Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voisi johtua kuukautiskierron lyheneminen?

Vierailija
24.05.2016 |

Otsikossa kysymys.

Ennen mulla oli menkat vuosien ajan tosi säännölliset. Alkoi aina säännöllisesti 27 päivää, mutta viime kesästä lähtien kierto on lyhentynyt. Nyt mulla oli kierto enää alle kolme viikkoa, niin tuntuu vähän oudolle. Sitä edelliskierto oli ehkä just kolme viikkoa. Hitsi, ku en oo merkannu kalenteriin! Ennen ei ollu tarvetta.

Oon 22-vuotias ja PCO tutkittu pari vuotta sitten. Onko muut kärsiny samasta? Tai osaisiko joku kertoa, mistä vois johtua?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lyheni joka toinen kierto, kun toinen munasarja lakkasi toimimasta. Ilmeisesti ovuloimaton kierto on lyhyempi, muistelisin kuulleeni.

Toinen syy on sitten vaihdevuosien alkaminen, monella kierto ensin lyhenee ja sitten pitenee. Tämä ei kuitenkaan koskettaneet sinua :)

Käy gynellä, jos huolettaa.

Vierailija
2/9 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama juttu, alkoi pari vuotta sitten ja nyt olen 29-vuotias. Kysyin asiaa gyneltä, mutta hänestä asiassa ei ole mitään huolestuttavaa ja että kierto voi vaihdella lyhentyen tai pidentyen. Mulla tosiaan alunperin 28 päivän kierto, sit tipahti n. vuodeksi 21 päivään ja nyt n. 24-25 päivää. Että kai jos muutoin on terve ja papakokeet ym. ovat kunnossa, niin ei syytä huoleen. Kannattaa kuitenkin konsultoida gyneä, jos huolestuttaa tai jos vielä tosta lyhenee/oirehtii muutoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan? :(

Vierailija
4/9 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas toistepäin. 

Vielä viime vuoden puolella kierto aika tasan tarkkaan 28 päivää, yhden kerran tammikuussa 36 päivää ja sen jälkeen ollut 30 päivää. Outoa. 

Vierailija
5/9 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos vastanneille! Mulla tiles, ei näkyny vastaukset, vaikka päivitin! Joo pitää kyllä pirauttaa gynelle, ajattelin ensihätään kysellä täältä. :)

Vierailija
6/9 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö pco aiheuta kiertohäiriöitä?

Vierailija
7/9 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö pco aiheuta kiertohäiriöitä?

Siis tutkittu, ei ollut. Sori, ilmasin itteni huonosti. :)

Vierailija
8/9 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 25 kierrolla ei muistaakseni voi tulla raskaaksi.

Jos toinen munasarja lakkaisi toimimasta, se toimiva hoitaisi yksin hommat normaalisti. Mielestäni se ei voi olla lyhenemisen syy.

Vierailija
9/9 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 25 kierrolla ei muistaakseni voi tulla raskaaksi.

Jos toinen munasarja lakkaisi toimimasta, se toimiva hoitaisi yksin hommat normaalisti. Mielestäni se ei voi olla lyhenemisen syy.

Miten tää lyhyempi kierto vaikuttaa raskautumiseen? Ei kyllä ainakaan toistaseks oo lapsia suunnitelmissa. :)