Puhutko ruotsinkieliselle englanniksi?
Jos satut törmäämään ruotsinkieliseen, niin puhutko hänelle ruotsia vai englantia? Olettaen ettei hän osaa suomea. Nyt kaksikielisten ei kannata vastata. Kysymys on kohdistettu niille jotka ovat oppineet ruotsia vain koulussa. Vastaanpa itsekin tähän. Itse puhuisin ehdottomasti englantia koska en ymmärrä oikeastaan ollenkaan ruotsia enkä osaa varsinkaan puhua ruotsia. Eli ihan polusta on mennyt ruotsin tunnit mun kohdalla ja kysyin tuttaviltani saman kysymyksen niin he vastasivat samoin. Entäs teillä?
Kommentit (62)
Kyllä tämäkin keskustelu osoittaa taas sen, että miten paljon tuhlataan suomessa rahaa pakkoruotsiin, koska ihmiset ei sitä puhu, eikä ihmisiä kiinnosta koko ruotsinkielen opiskelu. Rahojen haaskaamista. Jos ruotsin kielen opiskelu olisi valinnaista, niin sitä opiskelisi motivoituneet ihmiset jotka oikeasti olisi turvaamassa sitä palvelua ruotsiksi. Ja samalla loppuisi tämä ihan oikeutettu pakkoruotsista valittaminen.
Jännä että usein täydelliset luuserit ovat ruotsinkielen vastaisia. Mistä se johtuu?
Ehdottomasti englantia, jos vain toinen osapuoli sitä ymmärtää ja osaa. Ja kyllähän nykymaailmassa lähes kaikki osaavat. Ruotsin taitoni on huono, en osaa taivuttaa sanoja ja sanavarasto on suppea, jotuisin kuitenkin käyttämään osittain englantia, joten järkevämpää käyttää sitten kokonaan englantia. En siis periaatteesta ole puhumatta ruotsia, vaan ihan siitä syystä että en osaa. Mutta siis yrittäisin sillä jotain sönköttää, jos toinen ei osaisi englantia tai jotain muuta osaamaani kieltä.
Englantia osaan kiitettävästi, saksaa hyvin ja ranskaa ja italiaa tyydyttävästi. Ruotsin ja venäjän taito on heikkoa. Ruotsiin ei vaan törmää juuri missään, en tarvitse sitä missään, enkä ole siitä erityisesti kiinnostunut ja sama pätee venäjään. Englantia tarvitsen joka päivä, saksaakin melko usein, italiaa ja ranskaa rakastan, joten opiskelen niitä nautinnokseni ja koska haluan matkustella ko. maissa.
riippuu siitä mitä se toinen haluaa puhua, tosin englantia osaan paljon paremmin
Vierailija kirjoitti:
Jännä että usein täydelliset luuserit ovat ruotsinkielen vastaisia. Mistä se johtuu?
Jännä, että en ole huomannut tällaista. Jännä, että osaan hyvin ruotsia pakkoruotsin takia, mutta törmään ruotsinkieliseen ehkä kerran viidessä vuodessa.
Vähän riippuu. Olen kyllä asunut Ruotsissa vuoden ja silloin puhuin sujuvasti ja ymmärsin lähes kaiken. Skåne on kuitenkin minun korvaani olluta aina todella hankalaa ymmärtää ja varsinkin nyt, kun ruotsia ei ole tarvinnut missään yli kymmeneen vuoteen, se on entistä hankalampaa. Niinpä päädyin puhumaan englantia, kun tutustuin pariin syvältä Skånesta olevaan henkilöön.
Moni täällä kertoo keskustelevansa tanskalaisten ja norjalaisten kanssa ruotsiksi ihan kouluruotsipohjalta. Arvostan jos näin on, kun kokemukseni mukaan useimmat ruotsalaisetkaan eivät tahdo ymmärtää tanskaa, ainakaan jos henkilö ei ole ihan siitä Köpiksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkielisille puhun tietenkin ruotsia ja englanninkielisille englantia. Aivan kuten normi perusäijä puhuu ranskaa ranskalaisille ja saksaa saksalaisille. Espanjalaisten kanssa puhutaan espanjaa ja italialaisten kanssa italiaa. En oikein ymmärrä kysymyksen pointtia, me isänmaalliset suomalaiset kuitenkin puhumme sujuvaa ruotsia. Tosin venäläiskansanmieliset ruikuttavat joskus pakkoruotsista.
Puhuuko ulkomaalaiset suomalaisille sitte suomea? Itsekään en osaa kun neljää kieltä, niin aika rajoittuneeksi menee kommunikointi ihmisten kanssa. :/
Ei pitäisi yleistää mutta englannista tulleet mamut oppivat melko hitaasti suomea, venäläiset tai virolaiset matut taas puhuvat joskus suomea vähän. Lontoossa tai Pietarissa on turha olettaa että paikalliset puhuisivat suomea.
Ruotsia! Kun kerrankin saa sitä oppimaansa hyödyntää niin todellakin käytän tilanteen hyödykseni jokaisella Tukholman-käynnilläkin. :) Minä tosin tykkään ruotsista kielenä ja yritän pitää kielitaitoa yllä ostamalla aikakausilehdet ruotsiksi, kuuntelemalla ruotsinkielistä radiokanavaa jne. Osaan viittä eri kieltä äidinkieleni suomen lisäksi, mutta ruotsi on niistä suurin lempparini.
