Tyttö kertoi kotona käräjäoikeusvierailusta, aika jäätävä tapaus
Tytär oli käynyt lukiokurssin kanssa vierailulla paikkakuntamme käräjäoikeudessa seuraamassa yhtä oikeudenkäyntiä.
Syytetty oli noin ~50v (etnisesti suomalainen) nainen joka oli yli vuoden ajan varastellut yhdestä ja samasta ruokakaupasta aina niin, että osa kamoista menee ostoskärryyn ja osa suoraan laukkuun. Käräjäoikeudessa päiväsakkoa tuomittaessa tuli esiin naisen kuukausipalkka, mikä on aivan tavallinen, eli nälkäänsä varastelemisesta ei voi olla kyse.
Mikä saa ihmisen tekemään jotain tuollaista? Päihde- tai mielenterveysongelma?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sinne on mennä tirkistelemään kun muita tuomitaan?
Jos oikeudenkäyntiä ei erikseen julisteta salaiseksi, ovat ne avoimia kaikille. Mun mielestä rikollinen ansaitseekin sen häpeän, mitä joku satunnainen lukioryhmä voi tuottaa.
T. Ap
ei se ole mikään rikollinen ennen kuin tulee tuomituksi.
Typerä lehmä. joka ikinen mies tekee tuota, mutta ymmärtävät sentään olle jäämättä kiinni. Kyllä taas saa todistaa naisen hölmöyttä. M20
Mun isän lakimies-työkaverilla oli kleptomania. Sai todella hyvää palkkaa, mutta varasteli silti. Eaim nakkipaketista jäi kiinni. Valtion virassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännittävää. Jos työskentelisin käräjäoikeudessa, raportoisin kaikki tietoni heti murha.infoon. Onneksi en työskentele.
Jos sitä työkseen tekee niin tuskin sitä kovin montaa viikkoa jaksaa toisten rattijuopumukset ja känninujakat kiehtoa niin, että niitä vapaa-ajalla haluaisi ajatella.
Varmaan aika kyynistävä työ pitemmän päälle, kun miettii asiakaskuntaa.
Oon miettiny samaa. Muuten voisikin kiinnostaa työ lakihommien parissa, mutta sit kun miettii tota asiakaskuntaa... niin ehkei sittenkään. Sama poliisilla. Varmaan kiva olla päivittäin tekemisissä rikollisten, juoppojen, elämäntapaepäonnistujien ym porukan kanssa...
Ryhdy julkiselle sektorille työntekijäksi, niin olet tekemisissä saman porukan kanssa toimialasta riippumatta.
No kyllä minä luulen että käräjäväki saa kohdata tästäkin porukasta sen creme de la cremen.
Suurin osa vähävaraisista, työttömistä, syrjäytyneistä, mt-ongelmaisista ja päihdeongelmaisistakin on kuitenkin ihan lainkuuliaista porukkaa.
Millä tavalla toi nyt oli "jäätävä"?!
Muistan aikoinaan kun kävimme tutustumassa käräjäoikeuden toimintaan. Juttu oli kun kissan omistaja rotukissa siis omistaja normaali pottunokka oli antanut tai vahingossa normaali pottunokka kissa oli laittanut paksuksi tämän rotukissan. Normaali maatiaiskissa panee rotukissan paksuksi...
Niin kyseisen rotukissan järjestö tai mikä nyt taho onkaan joka vaalii rotua ja vastaava semmosta oli haastanut tämän kissan omistajan oikeuteen siitä kun maatiaiskissa panee rotukissan paksuksi.
Kaikkea sitä oikeudessa puidaan!
Kaveri oli töissä käräjäoikeudessa käräjätuomarian, niin kertoi minulle huimista tuloista mitä joku prostituoitu oli tienannut työllään (tietysti verottomana), aivan uskomattomia summia. Ei ollut mikään katuprostiuoitu tietenkään kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännittävää. Jos työskentelisin käräjäoikeudessa, raportoisin kaikki tietoni heti murha.infoon. Onneksi en työskentele.
Jos sitä työkseen tekee niin tuskin sitä kovin montaa viikkoa jaksaa toisten rattijuopumukset ja känninujakat kiehtoa niin, että niitä vapaa-ajalla haluaisi ajatella.
Varmaan aika kyynistävä työ pitemmän päälle, kun miettii asiakaskuntaa.
Oon miettiny samaa. Muuten voisikin kiinnostaa työ lakihommien parissa, mutta sit kun miettii tota asiakaskuntaa... niin ehkei sittenkään. Sama poliisilla. Varmaan kiva olla päivittäin tekemisissä rikollisten, juoppojen, elämäntapaepäonnistujien ym porukan kanssa...
Ryhdy julkiselle sektorille työntekijäksi, niin olet tekemisissä saman porukan kanssa toimialasta riippumatta.
No kyllä minä luulen että käräjäväki saa kohdata tästäkin porukasta sen creme de la cremen.
Suurin osa vähävaraisista, työttömistä, syrjäytyneistä, mt-ongelmaisista ja päihdeongelmaisistakin on kuitenkin ihan lainkuuliaista porukkaa.
Kuten Touko Tarkki&co sukuineen sosiaalitoimen hoivissa. Lopulta nämä tapaukset päätyvät oikeuteen, sitä ennen ovat muun julkisen sektorin riesana vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Muistan aikoinaan kun kävimme tutustumassa käräjäoikeuden toimintaan. Juttu oli kun kissan omistaja rotukissa siis omistaja normaali pottunokka oli antanut tai vahingossa normaali pottunokka kissa oli laittanut paksuksi tämän rotukissan. Normaali maatiaiskissa panee rotukissan paksuksi...
