Mikä on mielestäsi ehdottomasti viimeinen ikä tehdä lapsi?
Mikä on naiselle viimeinen ikä tehdä lapsi? Entä miehelle? Kerro subjektiivinen mielipiteesi! Voit myös perustella, jos haluat. Ei ole väliä, onko itselläsi lapsia tai oletko mies vai nainen, mutta nyt kysytään siis ikää, ei sitä, kannattaako tai pitääkö lapsia tehdä ensinkään. Maailmanpelastamis- ja urbaanisinkkukeskustelut on erikseen.
Kommentit (66)
Yleisesti niin kauan kuin luonto suo.
Itselle henkilökohtainen ikärajani oli 40 v.
Mulla on aina ollu sellanen tarkka raja, jonka vetäisin 38v ikään. Ehkä kummiski vastaan sitte sen 40v :D
Naisilla ehdottomasti niin kauan kuin lapsia pystyy samaan. Eli keho kertoo kyllä kun on liian vanha. Miehen kohdalla tilanne on sitte vähän kinkkisempi ja siinä tapauksessa tarvii vähän järkeäkin. Olisi kuitenkin hyvä olla lapsen täysi-ikäisyyteen asti siinä kunnossa että voi olla itse huoltaja eikä huollettava.
No omasta mielestäni siinä 35-36v ollaan aikalailla tajarajalla. Kuitenkin ihan oikeesti oikeesti takarajana vois pitää sitä 45v molemmilla.
Naisella niin kauan ku vaan voi lapsia saada. Miehellä ehkä siinä 45v tuntumassa.
41. Muuten 40, mutta jos just siinä kohtaa vasta havahtuu niin just ja just kerkee vielä. Naiselle tuo siis, mies voi olla 45, hätätapauksissa 50 asti.
Itse toivoisin saavani yhden lapsen 25-35v välillä, enempää en halua. Ja siis 35v oma henkilökohtainen ikäraja, toki sitä nyt varmaan joo joustais siihen 36:een myös tilanteen vaatiessa......Yleisesti vastaan 45v
Omalla kohdallani ehdoton takaraja on 35 vuotta, mutta nyt 28-vuotiaana lapsiluku on täysi, joten kauaksi jäin takarajasta.
Muiden kohdalla 45 vuotta on takaraja, mutta mielestäni alta nelikymppisenä voisi olla hyvä, että lapset olisi tehtynä.
Ennen ajattelin että alle 30-v pitää olla lapset tehtynä, nyt 35-v ei vielä ole lapsia, kohta toivottavasti on, ja olen tuota ikää hilannut ylöspäin ainakin 40-v saakka.
Yksi syy mikä vaikuttaa on se, että kun oli nuori niin lähipiirissä (sukulaiset, kaverien vanhemmat/sisarukset) oli ihmiset hankkineet lapsensa suht nuorina (ei teineinä kuitenkaan). Nykyään taas lähipiirissä (omanikäiseni) ei lapsia ole juuri kukaan tehnyt ennen kun 30-v hujakoilla, tunnen useampia vasta 40-v korvilla lapsia saaneita.
Ja samaa tilastotkin kertovat, synnyttäjien keski-ikä nousee koko ajan, eikös se ole n. 30v tällä hetkellä, ja kun osa saa lapsia lukioikäisenäkin, niin aika moni saa sitten vastaavasti +30v lapsia.
Olin 28v kun esikoinen syntyi, silloin ehdoton takaraja oli 35v, pikkusisko syntyi, kun täytin 30v. Sitten tuli ero ja olin 35kun tapasin nykyisen mieheni, lapsi oli toiveissa ja silloin ajattelin takarajaksi 37v, sen olin kun kolmas lapseni syntyi. Ja vielä sisarustani toivotti , 39v sain kuopukseni;). Sillin ajattelin, että 42v on viimeinen takaraja lapsen saamiselle. Nyt oon 45 ja edelleen samaa mieltä!! Enää en jaksais pikkulapsi aikaa!!
35-v. on itselle ehdoton takaraja. 45v. Miehille yleisesti. 40-46 naisille on musta ok noin yleisesti, mutta toivoisin että ensisynnyttäjiä ei tuossa joukossa hirveän montaa olisi.
Niin kauan voi lisääntyä kun luomusti pystyy.
Minulla ei ole asiaan mielipidettä, mutta tässä aiheeseen liittyvä kiintoisa linkki.
http://yle.fi/uutiset/intialaismies_tuli_isaksi_96-vuotiaana/6341318
Max 35, mieluummin luokkaa 32. Molemmille tottakai sama.
Omalla kohdallani 35 v. Muiden kohdalla selvästi yli 40 vuoden ikä (niin naisilla kuin miehilläkin) ihmetyttää. Mutta eipä se minulle edes kuulu, eikä ihmisten elämät aina mene suunnitelmien mukaan. Harva varmaan yrittää tehdä lapsia nimenomaan +40-ikäisenä, tai pitää sitä ihanteena. Joko elämäntilanne ei ole aiemmin sallinut lasten tekoa tai on ollut raskaaksi tulon kanssa ongelmia, minkä takia asia on lykkääntynyt. Tai sitten lapsi on iloinen yllätys, joka halutaan pitää.
Mikäs sitten on viimeinen ikä saada lapsia?