Olemme muuten oikeasti etuoikeutettuja, kun meillä on niin helppoa koulussa opiskella useita kieliä. Kaikkialla ei todellakaan ole näin. Matkustin minne tahansa, niin lähes aina olen ollut kaikissa porukoissa se kaikkein monikielisin, vaikka suomalaiselle se tuntuukin ihan tavalliselta osata useita kieliä :)
Ja sit pitää alapeukuttaa niitä jotka vastaa, että puhuu ruotsia.
Puhun. Ruotsi on kiva kieli ihan.:)
Yritän puhua ruotsia, koska on kiva herätellä aivoista vanhoja taitoja. Yleensä ruotsinkielinen vain vaihtaa heti englantiin kun huomaa, että taidot ovat melko kangertelevat.
Puhun englantia, jos ruotsinkielinen sitä osaa. Kommunikointi tietenkin sillä kielellä jota molemmat osaavat riittävän hyvin. Kouluruotsin pohjalta keskustelun käyminen menisi sanojen etsimiseksi.
Minulla on hyvät tiedot sekä suullisesta että kirjallisesta ruotsista, mutta en halua enää koskaan puhua ruotsia. Niin paljon kärsimystä on tuo kieli minulle aiheuttanut.
En näe mitään syytä miksi puhuisin ruotsinkieliselle yhtään mitään.
En ole ruotsin kieltä opiskellut päivääkään, että jos tulee pakko tilanne, niin näytän keskaria.
Kun muutin Ruotsiin, alussa aloitin keskustelun aina ruotsiksi. Vastasivat järjestäen aina minulle englanniksi, joten parin kuukauden yrituksen jälkeen puhuin suoraan englantia. Ruotsia tuli puhuttua lähinnä joillekin bussikuskeille, kaupan kassoille, pikkulapsille tms.
Puhun ruotsia ihan ok hyvin, mutta suurin osa ruotsalaiisita puhuu englantia paremmin, joten sinänsä ihan ymmärrettävää. Tähän pohjautuen en jaksa panostaa sellaisen kielen opiskeluun, jonka puhujat osaavat hyvin englantia. Esim parin vuoden saksan opinnoilla ei tee mitään. Saksaa pitäisi osata todella hyvin, jotta sille olisi käyttöä. Sen sijaan jokainen sana, jonka osaat esim kiinaa tai venäjää on tilanteen tullen hyödyllinen.
Puhun ruotsia, usein ruotsalaiset hämmästyvät kuinka hyvää ruotsia me suomalaiset puhumme. Se on hauskaa ja toimii hyvänä jäänsärkijänä syvällisemmälle keskustelulle ruotsalaisten kanssa.
Englantia. En osaa puhua ruotsia, mutta ymmärrän sitä kuultuna. :D Eli ruotsinkielinen voi ihan hyvin puhua minulle ruotsia jos haluaa.
Asun lähellä Ruotsin rajaa, johtunee siitä tuo että ymmärrystä riittää paremmin kuin puhetaitoa...
Vierailija kirjoitti:
Tähän pohjautuen en jaksa panostaa sellaisen kielen opiskeluun, jonka puhujat osaavat hyvin englantia. Esim parin vuoden saksan opinnoilla ei tee mitään. Saksaa pitäisi osata todella hyvin, jotta sille olisi käyttöä. Sen sijaan jokainen sana, jonka osaat esim kiinaa tai venäjää on tilanteen tullen hyödyllinen.
Tää hieman ahdistaa itseäni. Kouluaikanakaan en jaksanut kitistä pakkoruotsista, vaikka tiesin ettei sitä todennäköisesti koskaan tule tarvitsemaan. Asumme Suomessa, jossa on suht vähän ruotsinkielisiä, monissa osissa maata heitä ei juuri ole. Silloinkin kun ruotsalaiseen törmää, hän hyvin todennäköisesti osaa englantia, joten ruotsia ei tarvita silloinkaan.
Ahdistaa siis siksi, että kun mulla on ruotsin kielessä ihan ok pohjat, joten jos en kehitä ruotsiani, niin heitän tavallaan taidon hukkaan. Jos taas kehitän, niin sitä ei välttämättä tarvitse koskaan edes käyttää, jolloin homma on pelkkää ajan tuhlaamista. Perkele. Nyt jälkeenpäin alkoi ottamaan päähän se, että piti nassikkana opiskella kyseistä kieltä.
Enkulla mennään. Ruotsia ymmärrän jonkin verran, mutta puheen tuottaminen on kyllä täysin avutonta mulla. Hävettää oikein. Ja isäni oli vieläpä suomenruotsalainen, äidinkielensä ruotsi! :D
Miehen puolelta meillä on ihan läheisiä sukulaisia Ruotsissa, ja siellä käydään monesti kesäisin. Sukulaisperheen emäntä on Suomesta, mutta nuoruusvuosista asti asunut Ruotsissa. Hänen kanssaan puhutaan suomea. Muiden aikuisten kanssa englantia, ja lapset puhuu omia kieliään, ymmärtää ken ymmärtää. Aika hyvin lapset tulee ymmärretyksi kyllä, koska me suomenkieliset ymmärretään sen verran ruotsia kuitenkin, samoin ne ruotsinkieliset siellä puolestaan suomea. :) kolme sukupolvea meitä siis siellä pyörii.. se on kyllä ihan hauskaa kielikylpyä kaikille.