Saattaa olla, että pysyt vuodottomana tosiaan sinne lomalle asti ja sen jälkeen voisit hoitaa tyhjennyksen sairaalassa/kotona, mutta toisinkin voi käydä...ja silloin että ole työkykyinen.

Mutta kuinka henkinen puoli? Jaksatko/pystytkö pitkittämään asiaa? Minusta on ymmärrettävää, että pelkäät kipuja ja kovaa vuotoa. Kun sinulla on jo lapsia, osaat arvailla minkälaista kohtua tyhjentävä kipu on.

Itse jos joutuisin uudestaan tuulimunaraskauden eteen, en enää missään tapauksessa suostuisi käymään tyhjentymistä läpi kotona! Sellaiset traumat ja pelon kivusta se jätti. Tuulimuna oli aikanaan ensimmäinen raskauteni, kolme lasta olen sen jälkeen saanut.

Vierailija
27/37 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä, sitä olenkin miettinyt pystynkö pitämään päänupin kasassa vielä viikon. Ja varsinkin kun se vaatii päivittäistä esilläoloa ja systeemien vetovastuuta. Ja pelottaa että jos vuoto alkaakin kesken työpäivän. Ja tosiaan kun tietää minkälaista kipu voisi pahimmassa tapauksessa olla, niin on kyllä vähän tässä ihmeissään vaihtoehtojen kanssa. Ja että pitäisikö kertoa kouluikäisille lapsille. Ja sairaalassa vai kotona. Kaavinta vai lääkkeellinen tyhjennys. 

Ehdin jo tässä pari viikkoa olla onnellinen ja ajatella että vihdoin meitäkin onni potkaisee kun on ollut viime vuosina myös paljon vaikeuksia. Mutta hyvää yötä kaikille, ehkä huomenna asiat selviävät lisää. 

ap

28/37 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tota... missä tehdään varhaisultra jo viikolla 5? Joskus rv 5+4:hän jonkinlainen sydän alkaa lyömään, mutta yleensä varhaisultra tehdään aikaisintaan 7. raskausviikolla. :o

Ja jos olet nyt viikolla 13+3, sinulla ei ole voinut eilen olla rakenneultraa (se tehdään puolivälin aikoihin), vaan kyseessä on ollut nt-ultra."

Kun menin ekan kerran neuvolaan niin raskauden kestoa oli vaikea määrittää kun mulla on tosi pitkä ja epäsäännöllinen kierto. Normikierron mukaan olisin jo ollut viikolla 8+4. Kerroin tuulimunastani ja heti soitti terkalle, joka tekee varhaisultria. Pääsin samana päivänä käymään ja siellä oli viikot 5+6 ja sydän sykki, crl oli 2,9mm. Näköjään jäi toi +6 puuttumaan tosta edellisestä viestistä. :D  Joensuussa siis asun. 

Ja tosiaan sekotin ton rakenneultran, kun mieleen jäi vaan se kun kätilö sano että tänään katsotaan sikiön rakennetta... Mutta tosiaan sitä ensimmäistä ultraa tarkotin, onko siis oikealta nimeltään np-ultra. Ja sen varhaisultran mukaan oisin siis ollut viikolla 12+5, mutta tuolla taas määriteltiin uudestaan ja saatiin eilen viikot 13+2. :) 

Vierailija
29/37 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että se ei vähennä vuotoa, vaika siellä ei olekaan kehittynyt pientä ihmisenalkua. Tuulimunassa onbkuitenkinbse kaikki muu täysin kehittynyt ja se muu vuotaa pois.

Vierailija
30/37 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kaavittiin viikolla 10. Ei oirehtinut mitenkään. Viikolla 7 alettiin epäillä tuulimunaksi, muttei oltu varmoja. Viikolle 10 seurattiin.

Omituista, etteivät osanneet mulla olla varmoja. Onkohan joskus kaavittu vahingossa normaali raskaus, kun on luultu tuulimunaksi.

Kyllä minun tyttöni meinattiin kaapia pois. Minulla oli aika jo valmiina kaavintaan ja ohjeet sairaalaan tuloon nukutusta varten. Sitä ennen oli otettu hcg ja sekin oli mukamas liian alhainen ja kohtu tyhjä, lukuunottamatta jotain liian lituskaista raskaussäkkiä, miten asian lekuri oli kauniisti kuvaillut. Kaavinta olisi tehty viikoin 6. Jolloin olisi kuulemma pitänyt näkyä jotain kierronkin mukaan.

Päätin odottaa ja varasin ajan toisaalle ultraan. Ultra oli 7+4 ja ultran teki ylilääkäri. Ja hän tiirasi ja kauan. Ei meinannut sykettä löytyä. Juuri kun lääkäri oli luovuttamassa niin hän löysi sykkeen.

Lapseni syntyi 37-viikkoisena ja aivan täysiaikaisena eli ei ainakaan yhtään nuorempi ollut noissa ultrissa kun oli laskennallisesti ajateltu.

Mikä lie vaisto mua ohjasi, että en antanut itseäni kaapia ja muistan miten lääkäri varoitteli kuinka riskeeraan terveyteni ja henkeni jos se onkin ulkopuolinen tmv. Ja kuinka jätän tulematta aivan omalla vastuullani.

Vierailija
31/37 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! 

Olen todella pahoillani kokemastasi. Ajattelin vähän jakaa kokemuksiani tämän suhteen, sillä minulla on juuri ollut tuulimunaraskaus. 

