Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhutko ruotsinkieliselle englanniksi?

Vierailija
25.05.2016 |

Jos satut törmäämään ruotsinkieliseen, niin puhutko hänelle ruotsia vai englantia? Olettaen ettei hän osaa suomea. Nyt kaksikielisten ei kannata vastata. Kysymys on kohdistettu niille jotka ovat oppineet ruotsia vain koulussa. Vastaanpa itsekin tähän. Itse puhuisin ehdottomasti englantia koska en ymmärrä oikeastaan ollenkaan ruotsia enkä osaa varsinkaan puhua ruotsia. Eli ihan polusta on mennyt ruotsin tunnit mun kohdalla ja kysyin tuttaviltani saman kysymyksen niin he vastasivat samoin. Entäs teillä?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia, puhun sitä todella sujuvasti. Ruotsia en puhu enkä ymmärrä.

Vierailija
42/62 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaan ruotsinkielisiä lähinnä töissä ja puhun ruotsia kahvipöytäkeskusteluissa. Työasia puhutaan englanniksi, koska työkieli on englanti ja en osaa selittää kaikki työasioita edes suomeksi, saati ruotsiksi. Kahvitauolla meitä on usein ruotsalainen, tanskalainen, norjalainen ja minä ja kaikki pyrkii puhumaan edes jotenkin ymmärrettävästi vaihtamatta englantiin.

Töissä siis maassa, jonka pääkieli ei ole enkku, suomi tai mikään pohjoismainen kieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia puhun, koska olen työpaikassa, jossa suurin osa työntekijöistä on ruotsinkielisiä. Ja olen kotoisin Itä-Suomesta, jossa ruotsin opiskelun on ihan turhaa kuulemma.

Vierailija
44/62 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein vakioaihe joka ilta

Venäläiskansanmieliset haluavat testata kuulummeko mielummin länsimaihin vai aasiaan. Mikäli hylkäämme ruotsinkielen niin kutsumme putinistit tervetulleiksi.

Vierailija
45/62 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaiselle puhuisin vain suomea. Tuntuu pelleilyltä puhua ruotsia toiselle suomalaiselle ja se suomenruotsalainen ei välttämättä osaa arvostaa sitä että normisuomalainen on ylläpitänyt taitoa, jota ei käytännössä ikinä tarvitse mutta ei se taito kuitenkaan ole äidinkielen tasolla edes ruotsin opettajilla, jotka unohtelevat sellaisia sanoja, jotka jokainen enkun täpärästi läpäissyt abi osaa enkuksi. Fiksut suomenruotsalaiset varmaan tajuavat tuon mutta kaikki eivät ja on todella haasteellista ellei mahdotonta käydä nopeaa keskustelua.

Jos taas kyseessä olisi joku oikea ruotsalainen, niin voisin puhua ruotsiakin, koska hän varmaan osaisi arvostaa sitä ihan eri tavalla (esim.jos hän olisi nainen ja haluaisi tulla katsomaan hamsteria kun kerran osaan ruotsia) mutta varmaan englantia puhuttaisiin myös.

Vierailija
46/62 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia.  8 vuotta ruotsin opiskelua meni kyllä aika hukkaan... olen joskus ajatellut, että olisi kivaa tutustua ruotsinkieliseen, niin voisi verestää kielitaitoja, jos niitä nyt enää on jäljellä juuri ollenkaan.

Vierailija
47/62 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sinäkin, puhun englantia.

Vierailija
48/62 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia tietenkin, englannin puhuminen ruotsalaiselle olisi pöljää.

Vierailija
49/62 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On absurdilla tavalla junttia vaatia toista kieltä puhuvia ihmisiä puhumaan itselle juuri omaa kieltä. Muun kuin maan valtakielen tai englannin puhuminen on vapaaehtoista ekstraa. Sitten on näitä turkismummoja, jotka olettavat että heillä on oikeus kuulla vierailta pelkästään ruotsia. Jos puhun ruotsia, teen sen takuulla muusta syystä kuin miellyttääkseni aiheettoman ylimielisiä kielitaidottomia harppuja.

Vierailija
50/62 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiakkaille puhun ruotsia tietenkin.

T.Myyntimies

Vierailija
51/62 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia puhun.

Vierailija
52/62 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en edes yrittäisi mongertaa ruotsia =) Ei ole edes perussanasto hallussa! Tottakai se vähäinenkin  ruotsinkieli unohtuu kun ei sitä tarvitse oikeastaan ikinä.

Vierailija
53/62 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia. Vaikka opiskelin ruotsia neljänneltä luokalta asti, kielitaitoni rajoittuu siihen, että osaan tilata lihapullia tai ilmoittaa hamsterini kadonneen.

Vierailija
54/62 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englantia. Vaikka opiskelin ruotsia neljänneltä luokalta asti, kielitaitoni rajoittuu siihen, että osaan tilata lihapullia tai ilmoittaa hamsterini kadonneen.

Reps kops! En tieeä mut jotenkin tämä oli ihana vastaus!

Vierailija
55/62 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut ruotsia suomenruotsalaisille, mutta ruotsalaisille puhun englanniksi. Tämä siksi, että suomenruotsista saan selvää, mutta riikinruotsista en. Paha keskustella, kun ei erota sanoja toisistaan...

Vierailija
56/62 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia. Olen kyllä tehnyt aktiivisesti sen eteen töitäkin. Pitkään koin, että suomenruotsia ymmärrän, mutta heidän kanssa on melkein mahdoton puhua ruotsia, kun osaavat suomea niin hyvin. Ruotsissa on taas ehdottomasti helpompi puhua ruotsia, mutta heidän puhetta oli lähes mahdoton ymmärtää. Nykyään ymmärrän melkein kaikkia ruotsin murteita. Ruotsissa minulla ei ole pienintä ongelmaa puhua ruotsia, olen täysin sujuva. Suomenruotsalaisten kanssa on joskus hieman hankalaa. Osa kääntää kielen aina suomeksi, vaikka olen lähes varma, että oma sanavarastoni ruotsiksi on parempi.

Vierailija
57/62 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö löytyy lisää kokemuksia?

Vierailija
58/62 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisin englantia kun sitä osaan paremmin

Vierailija
59/62 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Ruotissa jo kolmatta vuotta ja puhun englantia lähes aina :D Kotonakin puhutaan ruotsalaisen miehen kanssa englantia. Se on vaan niin helppoa ja ei jotenkin jaksa koittaa tehdä itseään väkipakolla ymmärretyksi, kun kaikki vauvasta vaariin osaavat enkkua tosi hyvin.

Typerää. Älä missään tapauksessa opettelekaan, ihan periaatteessa. Hohhoijaa.

Vierailija
60/62 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Of course

Vaikka en puhu järin hyvää englantia, niin kyllä se ruotsin hakkaa ja svedut usein puhuu ihan hyvin englantia. Paitsi jos ovat maahanmuuttajia.