Niin kyseisen rotukissan järjestö tai mikä nyt taho onkaan joka vaalii rotua ja vastaava semmosta oli haastanut tämän kissan omistajan oikeuteen siitä kun maatiaiskissa panee rotukissan paksuksi.
Mulla olisi tuomarina ollut naurussa pidättelemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeudenkäyntiä ei erikseen julisteta salaiseksi, ovat ne avoimia kaikille. Mun mielestä rikollinen ansaitseekin sen häpeän, mitä joku satunnainen lukioryhmä voi tuottaa.
T. Ap
Muistathan, että sillä rikollisellakin voi olla perhe ja lapsia samalla paikkakunnalla, jotka saavat myös sen häpeän kannettavakseen.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä kissaa kuultiin asiassa todistajana?
Vierailija kirjoitti:
Kaveri oli töissä käräjäoikeudessa käräjätuomarian, niin kertoi minulle huimista tuloista mitä joku prostituoitu oli tienannut työllään (tietysti verottomana), aivan uskomattomia summia. Ei ollut mikään katuprostiuoitu tietenkään kyseessä.
Voin hyvin kuvitella, että summat nousevat huimiksi tyyliin 3 asiakasta päivässä 200 kerta on 600 €/päivä kertaa 30, niin 18.000 €/kk ja vuodessa 216.000 € puhtaana käteen! Jos saman verran haluaisi tienata verokirjalla niin vuosi ansion pitäisi olla noin puoli miljoonaa.. Vaikka ne käräjätuomarit ei ihan pienestä hätkähdä niin voi olla, että tuo saisi jo leuat loksumaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. ApMuistathan, että sillä rikollisellakin voi olla perhe ja lapsia samalla paikkakunnalla, jotka saavat myös sen häpeän kannettavakseen.
Istuntojen julkisuutta ei ole keksitty tuomittavan häpäisemisemisen vuoksi, vaikka joku sen niinkin voi kokea. Julkisuus on olemassa siksi, että tuomitseminen rikoksesta on sen verran kovaa vallankäyttöä, että sitä ei ole haluttu sulkea suljettujen ovien taakse. Suomen kaltaisessa maassa otetaan itsestäänselvyytenä se, että oikeuslaitos toimii esim. ilman korruptiota, mutta suurimmassa osassa maailman maita se ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Julkisuus ehkäisee vallan väärinkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä kissaa kuultiin asiassa todistajana?
MIUAAA hyvät MIUAAAA panot oli " kehräystä"
Itse varastelin teininä ja nuorena aikuisena ihan huvikseen, vaikka rahaa oli. Jäipähän ainakin rahaa jäätelöön, kun pari jauheliharasiaa meni suoraan laukkuun. Typeräähän se oli, hävettää nykyään ja etenkin sen kerran, kun kiinni jäin. En ollut kleptomaani :D nimim. opintotuki ei riitä
Olin lukiossa lakitiedon kurssilla ja pääsimme seuraamaan nuorten miesten rikosten käsittelyä. He varastivat kalliita vaatteita ja myivät niitä edullisesti kavereilleen. Kukaan kavereista ei - tietenkään - millään tavoin (hehheh) ymmärtänyt ostavansa rikollisesti hankittua omaisuutta.
Vaatteita varastaneet ja teoistaan kiinni jääneet nuoret miehet eivät ymmärtäneet, miksi heihin suhtauduttiin niin nihkeästi eikä kalliiden tuotteiden varastamista ymmärretty. He olivat mielestään syyllistyneet ihan ohimennen pikku näpistelyyn.
Istuin seuraamassa tilannetta ja mietin, että onneksi kasvoin perheessä, jossa ruoat, vaatteet, matkat jne. maksettiin rahalla eikä pistetty muita ihmisiä maksamaan omia varastettuja ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. ApMuistathan, että sillä rikollisellakin voi olla perhe ja lapsia samalla paikkakunnalla, jotka saavat myös sen häpeän kannettavakseen.
Kuten kuuluukin, koska rikollisten kasvatuksessa on mennyt jokin pahasti pieleen.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Itse varastelin teininä ja nuorena aikuisena ihan huvikseen, vaikka rahaa oli. Jäipähän ainakin rahaa jäätelöön, kun pari jauheliharasiaa meni suoraan laukkuun. Typeräähän se oli, hävettää nykyään ja etenkin sen kerran, kun kiinni jäin. En ollut kleptomaani :D nimim. opintotuki ei riitä
Opintolaina ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin hyvin kuvitella, että summat nousevat huimiksi tyyliin 3 asiakasta päivässä 200 kerta on 600 €/päivä kertaa 30, niin 18.000 €/kk ja vuodessa 216.000 € puhtaana käteen! Jos saman verran haluaisi tienata verokirjalla niin vuosi ansion pitäisi olla noin puoli miljoonaa.. Vaikka ne käräjätuomarit ei ihan pienestä hätkähdä niin voi olla, että tuo saisi jo leuat loksumaan :D
No halvalla menee... Voit laittaa 800 euroa ja kaksi asiakasta per päivä. Sitä jaksaa noin 3 viikkoa sitten lepoa muutama päivä ja uudestaan... Sitä jaksaa noin pari vuotta ja sitten piiputtaa ja pahasti. Mutta siihen mennessä on tullut hankittua jo muutama ns. sugardaddy joita viihdyttämällä saa rahaa.
T: ns. Luxushuora
Niin tai lastensuojelun työntekijät.. tai eläinsuojelun.. muuten vois tehdä tollastakin, mutta mitä kaikkea siinä työssä joutuukaan näkemään - ei pää kestäis.. joskushan ne samat jutut päätyy sinne oikeuteen asti, eli niistä saa matkalla nautiskella poliisit, asianajajat sekä tuomarit.