Minulla todettiin tuulimuna alkuraskauden ultrassa viikoilla 6+6. Sain lähetteen kätilöopistolle seuraavalle viikolle jonne meninkin sitten seuraavan viikon keskiviikkona käymään. Sain lääkkeet tyhjennykseen ja minullekin korostettiin että ne ovat hellävarainen keino poistaa raskausmateriaali kohdusta. Laitoin lääkkeet paikoilleen, kivut alkoivat, vuoto ei. Menin kahden päivän päästä takaisin, uudet lääkkeet, tällä kertaa ei kipujakaan, eikä siis minkäänlaista vuotoa. Minua ahdisti todella, kun tuntui että kaavinnalla oltiin hieman muualla peloiteltukin, että vaikeuttaisi raskautumista ym. 

Juttelin tästä monen gynekologin ja kätilön kanssa, ja jollain yhdellä tai kahdella kaavinnalla ei ole MITÄÄN merkitystä tulevan kannalta. Sitä kaavintaa ei kannata pelätä. Nykytutkimukset ovat vain vahvistaneet tätä. Joten jos "joudut" kaavintaan, älä pelkää! Siinäkin on monia hyviä puolia. 

Suosittelen sinulle kuitenkin lämpimästi, että jos mahdollista, menisit mva-toimenpiteeseen johon itse lopulta päädyin. Eli paikallispuudutuksessa tehtävä imutyhjennys. Ei nukutusta, ei pitkää sairaslomaa. Koko operaatiossa meni valehtelematta n. 5 minuuttia, itse tyhjennyksessä ehkä minuutti. Operaatio oli hieman epämiellyttävä, mutta ei kivulias. Kävelin kotiin operaation jälkeen enkä tarvinnut sairaslomaa ollenkaan. Lämmin suositus tälle!

Nyt operaatiosta on reilu viikko ja jälkivuoto on loppunut kokonaan ja tänä aamuna raskaustesti näytti negatiivista. Kohtu on ultrattu ja katsottu että kaikki on ok ja saatiin heti aloittaa uusi yrittäminen! Kyllä tämä tästä :) Hoito oli ensiluokkaista kätilöopistolla! Kaikki kätilöt ja gynet olivat ihania.

Iso halaus ja tsemppiä tulevaan! Vastaan mielelläni lisää jos joku asia mietityttää.

Vierailija
32/37 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuulimuna tai keskeytynyt keskenmeno viime kesänä. Huomattiin noin h 10 paikkeilla ja tyhjennys suunniteltiin seuraavalle viikolle. Alkoikin sitten tyhjentyä itsestään. Olin varautunut tavallisella terveyssiteellä. Istuin työtuolissa, kun maha kramppasi. Loikkasin 3 metrin matkan lavuaarin luo hakemaan paperia, kun siinä matkalla ryöpsähti veret pitkin kinttuja. Verta tuli arviolta sellainen 2 dl kerralla (olen hoitajana tottunut arvioimaan verenvuodon määrää) eli mikään terveysside ei todellakaan pidä, pikemminkin toimii skeittiramppina verelle. Työkaveri pelasti ja haki mulle uudet työhousut. 2 uutta sidettä ja 5 cm puuvanunippu housuissa pääsin kotiin ja silti oli vuotanut läpi asti. Pönttöön tuli lorisemalla verta puolisen tuntia ja illalla vaippaan vielä reilut 1,6 dl (punnitsin).

Eli jos jää odottelemaan tyhjenemistä, niin kannattaa varautua isolla vauvan vaipalla, koska muuten veret todellakin valuu kintuille.

Vierailija
33/37 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavinta ilman nukutusta? Oh hell no. 

Vierailija
34/37 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaavinta ilman nukutusta? Oh hell no. 

Siinä tehdään paikallispuudutus kohdunkaulaan joten mitään kipua ei tunne :) 

Vierailija
35/37 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmise treagoi eri tavalla lääkkeisiin ja hoitoihin, mulla todelttiin tm noilla samoilla viikoilla, sain lääkeet kotiin, otin ne illalla ja aamulla piti mennä Jorviin tarkastuttamaan, että kaikki on tullut ulos. No mitään ei tullut ulos, eli samantien kaavintaan sellaisella pikanukutuksella. Olin koko päivän AIVAN sekaisin, en pystynyt edes syömään, nukuin vaan. Jälkivuotoa oli muistaakseni muutaman päivän, mutta kipuja ei ollut yhtään, ei missään vaiheessa. Tuo kaavintapäivä meni vaan ihan sumussa.

Vierailija
36/37 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmise treagoi eri tavalla lääkkeisiin ja hoitoihin, mulla todelttiin tm noilla samoilla viikoilla, sain lääkeet kotiin, otin ne illalla ja aamulla piti mennä Jorviin tarkastuttamaan, että kaikki on tullut ulos. No mitään ei tullut ulos, eli samantien kaavintaan sellaisella pikanukutuksella. Olin koko päivän AIVAN sekaisin, en pystynyt edes syömään, nukuin vaan. Jälkivuotoa oli muistaakseni muutaman päivän, mutta kipuja ei ollut yhtään, ei missään vaiheessa. Tuo kaavintapäivä meni vaan ihan sumussa.

Ai niin jatkona tälle kertomukselle, 2kk myöhemmin jäin odottamaan vauvaa, jonka raskaus meni ihan oppikirjan mukaan.

Vierailija
37/37 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaako tää tuulimuna kipua vuodon lisäksi?? Ja joku tuolla mainitsikin että vuotaa yleensä rv 10 tienoilla pois, pitääkö paikkansa