Vierailija

Siis itku mikä kuukausi. Eron jälkeen on ollut taloudellisesti vaikeaa, lyhennän lainoja hitaasti. Tälle kuulle osui sitten pari laskua ja auton remonttiin meneekin melkein 700. Koko kuukauden käyttörahat ovat 900 euroa eli huonolta näyttää. Ystävällä on tuparit ja on muuttanut pitkälle, 40km päähän. Harmittaa käyttää bensoja matkaan ja joku pieni lahjakin pitäisi viedä. Olen opiskellut aika paljon ja tehnyt töitä niska limassa huomatakseni, ettei sekään johda kovin kummoiseen taloudelliseen tilanteeseen.

Enää on yksi varasuunnitelma tilanteen kohentamiseksi mutta aika säälittävää että olen mukamas hyvässä työssä ja taloudellinen tilanne tämä. Joudun asumaan vuokralla, asuminen vie nettotuloista 42%. Ruoka n 20%. Lainat 15%. Kukaan ei ammattini takia usko, miten huono elintaso minulla kaiken kaikkiaan on.

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

Näitä tilanteita varten on luottokortti, ellet ole jo ottanut liikaa lainaa. Jos tulot ovat kuitenkin kohtuulliset, niin saan tilanteen tasattua sopivassa ajassa. Kyllä se siitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näitä tilanteita varten on luottokortti, ellet ole jo ottanut liikaa lainaa. Jos tulot ovat kuitenkin kohtuulliset, niin saan tilanteen tasattua sopivassa ajassa. Kyllä se siitä!

On luottokortti mutta ikävä kyllä melko tapissa kun tuntu olevan mahdotonta lyhentää pääomaa. Ammatin takia on aika kiusalista, että kuljen todella vanhoissa vaatteissa paitsi housut oli pakko ostaa. Pesen vaatteet parin päivän välein koska joudun pitämään käytännössä aina samoja vaatteita.

Miten ihmeessä olen päätynyt tähän! Vaikka kuinka yritän keskittyä omaan tekemiseen, olen vähän kateellinen ystävilleni joiden vanhemmat maksavat paljon menoja. Ei heilläkään olisi ollut itse esim. varaa maksaa häitään, säästää asunnon käsirahaa tms.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Luottokortti. Myy turhaa tavaraa.

Myyntiä kokeilin huuto.netissä mutta mikään ei mennyt kaupaksi! Vanhoja vaatteita yritin myydä, osa käyttämättömiäkin. Luulen että joudun töissä keksimään selityksen miksen lähde työmatkalle (oikea syy: en pysty hankkimaan passia...).  Tämän katastrofin varmaan pärjään jotenkin (kai?!), mutta pidemmällä tähtäimellä tästä on hupi kaukana.

Ap

Vierailija

Tuon takia minulla on säästöjä. Säästän ahkerasti nyt kun on työpaikka ja sen verran löysää rahaa. Pahan paikan tullen ei ole sitten ihan niin kusessa toivottavasti. Kohta 17000 säästössä eikä velkaa minnekään. Ihanan rauhoittava tunne.

Voisiko joku vaikka sukulainen lainata jos oikeasti olet rahan tarpeessa... eiköhän ne asiat siitä ala selviämään, se on kuin luonnon laki että kun asiat menee persiilleen niin ne menee sitten ihan kunnolla kaikki mahdollinen päin hanuria kunnet suunta on ylös.

Vierailija

Sun pitää vaan yksinkertaisesti vähentää menoja. Vaihda asunto halvempaan vaikka olisikin ahtaan puoleinen. Myy kaikki ylimääräset.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja sit se turha pois. Irtisano lehdet. Et mee tupareihin. Et osta mitään vastetta koko kesänä. Etsi halvempi kämppä

Asunnon vaihto on hankalaa lemmikkien takia ja asunnoista kova kilpailu. Lehtiä en tilaa mutta täytyy jättää irtolehdetkin ostamatta. Tupareiden peruminen houkuttaisi, tankkasin palkkapvnä ja työmatka n 18km edes takaisin mutta tarvitsen autoa aika paljon töissä (ja saan km-korvauksia). Tavallaan tuparit ovat melkein viikon työajot. Ovat todella hyvän ystäväni, mutta taidan katsoa voinko viedä lahjaksi jonkun vanhan tavaran. Ystävät joissakin tilanteissa ovat hieman kummeksuneet kun en pysty esim ostamaan kalliita synttärilahjoja, osallistumaan polttareihin tms.

Vierailija

Just mietin kanssa samaa, että tällä viikolla tulee palkka ja lapsilisä, mutta kun niistä maksaa kauppakeskus (meillä siis tuli kauppaan), niin siitä menee minun rahat. Miehen rahat menee muihin laskuihin ja lainoihin. Joten parin viikon päästä tulevaa palkkaa tässä kovasti odotellaan. Rahaa pitää olla tietysti pakosta bensaan. Ja meillä on ainakin neljä muistettavaa tänä keväänä. Että kiva kiva.

Vierailija

Hae korotusta luottorajaan. Paljonko se on nyt? Esim. 5000 euroa antaa jo mukavasti joustoa. 

Hanki toinen työ, jos mahdollista. Vuokraa kämppääsi Airbnb:ssä (tähän kyllä pitäisi varmaan olla vuokranantajan lupa). 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuon takia minulla on säästöjä. Säästän ahkerasti nyt kun on työpaikka ja sen verran löysää rahaa. Pahan paikan tullen ei ole sitten ihan niin kusessa toivottavasti. Kohta 17000 säästössä eikä velkaa minnekään. Ihanan rauhoittava tunne.

Voisiko joku vaikka sukulainen lainata jos oikeasti olet rahan tarpeessa... eiköhän ne asiat siitä ala selviämään, se on kuin luonnon laki että kun asiat menee persiilleen niin ne menee sitten ihan kunnolla kaikki mahdollinen päin hanuria kunnet suunta on ylös.

Mulla on ongelmana se että sukulaiset ammatin takia luulevat että olen varakas ja ihmettelevät miksen osta omistusasuntoa. Kaikki rahalahjat menee sekulleni, joka kahden yh ja vieroksuu töitä. Minulla ei varaa lapsiin ja ikää on. Vanhemmilla ei luottotietoja ja persaukisia. :( Jouduin erotessa ottamaan kulutusluoton että pystyin muuttamaan enkä halua lisää lainaa van maksan pois joka kuukausi. Ei silti, parempi näin kun ex-miehen kanssa. Jotenkin hullua että serkkuni elintaso vaikuttaa jopa paremmalta. Ap

Vierailija

Olisi kiva tietää paljon tienaat tai syöt? Mulla menee kuussa omaan ruokaan, hygieniaan ja muuhun perus kauppatavaraan ja työlounaisiin reilu 300 e kuussa. Tästä voisin vielä helposti tinkiä ja syödä kotiruokalounaat ja ostaa halvempaa ruokaa sekä muita tarvikkeita. Netto on 3000 e/kk eli ruoka 10 % tuloista. Elämä on tosi kallista ja tällä nettitulolla ei Helsingissä eletä leveästi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat